Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del
Offentligt
2824703_0001.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: FOST
Sagsbeh.: DEPMNEN
Koordineret med:
Sagsnr.: 2208964
Dok. nr.: 2718393
Dato: 31-05-2023
Notat
Vurdering af reglerne for mærkning af elektroniske cigaretter, genopfyld-
ningsbeholdere samt tobakssurrogater
Sagen kort (indledning)
Følgende notat vurderer reglerne for oplysning af ingredienser på enkeltpakninger og eventuel ydre em-
ballage af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere samt tobakssurrogater (mærkningskra-
vene), herunder vurderes den eksisterende praksis for mærkning af elektroniske cigaretter og genopfyld-
ningsbeholdere. Baggrunden for notatet er en henvendelse fra British American Tobacco (BAT).
Sagsfremstilling
BAT er i deres henvendelse af den 23. juni 2022 uenig i Sikkerhedsstyrelsens (SIK) fortolkning af reglerne
for mærkning af tobakssurrogater, og BAT fremfører, at der ikke er grundlag for at kræve, at alle ingredi-
enser skal fremgå at enkeltpakningerne og ydre emballagen. BAT mener, at der eksisterer en bagatel-
grænse for ingredienser under 0,1 %, som ikke skal fremgå af pakken, samt at der kan benyttes samlebe-
tegnelser ifm. mærkningen.
Samtidig argumenterer BAT for, at mærkningen af tobakssurrogater skal følge samme praksis som for
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere.
SIK har oplyst, at de for tobakssurrogater hverken tillader en bagatelgrænse for ingredienser under 0,1 %
eller brug af samlebetegnelser. SIK har dog bekræftet, at der for elektroniske cigaretter og genopfyld-
ningsbeholdere er praksis for, at acceptere en bagatelgrænse for ingredienser som udgør under 0,1 % af
produktet, og som dermed kan undlades af ingredienslisten, men at anvendelsen af samlebetegnelse ikke
er tilladt.
BAT fremfører følgende tre hovedargumenter:
1.
SIK’s fortolkning savner hjemmel
2.
SIK’s fortolkning
vil kollidere med beskyttelsen af forretningshemmeligheder
3.
SIK’s fortolkning stemmer ikke overens
med de enslydende krav om angivelse af ingredienser inden for
andre produktområdet
Ad. 1)
SIK’s
fortolkning savner hjemmel
BAT argumenterer for, at reglerne om mærkningskrav for tobakssurrogater og elektroniske ciga-
retter og genopfyldningsbeholdere skal fortolkes på samme måde, da bekendtgørelsernes ordlyd
herom er enslydende.
Yderligere bemærker BAT, at reglerne for mærkningskrav på elektroniske cigaretter og genop-
fyldningsbeholdere skal fortolkes på samme harmoniserende måde i alle EU-lande, jf. artikel 20,
stk. 4 i (EU) 2014/40 af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og ad-
ministrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede produk-
ter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF (Tobaksvaredirektivet), samt at øvrige EU-
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 263: MFU spm. om ministeren vil genoverveje at give udvalget fyldestgørende og indholdsmæssige svar på SUU alm. del - spm. 569-582, 2022-23, 2. saml.?
medlemsstater enten anerkender en bagatelgrænse for ingredienser under 0,1 % eller anven-
delse af samlebetegnelser for ingredienser under 0,1 % af den færdigformulerede væske.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:
Bekendtgørelsernes ordlyd om reglerne for mærkning af hhv. elektroniske cigaretter og genop-
fyldningsbeholdere og tobakssurrogater er enslydende, jf. § 12, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 481
af 18. marts 2021 om kvalitet, mærkning og alderskontrolsystem m.v. af elektroniske cigaretter
og genopfyldningsbeholdere, og § 2, stk. 1, i bekendtgørelse.nr. 462 af 18. marts 2021 om
mærkning og sundhedsadvarsler på tobakssurrogater.
ISM er ikke bekendt med forarbejder, høringsnotater m.v. som indikerer, at der skulle være
grundlag for at indføre en bagatelgrænse for, hvilke ingredienser, der skal oplyses hverken for
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere eller tobakssurrogater. Der har med regler-
nes indførsel været en hensigt om at harmonisere reglerne for både tobaksprodukter, elektroni-
ske cigaretter og tobakssurrogater, jf. aftaleteksten for den nationale handleplan mod børn og
unges rygning fra 2019.
Reglerne for oplysninger på enkeltpakninger af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbehol-
dere følger af artikel 20, stk. 4 i Tobaksvaredirektivet. ISM har været i dialog med EU Kommissio-
nen vedr. tobaksvaredirektivets regel og fortolkning af mærkningskravene på elektroniske ciga-
retter og genopfyldningsbeholdere. Det bemærkes, at fortolkning og anvendelse af direktivet er
national kompetence. Det er på baggrund af dialog med EU Kommissionen
ISM’s
vurdering, at
Tobaksvaredirektivets artikel 20, stk. 4 vedrører alle ingredienser.
ISM har ligeledes spurgt myndigheder i Finland og Sverige ift. deres regler for mærkning af elek-
troniske cigaretter. Begge lande har oplyst, at emballagen for elektroniske cigaretter skal inde-
holde en liste over alle ingredienser, og at disse skal stå i aftagende orden efter vægt, samt at
samlebetegnelser ikke er tilladt.
Ad. 2)
SIK’s
fortolkning vil kollidere med beskyttelsen af forretningshemmeligheder
BAT argumenterer for, at krav om at alle ingredienser skal fremgå af produktet, og at samlebe-
tegnelser ikke må benyttes, vil undergrave og kollidere med beskyttelsen af BAT’s og andre pro-
ducenters forretningshemmeligheder.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:
ISM har bedt Erhvervsministeriet foretage en vurdering af, om en praksisændring, således alle
ingredienser skal fremgå af pakningen, kan være i strid med konkurrenceloven og/eller lov om
forretningshemmeligheder.
Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at ændringen af håndhævelsen af mærk-
ningskrav for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere umiddelbart ikke er i strid med
konkurrenceloven, da mærkningskravet følger direkte af offentlig regulering. Forbuddet mod
visse konkurrencebegrænsende aftaler finder ikke anvendelse, når en konkurrencebegrænsning
er en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering, jf. Konkurrencelovens § 2, stk. 2.
Det er Patent- og Varemærkestyrelsen vurdering, at Lov om forretningshemmeligheder ikke er til
hinder for, at der udarbejdes speciallovgivning, der fastsætter regler om indhentning eller of-
fentliggørelse af oplysninger om ingredienser, som ud fra en konkret vurdering kan være en for-
retningshemmelighed. Lov om forretningshemmeligheders anvendelsesområdet er afgrænset i
henhold til det bagvedliggende direktiv om forretningshemmeligheder. Her fremgår det i præ-
amblen, nr. 11, at Loven ikke berører anvendelse af EU-regler eller nationale regler, der kræver,
at forretningshemmelighedshavere af hensyn til den offentlige interesse videregiver oplysninger,
herunder forretningshemmeligheder, til offentlige eller administrative eller retslige myndighe-
der, således at disse myndigheder kan varetage deres opgaver.
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 263: MFU spm. om ministeren vil genoverveje at give udvalget fyldestgørende og indholdsmæssige svar på SUU alm. del - spm. 569-582, 2022-23, 2. saml.?
Ad. 3)
SIK’s
fortolkning stemmer ikke overens med de enslydende krav om angivelse af ingredienser inden
for andre produktområdet
BAT henviser
til EU’s Fødevareinformationsforordnings krav til obligatorisk fødevareinformation
og ingredienslisten og argumenterer for en samme fortolkning.
BAT henviser ligeledes til lægemiddelområdets regler, bl.a. vedr. mærkning af hjælpestoffer som
fx aromastoffer.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:
ISM har spurgt Fødevarestyrelsen (FVST) vedr. reglerne på fødevareområdet for mærkning og
ingredienslister på fødevarer. FVST har oplyst, de er enige i BAT’s betragtninger ift. fødevarein-
formationsforordningen. Bl.a. skal alle ingredienser som udgangspunkt oplyses, men forordnin-
gen opstiller en række specifikke undtagelser til dette krav, ligesom det er tilladt at benytte kate-
goribetegnelser i nogle tilfælde. Det skal bemærkes, at der i Tobaksvaredirektivet ikke forekom-
mer specifikke undtagelser til reglerne for oplysninger på enkeltpakninger af e-cigaretter, jf. To-
baksvaredirektivets artikel 20, stk. 4.
Lægemiddelstyrelsen har oplyst, at reglerne på lægemiddelområdet generelt er meget restrik-
tive, og alt efter om der er tale om oplysninger på lægemidlets emballage, indlægssedlen eller
lægemidlets produktresume er der specifikke krav til mærkning og oplysninger. Særligt er læge-
midlets produktresume konkret ift. præparatets indhold, hvor der bl.a. både kan findes eksem-
pler, hvor der specifikt fremgår ”honning-aroma” eller ”citron-aroma”.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets samlet vurdering
Det er på baggrund af ovenstående Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at der hverken er
grundlag for en bagatelgrænse gældende for ingredienser under 0,1 % af den samlede mængde eller brug
af samlebetegnelser, både for tobakssurrogater og elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere.
Det er ministeriets vurdering, at alle ingredienser, der indgår i produktet, skal fremgå i aftagende orden
efter vægt af hver enkeltpakning og eventuel ydre emballage for både elektroniske cigaretter, genopfyld-
ningsbeholdere og tobakssurrogater. Ingrediensens mængde skal dog ikke oplyses på emballagen.
Det er på den baggrund ministeriets vurdering, at der er grundlag for en praksisændring for mærknings-
kravet på elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere, således alle ingredienser fremover skal
fremgå på enkeltpakninger og eventuel ydre emballage af elektroniske cigaretter, genopfyldningsbehol-
dere og tobakssurrogater. En praksisændring vil være en skærpelse overfor producenterne og vil dermed
kræve, at de berørte producenter informeres om ændringen og gives tilstrækkelig tid til omstilling af pro-
duktion.
Side 3