Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2843049_0001.png
22. marts 2024
J.nr. 2024 - 2075
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 366 af 5. marts 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra ikkemedlem Torsten Gejl (ALT).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 366: MFU spm. om at oplyse påvirkningen af de offentlige finanser, hvis ordningen om ekstra pensionsfradrag på 32 pct. ved indbetaling til privat ratepension udvides til også at gælde førtidspensionister med mere end 15 år til folkepensionsalderen
2843049_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse påvirkningen af de offentlige finanser, hvis ordningen om ekstra
pensionsfradrag på 32 pct. ved indbetaling til privat ratepension udvides til også at gælde
førtidspensionister med mere end 15 år til folkepensionsalderen? Ministeren bedes samti-
dig oplyse påvirkningen af de offentlige finanser, hvis udvidelsen af det ekstra pensions-
fradrag på 32 pct. gives til alle grupper udenfor arbejdsmarkedet.
Svar
Indbetalinger til fradragsberettigede private eller arbejdsgiveradministrerede pensionsord-
ninger med løbende udbetalinger og ratepensioner, giver efter gældende regler automatisk
anledning til et ekstra pensionsfradrag. Fradraget er et ligningsmæssigt fradrag i den skat-
tepligtige indkomst på 12 pct. af indbetalingerne op til 80.600 kr. (2024-niveau) for perso-
ner indtil 15 år før deres folkepensionsalder og 32 pct. for personer med 15 år eller min-
dre til folkepensionsalderen.
En udvidelse af pensionsfradraget således, at den høje sats på 32 pct. gælder for alle før-
tidspensionister, uanset hvor langt de er fra at nå folkepensionsalderen, skønnes at med-
føre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 5 mio. kr. og et begrænset mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på afrundet 0 mio. kr. årigt (2024-niveau) i perioden 2025-2030,
jf.
tabel 1.
Der skønnes ikke nogen nævneværdig adfærdsvirkning, herunder virkning på ar-
bejdsudbuddet henset til, at ændringen principielt ikke har nogen effekt på timearbejdsud-
buddet, og at der ikke forventes nogen deltagelseseffekt for førtidspensionister.
Tabel 1. Konsekvenser af at udvide pensionsfradraget for førtidspensionister
Mio. kr. (2024-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2025
-5
0
0
2026
-5
0
0
2027
-5
0
0
2028
-5
0
0
2029
-5
0
0
2030
-5
0
0
Anm.: 2025-regler ekskl. skattereform fra december 2023. Førtidspensionister er afgrænset til personer med den socioøko-
nomiske klassifikation
førtidspensionister.
Den socioøkonomiske klassifikation dannes som hovedregel ud fra oplysninger
om væsentligste indkomstkilde eller beskæftigelse (i skatteåret) for personen (fra Danmarks Statistik). Tallene er afrundet til
nærmeste 5 mio. kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2019 fremskrevet til 2024-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra maj 2023.
En udvidelse af pensionsfradraget således, at den høje sats på 32 pct. gælder for alle uden
for arbejdsmarkedet, uanset hvor langt de er fra at nå folkepensionsalderen, skønnes at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 10 mio. kr. og et mindreprovenu efter til-
bageløb og adfærd på ca. 5 mio. kr. årligt (2024-niveau) i perioden 2025-2030,
jf. tabel 2.
Der skønnes ikke nogen nævneværdig adfærdsvirkning, herunder virkning på arbejdsud-
buddet henset til, at ændringen principielt ikke har nogen effekt på timearbejdsudbuddet,
mens deltagelseseffekten vurderes at være meget begrænset, omend negativ.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 366: MFU spm. om at oplyse påvirkningen af de offentlige finanser, hvis ordningen om ekstra pensionsfradrag på 32 pct. ved indbetaling til privat ratepension udvides til også at gælde førtidspensionister med mere end 15 år til folkepensionsalderen
2843049_0003.png
Tabel 2. Konsekvenser af at udvide pensionsfradraget for alle uden for arbejdsmarkedet
Mio. kr. (2024-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2025
-10
-5
-5
2026
-10
-5
-5
2027
-10
-5
-5
2028
-10
-5
-5
2029
-10
-5
-5
2030
-10
-5
-5
Anm.: 2025-regler ekskl. skattereform fra december 2023. Personer uden for arbejdsmarkedet er afgrænset til personer
med en socioøkonomisk klassifikation som
ikke
er
lønmodtager, selvstændig
eller
medarbejdende ægtefælde.
Den socio-
økonomiske klassifikation dannes som hovedregel ud fra oplysninger om væsentligste indkomstkilde eller beskæftigelse (i
skatteåret) for personen (fra Danmarks Statistik). Tallene er afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2019 fremskrevet til 2024-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra maj 2023.
Side 3 af 3