Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2848347_0001.png
9. april 2024
J.nr. 2024 - 2385
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 383 af 12. marts 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DD).
Jeppe Bruus
/ Didde Riggelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 383: MFU spm. om, hvor mange gange Skattestyrelsen i 2023 har ført kontrol med Snusgiganten og lignende onlineforhandlere
2848347_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange gange Skattestyrelsen i 2023 har ført kontrol
med Snusgiganten og lignende onlineforhandlere, når det i DR Kontant (den 1. februar
2024) tydeligt fremstår sådan, at de jævnligt får kørt nikotinprodukter fra Sverige, som
derefter sælges uden alderskontrol, afgiftsmærker og korrekt emballering?
Svar
Det følger af skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, 1. pkt., at skattemyndighederne under
ansvar efter §§ 152, 152 a og 152 c-152 f i straffeloven skal iagttage ubetinget tavshed
over for uvedkommende med hensyn til oplysninger om en fysisk eller en juridisk per-
sons økonomiske, erhvervsmæssige eller privatlivet tilhørende forhold, som de under va-
retagelsen af deres arbejde bliver bekendt med.
Oplysninger om, hvorvidt de pågældende virksomheder er kontrolleret, er omfattet af
den særlige tavshedspligt. I lyset af den særlige tavshedspligt finder jeg det mest korrekt
ikke at redegøre for de pågældende oplysninger. Jeg kan dog oplyse om Skattestyrelsens
generelle kontrol med, at virksomheder, der sælger nikotinprodukter, betaler korrekte af-
gifter og moms. Det bemærkes i den forbindelse, at alderskontrol og korrekt emballering
hører under Sikkerhedsstyrelsens ressortområde.
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har fået oplyst af Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen
har haft et øget kontrolfokus på området, siden forbrugsafgiften på niko-
tinprodukter blev indført den 1. oktober 2022. Det skyldes bl.a. den store mængde niko-
tinprodukter, herunder nikotinposer og engangs-e-cigaretter, der indføres fra udlandet via
fx pakkeforsendelser. Skattestyrelsen samarbejder hovedsageligt med Toldstyrelsen og
politiet, men også andre myndigheder nationalt og internationalt for at stoppe den illegale
indførsel og handel med nikotinprodukter.
Som en del af Skattestyrelsens kontrolprojekt ”Illegal import af punktafgiftspligtige varer”
gennemføres der løbende kontrol af salg af nikotinprodukter i Danmark mhp. at kontrol-
lere virksomhedernes registreringsforhold samt betaling af moms og afgifter. Disse kon-
troller gennemføres alle ud fra en vurdering af risiko og væsentlighed. Kontrollen omfat-
ter både danske og udenlandske sælgere af nikotinprodukter, herunder fx webbutikker, da
salg af nikotinprodukter fra webbutikker skal være forsynet med danske stempelmærker,
og der skal afregnes dansk moms af salget, uanset om den pågældende webbutik er etab-
leret i Danmark eller i et andet EU-land.
Skattestyrelsen har foretaget en udsøgning af antallet af afgiftskontroller på nikotinpro-
dukter
udført under projektet ”Illegal import af punktafgiftspligtige varer” i 2023,
jf. tabel
1.
Det bemærkes, at det ikke er muligt at sortere udsøgningen, så den udelukkende vedrø-
rer onlineforhandlere, da Skattestyrelsen ikke foretager særskilt registrering heraf.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 383: MFU spm. om, hvor mange gange Skattestyrelsen i 2023 har ført kontrol med Snusgiganten og lignende onlineforhandlere
2848347_0003.png
Tabel 1. Skattestyrelsens kontroller af nikotinprodukter i 2023
Antal kontroller
Antal kontroller med regulering
Træfprocent (pct.)
Nettoregulering (mio. kr.)
874
559
58,4
12,2
Anmærkning: Ovenstående tabel tager udgangspunkt i kontrolafslutningsåret 2023. Der kan derfor være sager, hvor selve kontrollen er foreta-
get i et foregående år, men ikke afsluttet inden for det samme år. Opgørelsen omfatter nikotinprodukter med undtagelse af tyggetobak, gennem-
ført under projektet ”Illegal import af punktafgiftspligtige varer”.
1) Skattestyrelsen opgør generelt kontroller som kontrol af én skatte- eller afgiftsart hos én fysisk person/juridisk person (cpr.nr/cvr-nr.) i ét ka-
lenderår. Antallet af kontroller svarer dermed ikke direkte til antallet af kontrollerede virksomheder, da der kan være foretaget flere kontroller i
samme virksomhed inden for perioden.
2) Antal reguleringer opgøres som antallet af kontroller, der har medført en beløbsmæssig forhøjelse eller nedsættelse af afgiften.
Den høje træfprocent på 58,4 pct. skyldes Skattestyrelsens risikobaserede kontrol på om-
rådet, hvormed kontrollen målrettes de områder, hvor risikoen for fejl og snyd vurderes
at være størst.”
Side 3 af 3