Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2811433_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Politikontoret
Ida Helene
Høiberg
2023-11316
3104814
Bendtsen
Besvarelse af spørgsmål nr. 476 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 476 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. december
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm., om antal henlæggelser af sager om sextortion for årene 2020, 2021, 2022 og 2023 fordelt på politikredse
Spørgsmål nr. 476 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for antal henlæggelser af sager om
sextortion for årene 2020, 2021, 2022 og 2023 fordelt på
politikredse, og vil ministeren desuden redegøre for antal
anmeldelser fordelt på politikredse i 2023, jf. svar på REU alm.
del – spørgsmål 111 (folketingsåret 2022-23, 2. samling)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække
oplysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om
antal henlæggelser af sager, hvor den forurettede afpresses
gennem trusler om deling af nøgenbilleder eller lignende til at
sende penge eller flere billeder – såkaldt sextortion.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er
opbygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med
sagens afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller
afgørelser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil
derimod ikke uden videre være muligt at trække data af mere
detaljeret karakter, herunder om antallet af henlæggelser af
sager, der kan falde ind under begrebet sextortion.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i POLSAS ikke findes
selvstændige gerningskoder, der vedrører sextortion. Det er
derfor ikke muligt ved elektronisk udtræk fra POLSAS at
tilvejebringe de ønskede oplysninger. Det vil derfor forudsætte
en omfattende manuel gennemgang af et meget stort antal sager,
hvis de ønskede oplysninger skal tilvejebringes.
Rigsadvokaten har på den baggrund i stedet foretaget et
datatræk på søgenøglerne ”sextortion” og ”sextortion-penge”,
der er oprettet i POLSAS. Søgenøglen ”sextortion” omfatter alle
tilfælde af sextortion, hvor der eksempelvis afpresses gennem
trusler om deling af nøgenbilleder eller lignende til at sende
penge eller flere billeder. Søgenøglen ”sextortion-penge” er en
underkategori til søgenøglen ”sextortion”, som kun omfatter de
tilfælde, hvor der afpresses for penge. Data fra dette datatræk er
gengivet i tabel 1 og 2 nedenfor.
Side 2/8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm., om antal henlæggelser af sager om sextortion for årene 2020, 2021, 2022 og 2023 fordelt på politikredse
2811433_0003.png
Rigsadvokaten skal i den forbindelse henlede opmærksomheden
på, at søgenøgler er foruddefinerede ord og/eller begreber, der
anvendes af politiet til at berige straffesager i POLSAS med
yderligere data, og som vurderes at kunne give en
analysemæssig
værdi
afhængig
af
den
enkelte
kriminalitetsform. Der er ikke systemtekniske krav om
anvendelse af søgenøgler, og der sker løbende en revision af
søgenøglerne baseret på udviklingen i kriminaliteten.
Søgenøgler kan anvendes på tværs af forskellige
kriminalitetsformer og dermed forskellige gerningskoder. Hvis
en sag ændrer karakter som et resultat af efterforskningen, vil
dette også få betydning for de anvendte søgenøgler, der i større
eller mindre grad skal ændres i takt hermed. Søgenøgler er
således velegnede i analysemæssig kontekst, men er ikke
oprettet med henblik på statistisk brug.
Det skal i den forbindelse navnlig bemærkes, at søgenøgler ikke
er obligatoriske at anvende for politiet, og at anvendelsesgraden
dermed afhænger af den enkelte sagsbehandler/politikreds.
Søgenøgler er derfor ikke en valid metode til statistisk at opgøre
antallet af afgørelser, da en opgørelse af antal sager baseret på
søgenøgler vil være behæftet med for stor usikkerhed.
Rigsadvokaten skal derfor understrege, at tallene i tabellen ikke
nødvendigvis vil give et retvisende billede af det samlede antal
henlæggelser af sager om sextortion.
Tabel 1: Henlæggelser med søgenøglen ”sextortion” i 2020-2023 fordelt på
paragraffer og politikredse
Politikreds
Nordjyllands Politi
Nordjyllands Politi
Nordjyllands Politi
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Østjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt-
og
Vestjyllands Politi
Midt-
og
Vestjyllands Politi
Midt-
og
Vestjyllands Politi
Midt-
og
Vestjyllands Politi
Midt-
og
Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands
Politi
Paragraf
2020
Strfl.s. § 222 – samleje med
barn
0
Strfl.s.
§
232
-
blufærdighedskrænkelse
0
Strfl.s. § 260 –ulovlig tvang
Strfl.s. § 281 - afpresning
Strfl.s. § 260 – ulovlig tvang
Strfl.s. § 281 - afpresning
9
12
21
12
4
2021
0
0
8
27
35
11
31
42
0
0
12
51
63
15
2022
1
0
10
49
60
5
61
66
1
0
7
39
47
6
2023
0
1
11
108
120
10
115
125
0
0
20
125
145
8
Nordjyllands Politi Total
Total
16
Strfl.s.
§
232
-
blufærdighedskrænkelse
2
Strfl.s. § 235 – seksuelt
materiale vedr. børn
1
Strfl.s. § 260 – ulovlig tvang
Strfl.s. § 281 - afpresning
Total
Strfl.s. § 260 – ulovlig tvang
10
25
38
7
Side 3/8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm., om antal henlæggelser af sager om sextortion for årene 2020, 2021, 2022 og 2023 fordelt på politikredse
2811433_0004.png
Sydøstjyllands
Politi
Sydøstjyllands
Politi
Syd-
Sønderjyllands
Politi
Syd-
Sønderjyllands
Politi
Syd-
Sønderjyllands
Politi
Syd-
Sønderjyllands
Politi
Syd-
Sønderjyllands
Politi
Fyns Politi
Fyns Politi
Fyns Politi
Fyns Politi
Fyns Politi
Strfl.s. § 281 - afpresning
9
30
45
0
15
0
25
40
1
0
11
0
39
51
0
11
1
21
33
2
13
24
39
0
1
8
0
35
44
6
56
62
0
14
1
41
56
0
0
6
0
59
65
1
7
0
41
49
0
8
50
58
3
0
21
1
75
100
9
76
84
0
29
0
90
119
0
2
11
1
109
123
1
6
0
31
38
0
11
121
132
3
0
9
0
134
146
4
Total
16
og Strfl.s. § 225, jf. § 216 –
voldtægt ved andet seksuelt
forhold end samleje
1
og
Strfl.s. § 260 – ulovlig tvang
og
Strfl.s. § 266 – trusler på livet
og
Strfl.s. § 281 - afpresning
og
Total
33
Strfl.s.
§
232
-
blufærdighedskrænkelse
0
Strfl.s. § 235 - seksuelt
materiale vedr. børn
1
Strfl.s. § 260 – ulovlig tvang
Strfl.s. § 266 – trusler på livet
Strfl.s. § 281 - afpresning
Total
Strfl.s.
§
232
blufærdighedskrænkelse
Strfl.s. § 260 – ulovlig tvang
Strfl.s. § 266 – trusler på livet
Strfl.s. § 281 - afpresning
Total
Strfl.s. § 235 -
materiale vedr. børn
-
0
11
1
19
31
seksuelt
1
9
12
7
0
13
21
18
0
14
Fyns Politi
Sydsjælland
og
Lolland-Falsters
Politi
Sydsjælland
og
Lolland-Falsters
Politi
Sydsjælland
og
Lolland-Falsters
Politi
Sydsjælland
og
Lolland-Falsters
Politi
Sydsjælland
og
Lolland-Falsters
Politi
Midt-
og
Vestsjællands Politi
Midt-
og
Vestsjællands Politi
Midt-
og
Vestsjællands Politi
Midt-
og
Vestsjællands
Politi
Strfl.s. § 260 – ulovlig tvang
Strfl.s. § 281 - afpresning
Total
22
Strfl.s.
§
232
-
Nordsjællands Politi blufærdighedskrænkelse
2
Strfl.s. § 235 – seksuelt
Nordsjællands Politi materiale vedr. børn
0
Nordsjællands Politi Strfl.s. § 260 – ulovlig tvang
Nordsjællands Politi Strfl.s. § 266 – trusler på livet
Nordsjællands Politi Strfl.s. § 281 - afpresning
Nordsjællands
Politi
Total
Københavns
Vestegns Politi
Strfl.s. § 260 – ulovlig tvang
14
1
6
23
6
Side 4/8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm., om antal henlæggelser af sager om sextortion for årene 2020, 2021, 2022 og 2023 fordelt på politikredse
2811433_0005.png
Københavns
Vestegns Politi
Københavns
Vestegns Politi
Københavns Politi
Københavns Politi
Københavns Politi
Københavns Politi
Københavns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Bornholms Politi
Bornholms Politi
Total
Strfl.s. § 281 - afpresning
7
29
35
2
0
9
2
65
78
1
1
2
507
41
50
4
0
25
2
93
124
0
2
2
739
60
64
0
0
16
1
134
151
0
8
8
1255
Total
13
Strfl.s.
§
232
-
blufærdighedskrænkelse
1
Strfl.s. § 235 – seksuelt
materiale vedr. børn
1
Strfl.s. § 260 – ulovlig tvang
Strfl.s. § 266 – trusler på livet
Strfl.s. § 281 - afpresning
Total
Strfl.s. § 260 – ulovlig tvang
Strfl.s. § 281 - afpresning
Total
9
0
32
43
1
0
1
278
Tabel 2: Henlæggelser med søgenøglen ”sextortion-penge” i 2020-2023 fordelt på
paragraffer og politikredse
Politikreds
Nordjyllands
Politi
Nordjyllands
Politi
Nordjyllands
Politi
Nordjyllands
Politi
Østjyllands Politi
Østjyllands
Politi
Midt-
og
Vestjyllands
Politi
Midt-
og
Vestjyllands
Politi
Midt-
og
Vestjyllands
Politi
Sydøstjyllands
Politi
Sydøstjyllands
Politi
Syd-
og
Sønderjyllands
Politi
Syd-
og
Sønderjyllands
Politi
Fyns Politi
Fyns Politi
Paragraf
2020
Strfl.s. § 222 – samleje med
barn
0
Strfl.s.
§
232
blufærdighedskrænkelse
0
Strfl.s. § 281 - afpresning
Total
Strfl.s. § 281 - afpresning
Total
10
10
4
4
2021
0
0
22
22
30
30
0
45
45
29
29
22
22
1
37
38
0
2022
1
0
42
43
56
56
0
36
36
52
52
38
38
0
57
57
1
2023
0
1
105
106
111
111
0
114
114
71
71
85
85
0
106
106
0
Strfl.s. § 260 – ulovlig
tvang
1
Strfl.s. § 281 - afpresning
Total
Strfl.s. § 281 - afpresning
Total
Strfl.s. § 281 - afpresning
Total
Strfl.s.
§
232
blufærdighedskrænkelse
Strfl.s. § 281 - afpresning
23
24
9
9
17
17
-
0
12
12
-
0
Fyns Politi
Total
Sydsjælland og
Lolland-Falsters
Strfl.s.
§
232
Politi
blufærdighedskrænkelse
Side 5/8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm., om antal henlæggelser af sager om sextortion for årene 2020, 2021, 2022 og 2023 fordelt på politikredse
2811433_0006.png
Sydsjælland og
Lolland-Falsters
Politi
Sydsjælland og
Lolland-Falsters
Politi
Midt-
og
Vestsjællands
Politi
Midt-
og
Vestsjællands
Politi
Nordsjællands
Politi
Nordsjællands
Politi
Nordsjællands
Politi
Nordsjællands
Politi
Københavns
Vestegns Politi
Københavns
Vestegns Politi
Københavns
Politi
Københavns
Politi
Københavns
Politi
Københavns
Politi
Bornholms Politi
Strfl.s. § 281 - afpresning
Total
Strfl.s. § 281 - afpresning
18
18
12
20
20
23
23
0
1
33
34
29
29
0
0
56
56
1
1
349
36
37
46
46
2
0
66
68
38
38
3
0
87
90
2
2
563
30
30
114
114
1
0
128
129
56
56
0
0
126
126
8
8
1056
Total
12
Strfl.s.
§
232
-
blufærdighedskrænkelse
0
Strfl.s. § 235 - seksuelt
materiale vedr. børn
0
Strfl.s. § 281 - afpresning
Total
Strfl.s. § 281 - afpresning
5
5
7
Total
7
Strfl.s.
§
232
-
blufærdighedskrænkelse
0
Strfl.s. § 235 - seksuelt
materiale vedr. børn
1
Strfl.s. § 281 - afpresning
Total
Strfl.s. § 281 - afpresning
30
31
0
0
149
Bornholms Politi Total
Total
Bemærkninger til tabellen
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er
et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal
bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen
ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for
udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme
efterregistreringer.
Henlæggelser er opgjort efter antal sager. Det vil sige antallet af unikke journalnumre,
som angiver særskilte lovovertrædelser.
Søgenøgler er foruddefinerede begreber, der anvendes af politiet til at berige
straffesager i POLSAS med yderligere data i forbindelse med efterforskningen af
sagen, og som løbende vurderes at kunne give en analysemæssig værdi afhængig af
den enkelte kriminalitetsform. Der er ikke systemtekniske krav om anvendelsen af
søgenøgler, og der sker løbende en revision af søgenøglerne baseret på udviklingen i
kriminaliteten.
Søgenøgler kan anvendes på tværs af forskellige kriminalitetsformer og dermed
forskellige gerningskoder. Hvis en sag ændrer karakter som et resultat af
efterforskningen, vil dette også få betydning for de anvendte søgenøgler, der i større
eller mindre grad skal ændres i takt hermed. Søgenøgler er således velegnede i
analysemæssig kontekst, men er ikke oprettet med henblik på statistisk brug.
Det skal i den forbindelse særligt bemærkes, at da der er tale om en søgenøgle, som
ikke er obligatorisk at anvende for politiet, afhænger anvendelsesgraden af den
enkelte sagsbehandler og politikreds. Opgørelse på baggrund af søgenøgler er derfor
Side 6/8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm., om antal henlæggelser af sager om sextortion for årene 2020, 2021, 2022 og 2023 fordelt på politikredse
2811433_0007.png
ikke en konsistent metode til statistisk at opgøre det reelle omfang af afgørelser, da
en sådan opgørelse vil være behæftet med stor usikkerhed.
I tabel 1 er søgenøglen ”sextortion” anvendt, og i tabel 2 er søgenøglen ”sextortion-
penge” anvendt. Hvis søgenøglen ikke er anvendt, så fremgår disse ikke af modellen.
Dette øger usikkerheden for modellen.
Data er opdateret den 30. december 2023.”
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af anden del af
spørgsmålet, vedrørende antal anmeldelser fordelt på politikredse i 2023, jf.
Justitsministeriets besvarelse af 9 februar 2018 af spørgsmål nr. 111 (Alm.
del), indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har ved et datatræk i politiets sagsstyringssystem
POLSAS opgjort antal anmeldelser på gerningskoden 76211 om
afpresning efter straffelovens § 281 i kombination med
søgenøglerne ”sextortion” og ”penge” i 2023 fordelt på
politikredse. Datatrækket fremgår af nedenstående tabel.
Anmeldelser på gerningskoden 76211 – Afpresning registreret
søgenøglerne "sextortion" og "penge" i 2023 fordelt på politikredse
Politikreds
Nordjylland
Østjylland
Midt- og Vestjylland
Sydøstjylland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland og Lolland-Falster
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland
Københavns Vestegn
København
Bornholm
I alt
med
76211 Afpresning
102
113
109
82
94
117
77
103
112
58
224
5
1.196
Kilde: POLSAS/QlikView. Kriminalitet pr. 04.01.2024. Det bemærkes, at opgørelsen
er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS). Opgørelsen er derfor
behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og
sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal bemærkes, at
opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er
endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket
af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer. Det
skal i forhold til opgørelsen bemærkes, at søgenøgler er foruddefinerede ord og/eller
begreber, der løbende vurderes at kunne give en analysemæssig værdi afhængig af
den enkelte kriminalitetsform. Der er ikke systemtekniske krav om anvendelsen af
søgenøgler, og der sker løbende en revision af søgenøglerne baseret på udviklingen i
kriminaliteten. Søgenøgler kan anvendes på tværs af forskellige kriminalitetsformer
og dermed forskellige gerningskoder. Hvis en sag ændrer karakter som et resultat af
efterforskningen, vil dette også få betydning for de anvendte søgenøgler, der i større
eller mindre grad skal ændres i takt hermed. Søgenøgler er således velegnede i en
efterforskningsmæssig sammenhæng, men er ikke oprettet med henblik på brug til
Side 7/8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm., om antal henlæggelser af sager om sextortion for årene 2020, 2021, 2022 og 2023 fordelt på politikredse
statistiske opgørelser. Det bemærkes således, at opgørelse af antallet af sager på
baggrund af søgenøgler er forbundet med usikkerhed.
Rigspolitiet har endvidere foretaget en søgning på
gerningskoden 74111 om ulovlig tvang efter straffelovens § 260
i kombination med de to anførte søgenøgler. Der er ikke
registreret anmeldelser med denne kombination i 2023.”
Det bemærkes afslutningsvis, at tallene for henholdsvis henlæggelser og
anmeldelser ikke er opgjort på samme måde, idet Rigsadvokaten har trukket
data for samtlige henlæggelser med de anførte søgenøgler og ikke begrænset
datatrækket til sager vedrørende straffelovens § 260 og § 281, hvorimod
Rigspolitiet er blevet bedt om at trække data i overensstemmelse med
besvarelsen af spørgsmål nr. 111.
Opgørelserne i Rigsadvokatens udtalelse kan ikke sammenlignes direkte
med opgørelsen i Rigspolitiets udtalelse.
Side 8/8