Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 97
Offentligt
2805736_0001.png
~
-
Bilag 10
Miljøministeriet
Miljøstyrelsen
Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del - Bilag 97
Offentligt
Miljøstyrelsens overordnede bemærkninger til 3. Limfjordsforbindelse vedr.
naturbeskyttelsesdirektiverne
MST bemærker indledningsvist, at MST ikke har haft miljøkonsekvensrapporten for 3. Limfjordsforbindelse i
høring tidligere i forløbet og at høringsperioden for udkastet til forslag til anlægslov, set i den sammenhæng,
har været ganske kort. Dette indebærer, at det ikke har været muligt fuldt ud at vurdere, om grundlaget for
vurderinger i MKR er tilstrækkeligt, om vurderingerne er fagligt korrekte
eller om vurderinger og
konklusioner i MKR er korrekt gengivet i det fremsendte udkast til anlægslov. MST kan altså ikke i
tilbundsgående omfang (jf. nedenfor anførte bemærkninger), kommentere og vurdere beskrivelserne af de
miljømæssige konsekvenser og af projektets overensstemmelse med gældende lovgivning og praksis på
naturområdet, jf. habitatbekendtgørelsen, artsfredningsbekendtgørelsen, naturbeskyttelsesloven m.fl.
MST har med ovenstående forbehold umiddelbart noteret følgende:
Væsentlighedsvurdering:
- Der er tre fugle på udpegningsgrundlaget, som er ikke omfattet af vurderingen (s. 14/33). Det drejer sig om
fiskeørn, blå kærhøg og dværgterne.
- MST vurderer, at en væsentlighedsvurdering ikke er tilstrækkelig, men at der bør laves en Natura 2000-
konsekvensvurdering for følgende forhold:
1) Det fremgår af væsentlighedsvurderingen, at gravearbejdet i Limfjorden syd for Egholm vil
finde sted i perioden november til marts, da det vurderes at frigivelsen af næringsstoffer i
forårs- og sommerperioden kan medfører opblomstring af fytoplankton (s. 44/33).
Væsentlighedsvurderingen beskriver dette som en projektforudsætning. Med udgangspunkt i
den eksisterende praksis omkring væsentlighedsvurderinger, er der efter Miljøstyrelsens
opfattelse tale om en aktivitet, der har karakter af en afværgeforanstaltning, og at der derfor
bør laves en fuld konsekvensvurdering.
2) Odder er på udpegningsgrundlag i N15 (omfatter vestlig del af Egholm). At der anlægges
faunapassager under motorvejen på den østlige del af Egholm for at sikre, at Odder kan krydse
vejen, anser MST for at være en afværgeforanstaltning.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har i afgørelse vedr. Vesterhav Syd Havmøllepark landanlæg præciseret
følgende: "Selve det forhold, at der i forbindelse med en væsentlighedsvurdering tages hensyn til
foranstaltninger med henblik på at undgå eller reducere et projekts skadelige virkninger på et Natura 2000-
område, forudsætter således, at en væsentlig påvirkning af lokaliteten må anses for sandsynlig, og dermed, at
der skal foretages en fuld konsekvensvurdering." (https://mfkn.naevneneshus.dk/afgoerelse/6bae6eb4-
2be0-4319-a6d2-bfcdba9ea2c3?highlight=vesterhav%20syd)
Miljøkonsekvensrapport, bilag IV-arter
- Ifølge rapporten planlægges der yderligere undersøgelser af yngle- og rastesteder for odder og flagermus.
Det, at undersøgelserne ikke er foretaget på forhånd, gør det svært at vurdere om det kan afvises, at projektet
vil skade yngle-/rastesteder for flagermus og odder. Det gør det ligeledes svært at vurdere om der på
nuværende tidspunkt er foretaget de nødvendige besigtigelser og vurderinger, eller om nogle af disse kan
udskydes.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har i afgørelse vedr. Baltic Pipe-projektet bemærket, "...at
habitatvejledningens omtale af muligheden for at udskyde en vurdering forudsætter, at bilag IV-hensynet
varetages i forbindelse med efterfølgende tilladelser." (https://mfkn.naevneneshus.dk/afgoerelse/8027f331-
6db4-4b88-9876-e7e4767c19e9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 97: Henvendelse af 30/12-23 fra Borgerbevægelsens om anmodning af Folketingets medlemmer om at varetage parlamentarisk kontrol med Transportministeren
2805736_0002.png
~
Herved kompenseres for tab af yngle- og rastesteder på længere sigt.
-
Bilag 10
Miljøministeriet
Miljøstyrelsen
MST gør opmærksom på, at projekters indgriben i beskyttede arters økologiske funktionalitet, somme tider
kan imødekommes ved brug af afværgeforanstaltninger. Det forudsætter dog, at erstatningsbiotopen er
etableret og fungerende forud for, at det eksisterende yngle- og rastested nedlægges. Denne forudsætning ses
ikke imødekommet ved udpegning af veterantræer, der på sigt vil udvikle sig til potentielle yngle-
/rastesteder. Se afsnit 2.3.4.d i Vejledning om streng beskyttelse af dyrearter af fællesskabsbetydning i
henhold til habitatdirektivet for uddybning -
https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/PDF/?uri=PI_COM:C(2021)7301&from=EN.
Afslutningsvist understreger MST, at ovenstående identificerede problemstillinger er med forbehold for, at
en nærmere gennemgang af miljøkonsekvensrapporten vil kunne identificere yderligere problemstillinger,
der skal adresseres.