Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del
Offentligt
2865677_0001.png
13. maj 2024
J.nr. 2024 - 3076
Til Folketinget
Kulturudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 130 af 15. april 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om kommentar til artiklen »Skattefejl i millionklassen truer Vikingeskibsmuseet: Kan få »vidtrækkende konsekvenser for alle landets statsanerkendte museer««, bragt på kulturmonitor.dk den 8. april
2865677_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere artiklen »Skattefejl i millionklassen truer Vikingeskibsmuseet:
Kan få »vidtrækkende konsekvenser for alle landets statsanerkendte museer««, bragt på
kulturmonitor.dk den 8. april angående Skattestyrelsens vurdering om at fjerne Vikinge-
skibsmuseets hidtidige undtagelse for skattepligt og gøre hele museets drift skattepligt, og
vil ministeren i den forbindelse oplyse, hvilke konsekvenser beslutningen vil få for andre
statsanerkendte museer, og hvordan regeringen stiller sig til at skattefritage statsaner-
kendte museer på linje med de statslige museer?
Svar
I artiklen anføres det, at Vikingeskibsmuseet historisk set ikke har betalt skat. Det fremgår
endvidere, at museet i en årrække har været registreret som en erhvervsdrivende fond,
men at Erhvervsstyrelsen i 2022 har oplyst, at museet falder uden for erhvervsfondslo-
vens anvendelsesområde. Museet har således ved en fejl været registreret som en fond i
Skattestyrelsen.
Som skatteminister udtaler jeg mig ikke om konkrete skatteyderes skatteforhold. I lyset af
den særlige tavshedspligt i skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, finder jeg det således mest
korrekt ikke at redegøre for, hvad der er de konkrete skattemæssige konsekvenser af, at
der efter det oplyste har været en fejlagtig registrering af Vikingeskibsmuseet som en
fond.
Jeg kan dog generelt oplyse, at efter bestemmelsen i selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 1,
er staten og dens institutioner undtaget fra skattepligten. Dvs. at statslige museer er skat-
tefritaget som en del af staten.
Efter bestemmelsen i selskabsskatteloven § 3, stk. 1, nr. 5, er offentligt tilgængelige mu-
seer også fuldstændigt skattefritagne. Skattefritagelsen er efter lovteksten betinget af, at
museet drives af en selvejende institution, og at indtægterne udelukkende kan anvendes til
institutionens formål. Det er desuden et krav for skattefritagelsen, at indkomsten hidrører
fra de aktiviteter, der betinger skattefritagelsen. Dvs. at det er et krav for skattefritagelsen
af et museum, at museet udelukkende har aktiviteter og indtægter, der er relateret til mu-
seumsdriften. Bestemmelsen omfatter bl.a. statsanerkendte museer, dvs. museer der er of-
fentligt tilgængelige og efter museumsloven modtager tilskud fra staten til museets drift.
Det er en konkret vurdering, om en aktivitet har den fornødne tilknytning til museums-
driften. Et museum kan godt drive en butik i tilknytning til museet, hvor der sælges ting,
som er relevante i sammenhæng med museet. Eller have en café eller restaurant, hvor
man i forbindelse med museumsbesøget kan få noget at spise eller drikke. Sådanne aktivi-
teter skal være accessoriske til museumsdriften i den forstand, at de udgør en mindre del
af den samlede museumsaktivitet og i det væsentligste benyttes af gæster på museet.
Hvis der derimod er tale om, at museet har aktiviteter, som ikke er direkte relateret til mu-
seet, og som må anses for at være i direkte konkurrence med andre virksomheder, vil det
kunne få betydning for skattepligten.
Side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om kommentar til artiklen »Skattefejl i millionklassen truer Vikingeskibsmuseet: Kan få »vidtrækkende konsekvenser for alle landets statsanerkendte museer««, bragt på kulturmonitor.dk den 8. april
2865677_0003.png
Hvis museet ikke opfylder betingelserne for fuldstændig skattefrihed, vil museet i stedet
blive beskattet som andre foreninger og selvejende institutioner efter selskabsskattelovens
§ 1, stk. 1, nr. 6.
Foreningsbeskatningen indebærer, at museet ikke vil være fuldstændig skattefritaget, men
vil blive beskattet af erhvervsmæssig indkomst, herunder fx indkomst ved restaurant- og
cafédrift, indkomst ved salg fra butik og indtægter ved billetsalg. Hvis museet ikke kan an-
ses for at være en skattefri enhed, vil museet således blive skattepligtig af indkomst fra alle
dets aktiviteter.
Foreninger mv. har mulighed for at fradrage udlodninger eller henlæggelser til vedtægts-
mæssige formål, der er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige. Hvis en insti-
tution, der er undergivet foreningsbeskatning, foretager henlæggelser til fx fremtidige køb
af effekter eller restaureringer af historiske fund, vil beskatning således helt eller delvis
kunne undgås. Der gælder efter lovgivningen ingen tidsfrist for, hvornår foreninger skal
anvende henlæggelserne.
Herudover bemærkes, at museerne har mulighed for at foretage en organisatorisk opde-
ling af deres aktiviteter. Aktiviteter, der ikke kan anses for omfattet af sædvanlig muse-
umsdrift, vil således skulle udskilles til en anden selvstændig juridisk enhed, hvorved skat-
tefriheden for museumsdriften kan bevares.
Som det fremgår, så er der tale om en konkret vurdering, som vil være baseret på de spe-
cifikke forhold, der gør sig gældende for det enkelte offentligt tilgængelige museum. Jeg
har derfor ikke grundlag for at vurdere, om Vikingeskibsmuseets aktiviteter svarer til akti-
viteterne i andre offentligt tilgængelige museer, og om det er i overensstemmelse med
disse museers skattepligtige status.
Når skattefritagelsen af museer er betinget af, at museet ikke udøver andre aktiviteter end
dem, der begrunder skattefritagelsen, sikrer det, at museer kun kan udøve virksomhed,
der er tæt relateret til museumsdriften. En udvidelse af skattefritagelsen så også almindelig
virksomhedsdrift bliver skattefri, vil kunne stride mod EU's regler om statsstøtte.
Side 3 af 3