Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2802044_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
19. december 2023
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 79 (Alm. del) af 6.
december 2023 stillet efter ønske fra Sólbjørg Jakobsen (LA)
Spørgsmål
Hvad er de forventede arbejdsudbudseffekter af Trepartsaftale om løn og arbejds-
vilkår, som blev indgået den 4. december 2023?
Svar
Det vurderes ikke muligt på det foreliggende grundlag at skønne over arbejdsud-
budseffekter af trepartsaftalen. Det skyldes dels et manglende empirisk grundlag
for så vidt angår de afledte adfærdseffekter af aftalen. Hertil kommer, at flere af
tiltagenes virkning vil afhænge af den konkrete implementering ved de offentlige
overenskomstforhandlinger i 2024. På den baggrund indarbejdes beregningstek-
nisk ikke en adfærdseffekt af trepartsaftalen i de økonomiske fremskrivninger.
Trepartsaftalen forventes i praksis at kunne påvirke det offentlige arbejdsmarked
ad to veje:
For det første
kan trepartsaftalen i sig selv trække i retning af en øget beskæftigelse i
den offentlige sektor, uden at dette fortrænger arbejdskraft fra dele af den private
sektor. Det skal ses i lyset af, at aftalen bl.a. indeholder en række tiltag, der skal til-
skynde flere til at arbejde fuld tid mv. Det gælder fx de forpligtelser, som KL og
Danske Regioner har indgået ift. at slå stillinger op på fuldtid og tilbyde fuldtid til
deltidsansatte, der anmoder om det
og ikke er ansat i en tidsbegrænset stilling
samt muligheden for at give et fuldtidstillæg på områder med mangel på arbejds-
kraft.
Hertil kommer, at det er aftalt, at betalingen for frivilligt ekstra arbejde skal juste-
res, således at betalingen for frivilligt ekstra arbejde ikke overstiger den normale
timeløn, før den enkelte har arbejdet 37 timer om ugen målt over normperioden,
hvilket forventes at øge tilskyndelsen til at blive fuldtidsansat. Endeligt er det af-
talt, at for visse grupper skal aldersgrænserne for seniordage indekseres til folke-
pensionsalderen. I dag er seniordagsordningerne baseret på alder, hvilket betyder,
at en forøgelse af folkepensionsalderen forøger antallet af år til folkepensionsalde-
ren, hvor man har ret til seniordage. Med den aftalte ændring vil alderen, der giver
ret til seniordage, blive reguleret forud for reguleringen af folkepensionsalderen,
således at antallet af år med seniordage fastholdes for alle fødselsårgange.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om de forventede arbejdsudbudseffekter af Trepartsaftale om løn og arbejdsvilkår, som blev indgået den 4. december 2023
Side 2 af 2
For det andet
kan trepartsaftalen trække i retning af en bedre allokering af arbejds-
kraften i den offentlige sektor, uden at dette dog i selv sig selv øger det samlede
arbejdsudbud.
Fx kan en højere løn for SOSU-personale og pædagoger tiltrække flere til fagene,
ligesom et anciennitetstillæg for sygeplejersker og jordemødrene på de regionale
hospitaler kan bidrage til at fastholde personalet på sygehusene. Endeligt kan vagt-
tillæg øge tilskyndelsen til, at personalet lægger flere arbejdstimer om aftenen, nat-
ten og/eller i weekenden.
Afslutningsvis bemærkes det helt generelt, at højere lønninger i den offentlige sek-
tor ikke forventes at øge arbejdsudbuddet men alene øge tilskyndelsen til at flytte
sig mellem sektorerne.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister