Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2823038_0001.png
15. januar 2024
J.nr. 2024 - 8
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 94 af 18. december 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om, hvilke forudsætninger der er anvendt for beregning af provenuet for top-topskatten
2823038_0002.png
Spørgsmål
Af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”, december 2022, fremgår det, at regerin-
gen på daværende tidspunkt forventede, at den planlagte nedsættelse af topskattesatsen
for indkomster (før arbejdsmarkedsbidrag) på op til 750.000 kr. og topskatteforhøjelsen
for indkomster (før arbejdsmarkedsbidrag) over 2,5 mio. kr. ville lede til et mindrepro-
venu efter tilbageløb og adfærd på i alt 0,7 mia. kr. Dette skøn fremgår også af Skatteøko-
nomisk Redegørelse fra juni 2023. Af ”DK2030 – Danmark rustet til fremtiden”,
novem-
ber 2023, og Økonomisk Redegørelse, december 2023, fremgår det imidlertid, at regerin-
gen har ændret skønnet, så mindreprovenuet nu udgør 1,1 mia. kr. Vil ministeren rede-
gøre for årsagen til det reviderede skøn, herunder om ministeriet har ændret metode? Mi-
nisteren bedes videre redegøre for, om det alene skyldes afrundinger, at mindreprovenuet
fra den samlede reform af topskatten og indførslen af en ny mellemskat ifølge aftalen
”Reform af personskat” af 14 december nu udgør 1,2 mia. kr. efter tilbageløb
og adfærd.
Svar
Med
Aftale om reform af personskat
indføres i 2026 en omlægning af topskatten, som inde-
bærer, at den nuværende topskat på 15 pct. erstattes med en ny mellemskat på 7,5 pct. fra
den nuværende topskattegrænse samt en ny topskat på yderligere 7,5 pct. for indkomster
over 750.000 kr. (før arbejdsmarkedsbidrag, 2023-niveau). Samtidig indføres en top-top-
skat på 5 pct. for indkomster over 2,5 mio. kr. (før arbejdsmarkedsbidrag, 2023-niveau).
Det er de samme ændringer, som fremgår af regeringsgrundlaget.
Mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd af omlægningen af topskatten blev i rege-
ringsgrundlaget skønnet til ca. 0,7 mia. kr. (2023-niveau). De skønnede tal fra regerings-
grundlaget er også omtalt i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023, kapitel 2, boks 2.1.
Det konsoli-
derede skøn, som indgår i
Aftale om reform af personskatten,
skønnes at udgøre ca. 1,1 mia.
kr. (2023-niveau). Forskellen kan bl.a. henføres til opdaterede lønforudsætninger, herun-
der et højere skøn for antal topskatteydere, baseret på forudsætninger fra
Økonomisk Rede-
gørelse, marts 2023.
Det skyldes alene afrunding, at mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd for de enkelte
elementer af topskatteomlægningen, som fremgår i aftaleteksten for personskatterefor-
men, summer til 1,2 mia. kr.
Side 2 af 2