Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2806147_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. januar 2024
Strafferetskontoret
Mie Hedengran Helander
2023-09999
3073500
Besvarelse af spørgsmål nr. 389 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 389 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. november
2023 Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).
Peter Hummelgaard
/
Tue Vemmelund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 389: MFU spm. om redegørelse for, om det har fået præjudikatsværdi, at beredskabspersoner er blevet frikendt i sager, hvor de har kørt over for rødt
Spørgsmål nr. 389 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det har fået en nævneværdig
præjudikatsværdi, at beredskabspersoner er blevet frikendt i
sager, hvor de har kørt over for rødt under udrykning og evt. er
blevet påkørt?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Rigsadvokaten bemærker, at straffesager vedrørende
udrykningskørsel behandles efter færdselslovens § 7 samt
bekendtgørelsen om udrykningskørsel.
I medfør af § 8 i bekendtgørelsen om udrykningskørsel kan
føreren af et køretøj under udrykningskørsel, hvor det skønnes
påtrængende nødvendigt, undlade at følge nærmere angivne
bestemmelser i færdselsloven, hvis der samtidig udvises ganske
særlig forsigtighed.
I bestemmelsens stk. 3 fremgår det desuden, at føreren af et
udrykningskøretøj ved fremkørsel i lysreguleret kryds mod rødt
eller gult lys skal nedsætte hastigheden så meget, at der straks
kan standses for eventuel tværgående trafik.
Endelig fremgår det af bestemmelsens stk. 4, at anvendelse af
udrykningssignal ikke fritager føreren for pligten til at optræde
hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed over for andre
trafikanter.
Overtrædelse af bekendtgørelsens § 8 straffes med bøde, jf. § 10
i bekendtgørelse om udrykningskørsel.
2.
Rigsadvokaten kan generelt oplyse, at politiet og
anklagemyndigheden altid vil foretage en samlet og konkret
vurdering af beviserne i hver enkelt sag. På den baggrund vil
politiet og anklagemyndigheden vurdere, om der er grundlag for
at sigte og tiltale en person. Vurderingen af den enkelte sag
foretages bl.a. efter objektivitetsprincippet i retsplejelovens §
96, stk. 2, der er et grundlæggende princip i strafferetsplejen og
anses for en af de vigtigste retssikkerhedsgarantier. Efter
princippet, der bl.a. gælder, når anklagemyndigheden skal tage
stilling til spørgsmålet om tiltale, skal anklagemyndigheden
påse, at strafskyldige drages til ansvar, og at forfølgning af
uskyldige ikke finder sted. Princippet indebærer bl.a., at
anklagemyndigheden er forpligtet til at tage enhver
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 389: MFU spm. om redegørelse for, om det har fået præjudikatsværdi, at beredskabspersoner er blevet frikendt i sager, hvor de har kørt over for rødt
omstændighed, der tyder på en mistænkt persons uskyld, i
betragtning samt til ikke at rejse tiltale, medmindre
anklagemyndigheden skønner, at tiltalerejsningen vil føre til
domfældelse.
I sidste ende er det op til domstolene at vurdere, om
vedkommende er skyldig eller ej. Det følger af retsplejelovens
§ 880, at rettens bedømmelse af bevisernes vægt ikke er bundet
ved lovregler. Bestemmelsen fastsætter princippet om rettens
frie bevisbedømmelse, hvorefter det er op til retten at vurdere
betydningen af de enkelte konkrete beviser fremlagt i retten ved
afgørelsen af, om det er bevist, at tiltalte er skyldig.
Fra trykt retspraksis kan nævnes en landsretsafgørelse, som er
gengivet i TfK2021.1110, hvor en brandmand under udrykning
med en tankvogn var kørt frem mod rødt lys og stødt ind i en
personbil, hvorved føreren af personbilen pådrog sig betydelige
skader og fik varigt mén. Landsretten anså det for bevist, at
vedkommende brandmand førte brandbilen ind i et vejkryds for
rødt lys, mens bilens udrykningslygter og lyd var aktiveret. Han
førte bilen med en fart på 67 km/t, men havde ikke nedsat
hastigheden så meget, at han kunne standse for tværgående
trafik. Vedkommende blev bl.a. fundet skyldig i at have
overtrådt bekendtgørelse om udrykningskørsel § 8, stk. 3 og 4,
at have tilsidesat væsentlige hensyn til færdselssikkerheden
samt at have overtrådt straffelovens § 249 om uagtsom
legemsbeskadigelse. Han blev straffet med 10 dagbøder på 600
kr. og frakendt førerretten betinget.”
Side 3/3