Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2856085_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 1855
Den 24. april 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 540 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 8. marts 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carsten Bach (LA).
Spørgsmål nr. 540 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Hvilke omkostninger vil der være forbundet med at sænke minimumsgrænserne i de eksisterende ud-
tagningsordninger, Landbrugsstyrelsens Lavbundsordning og Naturstyrelsens Klima-lavbundsordning,
fra 10 ha til 5 ha, og at etablere en fast-track ordning for udtagning af lavbundsjorde med et areal under
5 ha, som bygger på følgende principper:
o Lodsejeren søger på samme måde, som man i dag gør med minivådområder, selv om udtagning af
arealet sker via kontakt til udtagningskonsulenterne. Ordningen skal finansieres af nationale midler og
administreres af Landbrugsstyrelsen.
o Ordningen skal kunne finde anvendelse på arealer, hvor det på baggrund af en overordnet screening
kan sikres, at udtagning ikke vil få negative miljømæssige konsekvenser.
o En mere simpel forundersøgelse, der i højere grad end i større projekter baseres på standardværdier
og stikprøver i projektarealet.
o For at øge landmandens incitament til at søge, skal landmanden tilskrives den kvælstofeffekt, der op-
nås ved projektet.
o Lodsejere kompenseres ud fra samme princip som den værditabsmodel, der fremover
bliver gældende i Landbrugsstyrelsens lavbundsordning.”
Svar
Der eksisterer i dag tre primære ordninger til udtagning af lavbundsjorder i hhv. Landbrugsstyrelsen,
Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen. De tre ordninger tilbyder en bred vifte af muligheder, der i høj grad
dækker de foreslåede tiltag. Ordningerne omfatter blandt andet allerede mulighed for udtagning af are-
aler under 10 hektar, at lodsejere selv kan varetage udtagningsprojektet med støtte fra udtagningskon-
sulenter, og at lodsejere kan modtage kompensation svarende til det reelle værditab af arealet.
Beregningen af forundersøgelser foretages på baggrund af standardværdier, som lodsejere kan finde på
Miljøstyrelsens
hjemmeside.
Derudover er der mulighed for, at lodsejere selv kan screene arealer for
muligheden for udtagning på
udtagningskort.dk.
Udtagning af kulstofrige lavbundsjorder er primært målrettet reduktionen af klimagasser fra dyrkede
lavbundsjorder. Lavbundsprojekter bidrager dog også til reduktion af kvælstofudledningen, hvor de af-
hængigt af den geografiske placering kan bidrage til indfrielse af vandrammedirektivet. Det er på nuvæ-
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om hvilke omkostninger vil der være forbundet med at sænke minimumsgrænserne i de eksisterende udtagningsordninger, Landbrugsstyrelsens Lavbundsordning og Naturstyrelsens Klima-lavbundsordning
rende tidspunkt ikke muligt at tilskrive landbrugeren den kvælstofeffekt, der opnås ved et lavbundspro-
jekt. I forbindelse med udviklingen af en ny kvælstofreguleringsmodel, som gennemføres i medfør af
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
af 4. oktober 2021, ses der på mulighederne for, at der kan
skabes forbedret sammenhæng mellem kvælstofindsatsen og de såkaldte kollektive virkemidler.
Til brug for besvarelsen har jeg i øvrigt indhentet bidrag fra Landbrugsstyrelsen, der oplyser, at:
”Opsætning
af nye tilskudsordninger er generelt ressourcekrævende. Erfaringsmæssigt, med minivåd-
områdeordningen som sammenligningsgrundlag, vurderer Landbrugsstyrelsen, at udvikling og it-op-
sætning af den beskrevne fast-track tilskudsordning kan forventes at koste i omegnen af 10 mio. kr.
Hertil skal tillægges omkostninger forbundet med sagsbehandling af projekterne, der vil afhænge af om-
fanget af ansøgninger. Styrelsen vurderer, at de nuværende ordninger håndterer langt de fleste relevante
udtagningsprojekter, hvormed omfanget af ansøgninger til den foreslåede ordning må forventes at være
lavt (under 100 stk.), såfremt de øvrige ordninger bibeholdes. Sagsomkostningerne anslås på den bag-
grund til tentativt 2 mio. kr. Såfremt de nuværende tilskudsmuligheder måtte blive indskrænket for at
øge omfanget af ansøgninger til den foreslåede ordning, vil overslaget på sagsomkostninger afhænge
dels af antallet af ansøgninger samt ordningens samspil med sagsbehandlerressourcer på de eksiste-
rende ordninger.
Landbrugsstyrelsen vurderer umiddelbart, at det mest omkostningseffektive for udtagningsindsatsen
som helhed er at videreudvikle på de nuværende tilskudsordninger samt at styrke deres samspil. Det
bemærkes desuden, at det erfaringsmæssigt er de store sammenhængende lavbundsprojekter, der typisk
er mest effektive set i forhold til omkostninger per ton CO2e. Styrelsen arbejder dog målrettet på at
sikre, at flest mulige kulstofrige jorder, inkl. mindre arealer, kan udtages uafhængigt af størrelsen på
disse arealer. Kommunerne og styrelserne har de seneste år opnået gode erfaringer med at gennemføre
mindre udtagningsprojekter inden for de eksisterende tilskudsordninger.
Jacob Jensen
/
Anders Christiansen
2