Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2811755_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. januar 2024
2023-5856
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. december 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 152:
Vil ministeren oplyse, hvad de økonomiske konsekvenser for en
studerende på gymnasiet og en studerende på en erhvervsuddan-
nelse i gennemsnittet vil være på landsplan, hvis regionernes for-
slag om at gøre op med Ungdomskortet og i stedet indføre en flad
25 procent rabat på alle rejser med Rejsekortet for de to typer stu-
derende realiseres? Opgørelsen bedes lavet, så det fremgår, hvis
der er væsentlige regionale eller kommunale forskelle i de gennem-
snitlige økonomiske konsekvenser for de to typer studerende. Der
henvises til artiklen ”Tømrerlærlingen betaler over 200 kroner
mere end gymnasieeleven for at tage bussen. Det vil Danske Regio-
ner ændre på med nyt forslag”, bragt på dr.dk den 17. december
2023
Svar:
I dag giver Ungdomskortet følgende muligheder for studerende på
SU-berettigede ungdomsuddannelser, studerende på SU-beretti-
gede videregående uddannelser og øvrige 16-19-årige:
Gratis rejse mellem hjem og uddannelsessted (gælder
alene for studerende på SU-berettigede uddannelser)
Gratis rejse i den kollektive trafik inden for det takstom-
råde, hvor man bor (eksempelvis hele Hovedstadsområ-
det eller hele Fyn)
Rejse til børnetakst i alle øvrige takstområder i Danmark,
Rejse til børnetakst med bus mellem takstområderne i
Danmark, og
25 pct. rabat på visse typer togrejser med DSB og Arriva (I
Vestdanmark og over Storebælt).
For så vidt angår de ønskede beregninger, har ministeriet ikke mu-
lighed for at foretage en egentlig beregning af konsekvenserne for
de to typer studerende, da der ikke findes rejsedata fra Ungdoms-
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 152: MFU spm. om, hvad de økonomiske konsekvenser for en studerende på gymnasiet og en studerende på en erhvervsuddannelse i gennemsnittet vil være på landsplan, hvis regionernes forslag om at gøre op med Ungdomskortet og i stedet indføre en flad 25 procent rabat på alle rejser med Rejsekortet for de to typer studerende realiseres
2811755_0002.png
Side 2/2
kortet, der kan opgøre de økonomiske konsekvenser af fx en flad 25
pct. rabat på alle rejser med Rejsekortet i stedet for Ungdomskortet
for en gennemsnitlig studerende på gymnasier hhv. studerende på
erhvervsuddannelser.
Jeg kan tilføje, at regeringen har nedsat et ekspertudvalg om kol-
lektiv mobilitet i hele Danmark. Ekspertudvalget skal blandt andet
afdække mulige modeller for, hvordan takststrukturen kan indret-
tes med henblik på at få flest muligt til at vælge kollektive trans-
porttilbud, og i den forbindelse skal der afdækkes mulige produk-
ter til unge.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen