Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2864050_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. april 2024
Strafferetskontoret
Maya Erhard Huniche
2024-02060
3235306
Høringsnotat om forslag til lov om ændring lov om
euforiserende stoffer (Tydeliggørelse af advarselsreglen og
ændring af ordningen om fritagelse fra strafforfølgning i
tilknytning til stofindtagelsesrum)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen ...................................................................................................2
1.1. Høringsperiode ..................................................................................2
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v........................................2
2. Høringssvarene .........................................................................................4
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ...........................................5
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ..........................5
2.2.1 Ændring af advarselsreglen .........................................................5
2.2.2 Ændring af ordningen om fritagelse fra strafforfølgning i
tilknytning til stofindtagelsesrum .........................................................7
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet .....................................................10
Side 1/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
2864050_0002.png
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Tydeliggørelse af advarselsreglen og ændring af ordningen om
fritagelse fra strafforfølgning i tilknytning til stofindtagelsesrum) har
i perioden fra den 7. marts 2024 til den 4. april 2024 (28 dage) været
sendt i høring hos en række myndigheder og organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 7. marts 2024 endvidere sendt til
Folketingets Retsudvalg til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag
Høringsportalen den 7. marts 2024.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft
bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Høringspart
Hørings Bemærkn Ingen
Ønsker
svar
inger
bemærkn ikke at
modtag
inger
afgive
et
hørings
svar
offentliggjort
Aalborg Universitet
(Juridisk Institut)
Aarhus Universitet
(Juridisk Institut)
Aarhus Kommune
Aarhus Retshjælp
x
x
Side 2/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
2864050_0003.png
Advokatrådet
Aids-Fondet
Antidote Danmark
Blå Kors Danmark
Bopam – Børn og
Pårørende af
Misbrugere
Brugerforeningen
Brugernes Akademi
Center for
Rusmiddelforskning
Centerlederforening
en
Danske Advokater
Danske Regioner
Dansk Psykolog
Forening
Dansk Selskab for
Addiktiv Medicin
Dansk
Socialrådgiverforeni
ng
Dansk Sygeplejeråd
Den Danske
Dommerforening
Det
Kriminalpræventive
Råd
Dommerfuldmægtig
foreningen
Domstolsstyrelsen
Embedslægeforenin
gen
Fagligt Selskab for
Addiktiv Sygepleje
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Side 3/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
2864050_0004.png
FAKL – Foreningen
af Kommunalt
Ansatte Læger
Foreningen af
Kommunale Social-,
Sundheds-, og
Arbejdsmarkedschef
er i Danmark
Foreningen af
Offentlige
Anklagere
Færøernes
Landsstyre
Gadejuristen
Institut for
Menneskerettighede
r
Kirkens Korshær
KFUM’s Sociale
Arbejde
KL
Københavns
Kommune
Københavns
Retshjælp
Københavns
Universitet (Juridisk
Fakultet)
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater
Landsforeningen
KRIM
Landsforeningen af
Væresteder (LVS)
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Side 4/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
2864050_0005.png
Landsforeningen for
Socialpædagoger
(LFS)
LOS – De private
sociale tilbud
Lægeforeningen
Manderådet, Udvalg
for Familieret
Mændenes Hjem
Odense Kommune
Peter Jensen*
Politiforbundet
Pårørende
Netværket
Antistigma
Retspolitisk
Forening
Retssikkerhedsfond
en
Rådet for Socialt
Udsatte
Sammenslutningen
af Boformer for
Hjemløse i
Danmark (SBH)
Sammenslutningen
af Værestedsbrugere
i Danmark (SVID)
SAND – De
Hjemløses
Landsorganisation
Samtlige byretter
SFI – Det Nationale
Forskningscenter
for Velfærd
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Side 5/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
2864050_0006.png
Socialpædagogernes
Landsforbund
Stenbroens Jurister
Syddansk
Universitet (Juridisk
Institut)
Vejle Kommune
Vesterbro Retshjælp
Vestre Landsret
Østre Landsret
x
x
x
x
x
x
* Peter Jensen indgik ikke på høringslisten til lovudkastet.
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar
om udkastet til lovforslag. Borgerhenvendelser er ikke medtaget i
gennemgangen nedenfor, men er vedlagt sammen med de øvrige
modtagne høringssvar.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om der
er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med
kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i
forhold til det udkast, som har været i offentlig høring.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Aarhus Kommune
tilkendegiver vedrørende forslaget om ændring af
ordningen om fritagelse fra strafforfølgning i tilknytning til
stofindtagelsesrum, at indskrivningen af eksisterende praksis i
lovgivningen vil lette formidlingen af retningslinjerne omkring
besiddelse af stoffer.
Advokatrådet
tilkendegiver, at rådet bakker op om ændringen og er
positive over for, at der skabes et klarere retsgrundlag og dermed også
en bedre retssikkerhed for stofafhængige personer.
Side 6/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
Addiktiv Sygepleje
tilkendegiver, at der er behov for en kritisk
tilgang til perspektivet på stofbrugere og -afhængighed, som også
skabes gennem lovgivning, og hvordan det har indflydelse på
livskvalitet og muligheder for at indgå aktivt i samfundet.
Gadejuristen, Institut for Menneskerettigheder
og
Stenbroens
Jurister
anbefaler, at Justitsministeriet efter en kortere årrække
evaluerer, om loven har medført ændringer i praksis, og at
evalueringen offentliggøres.
Mændenes Hjem
anbefaler en ændring i sprogbrugen fra ”misbrug”
og ”misbruger” til ”stofbrug” og ”stofbruger” i relation til
stofafhængighed for at mindske stigmatiseringen af den persongruppe,
der omfattes af forslaget.
Stenbroens Jurister
anbefaler, at der tilføjes et led til § 3, stk. 1, i lov
om euforiserende stoffer, så straffebestemmelsen henviser til de to
væsentlige strafundtagelser. Stenbroens Jurister bemærker videre, at
de finder det hensigtsmæssigt, hvis begrebet ”hårde stoffer” kan
afgrænses mere præcist og anvendeligt i bemærkningerne ud over de
nævnte typeeksempler.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil gennemføre en
værdighedsreform, der skal lægge grundstenene til en ny politik for de
allermest udsatte, herunder gennemføre tiltag, der giver mulighed for
at tænke i nye indsatser, der kan sikre mere værdighed for f.eks.
mennesker med massive misbrugsproblemer. Lovforslaget indgår
således i en bredere indsats for at sikre mere værdighed for de
allermest udsatte, herunder også mennesker med massive
misbrugsproblemer.
Justitsministeriet har noteret sig synspunkterne og bemærker med
hensyn til en eventuel evaluering af lovforslaget, at Rigspolitiet i
forlængelse af ikrafttrædelsen af loven vil foretage de tiltag, eventuelt
i samarbejde med relevante samarbejdspartnere, som politiet
vurderer er nødvendige for en effektiv implementering. Hertil
Side 7/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
kommer, at der er tale om videreførelse og tydeliggørelse af en
allerede eksisterende ordning. Justitsministeriet har på denne
baggrund ikke på nuværende tidspunkt fundet anledning til at
fastsætte en evalueringsforpligtelse.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Ændring af advarselsreglen
Addiktiv sygepleje
mener, at borgere med indtægter stilles ringere
end borgere uden indtægter, idet det foreslåede § 3, stk. 4, alene finder
anvendelse for borgere, ”når sociale forhold taler herfor”, hvilket kan
få negativ indflydelse på incitamentet til at komme i beskæftigelse,
ligesom det skaber en bekymring for ældre stofafhængige borgeres
retsstilling, hvis de er i målgruppen for pension.
Justitsministeriet bemærker indledningsvis, at der tale om
videreførelse af den eksisterende målgruppe for advarselsreglen, der
bl.a. også beror på den pågældendes sociale forhold. Lovforslaget
omfatter en særligt udsat målgruppe, hvorfor der med lovforslaget
lægges op til, at stofbrugerens sociale forhold skal tale for meddeles
af et tiltalefrafald. Af samme årsag stilles der betingelser med hensyn
til den afhængighed, der kan bringe borgeren ind i bestemmelsens
anvendelsesområde.
Addiktiv Sygepleje, Gadejuristen, SAND
og
Stenbroens Jurister
finder det uhensigtsmæssigt at overlade vurderingen af, om en
stofbruger er omfattet af ordningen, til politiet. Det anføres i den
forbindelse, at lovforslaget fortsat efterlader rum til fejlvurderinger,
og at politiet ikke nødvendigvis besidder det indgående kendskab til
persongruppen, som beskrives i lovforslagets bemærkninger.
Justitsministeriet bemærker, at politiet foretager efterforskning af
straffesager, ligesom de i visse tilfælde er bemyndiget til at træffe
afgørelse i straffesager, herunder i visse bødesager. Der er således
ikke tale om en anderledes praksis end sædvanligt, hvor det i første
Side 8/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
omgang beror på politiets vurdering af de konkrete omstændigheder,
om et forhold skal forfølges.
Det fremgår desuden af pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, at politiet skal udvise forsigtighed med hensyn til
vurderingen af, om den pågældende er omfattet af målgruppen for
bestemmelsen, og at den pågældende skal vejledes om betingelserne
for at blive omfattet af bestemmelsen. Forsigtighedsprincippet skal
bl.a. bidrage til at minimere risikoen for fejlvurderinger til ugunst for
de pågældende borgere i konkrete tilfælde.
Rigspolitiet har desuden oplyst, at politiet i almindelighed har et godt
kendskab til persongruppen, der er omfattet af den eksisterende
ordning for advarselsreglen.
Brugernes Akademi, Gadejuristen, SAND
og
Stenbroens Jurister
finder det hensigtsmæssigt at afsætte midler til oplæring og
implementering af lovforslagets regler i politiet, så der opnås et
kendskab til bestemmelsen.
Justitsministeriet bemærker, at Rigsadvokaten vil foretage en
opdatering af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om narkotika i
forbindelse med ikrafttrædelsen af lovforslaget. Rigspolitiet vil
desuden i forlængelse af ikrafttrædelsen af lovforslaget foretage de
tiltag, eventuelt i samarbejde med relevante samarbejdspartnere, som
politiet vurderer er nødvendige for en effektiv implementering.
Gadejuristen
anfører, at når det af lovforslagets bemærkninger
fremgår, at politiet ”bør” vejlede borgeren om muligheden for at
modtage et tiltalefrafald m.v., fastslås det ikke tydeligt nok, at politiet
altid har en vejledningspligt over for de pågældende borgere. Det
foreslås således, at ”bør” erstattes med ”skal” i de tilfælde, hvor
politiets vejledningspligt omtales. Endvidere finder Gadejuristen det
nødvendigt med en forlængelse af klagefristen i bødesager om
besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug til minimum 6
måneder med mulighed for fristoverskridelse i de tilfælde, hvor der
Side 9/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
ikke af politiets rapporter fremgår en saglig vurdering af de sociale og
sundhedsmæssige forhold.
Københavns Kommune
anbefaler, at det indføres i bemærkningerne
til lovforslaget, at politiet i mødet med en stofbruger altid skal foretage
en vurdering af, om den pågældende er omfattet af ordningen for
tiltalefrafald.
Justitsministeriet kan tilslutte sig, at det bør fremgå af
bemærkningerne til lovforslaget, at vejledningspligten altid gælder.
Bemærkningerne er således ændret, så det fremgår, at politiet ”skal”
vejlede i stedet for ”bør” vejlede.
Justitsministeriet har ikke fundet anledning til at ændre
retsplejelovens generelle klagefrist for så vidt angår sager omfattet af
det foreslåede § 3, stk. 4. Det skyldes bl.a., at det efter ministeriets
opfattelse er hensigtsmæssigt for både retssystemet og borgerne, at
sagerne afsluttes endeligt eller indbringes for domstolene med henblik
på dom med den fornødne hastighed. Hertil kommer, at en forlængelse
af klagefristen ikke i sig selv vil afhjælpe tilfælde, hvor den
pågældende – som det er beskrevet i høringssvaret – ikke har overskud
til at klage eller kontakte en retshjælp.
Gadejuristen, Kirkens Korshær, Københavns Kommune, Rådet
for socialt udsatte og SBH
anbefaler, at ordningen med undladelse af
konfiskation af euforiserende stoffer udvides til også at finde
anvendelse i de situationer, hvor en stofbruger vurderes at være i
målgruppen for et tiltalefrafald i medfør af det foreslåede § 3, stk. 4.
Baggrunden for denne anbefaling er bl.a., at beslaglæggelse og
konfiskation af de pågældende stoffer presser stofbrugeren ud i nye
køb af stoffer og øger risikoen for følgekriminalitet.
Justitsministeriet bemærker, at det foreslåede § 3, stk. 4, skal ses i
sammenhæng med § 3 b i lov om euforiserende stoffer, hvorefter der
kan oprettes stofindtagelsesrum. Stofindtagelsesrummene skal sikre
bedre forhold for stofbrugerne under indtagelsen af stofferne samtidig
med, at de sikrer, at der er mindst mulig gene for andre borgere,
Side 10/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
herunder børnefamilier, i lokalmiljøet. En generel undladelse af at
beslaglægge og konfiskere euforiserende stoffer fra målgruppen for
det foreslåede § 3, stk. 4, risikerer efter Justitsministeriets opfattelse
at svække incitamentet for stofbrugerne til at benytte
stofindtagelsesrummene, hvor stofindtaget kan foregå under ordnede
forhold.
Det fremgår endvidere af pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, at stofbrugere, som ellers vurderes omfattet af det
foreslåede § 3, stk. 4, ikke skal strafforfølges og således heller ikke
have beslaglagt eller konfiskeret stofferne, hvis den pågældende er på
vej til et stofindtagelsesrum for at indtage stofferne, idet den
pågældende i givet fald vil være omfattet af det foreslåede § 3 b, stk.
2.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil gennemføre en
værdighedsreform, der skal lægge grundstenene til en ny politik for de
allermest udsatte, herunder gennemføre tiltag, der giver mulighed for
at tænke i nye indsatser, der kan sikre mere værdighed for f.eks.
mennesker med massive misbrugsproblemer. Lovforslaget indgår
således i en bredere indsats for at sikre mere værdighed for de
allermest udsatte, herunder også mennesker med massive
misbrugsproblemer.
Stenbroens Jurister
og
Mændenes Hjem
anbefaler at lade det udgå
af bemærkningerne til bestemmelsen, at afhængigheden af hårde
euforiserende stoffer skal være opbygget gennem år, hvis
afhængigheden på det relevante tidspunkt er så stærk, at der bruges
stoffer dagligt.
Målgruppen for den foreslåede bestemmelse svarer til målgruppen for
advarselsreglen, der omfatter en særlig gruppe af udsatte stofbrugere,
hvorfor lovforslaget også stiller tilsvarende betingelser om
stofbrugets varighed og intensitet. Lovforslaget omfatter således ikke
alle stofbrugere, men alene de allermest udsatte.
Side 11/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
Stenbroens Jurister
anbefaler, at lovforslagets bemærkninger
henviser til relevant hjemmel og gengiver betingelserne for politiets
indhentning af sundhedsoplysninger hos andre myndigheder om den
pågældende borger. Det anbefales endvidere, at det tilføjes til
bemærkningerne, at indskrivning i lægelig stofmisbrugsbehandling
med substitutionsmedicin som klart udgangspunkt betyder, at den
pågældende er stærkt afhængig i lovens forstand. Det anbefales
desuden, at lovforslagets mærkninger tilrettes i overensstemmelse
med indledningen til de almindelige bemærkninger, så det fremgår
konsekvent, at tiltalefrafaldet skal meddeles i stedet for ”straf” eller
”bøde eller fængsel” og altså ikke blot frem for bøde, når betingelserne
er opfyldt.
Politiets hjemmel til at behandle almindelige personoplysninger
findes i retshåndhævelseslovens § 9. Hjemlen til behandling af
følsomme personoplysninger, herunder helbredsoplysninger, findes i
retshåndhævelseslovens § 10, stk. 2. Justitsministeriet har ikke fundet
anledning til at tilføje dette i lovforslagets bemærkninger.
Justitsministeriet er enig i, at indskrivning i lægelig
stofmisbrugsbehandling med substitutionsmedicin vil kunne indgå
som en omstændighed, der taler for, at den pågældende er omfattet af
ordningen, og ministeriet vurderer, at eksemplet udgør et godt
fortolkningsbidrag til forståelsen af betingelsen. Justitsministeriet er
desuden enig i, at tiltalefrafald vil kunne komme på tale, uanset om
besiddelsen til eget forbrug under andre omstændigheder havde
resulteret i bødestraf eller fængselsstraf. Lovforslagets bemærkninger
er tilrettet i overensstemmelse hermed.
2.2.2. Ændring af ordningen om fritagelse fra strafforfølgning i
tilknytning til stofindtagelsesrum
Brugernes Akademi
og
Odense Kommune
anbefaler,
strafundladelsesområderne udvides til at gælde i hele Danmark.
at
Addiktiv Sygepleje, Brugernes Akademi, Gadejuristen, Kirkens
Korshær, Københavns Kommune, Mændenes Hjem, Odense
Side 12/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
Kommune, Rådet for Socialt udsatte, SAND
og
SBH
angiver, at de
stofbrugere, der bor eller opholder sig uden for de større byer, hvori
der findes stofindtagelsesrum, stilles ringere end de stofbrugere, der
bor eller opholder sig i nærheden af stofindtagelsesrum. Det anføres
således, at lovforslaget vil skabe forskelsbehandling og ulighed i
sundhed. Det anbefales derfor, at der indføres statslig medfinansiering
til etablering af stofindtagelsesrum med henblik på oprettelse af flere.
Det anføres desuden, at der bør tages stilling til, hvordan
bestemmelsen anvendes, hvis stofindtagelsesrummet på grund af
f.eks. uro i brugergruppen midlertidigt lukker ned i kortere tid ad
gangen.
Det bemærkes indledningsvis, at det allerede følger af de gældende
regler, at politiet ikke skal strafforfølge personer, der er omfattet af
målgruppen, hvis de befinder sig i umiddelbar nærhed af et
stofindtagelsesrum og er på vej til rummet med henblik på at indtage
stofferne. Det er således allerede i dag sådan, at stofbrugere er stillet
forskelligt afhængigt af, om de befinder sig i en by, der har et
stofindtagelsesrum.
Justitsministeriet bemærker herudover, at det foreslåede § 3 b, stk. 2,
bl.a. har til formål at opretholde incitamentet for stofbrugerne til at
benytte stofindtagelsesrummene, hvor stofindtaget kan foregå under
ordnede forhold, så der også tages behørigt hensyn til beboerne i
lokalområdet.
Justitsministeriet har tilrettet lovforslagets bemærkninger, så det
fremgår, at bestemmelsen finder anvendelse, selv om
stofindtagelsesrummet er midlertidigt lukket.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har desuden oplyst, at det fremgår
af bemærkningerne til lovforslag nr. L 185 af 9. maj 2012 om ændring
af lov om euforiserende stoffer (Stofindtagelsesrum), at den
forebyggende indsats, herunder indsatsen for at forebygge dødsfald,
sygdomme og andre problemer som følge af stofmisbrug, er forankret
i kommunerne, som efter sundhedslovens § 119 har ansvaret for at
etablere forebyggende tilbud til borgerne. Det fremgår endvidere, at
Side 13/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
kommunerne er nær på borgerne og har det lokalkendskab, som er
nødvendigt for nærmere at tilrettelægge den social- og
sundhedsfaglige indsats, der tager sigte på at reducere de skader, som
personer med stofmisbrug påfører sig selv og det omgivende samfund.
Det fremgår endelig, at misbrugsmønstrene kan være forskellige fra
kommune til kommune og fra lokalområde til lokalområde, hvilket
sammen med forskelle i stofmisbrugsproblemernes omfang og
betydning kan begrunde en vis variation i, hvordan den enkelte
kommune tilrettelægger sin social- og sundhedsfaglige indsats,
herunder hvilke skadesreducerende foranstaltninger der efter
kommunens opfattelse bør indgå i kommunens samlede tilbud til
stofmisbrugerne.
I forlængelse heraf fremgår det af det omhandlede lovforslags
bemærkninger, at det er den enkelte kommunes ansvar at beslutte,
hvorvidt den ønsker at tilrettelægge indsatsen således, at
stofindtagelsesrum skal indgå som en skadesreducerende
foranstaltning i kommunens samlede tilbud til personer med
stofmisbrug.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har endvidere oplyst, at
Københavns Kommune, Odense Kommune, Aarhus Kommune og
Vejle Kommune har besluttet, at stofindtagelsesrum skal indgå som en
skadesreducerende foranstaltning i kommunens samlede tilbud til
personer med stofmisbrug, og at de fire kommuner efter ansøgning
har modtaget Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilladelse til
oprettelse og drift af stofindtagelsesrum for personer på 18 år eller
derover med en stærk afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af euforiserende stoffer. I Københavns Kommune
er der to rum, som begge drives af Mændenes Hjem, og i hver af de
tre øvrige kommuner er der et rum, som drives af Kirkens Korshær.
Driften af stofindtagelsesrummene finansieres af kommunerne.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har herudover oplyst, at
regeringen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet med aftalen om udmøntning
Side 14/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2023-2026 blev enige om at afsætte i alt 10,0
mio. kr. i perioden 2025-2026 til en pulje, hvorfra der vil kunne
ansøges om statslig medfinansiering af et kommunalt pilotprojekt med
konkrete foranstaltninger, der kan begrænse risikoen og dermed også
frygten for voldtægter og vold mod kvinder og evt. andre grupper i
stofindtagelsesrum. De konkrete foranstaltninger vil også kunne
omfatte etablering af et helt nyt stofindtagelsesrum målrettet disse
grupper. Puljemidler til pilotprojektet vil kunne ansøges af kommuner,
som har Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilladelse til drift af
stofindtagelsesrum, og som i deres stofindtagelsesrum har konstateret
problemer med voldtægter eller vold mod kvinder og evt. andre
grupper eller udbredt frygt herfor.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ydermere oplyst, at
regeringen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige med
aftalen om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2024-2027 blev enige om at
afsætte i alt 10,0 mio. kr. i perioden 2024-2027 til en pulje, hvorfra
der kan ansøges om statsligt tilskud til et pilotprojekt med et mobilt
stofindtagelsesrum, som kan sættes ind, hvor der er opstået lokale
stofmisbrugsmiljøer
i
kvarterer,
hvor
målgruppen
for
stofindtagelsesrum indtager stoffer, og hvor der ikke allerede er
stofindtagelsesrum. Mens puljen fra aftalen for 2023-2026 således har
til formål at samle erfaringer med at begrænse risiko for og frygt
blandt særligt udsatte brugere af stofindtagelsesrum, har den
foreslåede pulje til formål at samle erfaringer med at skabe større
fleksibilitet i indsatsen.
Det bemærkes herudover, at det fremgår af regeringsgrundlaget, at
regeringen vil gennemføre en værdighedsreform, der skal lægge
grundstenene til en ny politik for de allermest udsatte, herunder
gennemføre tiltag, der giver mulighed for at tænke i nye indsatser, der
kan sikre mere værdighed for f.eks. mennesker med massive
misbrugsproblemer. Lovforslaget indgår således i en bredere indsats
Side 15/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
for at sikre mere værdighed for de allermest udsatte, herunder også
mennesker med massive misbrugsproblemer.
Odense Kommune, Mændenes Hjem
og
Stenbroens Jurister
anbefaler, at det tydeliggøres, at flere typer euforiserende stoffer, og
således ikke kun ”de hårde”, accepteres i nærheden af
stofindtagelsesrum. Det anføres desuden, at politiet heller ikke skal
strafforfølge besiddelsen af andre euforiserende stoffer end dem, der
må indtages i stofindtagelsesrummet, når bestemmelsens betingelser i
øvrigt er opfyldt.
Justitsministeriet bemærker, at der med lovforslaget ikke er lagt op til
at ændre, hvilke stoffer der ikke skal ske strafforfølgning for
besiddelsen. Tilføjelsen af ”hårde euforiserende stoffer” er således
alene en tydeliggørelse af det eksisterende anvendelsesområde.
Det er dog tydeliggjort i lovforslagets bemærkninger, at ordningen
ikke omfatter personer, som alene er afhængige af cannabisprodukter.
Justitsministeriet vurderer imidlertid, at det ikke vil være
hensigtsmæssigt med en opregning af de omfattede stoffer, idet der
med den foreslåede ordning tages højde for fremkomsten af nye
euforiserende stoffer m.v., der således vil kunne omfattes uden en
lovændring.
Med hensyn til strafforfølgning af besiddelsen af euforiserende stoffer,
der ikke kan indtages i stofindtagelsesrummet, bemærker
Justitsministeriet, at målgruppen for fritagelsen fra strafforfølgning i
tilknytning til stofindtagelsesrummene i langt hovedparten af
tilfældene må forventes også at opfylde betingelserne efter det
foreslåede § 3, stk. 4, hvorfor de vil kunne meddeles tiltalefrafald for
besiddelsen af sådanne stoffer.
Formålet med stofindtagelsesrummene er, at stofindtag kan foregå
under ordnede forhold, så der også tages behørigt hensyn til beboerne
i lokalområdet. Dette formål risikerer at blive forspildt, hvis brugerne
får konfiskeret de stoffer, de besidder med henblik på indtagelse i
stofindtagelsesrummene. Dette hensyn gør sig ikke gældende i forhold
Side 16/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
til besiddelse af øvrige euforiserende stoffer, som ikke må indtages i
det pågældende stofindtagelsesrum. Besiddelse af sådanne stoffer bør
derfor ikke være omfattet af den foreslåede ordning om fritagelse fra
strafforfølgning i tilknytning til stofindtagelsesrum.
FAKL
anbefaler, at der sker en tydeliggørelse af, hvornår og hvor ofte
det afgrænsede geografiske område for nærheden af
stofindtagelsesrum kan ændres.
FAKL, Gadejuristen, Mændenes Hjem
og
Stenbroens Jurister
mener, at det bør afklares nærmere, hvad der menes med ”umiddelbar
nærhed” til stofindtagelsesrummene, ligesom det bør tydeliggøres, at
de eksisterende straffrie områder omkring stofindtagelsesrummene
ikke indskrænkes som følge af lovændringen. Det anføres videre, at
målgruppen for bestemmelsen bør inddrages ved fastlæggelsen af
området, og at det skal sikres, at stofbrugerne, som udgøres af sårbare
personer, opnår kendskab til de afgrænsede områder.
Det bemærkes indledningsvis, at det allerede følger af de gældende
regler, at politiet ikke skal strafforfølge personer, der er omfattet af
målgruppen, hvis de befinder sig i umiddelbar nærhed af et
stofindtagelsesrum og er på vej til rummet med henblik på at indtage
stofferne. Med lovforslaget forbedres retssikkerheden for de berørte
ved, at det bliver tydeligt for brugerne og politiet, hvilket område der
er omfattet af fritagelsen fra strafforfølgning.
Justitsministeriet bemærker i den forbindelse, at det fremgår af
bemærkningerne til det foreslåede § 3 b, stk. 3, at det forudsættes, at
området som minimum omfatter (en del af) gaden, hvor
stofindtagelsesrummet er beliggende, og de umiddelbart tilstødende
gader, herunder indfaldsveje, der leder til gaden, hvor
stofindtagelsesrummet ligger.
Det bemærkes desuden, at politidirektørerne og kommunerne vil
kunne inddrage relevante parter og interesser ved udpegningen af
områderne i det omfang, det er muligt.
Side 17/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
Lovforslagets bemærkninger er desuden tilrettet, så det fremgår, at
det forudsættes, at der ved udpegning af området efter det foreslåede
§ 3 b, stk. 3, ikke indledningsvis sker en indskrænkning af de
eksisterende straffrie områder omkring stofindtagelsesrummene som
følge af lovforslaget.
Gadejuristen
og
SAND
mener, at politiet ikke bør føre kontrol med,
om der besiddes euforiserende stoffer med henblik på
videreoverdragelse
i
eller
i
umiddelbar
nærhed
af
stofindtagelsesrummene, da disse områder bør udgøre zoner, eller
såkaldte ”safe spaces”, hvor de stofafhængige skal kunne opholde sig
uden at frygte for at få konfiskeret deres stoffer.
Justitsministeriet bemærker, at der med lovforslaget ikke ændres på,
at videreoverdragelse af euforiserende stoffer – også i eller i
nærheden af stofindtagelsesrummene – fortsat er strafbart og skal
strafforfølges. Det er en afgørende prioritet for regeringen at straffe
de bagmænd, der tjener penge på en udsat persongruppes
afhængighed. Politiet skal i denne forbindelse drage omsorg for, at de
rette personer strafforfølges. Der vil således ikke skulle ske
strafforfølgning af en borger, der inden for rammerne af ordningen
bruger stofindtagelsesrummet til indtagelse af euforiserende stoffer
og i den forbindelse besidder stoffer til eget forbrug.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring,
indeholder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige
ændringer:
Beskrivelsen i lovforslagets bemærkninger af politiets
vejledningsforpligtelse er ændret på baggrund af
høringssvaret fra Gadejuristen, så det fremgår, at politiet
”skal” vejlede i stedet for ”bør” vejlede.
Det er på baggrund af høringssvaret fra Stenbroens
Jurister tilføjet i lovforslagets bemærkninger, at
indskrivning i lægelig misbrugsbehandling med
Side 18/19
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om der findes en målgruppe udenfor byer med stofindtagelsesrum, som også kunne have gavn af, at deres stoffer ikke bliver konfiskeret
substitutionsmedicin vil kunne indgå som en
omstændighed, der taler for, at borgeren må anses som
værende stærkt afhængig i lovforslagets forstand.
Det er som følge af høringssvaret fra Stenbroens Jurister
anført i lovforslagets bemærkninger, at tiltalefrafald vil
kunne komme på tale, uanset om besiddelsen til eget
forbrug under andre omstændigheder havde resulteret i
bødestraf eller fængselsstraf.
Det er på baggrund af høringssvaret fra Gadejuristen og
SAND anført i lovforslagets bemærkninger, at den
foreslåede bestemmelse i § 3 b, stk. 2, finder anvendelse,
selv om stofindtagelsesrummet er midlertidigt lukket.
Det er som følge af høringssvaret fra Odense Kommune,
Mændenes Hjem og Stenbroens Jurister tydeliggjort i
lovforslagets bemærkninger, at hårde euforiserende
stoffer ikke omfatter cannabisprodukter.
Det er på baggrund af høringssvarene fra FAKL,
Gadejuristen, Mændenes Hjem og Stenbroens Jurister
anført i lovforslagets bemærkninger, at der ved
udpegningen efter det foreslåede § 3 b, stk. 3, af området,
der anses som umiddelbar nærhed til et
stofindtagelsesrum, ikke indledningsvis må ske en
indskrænkning af området i forhold til i dag.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter.
Side 19/19