Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2832329_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024-370
Den 29. februar 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
117 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 117:
I forlængelse af aftalerne på kontanthjælpsområdet den 13. oktober 2023 bedes mi-
nisteren skønne over virkning på disponibel indkomst pr. måned på tværs af fami-
lietyper (enlige vs. par med 0-4 børn) som konsekvens af aftalerne.”
Svar:
Tabel 1 viser ændringen i disponibel indkomst for en række familietyper i kontant-
hjælpssystemet ved
Aftale om et nyt kontanthjælpssystem
sammenlignet med gæl-
dende regler.
Regneeksemplerne illustrerer ydelsesændringerne for konkrete standardiserede fa-
milietyper, der følger samme forudsætninger som anvendt af Ydelseskommission.
Der er taget udgangspunkt i fuldt indfasede regler. Det er endvidere forudsat, at fa-
milierne ikke berøres af 225-timers-reglen ved gældende regler, og at familierne
har optjent fuld ret til børnetilskud samt børne- og ungeydelse. Regneeksemplerne
medtager ikke, at tilskud til medicin for kontanthjælpsmodtagere øges, så det dæk-
ker hele egenbetalingen for medicin, der er tilskudsberettiget efter sundhedsloven.
Tilskuddet gives til borgere, som har været i kontanthjælpssystemet i mindst 12
måneder inden for de seneste 18 måneder, og for børn af kontanthjælpsmodtagere
fra første dag. Regneeksemplerne viser heller ikke effekten af det lempede ind-
komstfradrag, som betyder, at borgere på kontanthjælp generelt får bedre mulighe-
der for at forøge deres disponible indkomst ved at arbejde selv få timer.
Med
Aftale om et nyt kontanthjælpssystem
vil der både være eksempler på familie-
typer, der får højere og lavere disponible indkomster end ved gældende regler,
jf.
tabel 1.
Eksempelvis vil enlige uden børn typisk opleve en lavere disponibel indkomst,
hvilket b.la. skal ses i lyset af afskaffelsen af særlig støtte. Forsørgerpar på grund-
sats, der ikke er aktivitetsparate, vil gå op i indkomst, som følge af indførelsen af
fritidstillægget, der er målrettet børns fritidsaktiviteter.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om virkning på disponibel indkomst pr. måned på tværs af familietyper (enlige vs. par med 0-4 børn) som konsekvens af aftalerne på kontanthjælpsområdet fra den 13. oktober 2023
2832329_0002.png
Samtidig vil der være personer, der i dag modtager kontanthjælp, som går ned i
indkomst, fordi de på grund af de skærpede optjeningsregler fremover vil modtage
mindstesats.
Unge, som i dag modtager aktivitetstillæg eller den særlige sats for personer med
psykiske diagnoser, vil ligeledes kunne gå ned i indkomst, fordi aktivitetstillæg er-
stattes af det særlige ungetillæg, og satsen for psykisk syge afskaffes. Omvendt vil
personer på grundsats kunne optjene ret til forhøjet sats før de fylder 30 år og såle-
des stige i indkomst i forhold til gældende regler.
Tabel 1
Ændring i disponibel indkomst for familietyper i kontanthjælpssystemet ved aftale om et nyt
kontanthjælpssystem ift. gældende regler. Kroner pr. måned. 2024.
Mindstesats
Grundsats
Uddannel-
seshjælp
(aktivitets-
parat)
Forhøjet sats
Uddannel-
seshjælp
Kon-
tanthælp,
fyldt 30 år
SHO-ydelse
Uddannel-
Kontant-
Uddannel-
seshjælp,
hjælp, fyldt
seshjælp
(Ikke aktivi-
30 år
tetsparat)
Enlige
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Par
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
0
500
1.000
1.400
1.400
-300
300
600
1.100
1.100
-6.300
-5.700
-4.300
-3.600
-3.300
300
600
1.100
1.600
1.600
-2.700
-2.400
-1.000
0
300
6.400
4.400
4.200
4.700
4.400
400
-900
-400
0
0
-1.300
-100
-100
0
300
-1.500
-400
-400
-300
0
-4.900
-400
-400
-300
0
-500
-100
-100
0
300
-2.400
1.400
1.400
1.500
1.800
2.600
1.800
2.000
2.100
2.400
-800
1.800
2.000
2.100
2.400
Anm.: Det er forudsat, at familierne ved gældende regler ikke berøres af 225-timers-reglen, og at personer i par
modtager samme forsørgelsesydelse. Modtagere af forhøjet sats, mindstesats og SHO-ydelse forudsættes
at være fyldt 30 år. Personer på mindstesats og forhøjet sats antages dog at være under 30 år, når de sam-
menlignes med personer på uddannelseshjælp. Der er forudsat en månedlig husleje svarende til median-
huslejen for kontanthjælpsmodtagere opdelt på familiesammensætning, afrundet til nærmeste 500 kr.,
samt udgifter til el, vand og varme på mellem 907 og 1.548 kr. pr. måned. Alle børn antages at være 7-14
år. Børnebidraget til enlige forsørgere forudsættes at svare til normalbidraget. Det er forudsat, at der er
optjent fuld ret til børne- og ungeydelse samt børnetilskud (6 års ophold). Tallene er afrundede.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger på Familietypemodellen fra august 2023.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2