Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 140
Offentligt
2820921_0001.png
NOTAT
6. februar 2024
2024-607
Orientering om aktuelle sager under det ny-
ligt tiltrådte belgiske EU-formandskab
Belgien overtog formandskabet for Rådet den 1. januar 2024. Bel-
gien vil have formandskabet frem til udgangen af juni 2024. I dette
notat orienteres om udvalgte og aktuelle sager under det belgiske
formandskab på Transportministeriets område. Dertil gives der et
indblik i udvikling på området siden sidst.
Der forhandles for tiden en lang række sager på Transportministe-
riets område. Nedenfor følger en beskrivelse af de sager, som for-
ventes mest centrale under det belgiske formandskab.
Det drejer sig om fem forslag til ny lovgivning:
Direktiv om kombineret transport
Forordning om jernbaneinfrastrukturkapacitet
Direktiv om vægt og dimensioner
Forordning om passagerrettigheder i forbindelse med mul-
timodale rejser
Forordning vedr. håndhævelse af passagerrettigheder
Kombineret transport
Forslaget til direktiv om kombineret transport blev fremsat den 7.
november 2023. Regeringen har den 22. januar 2024 oversendt sit
grund- og nærhedsnotat
om forslaget til Folketingets Transportud-
valg samt Folketingets Europaudvalg.
Formålet med forslaget er at revidere støtterammerne på området
og derved øge konkurrencedygtigheden for intermodal transport
sammenlignet med langdistance unimodal vejtransport. Dette med
henblik på at motivere et skifte fra godstransport ad vej til andre
former for transport, herunder jernbane.
Forslagets centrale mål er at forpligte medlemsstaterne til at redu-
cere de gennemsnitlige dør-til-dør omkostninger ved intermodal
transport med mindst 10 pct. inden for 7,5 år efter direktivets
ikrafttrædelse. I den forbindelse forpligtes medlemsstaterne til at
iværksætte nationale tiltag, der muliggør, at målet realiseres. Det
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 140: Notat om udvalgte sager under det belgiske EU-formandskab, fra transportministeren
2820921_0002.png
Side 2/5
vil imidlertid være op til medlemsstaterne selv at vælge, hvilke til-
tag de vil tage i brug for at opnå de foreslåede målsætninger.
Det belgiske formandskab har oplyst, at forslaget vil blive priorite-
ret. Regeringen vil derfor følge udviklingen i forhandlingerne tæt,
og særligt være opmærksomme på at undgå, at medlemsstaterne
pålægges at indføre støtteordninger på et uklart grundlag.
Jernbaneinfrastrukturkapacitet
Forordningsforslaget om jernbaneinfrastrukturkapacitet blev
fremsat af Kommissionen den 11. juli 2023, og regeringen over-
sendte det d. 20. oktober 2023 sit
grund- og nærhedsnotat
til Fol-
ketingets Transportudvalg samt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget har til formål at optimere anvendelsen af kapacitet på
EU’s jernbaneinfrastruktur
og sikre en mere effektiv styring af tra-
fikken, således at der skabes plads til mere trafik på jernbanenet-
tet, og kvaliteten højnes. Forslagets hovedelementer består blandt
andet i mere fleksibel kanaltildeling, en ny kompensationsordning
ved ændring af tildelt kapacitet og styrket rolle til et tværnationalt
jernbaneorgan (Det Europæiske Netværk af Infrastrukturforval-
tere). Med forslaget ændres tidligere lovgivning på området, såle-
des at godskorridorerne nedlægges.
Det belgiske formandskabs målsætning er at opnå en generel ind-
stilling i Rådet på forslaget på rådsmødet i juni 2024. Det vurderes
at være en ambitiøs målsætning henset til forslagets omfang og be-
hovet for afklaring af rækkevidde m.v. Når forhandlingerne starter,
vil regeringen følge arbejdet tæt og have fokus på forsimpling og
konkretisering af forslaget, samt på de økonomiske konsekvenser
forbundet med forslaget.
Vægt og dimensioner
Direktivforslaget blev fremsat den 11. juli 2023, og regeringen har
senest oversendt
samlenotat
indeholdende direktiv om vægt og di-
mensioner til Folketinget den 23. november 2023.
Forslaget til revision af direktivet om vægt og dimensioner har til
formål at øge brugen af grønne transportformer samt øge brugen af
intermodal transport og en højere grad af harmonisering af reg-
lerne på tværs af grænserne.
Forslaget har til formål at medvirke til højere effektivitet af vej-
transporten og dermed modvirke chaufførmanglen i branchen,
sænke CO2-udledningen og bidrage til bedre trafikafvikling på
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 140: Notat om udvalgte sager under det belgiske EU-formandskab, fra transportministeren
2820921_0003.png
Side 3/5
vejene. Forslaget indeholder fx mulighed for øget totallængde for
lastbiler, der kører på nulemission eller alternative brændstoffer,
bedre muligheder for grænseoverskridende kørsel med modul-
vogntog og øget tilladt totalvægt for 5-akslede køretøjer.
På rådsmødet i december 2023 opnåede forslaget dog ikke opbak-
ning fra tilstrækkeligt mange medlemslande, og forslaget var der-
for kun på dagsordenen til politisk drøftelse. Kommissionen ønsker
at skabe fremdrift i sagen, hvilket Danmark bakker op om. Der er
identificeret en lang række positive effekter ved forslaget, og det
findes derfor positivt, at forslaget kommer med i gruppen af de for-
slag, som det belgiske formandskab prioriterer højest.
Passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rej-
ser
Den 23. november 2023 fremsatte Kommissionen et
forslag
til for-
ordning om passagerrettigheder i forbindelse med multimodale
rejser. Transportudvalget vil senest den 14. februar 2024 modtage
et grund- og nærhedsnotat med oplysninger om forslagets indhold
og regeringens indledende holdninger.
Passagerer, der rejser i EU ved brug af fly, søfart eller bus- og jern-
banetransport, er i dag beskyttet i en række forskellige forordnin-
ger. EU-forordningerne om passagerrettigheder fastsætter dog kun
grundlæggende rettigheder for passagerer i EU, når de rejser med
én transportform. Forslaget til en ny forordning om passagerret-
tigheder i forbindelse med multimodale rejser har til formål at sup-
plere de eksisterende regler ved at sikre, at passagererne nyder det
samme beskyttelsesniveau, når de skifter mellem forskellige trans-
portformer under en rejse.
Formålet med forslaget er endvidere at gøre passagertransport
mere bæredygtig ved at opnå effektiv multimodalitet, hvor passa-
gerer, der rejser på lange distancer, kan kombinere flere former for
kollektiv transport og derved benytte mere bæredygtige og effek-
tive transportformer. Ved at sikre passagerernes beskyttelse ved
multimodale rejser, eksempelvis i tilfælde af forsinkelse, kan bru-
gen af kollektiv transport gøres mere fordelagtig ift. andre trans-
portformer.
Håndhævelse af passagerrettigheder
Den 23. november 2023 fremsatte Kommissionen et
forslag
til for-
ordning vedrørende håndhævelse af passagerrettigheder i Unio-
nen. Transportudvalget vil senest den 14. februar modtage et
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 140: Notat om udvalgte sager under det belgiske EU-formandskab, fra transportministeren
2820921_0004.png
Side 4/5
grund- og nærhedsnotat med oplysninger om forslagets indhold og
regeringens indledende holdninger.
Det centrale formål med forordningsforslaget er at gøre håndhæ-
velsen af de eksisterende passagerrettigheder mere effektiv på
tværs af medlemsstaterne i EU indenfor områderne luftfart, søfart,
bus- og jernbanetransport. Gennem strømlining og harmonisering
af regler på tværs af medlemsstaterne skal passagerrettighederne
håndhæves bedre.
For det første skal der sikres en effektiv håndhævelse i alle med-
lemsstater, der skal give de nationale håndhævelsesorganer mulig-
hed for at have mere effektive værktøjer til at overvåge operatører-
nes overholdelse af passagerrettigheder. For det andet har forslaget
til formål at sikre en mere effektiv klagebehandling for passagerer
ved at give dem et hurtigt, enkelt og tilgængeligt system. Her fore-
slås en standardiseret EU-klageformular, der gør det lettere at an-
mode om refusion eller kompensation.
Der er et særligt fokus på luftfartssektoren, og forslaget søger såle-
des at løse problemerne angående uklare refusionsregler, når fly-
passagerer foretager reservationer via en formidler. Luftfartssel-
skab og formidler skal på en klar, forståelig og lettilgængelig måde
informere om refusionsproceduren. Endvidere skal passageren
modtage refusion inden for 14 dage.
Siden sidst
Siden sidste orientering om aktuelle EU-sager med et
notat
den 22.
september 2023 har der været udvikling på en række centrale EU-
sager på transportområdet.
Således er der i forhold til forslagene til et ny Kørekortdirektiv og
en ny Forordning om opgørelse af drivhusgasemissioner fra trans-
porttjenester opnået generel indstilling i Rådet. Pt. afventes opstart
af trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet, hvilket dog ikke
ser ud til at ville ske på denne side af Europa-Parlamentsvalget i
juni 2024.
Derudover er der indgået en endelig aftale mellem Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet om forslagene til TEN-T forordningen og Køre-
og hviletidsregler for buschauffører. De to retsakter forventes at
blive endeligt vedtaget inden for kort tid.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 140: Notat om udvalgte sager under det belgiske EU-formandskab, fra transportministeren
2820921_0005.png
Side 5/5
Afslutningsvist kan det oplyses, at EU-domstolen den 21. december
2023 frifundet Danmark i traktatkrænkelsessagen om maksimalt
25 timers parkering på motorvejsrasteplader på statslige veje.