Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2853831_0001.png
Bilag: Oversigt over status på initiativerne i handlingsplanen mod ekstremisme
Initiativ
Initiativ 1:
Nationalt
videns- og rådgiv-
ningscenter om fore-
byggelse af ekstre-
misme og radikalise-
ring
Ansvarligt ministe-
rium
Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet
Status
Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme (NCFE)
blev etableret 1. april 2017 i regi af Styrelsen for Internati-
onal Rekruttering og Integration.
Der har undervejs været indlånte medarbejdere fra kom-
muner, samt et princip om brugerinddragelse i opstart af
nye indsatser for at ramme det lokale behov bedst muligt
Den 10. oktober 2022 blev NCFEs opgaver overført til Ud-
lændingestyrelsen, hvor der med etableringen af Center
for Dokumentation og Indsats mod Ekstremisme (CDE)
skete en sammenlægning med beslægtede opgaver, med
det formål at samle indsatserne mod ekstremisme og der-
ved styrke videns-indhentning og indsatser mod ekstre-
misme, både når udfordringerne opstår internt i det dan-
ske samfund, og når de kommer udefra.
Værktøjet til vurdering af bekymring for personer, der kan
være i risiko for at begå kriminalitet med ekstremistisk mo-
tiv, er udviklet og kan findes på CDEs hjemmeside stopeks-
tremisme.dk
her.
Vurderingsværktøjet er i dag internationalt anerkendt. Ud-
over løbende at undervise danske forebyggelsesmedar-
bejdere i at anvende værktøjet, giver CDE ofte præsenta-
tioner om værktøjet for medarbejdere fra andre landes
myndigheder.
I 2018 udgav NCFE dels ”Kortlægning
af kommunernes fo-
rebyggelse af ekstremisme”,
dels ”Kortlægning
af samar-
bejdet på tværs af sektorer”.
Kortlægningerne blev et væ-
sentligt grundlag for de nationale myndigheders arbejde
med at bistå kommuner i at udvikle forebyggende hand-
lingsplaner og beredskaber samt at opbygge og under-
støtte infohusene, de lokale kriminalpræventive myndig-
hedssamarbejder om forebyggelse af ekstremisme.
Senest har CDE udarbejdet undersøgelsen ”Status
på fore-
byggelse af ekstremisme i de danske kommuner 2021-
2022”,
der på samme måde indgår i det løbende arbejde
med at styrke og understøtte de lokale forebyggelsesind-
satser.
De nævnte kortlægninger kan findes på CDEs hjemmeside
stopekstremisme.dk
her.
Der er udviklet en samarbejdsmodel for infohusene samt
sagsgangsbeskrivelser.
Initiativ 2:
Fælles
værktøj til vurdering
og visitering af sager
om radikalisering
Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet
Initiativ 3:
Kortlæg-
ning af indsats og
samarbejde i kom-
muner og info-huse
Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet
Initiativ 4:
Styrkelse
af de regionale info-
huse
Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm., om implementeringen af handlingsplanen ’FOREBYGGELSE OG BEKÆMPELSE AF EKSTREMISME OG RADIKALISERING’ fra 2016
2853831_0002.png
Initiativ 5:
Vejled-
ning til politikred-
sene om sagsbe-
handling og risiko-
vurdering
Justitsministeriet
Samarbejdsmodellen kan findes på CDEs hjemmeside
stopekstremisme.dk
her.
Politiets Efterretningstjeneste (PET) har udarbejdet en vej-
ledning til politikredsene på baggrund af bl.a. en kortlæg-
ning af behov og overgangen til brug af Politiets Efterforsk-
ningsstøtte Database (PED).
Vejledningen, der trådte i kraft i juni 2022, følges op af un-
dervisning og løbende bilaterale møder mellem PET og po-
litikredsenes Efterretnings- og Analyseenheder og fore-
byggelsesenheder.
Initiativet er implementeret, idet PET har etableret en ud-
dannelse målrettet relevante medarbejdere i politikred-
sene.
Uddannelsen er baseret på et koncept for forebyggende,
anerkendende og tillidsopbyggende samtaler, der inklude-
rer øvelser i praksis samt fokus på vigtigheden af en koor-
dineret sideløbende sagsbehandling.
PET afholdte i efteråret 2019 en pilotversion af den nye
exit-uddannelse på politiskolen, hvorefter uddannelsen
blev justeret. Siden 2021 har PET årligt afholdt uddannel-
sen
”Exit fra radikaliserede miljøer –
Samtalen som me-
tode”
på politiskolen.
Derudover har PET siden 2022 årligt
afholdt tre dages overbygning på uddannelsen.
Det tidligere NCFE udgav i 2018 ”Håndbog til kommuner
om forebyggelse af ekstremisme”, som beskrev organise-
ring, tværsektorielt samarbejde og kommunernes foran-
staltningsmuligheder. Håndbogen kan findes
her.
Spørgsmålet om behandling af personoplysninger blev be-
skrevet i en separat vejledning fra Justitsministeriet; ”Vej-
ledning om udveksling af personoplysninger som led i ind-
satsen mod
radikalisering og ekstremisme”.
Vejledningen kan findes på CDEs hjemmeside stopekstre-
misme.dk her.
Initiativ 6:
Exitud-
dannelse for ud-
valgte medarbejdere
i politikredsene
Justitsministeriet
Initiativ 7:
Vejled-
ning til kommunerne
om foranstaltninger i
konkrete sager
Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet
Initiativ 8:
Vejled-
ning til kommunerne
om samarbejde med
foreninger
Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet
Der er den 14. september 2017 sendt et brev fra davæ-
rende udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg
om tiltag over for personer og foreninger, der søger at un-
dergrave demokratiske værdier og eksempler på lokale til-
tag ifm. samarbejde med foreninger om forebyggelse af
radikalisering til samtlige kommunalbestyrelser, rekto-
rerne ved de videregående uddannelsesinstitutioner samt
ledelserne ved ungdomsuddannelserne.
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm., om implementeringen af handlingsplanen ’FOREBYGGELSE OG BEKÆMPELSE AF EKSTREMISME OG RADIKALISERING’ fra 2016
2853831_0003.png
Desuden har det tidligere NCFE i samme forbindelse også
udarbejde en guide om krav til foreninger, der søger til-
skud eller låner lokaler hos kommunen.
Man kan læse mere om dette på CDEs hjemmeside stop-
ekstremisme
her.
Initiativ 9:
Kommu-
nale handlingsplaner
for forebyggelse af
ekstremisme og radi-
kalisering
Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet
CDE og det tidligere NCFE har gennem årene rådgivet og
støttet en lang række kommuner i at udvikle lokale hand-
lingsplaner og beredskaber til forebyggelse af ekstre-
misme. Ved udgangen af 2022 havde 64 % af kommunerne
en handlingsplan og/eller et beredskab, jf CDEs statusun-
dersøgelse fra 2023.
Med barnets lov er det nu blevet lovpligtigt for kommu-
nerne at have et beredskab til at forebygge, opspore og
håndtere ekstremisme blandt børn, unge og deres fami-
lier. CDE har i den forbindelse udsendt information og ska-
beloner til beredskabsplaner og tilbyder rådgivning og
webinarer for at understøtte kommunerne bedst muligt i
at overholde lovkravet.
CDE og det tidligere NCFE har afholdt flere runder af op-
kvalificering på asylcentre om ekstremistiske miljøer, me-
toder til forebyggelse samt henvendelses- og handlemulig-
heder, herunder i relation til uledsagede og udsatte min-
dreårige flygtninge.
Centeret har også i flere omgange opkvalificeret fagpro-
fessionelle inden for psykiatrien og sundhedssektoren på
infohus-møder, i PSP-regi, i den udgående retspsykiatri,
ved kurser for retspsykiatrien og ved udgivelse af publika-
tioner. Hertil kommer oplæg for behandlingsskoler med
særligt udsatte børn og unge.
Initiativet er gennemført, og CDE driver fortsat i dag et
landsdækkende korps af mentorer og pårørende-/foræl-
drecoaches. Korpset består af ca. 100 aktive mentorer
og forældrecoaches fra 23 kommuner, som er særligt ud-
dannet til at arbejde med personer, hvor der er en bekym-
ring i relation til ekstremisme, samt pårørende til disse
personer.
Man kan læse mere om korpset på stopekstremisme.dk
her.
Initiativ 12:
Kort-
lægning af ekstremi-
sters brug af sociale
medier
Justitsministeriet
Initiativet er implementeret via følgende indsatser:
1) PET har, via en ekstern leverandør, fået foretaget en di-
gital kortlægning af åbne sociale medier. En rapport med
Initiativ 10:
Øget fo-
kus på særlige risiko-
grupper
Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet
Initiativ 11:
Natio-
nalt korps af mento-
rer og forældrecoa-
ches
Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm., om implementeringen af handlingsplanen ’FOREBYGGELSE OG BEKÆMPELSE AF EKSTREMISME OG RADIKALISERING’ fra 2016
2853831_0004.png
resultaterne af den eksterne kortlægning blev leveret til
PET i maj 2019. Rapporten er ikke offentligt tilgængelig.
2) PET’s Internet
Referral Unit har opbygget kapacitet til
løbende at varetage identificering og monitorering af ter-
rorrelateret propaganda og ekstremistiske indhold på in-
ternettet, herunder sociale medier.
3) PET har i projektperioden styrket sin analysekapacitet
med henblik på at kunne producere strategiske og ten-
densfokuserede analyser af terroristers og ekstremisters
propagandaaktiviteter.
Initiativ 13:
Styrket Justitsministeriet
retsforfølgning
af
spredning af ekstre-
mistisk materiale
Initiativet blev ikke iværksat, idet udbredelse af terrorpro-
paganda under høringsperioden udgik af det lovforslag,
som den daværende justitsminister den 26. april 2017
fremsatte, jf. forslag til lov om ændring af retsplejeloven
og forskellige andre love (Blokering af hjemmesider og
stop af offentlige ydelser til fremmedkrigere) (L 192). Det
fremgår af den kommenterede høringsoversigt over lov-
forslaget, at dette skyldes, at Justitsministeriet
i lyset af
høringssvarene og idet udbredelse af såkaldt terrorpropa-
ganda allerede er omfattet af den gældende bestemmelse
i straffelovens § 114 e
–besluttede
at lade den foreslåede
præcisering af straffelovens § 114 e udgå af lovforslaget,
jf. Retsudvalget 2016-17, L 192 Bilag 1.
Initiativet er implementeret, idet PET i efteråret 2017
etablerede en Internet Referral Unit, der identificerer ter-
rorpropaganda og voldeligt, ekstremistisk materiale med
henblik på blokering eller bortfjernelse.
Ved lov nr. 674 af 8. juni 2017 om ændring af retsplejelo-
ven og forskellige andre love (Blokering af hjemmesider og
stop af offentlige ydelser til fremmedkrigere) blev der i
retsplejeloven
som § 791 d
indsat hjemmel til, at poli-
tiet efter indhentelse af retskendelse kan pålægge danske
internetudbydere at bistå politiet til at gennemføre bloke-
ring af adgangen til en hjemmeside, hvis der er grund til at
antage, at der fra hjemmesiden begås overtrædelser af
straffelovens regler om bl.a. terrorisme (straffelovens §§
114-114 i).
Initiativet er implementeret, idet PET etablerede en kreds
af relevante aktører, som samarbejdede om løbende at
udvikle tiltag, der forebygger online-radikalisering. Delta-
gere i projektets styregruppe inkluderede bl.a. Center for
Dokumentation og Indsats mod Ekstremisme (CDE), Styrel-
sen for Undervisning og Kvalitet (STUK), Dansk Ungdoms
Fællesråd (DUF) og Børns Vilkår, som tildelte projektstøtte
Initiativ 14:
Særlig Justitsministeriet
enhed for bortfjer-
nelse og nyt bloke-
ringsfilter
Initiativ 15:
National Justitsministeriet
alliance mod online-
radikalisering
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm., om implementeringen af handlingsplanen ’FOREBYGGELSE OG BEKÆMPELSE AF EKSTREMISME OG RADIKALISERING’ fra 2016
2853831_0005.png
Initiativ 16:
Korps af
digitale
fornufts-
stemmer
Initiativ 17:
Mobilise-
ring af unge stemmer
i forebyggelse af on-
line-radikalisering
Initiativ 18:
Under-
visnings- og informa-
tionsmaterialer om
kritisk tænkning
til andre civile aktører. Alliancen blev offentliggjort den 24.
april 2018 og blev afsluttet i 2020.
Justitsministeriet
Initiativet er ikke iværksat. Der blev den 3. oktober 2017
truffet beslutning om ikke at iværksætte initiativet efter
drøftelse med aftaleparterne bag finansloven for 2017.
Udlændinge- og Inte-
Kampagnen ”#Hack hadet” blev gennemført i 2018.
Kam-
grationsministeriet
pagnen involverede unge på 11 uddannelsesinstitutioner i
at gennemføre hackatons; en proces, hvor de unge mod-
tog oplæg og processtøtte og derigennem udviklede egne
online budskaber og digitale løsninger, der skulle kunne
fungere som alternativer eller modsvar til hadefulde og
ekstreme budskaber. I alt blev der udviklet 96 sådanne di-
gitale løsninger, hvoraf flere blev spredt via sociale me-
dier.
Udlændinge- og Inte- Online-magasinet
”Nettets Vildveje –
om løgn manipula-
grationsministeriet
tion og propaganda online” blev udarbejdet i samarbejde
med Medierådet for Børn og Unge med lærere og forældre
som hovedmålgruppe.
Endvidere blev undervisningsmaterialet ”Omtanke On-
line”, som består af fire håndbøger målrettet henholdsvis
grundskolens overbygning, gymnasiale uddannelser, er-
hvervsuddannelser og fritidstilbud, udviklet. Formålet
med materialet er at give unge indsigt i internettets virke-
måder, herunder bl.a. hvordan propaganda og misinfor-
mation fungerer, og at understøtte dialogen om, hvordan
man bør færdes online med omtanke.
Mere information om materialer og tilbud til forebyggelse
af ekstremisme online kan findes
her.
Initiativet er implementeret med lov nr. 674 af 8. juni 2017
om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Blokering af hjemmesider og stop af offentlige ydelser til
fremmedkrigere), som giver yderligere hjemmel til at
stoppe offentlige ydelser til fremmedkrigere som f.eks. SU,
førtidspension, sygedagpenge mv.
Rigspolitiet har udarbejdet retningslinjer til politikredsene
om ydelsesstop og underretningspligt i forhold til udbeta-
lende myndigheder. Retningslinjerne er indeholdt i vejled-
ning om inddragelse af pas mv. Ifølge retningslinjerne skal
politikredsene indberette sager om inddragelse af pas mv.
til Rigspolitiet.
Rigspolitiet har udvidet indberetningsordningen, således
at politikredsene i forbindelse med indberetning tillige an-
fører nærmere oplysninger om, hvorvidt der i forbindelse
med sagens behandling er sket underretning af relevante
udbetalende myndigheder.
Initiativ 19:
Stop for Justitsministeriet
offentlige ydelser til
fremmedkrigere
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm., om implementeringen af handlingsplanen ’FOREBYGGELSE OG BEKÆMPELSE AF EKSTREMISME OG RADIKALISERING’ fra 2016
2853831_0006.png
Rigspolitiet følger løbende op på politikredsenes indberet-
ninger. Hvis politikredsene ikke selv har anført, om der i
sagen er sket underretning af eventuelle udbetalende
myndigheder, anmoder Rigspolitiet politikredsen om op-
lysning herom. Det bemærkes i den forbindelse, at under-
retning alene skal ske i sager, hvor politiet har en formod-
ning om, at sagens person modtager en ydelse omfattet af
loven.
Den løbende opfølgning er med til at give Rigspolitiet et
billede af, hvordan praksis på området udvikler sig, herun-
der om der er behov for en tilpasning af retningslinjerne.
Det bemærkes, at der er tale om et område med meget få
sager.
Initiativet er implementeret, idet børneattestordningen er
blevet udvidet ved Justitsministeriets bekendtgørelse nr.
99 af 26. januar 2017, som trådte i kraft den 1. februar
2017. Med udvidelsen omfattes også personer, som er
idømt fængsel efter straffelovens terrorbestemmelser.
Initiativet er implementeret, idet Rigspolitiet i samarbejde
med Rigsadvokaten har udarbejdet retningslinjer til poli-
tiet og anklagemyndigheden, som skal sikre, at de rets-
håndhævende myndigheder reagerer konsekvent i sager
om strafbare ekstremistiske udtalelser.
Rigsadvokaten oplyser, at initiativet bl.a. vedrører bestem-
melsen i straffelovens § 136, stk. 3, om udtrykkelig billi-
gelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæ-
ring, der blev indført 1. januar 2017.
Det kan i den forbindelse oplyses, at Rigsadvokatmedde-
lelsens afsnit om forelæggelse og indberetning blev æn-
dret samtidig med bestemmelsens ikrafttræden, idet der
blev indført en pligt for politikredsene til at
forelægge
spørgsmålet om tiltalerejsning efter straffelovens § 136,
stk. 3, for de regionale statsadvokater.
Rigsadvokaten har yderligere en indberetningsordning,
hvorefter domme, hvor en person er domfældt for over-
trædelse af straffelovens § 136, stk. 3, løbende skal sendes
til Rigsadvokaten.
Initiativet er implementeret. PET overvejer løbende og sy-
stematisk, om politiet skal informeres om øvrig kriminali-
tet begået af radikaliserede personer.
Initiativ 20:
Beskyt- Justitsministeriet
telse af børn og unge
mod
hjemvendte
fremmedkrigere og
andre terrordømte
Initiativ 21:
Konse- Justitsministeriet
kvent indgriben over-
for
ekstremistiske
udtalelser
Initiativ 22:
Målret- Justitsministeriet
tet og konsekvent
indsats mod ”almin-
delig” kriminalitet i
radikaliserede mil-
jøer
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm., om implementeringen af handlingsplanen ’FOREBYGGELSE OG BEKÆMPELSE AF EKSTREMISME OG RADIKALISERING’ fra 2016
2853831_0007.png
Initiativ 23:
Styrkede Udlændinge- og Inte-
metoder til forebyg- grationsministeriet
gelse af cross-over
rekruttering
I samarbejde med syv kommuner er der udviklet en model,
der kan hjælpe kommuner med at systematisere det fore-
byggende arbejde i udsatte boligområder, herunder ind-
sats mod rekruttering fra kriminelle til ekstremistiske mil-
jøer og rekruttering af yngre søskende.
Modellen er et procesværktøj, der kan findes på stopeks-
tremisme.dk
her.
Metoden har været afprøvet i en række kommuner med
gode erfaringer.
CDE afholder fortsat kurser i metoden med kommuner og
deres samarbejdspartnere, der ønsker en målrettet fore-
byggelse i bestemte områder/miljøer.
Initiativ 24:
Ny radi- Justitsministeriet
kaliseringsenhed og
styrket IT-platform i
Kriminalforsorgen
Initiativet er implementeret, idet der er oprettet og etab-
leret en radikaliseringsenhed i Direktoratet for Kriminal-
forsorgen.
Alle relevante interne og eksterne samarbejdspartnere
blev i januar 2018 informeret om etableringen af enheden,
der nu fungerer som ’single point of entry’ i forhold til øv-
rige myndigheder. Orientering samt vejledning blev bl.a.
sendt til Rigsadvokaten, Rigspolitiet, PET og kommuner.
Kriminalforsorgens systemunderstøttel-se er gradvist ble-
vet styrket siden 2017 og kan i dag håndtere oplysninger
om tegn på radikalisering, herunder registrering og doku-
mentation af oplysninger om eks. mentorforløb, sikker-
hedsmæssige indgreb eller andre særlige foranstaltninger.
Initiativet er implementeret via følgende indsatser:
1.
Det har siden 2017 været et krav for prøveløsladelse af
terrordømte, at den pågældende deltager i et forebyggel-
sesforløb, jf. nærmere initiativ 28 nedenfor.
Kriminalforsorgen arbejder med skræddersyede forebyg-
gelsesforløb, der dels består af kriminalforsorgens almene
kriminalitetsforebyggende indsatser, dels af målrettede
indsatser mod ekstremisme, eksempelvis psykologforløb
eller mentorforløb ved kriminalforsorgens særlige men-
torkorps for radikaliserede eller rocker/bandeexit. Krimi-
nalforsorgen har desuden i 2023 udviklet motivationspro-
grammet MOVE 3.0 særligt målrettet til terrordømte og
radikaliserede indsatte, som afprøves i et pilotprojekt i
2024.
2.
Udgående medarbejdere i kriminalforsorgens sikker-
hedsorganisation er siden december 2017 blevet løbende
opkvalificeret, herunder bl.a. certificeret i brugen af et
Initiativ 25:
Nye exit- Justitsministeriet
værktøjer og opkvali-
ficering af medarbej-
dere
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm., om implementeringen af handlingsplanen ’FOREBYGGELSE OG BEKÆMPELSE AF EKSTREMISME OG RADIKALISERING’ fra 2016
2853831_0008.png
ekstremisme-specifikt risikovurderingsværktøj, der frem-
over skal anvendes til vurdering af terrordømte og andre
radikaliserede indsatte, og danne grundlag for individuelt
tilpassede handleplaner for risikohåndtering og forebyg-
gende indsatser under afsoning. Certificering af yderligere
medarbejdere i kriminalforsorgens sikkerhedsorganisa-
tion er planlagt til april 2024.
I forhold til løbende opkvalificering af kriminalforsorgens
øvrige personale er følgende fortløbende tiltag etableret:
Initiativ 26:
Skærpet Justitsministeriet
screening og tilsyn
med religiøse forkyn-
dere i fængsler
Ordning med ressourcepersoner på alle Kriminalfor-
sorgens institutioner. Disse bliver uddannet og lø-
bende opkvalificeret på årlig basis i viden omkring be-
kymringstegn og ekstremisme.
Obligatorisk modul på uddannelsen af transport- og
fængselsbetjente om radikalisering og voldelig ekstre-
misme.
Årligt opkvalificeringsseminar for mentorerne i krimi-
nalforsorgens særlige mentorkorps for radikalisering
og rocker/bandeexit.
E-læring om ekstremisme for medarbejdere, der i deres
arbejde har kontakt til dømte eller arrestanter.
Initiativet er implementeret med følgende indsatser:
Cirkulæreskrivelsen om indsattes adgang til udøvelse af
religion i kriminalforsorgen er blevet ændret, så det frem-
går, at religiøse prædikener i kriminalforsorgens instituti-
oner som udgangspunkt skal foregå på dansk. Cirkulære-
ændringen trådte i kraft 15. marts 2018.
Herudover blev der i cirkulære om ansættelse af og tilsyn
med religiøse forkyndere i kriminalforsorgen indført regler
om tilsyn samt sikkerhedsgodkendelse (screening) af reli-
giøse forkyndere. Cirkulæret er gældende fra 1. oktober
2019.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har siden 2019 årligt
udsendt en skrivelse til kriminalforsorgsområderne med
en henvisning til ovenstående cirkulære (om ansættelse
og tilsyn) og med en påmindelse om at videreformidle an-
meldelsespligten til områdets religiøse forkyndere.
I september 2023 etablerede kriminalforsorgen en ny pro-
cedure med henblik på fortsat at sikre og dokumentere, at
religiøse forkyndere gøres bekendt med anmeldelsesplig-
ten.
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm., om implementeringen af handlingsplanen ’FOREBYGGELSE OG BEKÆMPELSE AF EKSTREMISME OG RADIKALISERING’ fra 2016
2853831_0009.png
Initiativ 27:
Undersø- Justitsministeriet
gelse af modeller for
sektionering i fængs-
ler
Initiativ 28:
Delta- Justitsministeriet
gelse i exit-program
som krav for prøve-
løsladelse
Initiativet er implementeret, idet der i 2018 blev nedsat en
arbejdsgruppe bestående af Justitsministeriet, Direktora-
tet for Kriminalforsorgen og PET, som undersøgte forskel-
lige modeller for sektionering. Spørgsmålet blev senere
genoptaget og afsøgt nærmere med indsatsgruppens før-
ste delrapport om indsatsen over for terrordømte og radi-
kaliserede indsatte under varetægt og afsoning, der blev
udgivet i oktober 2021. På baggrund af erfaringer fra an-
dre europæiske lande anbefalede indsatsgruppens bl.a., at
”Danmark
indfører et kombineret sikkerhedsregime, hvor
den hidtidige spredningstilgang suppleres med mulighe-
den for at samle særligt farlige indsatte, herunder radika-
lisatorer, i én eller flere specialiserede afdelinger målrettet
terrordømte og radikaliserede indsatte”.
Kriminalforsor-
gen har med aftalen om kriminalforsorgens økonomi
2022-2025 fået midler til at implementere det anbefalede
sikkerhedsregime.
Initiativet er implementeret, idet reglerne om prøveløsla-
delse fra den 1. juli 2017 er ændret, så det er en betingelse
for prøveløsladelse af personer, der er dømt for overtræ-
delse af straffelovens kapitel 12 og 13, at den dømte har
deltaget aktivt og tilfredsstillende i et forebyggende forløb
med henblik på at forhindre ny ligeartet kriminalitet, jf.
straffelovens § 38, stk. 6, og punkt 14 i løsladelsesvejled-
ningen.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har desuden hjemtaget
kompetencen fra institutionerne/områderne til at træffe
afgørelse i sager om prøveløsladelse af personer dømt ef-
ter straffelovens kapitel 12 og 13. Hjemlen er herefter ta-
get i brug af Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Initiativ 29:
Øget fo- Børne- og Under- Det er en del af satspuljeinitiativet
”Forebyggelse af radi-
kus på tidlig forebyg- visningsministeriet
kalisering og social kontrol i dagtilbud, grundskolen, fri-
gelse i dagtilbud,
tidstilbud og ungdomsuddannelser”.
(2017-2020)
grundskolen og ung-
domsuddannelser
Satspuljeinitiativets overordnede formål er at styrke børn
og unges modstandskraft mod ekstreme holdninger og be-
vægelser samt mod negativ social kontrol.
Satspuljeinitiativet blev gennemført i sammenhæng med
de indsatser, der finder sted i Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet og i Justitsministeriet i forhold til forebyg-
gelse af radikalisering og social kontrol.
Der blev gennemført 29 helhedsorienterede udviklingsfor-
løb i 16 kommuner på tværs af uddannelsesområder.
I alt 83 kommuner deltog i kompetenceudvikling gennem
temadage, kurser og udviklingsforløb.
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm., om implementeringen af handlingsplanen ’FOREBYGGELSE OG BEKÆMPELSE AF EKSTREMISME OG RADIKALISERING’ fra 2016
2853831_0010.png
Initiativ 30:
Nye me- Børne- og Under- Det er en del af satspuljeinitiativet
”Forebyggelse af radi-
toder og opkvalifice- visningsministeriet
kalisering og social kontrol i dagtilbud, grundskolen, fri-
ring af fagprofessio-
tidstilbud og ungdomsuddannelser” (2017-2020).
nelle
Som en del af initiativet skulle der udvikles materialer og
kompetenceudviklingsforløb om det opbyggende arbejde
med forebyggelse af radikalisering og negativ social kon-
trol målrettet ledere og fagprofessionelle i dagtilbud,
grundskoler, fritidstilbud og ungdomsuddannelser.
STUK udbød opgaven med at udvikle materiale i efteråret
2017 og indgik i december 2017 en kontrakt med et kon-
sortium bestående af VIA University College, Als Research,
Professionshøjskolen UCC og Dansk Flygtningehjælp som
leverandør på arbejdet.
Materialerne ligger fortsat på EMU (ministeriets praksis-
rettede digitale portal til skoler) og bruges i bl.a. parallel-
samfundstilsynet.
Initiativ 31:
Mønster- Udlændinge- og Inte- Det tidligere NCFE gennemførte i 2017-18, i samarbejde
skoleprojekt for at grationsministeriet i med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og professions-
forebygge hadforbry- samarbejde
med højskolen Absalon, et projekt, der mundede ud i inspirati-
delser
Børne- og Under-
onskataloget ”Demokratiske Fællesskaber –
Forebyggelse
visningsministeriet
af polarisering og eksklusion i
skolen”, som kan findes på
CDEs hjemmeside stopekstremisme.dk
her.
Kataloget in-
deholder metoder og redskaber til at forebygge polarise-
rende og forulempende adfærd samt styrke fællesskabet
og den gensidige respekt blandt eleverne. Initiativet er si-
den blevet videreført og udbredt til flere skoler.
Initiativ 32:
Forbed- Social-, Bolig- og Æl- Den 9. maj 2018 indgik den daværende VLAK-regering, S,
ret indsats i ghetto- dreministeriet
SF og DF en aftale om
”Initiativer på boligområdet, der
områder og udsatte
modvirker parallelsamfund”,
der har det overordnede
boligområder
mål, at der ikke må være flere parallelsamfund (før ghet-
toområder) i 2030. Initiativerne består af obligatoriske ud-
lejningsregler og krav om omdannelse i langvarigt og me-
get udsatte boligområder. I disse omdannelsesområder
(før hårde ghettoområder) skal andelen af almene familie-
boliger nedbringes til 40 pct. Der er i alt afsat over 10 mia.
kr. i Landsbyggefonden til at finansiere renoveringer, ned-
rivning, salg, infrastruktur og sociale aktiviteter.
Initiativ 33:
Styrkede Udlændinge- og Inte- Initiativet er gennemført og blev tænkt sammen med initi-
metoder til forebyg- grationsministeriet
ativ 23.
gelse i boligområder
Initiativ 34:
Udvi- Justitsministeriet
Initiativet er implementeret, idet PET har udbredt og kva-
delse af PET’s outre-
lificeret deres outreach-indsats. Indsatsen var primært fi-
ach-indsats
nansieret af satspuljemidler i perioden 2015-2018. PET har
for egne midler videreført en outreach-indsats, som lø-
bende bliver justeret ift. et dynamisk efterretningsbillede.
Initiativ 35:
Styrkelse Udenrigsministeriet
Frem mod og under det danske EU-formandskab i 2025 og
af samtænkningen
det mulige medlemskab af FN’s Sikkerhedsråd i 2025-2026
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm., om implementeringen af handlingsplanen ’FOREBYGGELSE OG BEKÆMPELSE AF EKSTREMISME OG RADIKALISERING’ fra 2016
2853831_0011.png
mellem nationale og
internationale ind-
satser
Initiativ 36:
Styrke Udenrigsministeriet
Danmarks bidrag til
den globale koalition
til bekæmpelse af ISIL
Initiativ 37:
Bygge vi- Udenrigsministeriet
dere på lovende initi-
ativer i Mellemøsten
vil det nationale myndighedssamarbejde fortsat benyttes
som en platform for at sikre positive synergier og en stærk
sammenhæng mellem erfaringerne fra indsatser i Dan-
mark og det danske arbejde med de internationale aspek-
ter af terrorisme og voldelig ekstremisme. Det indebærer
fortsat og løbende koordination og drøftelser mellem re-
levante ministerier.
I takt med ISIL’s militære nederlag er
den globale koalition
overgået til et mere civilt fokus, der centrerer sig om at
imødegå truslen fra ISIL og affilierede i Irak og Syrien men
også i Afrika. I tillæg til de fortsatte danske bidrag til koali-
tionens militære indsats, Operation Inherent Resolve
(OIR), deltager Danmark derfor også i koalitionens civile
arbejdsgrupper. Siden koalitionens oprettelse i 2014 har
Danmark bl.a. bidraget til stabiliseringsindsatsen i Syrien
og Irak og til koalitionens imødegåelse af ISIL-propaganda
via strategiske kommunikationsindsatser.
Med afsæt i initiativerne i Jordan og Libanon har Danmark
fortsat samarbejdet med Strong Cities Network, hvis til-
gang er inspireret af den danske forebyggelsesmodel. Med
økonomisk støtte fra særligt EU-Kommissionen og dets
STRIVE CITIES program har Strong Cities Network siden da
oprettet et regionalt forebyggelsesnetværk i Mellem-
østen.
I 2022 startede Danmark den tredje fase af Freds- og Sta-
biliseringsprogrammet for Syrien-Irak (2022-2025). Pro-
grammet har overordnet til formål at bidrage til inklude-
rende fred og stabilitet og en reduktion af voldelig ekstre-
misme og langvarig fordrivelse. Programmet bygger på er-
faringer fra tidligere faser og har flere indsatser med fokus
på at reducere voldelige ekstremistiske narrativer og op-
bygning af modstandsdygtighed målrettet risikogrupper
for radikalisering.
Initiativet er implementeret, idet PET systematisk deler in-
formation om kendte eller formodede fremmedkrigere,
herunder gennem Europol-systemer og andre EU-databa-
ser. PET har desuden udstationeret en medarbejder til Eu-
ropol.
Danmark har fortsat og videreudviklet projekter om at fo-
rebygge og bekæmpe voldelig ekstremisme på Afrikas
Horn, eksempelvist gennem tiltag for at modgå finansie-
ring og våbenadgang til Al-Shabaab. I 2023 startede Dan-
mark den fjerde fase af Freds- og stabiliseringsprogram-
met for Afrikas Horn med et budget på DKK 284,6 mio. Pro-
grammet har til formål at adressere de underliggende år-
sager til ustabilitet og bidrage til at forebygge og bekæmpe
voldelig ekstremisme, terrorisme, maritim ustabilitet og
transnational organiseret kriminalitet i regionen.
Initiativ 38:
Styrket Justitsministeriet
international infor-
mationsudveksling
om fremmedkrigere
Initiativ 39:
Fort- Udenrigsministeriet
sætte og videreud-
vikle projekter på Af-
rikas Horn
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm., om implementeringen af handlingsplanen ’FOREBYGGELSE OG BEKÆMPELSE AF EKSTREMISME OG RADIKALISERING’ fra 2016
2853831_0012.png
Initiativ 40:
Fokus på Udenrigsministeriet
udviklingspolitikkens
relevans for forebyg-
gelse
Initiativ 41:
Opbyg- Udenrigsministeriet
ning og udbygning af
projekter i udsatte
lande
Forebyggelse og bekæmpelse af voldelig ekstremisme og
radikalisering indgår som en integreret del af Danmarks
udviklingspolitiske strategi fra 2021,
”Fælles om Verden”.
Strategien søger bl.a. at sikre tryghed og sikkerhed gen-
nem fredsopbygning og stabilisering. Dertil har strategien
et menneskerettighedsfokus på særligt udsatte og unge,
ligesom demokratiske værdier udgør grundlaget for dansk
udviklingssamarbejde. Endelig er jobskabelse en vigtig del
af strategien.
Danmark samarbejder med relevante partnere for at op-
bygge og udbygge projekter i udsatte lande. Eksempelvist
er Danmark et medlem af Global Counterterrorism Forum
og støtter dets tilknyttede institutioner Global Community
Engagement and Resilience Fund (GCERF) og International
Institute for Justice and the Rule of Law (IIJ). GCERF støtter
civilsamfundsinitiativer for at øge modstandskraften mod
voldelig ekstremisme i udsatte lande i særligt Afrika og
Mellemøsten, mens IIJ arbejder for at fremme respekten
for retsstatsprincipper og menneskerettigheder blandt
terrorbekæmpelsesrelaterede efterforskere, anklagere og
dommere fra Sahel og det øvrige Vestafrika. På bilateralt
niveau har Danmark også samarbejdet tæt med partnere i
Syd- og Sydøstasien, herunder det indonesiske Jakarta
Centre for Law Enforcement Cooperation (JCLEC) på bag-
grund af danske erfaringer med forebyggelse af voldelig
ekstremisme.