Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 103
Offentligt
2808481_0001.png
Januar 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Skatteministeriets
styring af det nye
ejendomsvurderings-
system
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 103: Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
2808481_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Skatteministeriets styring af det
nye ejendomsvurderingssystem (beretning nr. 5/2021)
8. januar 2024
RN 1504/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Skatteministeriets styring af det
nye ejendomsvurderingssystem, som blev indledt med en beretning i 2021 på baggrund
af en anmodning fra Statsrevisorerne. Opfølgningen sker med henblik på at vurdere,
om Skatteministeriets initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorer-
nes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tidligere behandlet sagen i no-
tat til Statsrevisorerne af 7. februar 2022.
2. Beretningen handlede om, hvorvidt Skatteministeriet har en tilfredsstillende styring
af projektet, der skal udvikle det nye ejendomsvurderingssystem.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de skarpt, at Skattemini-
steriet ikke havde haft tilstrækkeligt styr på projektets økonomi, fremdrift, tidsplan og
risici. Statsrevisorerne kritiserede desuden, at ministeriet fortsat ikke havde rettet op
på de kritiske forhold, som Statsrevisorerne og Rigsrevisionen påpegede i 2017 i be-
retning nr. 18/2016 om Skatteministeriets styring af økonomien i udviklingen af det nye
ejendomsvurderingssystem, herunder at ministeriet ikke havde fulgt tilstrækkeligt op
på projektets økonomi, og at ministeriets oplysninger herom til Folketinget havde væ-
ret uigennemsigtige og forbundet med usikkerhed. Endelig påtalte Statsrevisorerne
skarpt og henledte Folketingets opmærksomhed på, at Skatteministeriet ikke har gi-
vet Folketinget et retvisende billede af projektets økonomi i aktstykkerne til Folketin-
get.
4. Siden Rigsrevisionen afgav beretningen i 2021, er Skatteministeriet nået længere
med udviklingen af it-systemet og er bl.a. begyndt at udsende vurderinger af parcel-
og rækkehuse. Denne opfølgning omhandler ministeriets styring af det projekt, som
udvikler det nye ejendomsvurderingssystem. Vores opfølgning omhandler således
ikke
kvaliteten af de vurderinger, som ministeriet har udsendt.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Udsendelse af nye
ejendomsvurderinger
Skatteministeriet udsender
2020-vurderinger, der skal
danne grundlag for boligbe-
skatning i perioden 2021-2023.
Dette sker i etaper og forven-
tes p.t. at være tilendebragt i
2. halvår 2024.
Skatteministeriet har også ud-
arbejdet 2022-vurderinger til
alle boligejere, der skal danne
grundlag for boligbeskatnin-
gen i 2024. Disse 2022-vurde-
ringer er
foreløbige
og kan bli-
ve genberegnet og reguleret
efterfølgende.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 103: Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
2808481_0003.png
2
Konklusion
Rigsrevisionen vurderer, at Skatteministeriet har forbedret styringen af projektets øko-
nomi, fremdrift og risici. Ministeriet har etableret et samlet budget for projektet, og
projektets forbrug følger indtil videre dette budget. Budgettet mangler dog enkelte ud-
gifter. Ministeriet oplyser, at ministeriet medio november 2023 har opgjort de udgif-
ter, der mangler i budgettet. Ministeriet oplyser, at ministeriet vil orientere Finansud-
valget om disse udgifter i et orienterende aktstykke, som ministeriet forventer at sen-
de til Finansudvalget i december 2023.
Skatteministeriets
uafhængige it-tilsyn
Skatteministeriet nedsatte i
2021 ”Tilsynet med told-
og
skatteforvaltningens it-områ-
de”, som er et uafhængigt it-
tilsyn, der bl.a. har til opgave
at understøtte og supplere It-
rådets rådgivning.
Projektet har ikke haft den forventede fremdrift i 2023 og har på nuværende tidspunkt
heller ikke en endelig tidsplan. Skatteministeriets uafhængige it-tilsyn er i gang med at
undersøge, om projektets foreløbige tidsplan er realiserbar. Rigsrevisionen vil på den
baggrund fortsat følge projektets økonomi, fremdrift og tidsplan.
Skatteministeriet har etableret en ny model for risikostyring af projektet og følger løben-
de projektets største risici. Ministeriet har dermed forbedret sin risikostyring af pro-
jektet. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Skatteministeriet har arbejdet med at sikre, at oplysninger til Finansudvalget om pro-
jektets økonomi i fortroligt Akt E 17/12 2021 og i efterfølgende aktstykker har været kor-
rekte og gennemsigtige. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sa-
gen kan afsluttes.
Rettidig orientering af
Finansudvalget
Finansudvalget skal oriente-
res inden for 3 måneder om
væsentlige ændringer af it-pro-
jekters økonomi.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at der ikke har været væsentlige ændringer i projek-
tets økonomi efter fortroligt Akt E 17/12 2021, som har krævet, at Skatteministeriet ori-
enterede Finansudvalget. Finansudvalget besluttede dog i forbindelse med behandlin-
gen af det fortrolige aktstykke, at ministeriet skulle orientere Finansudvalget i alle de
kvartaler, hvor ministeriet ikke forelægger et aktstykke om projektet. Rigsrevisionen
bemærker, at ministeriet ikke har orienteret Finansudvalget rettidigt om projektets
fremdrift i 2. og 3. kvartal 2023.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
resultatet af Skatteministeriets arbejde med at forbedre Skatteministeriets styring af
projektets økonomi, fremdrift og tidsplan
hvorvidt Skatteministeriets oplysninger til Finansudvalget om projektets økonomi i
kommende aktstykker er rettidige.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 103: Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
2808481_0004.png
3
II. Status på sagen
5. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Resultatet af Skatteministeriets arbejde med at
forbedre Skatteministeriets styring af projektets
økonomi, fremdrift, tidsplan og risici.
2. Hvorvidt Skatteministeriets oplysninger til Fi-
nansudvalget om projektets økonomi i fortroligt
Akt E 17/12 2021 og i de kommende aktstykker
er gennemsigtige, korrekte og rettidige.
Status
Behandles i dette notat og følges fortsat,
dog ikke i forhold til Skatteministeriets ri-
sikostyring.
Behandles i dette notat og følges fortsat,
dog ikke i forhold til, om kommende akt-
stykker er gennemsigtige og korrekte.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
III. Skatteministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Skatteministeriets initiativer i forhold til opfølgnings-
punkterne.
7. Opfølgningen er baseret på møder med Skatteministeriet og dokumentgennemgang.
Skatteministeriets arbejde med at forbedre styringen af projektets øko-
nomi, fremdrift, tidsplan og risici
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Skatteministeriet har forbedret styringen af projek-
tets økonomi, fremdrift og risici. Ministeriet har etableret et samlet budget for projek-
tet, og projektets forbrug følger indtil videre dette budget. Budgettet mangler dog en-
kelte udgifter. Ministeriet oplyser, at ministeriet medio november 2023 har opgjort de
udgifter, der mangler i budgettet, til ca. 5 mio. kr. Ministeriet oplyser, at ministeriet vil
orientere Finansudvalget om disse udgifter i et orienterende aktstykke, som ministeri-
et forventer at sende til Finansudvalget i december 2023.
Projektet har ikke haft den forventede fremdrift i 2023 og har på nuværende tidspunkt
heller ikke en endelig tidsplan. Skatteministeriets uafhængige it-tilsyn er i gang med at
undersøge, om projektets foreløbige tidsplan er realiserbar. Rigsrevisionen vil på den
baggrund fortsat følge projektets økonomi, fremdrift og tidsplan.
Skatteministeriet har etableret en ny model til risikostyring af projektet, der i al væsent-
lighed lever op til it-projektmodellens krav, og ministeriet følger løbende projektets
største risici. Rigsrevisionen konstaterer på den baggrund, at ministeriet har forbedret
risikostyringen af projektet, og vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 103: Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
4
Risikoregister
Projektets risikoregister har til
formål at dokumentere identi-
ficerede risici ved projektet og
dermed forbedre projektets
mulighed for at undgå, at risici
indtræffer, og minimere konse-
kvenserne, hvis risici indtræf-
fer.
8. Statsrevisorerne bemærkede, at Skatteministeriets projekt- og økonomistyring hav-
de været helt utilstrækkelig, da ministeriet ikke havde haft et dækkende budget for
projektet og ikke havde fulgt tilstrækkeligt op på projektets fremdrift, budget og af-
holdte udgifter. Statsrevisorerne bemærkede endvidere, at ministeriets risikostyring
havde været helt utilstrækkelig, da ministeriets risikoregister manglede grundlæggen-
de oplysninger om fx risicis konsekvenser for tidsplan, økonomi og kvalitet, og at re-
gistret ikke levede op til it-projektmodellens krav.
9. Skatteministeren oplyste i sin redegørelse, at beretningen på en række punkter in-
deholdt berettiget kritik af Skatteministeriets styring af projektet frem til udgangen af
2020. Ministeren oplyste desuden, at ministeriet i 2021 havde iværksat en række ini-
tiativer, herunder at der vil blive fulgt op på projektets fremdrift. Skatteministeren op-
lyste endvidere, at ministeriet ville reestimere projektets leverancer, økonomi og tids-
planer samt forbedre programmets risikostyring.
Projektets økonomi
10. Vores opfølgning viser, at Skatteministeriet har reestimeret projektet og på den
baggrund etableret et samlet budget for projektet, der dog ikke omfatter udgifter til
transition til det nye system.
Skatteministeriet har medio november 2023 oplyst, at ministeriet nu har opgjort de
udgifter, der mangler i budgettet, og at de udgør ca. 5 mio. kr. Ministeriet oplyser, at
ministeriet har rådført sig med Statens It-råd og på den baggrund afgrænset, hvilke
udgifter der skulle indgå i opgørelsen. Endelig oplyser ministeriet, at udgifterne vil bli-
ve omfattet af et kommende orienterende aktstykke, som ministeriet forventer at sen-
de til Finansudvalget i december 2023.
Releases
Skatteministeriet udvikler det
nye ejendomsvurderingssy-
stem i releases, som tilføjer
mere og mere funktionalitet til
systemet.
11. Vores opfølgning viser desuden, at Skatteministeriet løbende følger op på projek-
tets budget og forbrug samt på projektets enkelte leverancer, kaldet releases. Mini-
steriets budgetopfølgning viser, at projektets forbrug indtil videre følger ministeriets
budget. Ministeriet forventer på den baggrund, at det samlede budget dækker den
resterende udviklingsopgave. Ministeriet oplyser endvidere, at der endnu ikke har væ-
ret behov for at anvende projektets risikopulje.
Projektets fremdrift og tidsplan
12. Vores opfølgning viser, at Skatteministeriet nu følger projektets fremdrift. Ministe-
riets fremdriftsrapportering indeholder bl.a. en status for den igangværende udvikling
af funktioner i it-systemet og omfanget af færdigudviklet funktionalitet. Fremdriftsrap-
porteringen indeholder også oplysninger om medgået tid og forbrug.
Skatteministeriets fremdriftsrapportering viser, at projektet ikke har haft den forven-
tede fremdrift i 2023. Dette skyldes bl.a., at ministeriet har haft en række problemer
med tests af systemet, herunder at de gennemførte tests har vist flere fejl end forven-
tet. På grund af den manglende fremdrift er 3 af 4 releases i 2023 ikke blev sat i drift
på de planlagte datoer.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 103: Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
5
13. Vores opfølgning viser endvidere, at der på nuværende tidspunkt ikke foreligger en
endelig tidsplan for de resterende opgaver med at færdigudvikle systemet. Skattemi-
nisteriet oplyser, at dette skyldes, at ministeriets uafhængige it-tilsyn i perioden okto-
ber 2023 - januar 2024 skal gennemgå ministeriets foreløbig tidsplan for færdigudvik-
ling af systemet og udsendelse af ejendomsvurderinger. På den baggrund skal it-tilsy-
net vurdere, om ministeriets foreløbige tidsplan er realiserbar. Ministeriet forventer,
at der foreligger en endelig tidsplan primo 2024.
Projektets risikostyring
14. Vores opfølgning viser, at Skatteministeriet har forbedret risikostyringen af projek-
tet. Ministeriet implementerede ultimo 2020 en ny model for risikostyring, som mini-
steriet siden har justeret yderligere, bl.a. på baggrund af anbefalinger fra Statens It-råd.
Skatteministeriets risikoregister rummer nu de grundlæggende oplysninger om hver
risiko, herunder bl.a. en beskrivelse af risikoen, en vurdering af sandsynligheden for,
at en hændelse indtræffer, en vurdering af konsekvensen, hvis hændelsen indtræffer,
og ministeriets planer for at minimere konsekvenserne. Ministeriets risikoregister le-
ver dermed nu i al væsentlighed op til it-projektmodellens krav. Styregruppen for pro-
jektet følger månedligt op på projektets største risici. Statens It-råd, Skatteministeri-
ets uafhængige it-tilsyn og ministeriet vurderer dog alle, at der fortsat er tale om et
højrisikoprojekt.
Skatteministeriets oplysninger til Finansudvalget om projektets økono-
mi i fortroligt Akt E 17/12 2021 og i efterfølgende aktstykker
Rigsrevisionens opfølgning viser, at det nu er muligt at følge udviklingen i projektets
økonomiske ramme på tværs af ministeriets aktstykker. Skatteministeriet har endvide-
re etableret sammenhæng mellem ministeriets aktstykker og det budget, som ministe-
riet følger op på.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at Skatteministeriet har arbejdet med at sik-
re, at oplysninger til Finansudvalget om projektets økonomi i fortroligt Akt E 17/12 2021
og i efterfølgende aktstykker har været korrekte og gennemsigtige. Rigsrevisionen fin-
der ministeriets arbejde tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del af sagen kan
afsluttes.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at der har ikke været væsentlige ændringer i projek-
tets økonomi efter fortroligt Akt E 17/12 2021, som har krævet, at Skatteministeriet ori-
enterede Finansudvalget. Finansudvalget besluttede dog i forbindelse med behandlin-
gen af fortroligt Akt E 17/12 2021, at ministeriet skulle orientere Finansudvalget i alle de
kvartaler, hvor ministeriet ikke forelægger et aktstykke om projektet. Rigsrevisionen be-
mærker, at ministeriet ikke har orienteret Finansudvalget rettidigt om projektets frem-
drift i 2. og 3. kvartal 2023.
Rigsrevisionen vil fortsat følge, hvorvidt Skatteministeriets oplysninger til Finansudval-
get om projektets økonomi i de kommende aktstykker er rettidige.
Budgetvejledningens frist
for rettidig orientering
Finansudvalget skal, jf. bud-
getvejledningen, stk. 2.2.18.1.2,
orienteres inden for 3 måne-
der om væsentlige ændringer
af it-projekters økonomi. For-
dyrelser på 10 % eller mere er
altid en væsentlig ændring.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 103: Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
6
15. Statsrevisorerne bemærkede, at Skatteministeriet ikke havde givet Folketinget et
retvisende billede af projektets økonomi i aktstykkerne til Folketinget, herunder at det
ikke havde været muligt at følge udviklingen i projektets økonomi på tværs af de 8 akt-
stykker, som Skatteministeriet havde forelagt Folketingets Finansudvalg i perioden
2015-2021.
16. Det fremgik af beretningen, at Rigsrevisionen ikke kunne vurdere, om Finansudval-
get var oplyst korrekt. Dette skyldtes, at Skatteministeriet ikke fulgte op på den øko-
nomiske ramme, som aktstykkerne omfattede, og at det ikke var muligt at følge ud-
viklingen i projektets økonomiske ramme på tværs af projektets aktstykker. Der var
dermed heller ikke gennemsigtighed om, hvilke udgifter aktstykkerne omfattede. Det
fremgik endvidere af beretningen, at Rigsrevisionen ikke kunne vurdere, om Finansud-
valget var oplyst rettidigt om væsentlige ændringer i projektet, da ministeriet ikke hav-
de etableret et grundlag, der gjorde det muligt for ministeriet at opdage væsentlige
ændringer.
17. Skatteministeren beklagede i sin redegørelse til beretningen, at Rigsrevisionen ik-
ke kunne vurdere, om Finansudvalget var oplyst korrekt eller fuldstændigt. Ministe-
ren kunne dog ikke genkende billedet af, at Skatteministeriet ikke har givet Folketin-
get et retvisende billede af projektets økonomi i aktstykkerne til Finansudvalget. Mi-
nisteren tog til efterretning, at gennemsigtigheden i aktstykkerne kunne øges.
Korrekte og gennemsigtige oplysninger til Finansudvalget
18. Skatteministeriet etablerede med fortroligt Akt E 17/12 2021 et samlet budget for
projektet. Som tidligere nævnt har ministeriet oplyst medio november 2023, at mini-
steriet nu har opgjort de udgifter, der mangler i budgettet, til ca. 5 mio. kr.
Vores opfølgning viser, at Skatteministeriet med Akt E er begyndt at oplyse om en væ-
sentlig større del af projektets økonomi, herunder bl.a. projektets udgifter til projekt-
organisationen. Ministeriet har desuden etableret sammenhæng imellem det budget,
som ministeriet følger op på, og den økonomiske ramme, der fremgår af projektets akt-
stykker.
Vores opfølgning viser endvidere, at Skatteministeriet i aktstykkerne efter Akt E over-
ordnet har anvendt samme afgrænsning af projektets økonomi. Det er dermed nu mu-
ligt at følge udviklingen i projektets økonomiske ramme på baggrund af aktstykkerne.
Projektets samlede økonomiske ramme er dog blevet forhøjet yderligere efter Akt E.
Dette skyldes, at udgifterne til vurdering af erhvervsejendomme, land- og skovbrug
mv. ikke var omfattet af Akt E, da de var under afklaring. Projektets samlede økono-
miske ramme er nu mere end 4 mia. kr., hvilket fremgår af det efterfølgende aktstyk-
ke, fortroligt Akt AT 22/9 2022.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 103: Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
2808481_0008.png
7
Rettidige oplysninger til Finansudvalget
19. Vores opfølgning viser, at der ikke har været væsentlige ændringer af projektets
økonomi efter Akt E, som ministeriet skulle have orienteret Finansudvalget om.
20. Det fremgår af Finansudvalgets bemærkninger til Akt E, at Skatteministeriet
i al-
le de kvartaler, hvor der ikke forelægges aktstykker
skal orientere Finansudvalget om
status for fremdriften i projektet. Baggrunden herfor var, at flere medlemmer af Finans-
udvalget så med alvor på det store budgetskred i udviklingen af det nye ejendomsvur-
deringssystem og derfor ønskede at sikre, at Finansudvalget løbende blev holdt orien-
teret om fremdriften i udviklingen af it-systemerne. Finansudvalgets beslutning her-
om fremgår ligeledes af efterfølgende Akt AT.
Vores opfølgning viser, at Finansudvalget ikke har modtaget disse orienteringer retti-
digt i alle de relevante kvartaler. Finansudvalget blev ikke orienteret i 4. kvartal 2022.
Skatteministeriet oplyser, at denne manglende orientering skyldes folketingsvalget.
Finansudvalget blev imidlertid heller ikke orienteret om status i 2. og 3. kvartal 2023.
Skatteministeriet har i 4. kvartal 2023 sendt Finansudvalget de udestående kvartals-
rapporteringer for 2. og 3. kvartal.
21. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
22. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Birgitte Hansen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 103: Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
2808481_0009.png
8
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Skatteministeriets
styring af det nye
ejendomsvurde-
ringssystem
(nr.
5/2021)
24-11-2021
Minister-
redegørelse:
Skatteministeren:
12-01-2022
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Skatteudvalget:
25-11-2021
Finansudvalget:
02-12-2021
Skatteudvalget:
13-01-2022
Skatteministeren:
25-11-2021
(118)