Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2784352_0001.png
21. november 2023
J.nr. 2023 - 8067
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 42 af 24. oktober 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jens Meilvang (LA).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 42: MFU spm. om at opgøre statens provenu for henholdsvis moms og registreringsafgift for personbiler for hvert halvår fra 1. halvår 2013 til og med 1. halvår 2023
2784352_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre statens provenu for henholdsvis moms og registreringsafgift for
personbiler for hvert halvår fra 1. halvår 2013 til og med 1. halvår 2023?
Svar
I
tabel 1
fremgår de faktiske indtægter fra registreringsafgiften for hvert halvår i perioden
2013-2023 og skøn for momsindtægterne fra køretøjer. Det skal understreges, at de viste
indtægter ikke tager højde for tilbageløbseffekter, hvor en eksempelvis større udgift i hus-
holdningerne til anskaffelse af køretøjer
for givne disponible indkomster
vil fortrænge
andre forbrugsudgifter og dermed have betydning for størrelsen af moms- og afgiftsind-
tægter fra disse andre forbrugsudgifter.
Registreringsafgiftsindtægterne stammer fra indtægtslisterne, som kan findes på Skattemi-
nisteriets hjemmeside. Indtægten opgøres samlet for alle køretøjstyper (personbiler, vare-
biler, motorcykler mv.), og ikke særskilt for hver enkelt køretøjstype. Langt hovedparten
stammer dog fra personbiler.
Momsindtægter opgøres ikke særskilt på enkelte vare- og tjenestegrupper. Momsindtægter
fra køretøjer er derfor skønsmæssigt opgjort pba. skøn over forholdet mellem momsen
og registreringsafgiften for personbiler for de enkelte år, og indtægterne er således behæf-
tet med en vis usikkerhed.
Tabel 1. Indtægter fra registreringsafgift og moms fra køretøjer omfattet af registreringsafgiften
Mia kr., løbende priser
Indtægter fra registreringsafgiften
- Herunder fra 1. halvår
- Herunder fra 2. halvår
Skønnede momsindtægter fra salg
af køretøjer omfattet af registre-
ringsafgiften
- Herunder fra 1. halvår
- Herunder fra 2. halvår
2013
14,9
7,2
7,7
2014
15,9
7,9
8,0
2015
17,6
8,6
9,0
2016
19,5
9,9
9,6
2017
20,1
10,5
9,7
2018
21,9
10,7
11,3
2019
20,3
9,5
10,8
2020
18,6
7,5
11,2
2021
16,3
8,9
7,4
2022
11,5
5,0
6,5
2023
4,6
4,6
-
3,7
1,8
1,9
4,0
2,0
2,0
4,6
2,3
2,3
5,0
2,5
2,5
5,4
2,8
2,6
6,0
2,9
3,1
5,9
2,8
3,2
6,8
2,7
4,1
8,0
4,4
3,6
6,0
2,6
3,4
2,5
2,5
-
Anm.: Momsindtægterne er baseret på skøn over forholdet mellem momsen og registreringsafgiften for personbiler i de enkelte år og er behæftet
med en vis usikkerhed. I momsindtægter indgår ikke momsindtægter ifm. drift af køretøjerne.
Kilde: Skatteministeriets indtægtslister (§38.23.03) og egne beregninger.
Indtægterne fra registreringsafgiften har været stigende i perioden 2013-2019 og faldende
herefter,
jf. tabel 1.
Det markante fald i 2022 kan bl.a. tilskrives et lavt samlet bilsalg kom-
bineret med en forholdsvis høj andel el- og plug-in hybridbiler med en lav afgiftsbetaling
som følge af
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (2020).
Momsindtægterne har nogenlunde fulgt udviklingen for registreringsafgiften frem til
2019. Det stigende salg af el- og plug-in hybridbiler siden 2020 medfører dog flere moms-
indtægter pr. bil, idet momsbetalingen for el- og plug-in hybridbiler er mærkbart højere
end momsbetalingen for benzin- og dieselbiler. Dette skal ses i lyset af, at el- og plug-in
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 42: MFU spm. om at opgøre statens provenu for henholdsvis moms og registreringsafgift for personbiler for hvert halvår fra 1. halvår 2013 til og med 1. halvår 2023
2784352_0003.png
hybridbiler ofte koster mere før moms og registreringsafgift end de typiske konventio-
nelle biler samtidig med, at registreringsafgiften (som ikke indgår i momsgrundlaget) ty-
pisk er lavere for el- og plug-in hybridbiler.
Udbredelsen af grønne biler har således to modsatrettede effekter i form af færre registre-
ringsafgiftsindtægter og flere momsindtægter. Det kan fx ses fra 2020 til 2021, hvor ind-
tægten fra registreringsafgiften faldt, mens momsindtægterne steg. Under ét er indtæg-
terne fra registreringsafgift og moms fra køretøjer dog mærkbart lavere i 2022 og 1. halvår
af 2023 end i de foregående år, hvor det som anført dog skal bemærkes, at de viste ind-
tægter i
tabel 1
ikke tager højde for tilbageløbseffekter.
Side 3 af 3