Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2834426_0001.png
5. marts 2024
J.nr. 2024 - 1474
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 315 af 7. februar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om, hvor meget PAL-skattesatsen kan hæves, uden at der sker væsentlige ændringer i omfanget af pensionsopsparing
2834426_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere, hvor meget PAL-skattesatsen kan hæves, uden at der sker væsent-
lige ændringer i omfanget af pensionsopsparing, herunder oplyse provenukonsekvensen
ved den angivne PAL-skattesats? Vil ministeren desuden oplyse provenukonsekvenserne
og virkning på GINI-koefficienten af en stigning i satsen fra de nuværende 15,3 pct. til
henholdsvis 16,3 pct., 18,3 pct., 20,3 pct., 22,3 pct. og 24,3 pct.? Ministeren bedes opgøre
den umiddelbare virkning, virkningen efter tilbageløb samt virkningen efter tiltageløb og
adfærd i det omfang dette er muligt.
Svar
Efter gældende regler beskattes afkastet af aktiver placeret i pensionsdepoter løbende.
Pensionsafkastskatten (PAL-skat) udgør 15,3 pct. og betales af det skattepligtige pensi-
onsafkast.
En forhøjelse af PAL-skattesatsen til 16,3 pct. skønnes at medføre et umiddelbart mer-
provenu på ca. 2,4 mia. kr. i 2030 (2024-niveau) og ca. 1,9 mia. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel
1.
For en forhøjelse til 22,3 pct. skønnes merprovenuet i 2030 at være hhv. ca. 16,9 mia.
kr. umiddelbart merprovenu og ca. 13,0 mia. kr. efter tilbageløb (2024-niveau),
jf. tabel 1.
Det er lagt til grund for beregningerne, at det strukturelle niveau af PAL-skatten i 2030 er
1,3 pct. af BNP.
Det strukturelle niveau benyttes, da der over tid er store udsving i af-
kastet af pensionsformuerne og heraf også store udsving i indtægterne fra PAL-skat-
ten.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved at hæve PAL-skattesatsen, 2030
----------------------------- Ny PAL-skattesats -----------------------------
Mia. kr. (2024-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
16,3 pct.
2,4
1,9
18,3 pct.
7,2
5,6
20,3 pct.
12,0
9,3
22,3 pct.
16,9
13,0
24,3 pct.
21,7
16,7
Anm.: Beregnet på baggrund af 2030 skøn af PAL-skatten. Omregnet til 2024-niveau.
Kilde: Danmarks Konvergensprogram 2023.
Forhøjes PAL-skatten, vil det have en række adfærdsmæssige konsekvenser, som der ikke
umiddelbart er grundlag for at skønne over.
En højere PAL-skat vil reducere det effektive afkast på pensionsopsparing, hvilket umid-
delbart vil reducere pensionsopsparingen. I modsat retning trækker dog, at en højere be-
skatning også tilskynder til øget pensionsopsparing for ikke at få reduceret forbrugsmulig-
hederne som pensionist. Dertil kommer, at en stor del af pensionsopsparingen er over-
enskomstfastsat, hvorfor der for mange personer ikke umiddelbart er mulighed for at til-
passe opsparingen.
Den økonomiske tilskyndelse til at opspare i andre midler vil stige, hvis PAL-skatten for-
øges. Dermed falder opsparingen via pensionssystemet, og opsparingen i andre midler,
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om, hvor meget PAL-skattesatsen kan hæves, uden at der sker væsentlige ændringer i omfanget af pensionsopsparing
2834426_0003.png
som fx fri opsparing eller opsparing i ejerbolig, forøges. Endvidere vil en forhøjelse af
PAL-skatten bidrage til at forøge det såkaldte samspilsproblem, som opstår, når de sam-
lede fordele i pensionssystemet ikke opvejer ulemperne ved at indbetale på en fradragsbe-
rettiget ordning sammenlignet med almindelig fri opsparing.
1
Afkast af pensionsopsparing indgår ikke i den disponible indkomst. Dermed vil en æn-
dring af PAL-skattesatsen ikke umiddelbart påvirke den disponible indkomst, hvorved
der ikke umiddelbart vil en virkning på Gini-koefficienten. Der vil dog kunne være en på-
virkning af Gini-koefficienten på længere sigt, når pensionerne kommer til udbetaling.
1
Se kapitel 5 i
Fremtidssikring af et stærkt pensionssystem (2022)
for en mere udpenslet forklaring af samspilsproblemet og incita-
menter til opsparing.
Side 3 af 3