Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 144
Offentligt
2849021_0001.png
Foretræde for Transportudvalget vedr.
genåbning af Laurbjerg Station
Borgmester Lars Storgaard
1. viceborgmester Birgit Liin
2. viceborgmester Isabell Friis Madsen
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849021_0002.png
Dagsorden
Drøftelse af perspektiverne i en genåbning af Laurbjerg Station
Potentialer
Laurbjerg
Historik
Fornyet interesse
Ny rapport
Styrker ved genåbning
Anbefaling
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849021_0003.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849021_0004.png
Potentialer ved genåbning af Laurbjerg Station
Udnyttelse af den eksisterende infrastruktur
Der er kapacitet på strækningen - nu og i fremtiden
Et løft af den kollektive transport
Minimal statslig investering
Favrskov Kommune er indstillet på at bidrage
med investering i forplads
Fremme bedre sammenhæng mellem land og by
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849021_0005.png
Laurbjerg
stationsby i naturen
Laurbjerg er vokset op omkring jernbanen, rute 46 og Lilleåen.
Byen ligger naturskønt med ådalen i byen, de store vidder på toppen af
bakken og skovene helt tæt på byen.
Byen har børnehave, skole, idrætshal, specialskole og købmand
og
virksomheder, som efterspørger bedre infrastruktur for medarbejderne.
Et oplagt sted for bosætning, hvis infrastrukturen var bedre.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849021_0006.png
Historik
En genåbning af standsningsstedet i Laurbjerg var besluttet i medfør af
forliget ”Bedre og billigere kollektiv trafik”.
o
Beslutningsgrundlag blev udarbejdet
o
Anlægssum opdateret af Favrskov Kommune i 2021: ca. 12 mio. kr.
Favrskov Kommune udarbejdede, blandt andet på baggrund af udsigterne til
en genåbning af standsningsstedet, en helhedsplan for Laurbjerg og opland.
o
Nye udstykninger medfører vækstpotentiale og fornyet interesse.
Forligskredsen ændredes efter valget i 2019, og projektet blev ikke fremmet.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849021_0007.png
Banedanmarks illustration af Laurbjerg Station
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849021_0008.png
Helhedsplan for Laurbjerg: Stationsnær byfortætning
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849021_0009.png
Fornyet interesse for investeringer
Helheds- og udstykningsplanen for Laurbjerg
har dannet fundamentet for en ”ny” proces.
Højklasset kollektiv trafikbetjening reducerer
afstande til arbejdspladser og uddannelsesinstitution
er i de større byer, eks. Aarhus, Viborg og Aalborg.
Fremkommeligheden styrkes og trængselsudfordringer mindskes.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849021_0010.png
Ny rapport (Systra, 2023)
Rapporten viser klare mobilitets-, klimamæssige og samfundsøkonomiske
fordele ved en genåbning af standsningsstedet i Laurbjerg.
Rapporten viser, at kapaciteten på tognettet hertil er tilstrækkelig
nu og i
fremtiden. Kapacitetsudnyttelsen på strækningen Aarhus/Langå er i dag 42%.
Rapporten peger på standsning for et tog pr. time.
Rapporten vedlægges mødematerialet til jeres orientering.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849021_0011.png
Styrker ved genåbning
Trængselsudfordring
Stort behov i Favrskov og Aarhus Kommune for at styrke
eksisterende kollektive transport for at imødegå
trængselsudfordringen og forbedre fremkommeligheden.
Rejsetid
Tog har langt højere effektivitet i myldretiderne, end vejbaseret kollektiv
trafik. Laurbjerg-Aarhus: Bil 60 min. Tog 31 min = halvering af rejsetiden.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849021_0012.png
Styrker ved genåbning
Klimaperspektiv
DTU rapport (2017): daglig benyttelse fra Laurbjerg på 262 passagerer
=> 197 færre biler pr. dag => CO2 reduktion på 655 ton pr. år.
Udstykninger i Laurbjerg medfører over 400 nye borgere i byen
= tilvækst 43% = behov for styrkelse af grøn kollektiv trafik.
Standsningssted gør Laurbjerg og opland attraktivt ifm. bosætning.
Helhedsplan
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849021_0013.png
Anbefaling
Favrskov Kommune anbefaler, på baggrund af foranstående, at
processen omkring genåbning af stationen i Laurbjerg genoptages.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849021_0014.png
Tak for jeres tid!
Borgmester Lars Storgaard
1. viceborgmester Birgit Liin
2. viceborgmester Isabell Friis Madsen