Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 88
Offentligt
2804302_0001.png
Folketinget, Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Manglende udbetaling af kontanthjælp til
borger uden Nemkonto
20. december 2023
På baggrund af dels medieomtale, dels en klage fra en borger, der ikke siden
november 2022 har fået udbetalt kontanthjælp fra Københavns Kommune,
fordi hans Nemkonto er blevet lukket af banken, har jeg bedt Digitaliserings-
og Ligestillingsministeriet og Københavns Kommune om udtalelser om bl.a.
reglerne om offentlige myndigheders udbetaling af ydelser til personer, der
ikke har en Nemkonto.
Jeg har nu afsluttet min behandling af sagen.
Til orientering sender jeg en kopi af det brev med bilag, som jeg i den
anledning har sendt til Københavns Kommune.
Som det fremgår, er det min opfattelse, at Københavns Kommune ikke kunne
stille krav om, at borgeren som betingelse for at få udbetalt sin kontanthjælp
fik en Nemkonto eller angav en anden persons konto, hvortil ydelsen kunne
overføres. Samlet er det min opfattelse, at Københavns Kommunes
fremgangsmåde i sagen har været kritisabel, og jeg har henstillet til
kommunen at genoptage udbetalingen af kontanthjælp til borgeren. Jeg har
bedt Københavns Kommune om at underrette mig om, hvordan og hvornår
kommunen genoptager udbetalingen af kontanthjælp til borgeren samt hvilke
overvejelser om ændring af kommunens generelle praksis sagen giver
anledning til.
Jeg vedlægger desuden kopi af et brev, som jeg har sendt til Digitaliserings-
og Ligestillingsministeriet. Som det fremgår heraf, har jeg anmodet ministeriet
om at underrette mig, når det igangværende analysearbejdet af
ventekontoordningen er afsluttet.
Dok.nr. 23/01089-50/CLA
Sagsnr. 23/01544
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 2
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
2804302_0002.png
Jeg har ligeledes orienteret Folketingets Socialudvalg og Folketingets Udvalg
for Digitalisering og It.
Med venlig hilsen
Side 2 | 2
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
2804302_0003.png
Københavns Kommune
Rådhuset
1599 København V
Kommunens j.nr. (…): A
Jeg har nu færdigbehandlet sagen om Københavns kommunes manglende
udbetaling af kontanthjælp til A efter den 30. november 2022. Jeg vedlægger
en kopi af det brev, som jeg i dag har sendt til A.
Som det fremgår af brevet, er det min opfattelse, at Københavns Kommune
ikke kunne stille krav om, at A som betingelse for at få udbetalt sin
kontanthjælp fik en Nemkonto eller angav en anden persons konto, hvortil
ydelsen kunne overføres.
Samlet er det min opfattelse, at Københavns Kommunes fremgangsmåde i
sagen har været kritisabel, og jeg henstiller til kommunen at genoptage
udbetalingen af kontanthjælp til A.
Jeg beder Københavns Kommune om at underrette mig om, hvordan og
hvornår kommunen genoptager udbetalingen af kontanthjælp til A.
Jeg beder endvidere Københavns Kommune om at underrette mig om, hvilke
overvejelser om ændring af kommunens generelle praksis i forhold til
udbetaling af ydelser til personer uden en Nemkonto sagen giver anledning
til, herunder hvilke skridt kommunen vil tage for at sikre udbetaling af ydelser
til personer uden en Nemkonto, og hvilken vejledning kommunen i den
forbindelse vil give de berørte borgere.
Som det fremgår af pkt. 7 i mit brev til A, har ventekontoen ikke været
relevant i forbindelse med min vurdering af Københavns Kommunens
behandling af A’s sag. Det fremgår også, at jeg har bedt Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet om underretning om forskellige forhold med tilknytning
til ventekontoordningen. Københavns Kommune vil ikke høre mere fra mig i
den anledning.
20. december 2023
Dok.nr. 23/01089-48/CLA
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 2
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
2804302_0004.png
Jeg orienterer Folketingets Retsudvalg, Folketingets Socialudvalg og
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It om sagen og henviser i øvrigt til
mit brev til A.
Der vil blive offentliggjort en nyhed om sagen på min hjemmeside.
Med venlig hilsen
Kopi til:
Folketinget, Retsudvalget
Folketinget, Socialudvalget
Folketinget, Udvalget for Digitalisering og It
Side 2 | 2
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
2804302_0005.png
A
Københavns Kommunes manglende
udbetaling af din kontanthjælp
20. december 2023
Jeg har nu afsluttet min behandling af din sag.
Det er min opfattelse, at Københavns Kommune ikke kunne stille krav om, at
du som betingelse for at få udbetalt din kontanthjælp fik en Nemkonto eller
angav en anden persons konto, hvortil ydelsen kunne overføres.
Samlet er det min opfattelse, at Københavns Kommunes fremgangsmåde i
sagen har været kritisabel, og jeg har henstillet til kommunen at genoptage
udbetalingen af kontanthjælp til dig.
Dok.nr. 23/01089-45/CLA
Bedes oplyst ved
henvendelse
1. Sagens baggrund og forløb
Den 2. januar 2023 kontaktede du Københavns Kommune, fordi du ikke
havde fået udbetalt kontanthjælp den 30. december 2022. I den forbindelse
oplyste du, at din hidtidige Nemkonto var blevet lukket, og at du forgæves
havde forsøgt at oprette en konto i andre banker. Du oplyste samtidig, at du
ikke havde nogen, du stolede på, som du kunne få udbetalt din kontanthjælp
til. Du blev af kommunen vejledt om, hvad du kunne gøre for at få oprettet en
Nemkonto.
Den 31. januar 2023 klagede du til kommunen over den manglende
udbetaling af kontanthjælp.
Københavns Kommune skrev den 7. februar 2023 til dig, at kommunen ikke
kunne udbetale din ydelse, da din Nemkonto var blevet lukket, og at du skulle
sørge for at få åbnet din Nemkonto. Hvis du ikke selv kunne oprette en
Nemkonto, kunne du få din kontanthjælp udbetalt til en anden persons konto.
I givet fald skulle kommunen – ud over en fuldmagt – have dokumentation for
en række forhold, herunder en skriftlig begrundelse for, at du ikke kunne få
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
en Nemkonto, hvorfor din konto var blevet lukket, og hvornår du igen kunne
få en Nemkonto. Alternativt kunne du oplyse navn og telefonnummer på den
person, som du havde talt med i banken. Kommunen skrev også, at hvis du
ikke indsendte dokumentationen, ville du fortsat have ret til kontanthjælp,
men kommunen ville ikke kunne udbetale din ydelse.
Den 13. februar 2023 søgte du kommunen om hjælp til en sovepose. Du
oplyste, at du ikke havde nogen penge, fordi du ikke havde fået udbetalt
kontanthjælp. Du blev i den anledning vejledt om, at hvis du var berettiget til
hjælp efter § 81 i lov om aktiv socialpolitik, ville hjælpen blive udbetalt til en
Nemkonto. Den 23. februar 2023 afslog kommunen din ansøgning om hjælp
til køb af en sovepose med henvisning til, at du havde kontanthjælp stående,
som du kunne få udbetalt, hvis du havde en ”alternativ modtager” (dvs. en
anden person, hvis konto beløbet kunne udbetales til med fuldmagt fra dig),
eller hvis du fik oprettet en bankkonto.
Du har efterfølgende flere gange kontaktet Københavns Kommune angående
den manglende udbetaling af kontanthjælp. Kommunen har i den forbindelse
på ny opfordret dig til at få oprettet en bankkonto og tilbudt dig hjælp til
etablering af en Nemkonto. Du har efter det oplyste afvist at tage imod dette
tilbud.
Du har ikke sendt kommunen den dokumentation, som kommunen i brevet af
7. februar 2023 bad om for at kunne overføre din kontanthjælp til en anden
persons konto.
Den 25. februar 2023 klagede du til mig. Du var utilfreds med, at kommunen
ikke udbetalte din kontanthjælp til dig kontant, og du mente ikke, at
kommunen kunne pålægge dig at have en bankkonto.
Den 23. marts 2023 iværksatte jeg – på baggrund af bl.a. din klage – over for
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet en generel undersøgelse af
reglerne om offentlige myndigheders udbetaling af ydelser til personer, der
ikke har en Nemkonto.
På baggrund af de udtalelser, jeg modtog fra Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet, iværksatte jeg desuden over for Københavns
Kommune en undersøgelse af din sag og kommunens generelle praksis i
tilfælde, hvor en borger ikke har en Nemkonto, hvortil kommunen kan
overføre ydelser, som borgeren er berettiget til efter lovgivningen.
Jeg har modtaget udtalelser af 2. oktober og 5. december 2023 fra
Københavns Kommune samt af 17. maj, 8. august og 20. november 2023 fra
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet. Jeg har endvidere modtaget kopi af
kommunens akter i din sag.
Side 2 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
Københavns Kommune har oplyst, at kommunen senest udbetalte
kontanthjælp til dig den 30. november 2022.
2. Retsgrundlaget
2.1. Lov om offentlige betalinger mv.
Offentlige myndigheders udbetaling af pengebeløb med frigørende virkning til
borgere og virksomheder mv. er reguleret i lov om offentlige betalinger mv.
(lovbekendtgørelse nr. 494 af 4. maj 2023). Lovens § 1, stk. 1 og 6, der
omhandler fysiske personer, har følgende ordlyd:
Ӥ 1.
Personer over 18 år, som i henhold til lov om Det Centrale
Personregister er tildelt et personnummer, og som ikke er registreret
som udrejst af Danmark, skal anvise en konto i et pengeinstitut (en
’Nemkonto’), hvortil offentlige myndigheder med frigørende virkning kan
foretage udbetaling af pengebeløb. Det samme gælder personer under
18 år, der i henhold til lov om Det Centrale Personregister er tildelt et
personnummer, og som modtager betalinger fra offentlige myndigheder.
Stk.2.
(…)
Stk. 6.
Anvisningen af en konto efter stk. 1 (…) skal ske senest i
forbindelse med den første udbetaling fra en offentlig myndighed.”
Efter lovens § 3, stk. 1, fastsætter digitaliseringsministeren regler om
offentlige myndigheders ret til med frigørende virkning at foretage
udbetalinger til fysiske og juridiske personer omfattet af § 1, som ikke har
anvist en Nemkonto.
Bekendtgørelse nr. 647 af 13. april 2021 om Nemkontoordningen indeholder
bl.a. følgende bestemmelser:
Ӥ 19.
Borgere, jf. § 4, stk. 1, over 18 år skal anvise en Nemkonto til
Nemkontoregistret. Det samme gælder også borgere under 18 år, der
modtager betalinger fra offentlige myndigheder.
Stk. 2.
(…)
§ 21.
Anvisning af en Nemkonto efter § 19 og § 20 skal ske senest i
forbindelse med den første udbetaling fra en offentlig myndighed.
Side 3 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
§ 30.
Offentlige myndigheder er forpligtet til at anvende
Nemkontosystemet i forbindelse med udbetalinger til borgere og
virksomheder. (…)
§ 31.
Hvis en borger eller en virksomhed ikke i forbindelse med en
udbetaling fra en offentlig myndighed har anvist en Nemkonto eller fået
oprettet en specifik konto, skal den offentlige myndighed sikre, at
borgeren eller virksomheden får anvist sit tilgodehavende på anden
måde.
Stk. 2.
Risikoen for forsinket betaling som følge af en tilsidesættelse af
anvisningspligten bæres af borgeren eller virksomheden.
§ 32.
Betaling på anden måde kan fx ske ved, at den udbetalende
myndighed anviser udbetalingen til en statsejet konto oprettet af
Digitaliseringsstyrelsen, hvortil den udbetalende myndigheden kan
udbetale med frigørende virkning, såfremt den udbetalende myndighed
underretter betalingsmodtageren forinden udbetalingen foretages. Når
beløbsmodtageren herefter anviser en Nemkonto, overføres
tilgodehavendet fra den statsejede konto til den anviste Nemkonto. Den
udbetalende myndighed skal have indgået en aftale med
Digitaliseringsstyrelsen om tilslutning til den statsejede konto.
Stk. 2.
Den udbetalende myndighed kan alternativt vælge selv at
foretage udbetalingen, efter at have modtaget information fra
Nemkontosystemet om, at betaling ikke kan gennemføres på grund af
manglende kontooplysning.”
I forarbejderne til lov om offentlige betalinger mv. er der anført bl.a. følgende:
”IV. Lovforslagets enkelte elementer
1.2. Personer og virksomheder, der ikke kan oprette en
pengeinstitutkonto
Ifølge lovforslaget kan finansministeren fastsætte regler om
udbetalingsafviklingen, hvis en borger og virksomhed ikke selv anviser
eller er forhindret i at anvise en konto.
Gruppen uden en pengeinstitutkonto består af personer, som enten ikke
ønsker eller ikke har mulighed for at oprette en pengeinstitutkonto. (…)
Personkreds, der fravælger en pengeinstitutkonto
I lovforslaget indgår der to bemyndigelser til finansministeren af
betydning for denne personkreds. Der lægges op til at tage betydelige
hensyn til personkredsen, der fravælger en pengeinstitutkonto.
Side 4 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
For det første bemyndiges finansministeren til at fastsætte regler om
udbetalingsafviklingen, som har frigørende virkning for offentlige
myndigheder, når personen eller virksomheden er underrettet herom.
Det kan være i form af, at en offentlig myndighed opretter en konto, hvor
den pågældende person eller virksomhed kan ønske selv at have
ejerskab hertil, eller at kontoen skal ejes af staten (også kaldet
NemBetaling). Kontoen kan oprettes i f.eks. et pengeinstitut, som staten
har indgået en forretningsaftale med.
Ved statslig ejerskab af kontoen vil den pågældende borger eller
virksomhed have hæveadgang og hermed opleve det som en
kontantkasse.
Med hjemlen sikres fleksible muligheder for at forene personlige hensyn
med ønsket om offentlige effektiviseringer.
For det andet bemyndiges finansministeren til efter nærmere
forhandlinger at fastlægge kontantkassernes placering i lokalområder på
tværs af den eksisterende myndighedsstruktur. Bemyndigelsen skaber
mulighed for at opnå betydelige effektiviseringer, ligesom der samtidig
skabes mulighed for at yde samme service til personer og virksomheder,
der foretrækker kontantkasser. Der lægges op til, at opgaven efter
udbud kan overlades til ikke-offentlige myndigheder.
Personkreds, der ikke har adgang til en pengeinstitutkonto
Hjemløse m.fl. kan i dag have vanskeligt ved at opnå en
pengeinstitutkonto på grund af, at identifikationspapirer ofte mistes af de
hjemløse. Dette problem vil blive søgt løst, f.eks. ved billedidentifikation.
Finansministeren bemyndiges til at fastsætte regler for udbetaling til
personer, som ikke har mulighed for at oprette en pengeinstitutkonto.
Bemyndigelsen kan bidrage til at sikre fleksibilitet og mulighed for at
skræddersy mere individuelle løsninger, der passer til den pågældende
gruppes behov og muligheder.
Endvidere er der hjemmel til fortsat i et vist omfang at have lokale
kontantkasser. Der henvises til bemærkningerne til § 3, stk. 2-4.
VII. Administrative konsekvenser for borgerne
Side 5 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
Borgere uden pengeinstitutkonto m.v.
Der vil blive taget hensyn til gruppen uden pengeinstitutkonto ved, at
NemKontoen her oprettes og ejes af staten, men med hæveadgang for
den pågældende person. Borgeren kan når som helst tage initiativ til
selv at oplyse en NemKonto.”
Jeg henviser til lovforslag nr. L 38 af 9. oktober 2003 om offentlige betalinger
mv. Lovforslaget kan læses på Folketingstidende.dk, samling 2003-04, tillæg
A, s. 1078 ff.
I finansministeriets besvarelse af spørgsmål 1 fra Det Politisk-Økonomiske
Udvalg (Det Politisk-Økonomiske Udvalg, L 38 – bilag 15) er der anført
følgende:
”’Hvordan vil ministeren sikre, at der kan ske udbetalinger af sociale
ydelser til personer, der ikke kan få oprettet en konto i pengeinstitut?’
Svar
2. Lovforslagets løsninger
Lovforslaget lægger op til, at der skal tages hensyn til gruppen uden
pengeinstitutkonto i dag.
De hjemløse har været fremhævet som eksempel i den offentlige debat
på en gruppe, der har vanskeligt ved at få en pengeinstitutkonto. En
forudsætning for at kunne oprette en konto i Danmark er, at man har
legitimationspapirer. Der er grupper i Danmark, som af forskellige
grunde mangler disse papirer. Der vil blive indgået aftale med
pengeinstitutterne om en løsning, der kan sikre adgang til en konto for
denne gruppe. For eksempel kan pengeinstituttet have en
billedidentifikation liggende.
Der er allerede eksempler på kommuner, som har indgået aftaler med
deres pengeinstitutter og hermed har kunnet nedlægge kontantkasserne
og overgå fuldt ud til ’konto-til-konto’-udbetaling. Det vedrører også
løsninger for de svage grupper.
Endvidere vil staten oprette og eje konti, hvorfra personer, der ikke
ønsker at have en pengeinstitut-konto eller som har høj gæld til
pengeinstitutterne, kan hæve offentlige udbetalinger (NemBetalinger).
Side 6 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
Endelig kan udbetaling i givet fald også ske via den tilbageværende
offentlige kontantkasse i lokalområdet. Lovforslaget lægger op til et
bedre samarbejde om varetagelse af denne opgave i lokalområdet.
Det skal nævnes, at kontantkasser på institutioner i amtsligt regi
forventes opretholdt. Det gælder for eksempel institutioner for psykisk
syge.”
I finansministeriets besvarelse af spørgsmål 20 fra Det Politisk-Økonomiske
Udvalg (Det Politisk-Økonomiske Udvalg, L 38 - bilag 31) er der anført
følgende:
”’Vil ministeren stille et ændringsforslag til lovforslaget, som sikrer, at
alle borgere, som ikke kan eller vil benytte sig af et pengeinstitut, får en
alternativ mulighed for at hæve de penge, som skal overføres fra det
offentlige til borgeren?’
Svar:
Lovforslaget ændrer ikke på, at offentlige myndigheder har pligt til at
sikre, at der sker rettidig udbetaling af offentlige overførselsindkomster
mv.
Ikke ønske om at benytte et pengeinstitut
Lovforslaget bygger på, at borgere fortsat skal kunne vælge ikke at være
kunde i et pengeinstitut. Hvis borgeren ikke ønsker selv at eje en konto,
kan myndigheden oprette en konto i et pengeinstitut mv., hvortil den
pågældende har hæveadgang (’NemBetalinger’). Udbetalingerne vil her
ske på et grundlag kontraheret med det offentlige og ikke den enkelte
borger.
Ikke adgang til pengeinstituttet
For så vidt de voldelige, de anstødelige og personer, der er til gene for
andre kunder eller ansatte, kan udbetaling ske dels ved at oprette en
konto i NemBetalinger, (forudsat det ikke også afslås af det ansvarlige
pengeinstitut mv.), dels ved for eksempel check og postanvisning.
Hvis det skulle vise sig, at der ikke kan findes andre tilfredsstillende
løsninger, kan det tværoffentlige samarbejde mellem de tilbageværende
kontantkasser også omfatte udbetalinger til en eventuel restgruppe.”
I forbindelse med anden behandling af lovforslaget den 9. december 2003
anførte finansministeren – på et spørgsmål om, hvordan ministeren ville sikre
sig, at svage borgere fortsat kunne ”få udbetalt kontante midler af nogle
Side 7 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
mennesker, der også er uddannet til at tage sig ordentligt af dem” – bl.a.
følgende:
”Der er tale om, at man både kan få penge udbetalt via de eksisterende
kontantkasser – der vil stadig være en kontantkasse i området – man
kan få det via en postanvisning, eller man kan få det via check. Så der
er mange muligheder. Man maner et problem frem, som ikke viser sig at
eksistere.”
2.2. Lov om aktiv socialpolitik
Lov om aktiv socialpolitik (lovbekendtgørelse nr. 1031 af 22. juni 2023)
indeholder regler om bl.a. de betingelser, der skal være opfyldt, for at en
borger kan få udbetalt kontanthjælp, samt regler om udbetaling af hjælpen.
Efter lovens § 89, stk. 1, udbetales hjælp til forsørgelse normalt som et
månedligt beløb. Udbetalingen sker bagud for 1 måned.
Pkt. 424 i vejledning nr. 39 af 5. marts 1998 om lov om aktiv socialpolitik har
følgende ordlyd:
”Det er den enkelte kommune, der som led i den kommunale
administration beslutter, om hjælpen udbetales som kontante beløb, ved
overførelse til pengeinstitut eller lignende.”
Det anførte i vejledningen svarer til, hvad der er anført i forarbejderne til § 87,
stk. 1, (nu § 89, stk. 1) i forslag nr. L 230 af 16. april 1997 til lov om aktiv
socialpolitik. Lovforslaget kan læses på Folketingstidende.dk, samling 1996-
97, tillæg A, s. 5075.
2.3. Regler om basal betalingskonto og basal indlånskonto
Lov om betalingskonti (lovbekendtgørelse nr. 407 af 29. marts 2022)
indeholder i § 11 regler om, hvornår et pengeinstitut skal tilbyde en forbruger
en basal betalingskonto, og hvornår et pengeinstitut kan afslå at åbne en
sådan konto.
I henhold til § 15, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 330 af 7. april 2016 om god skik
for finansielle virksomheder, der er fastsat i medfør af lov om finansiel
virksomhed (lovbekendtgørelse nr. 406 af 29. marts 2022), kan et
pengeinstitut ikke uden en individuel og saglig begrundelse nægte at oprette
en såkaldt ”basal indlånskonto” til en privatkunde. Begrundelsen skal på
anmodning gives i papirformat eller på et andet varigt medium.
Side 8 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
3. Københavns Kommunes synspunkter
Københavns Kommune har anført, at det retlige grundlag for ikke at have
udbetalt kontanthjælp til dig siden den 30. november 2022 er
Nemkontobekendtgørelsens § 31 og pkt. 424 i vejledning nr. 39 af 5. marts
1998 om lov om aktiv socialpolitik (begge er gengivet i pkt. 2 ovenfor).
Som begrundelse for de krav om dokumentation fra din tidligere bank mv.,
som kommunen stillede til dig i brevet af 7. februar 2023, har kommunen
henvist til § 15 i bekendtgørelse nr. 330 af 7. april 2016 om god skik for
finansielle virksomheder (omtalt i pkt. 2 ovenfor).
Københavns Kommune har ikke udbetalt ydelser kontant gennem mange år,
og det er kommunens vurdering, at etablering af en Nemkonto til borgerne er
den mest hensigtsmæssige løsning, da kontantudbetaling vil udgøre en
betydelig sikkerhedsrisiko for både borgere og medarbejdere. En manglende
adgang til en bankkonto bidrager ifølge kommunen desuden til at ekskludere
en i forvejen marginaliseret borgergruppe fra at deltage og agere i et mere og
mere kontantløst samfund. Derfor hjælper kommunen generelt borgerne med
at få oprettet en basal betalingskonto eller Nemkonto og motiverer dem til at
få en basal betalingskonto.
Kommunen har redegjort for sin generelle fremgangsmåde, når den
konstaterer, at en borgers forsørgelsesydelse ikke kan udbetales til den
pågældende på grund af manglende Nemkonto. Jeg har forstået det sådan,
at kommunen sender et brev til den berørte borger med et indhold, der svarer
til kommunens brev af 7. februar 2023 til dig.
Kommunen tilbyder bistand til borgere, der ikke har en Nemkonto, men som
ønsker at få etableret en sådan konto. I ganske særlige tilfælde udbetaler
kommunen via samarbejdspartnere, typisk bo-, være- eller opholdssteder,
som borgeren er tilknyttet, og som derefter udbetaler borgerens ydelse
kontant til den pågældende. Derudover har kommunen en aftale med to
pengeinstitutter, hvor det er muligt for borgerne at få adgang til kontanter. Det
forudsætter dog, at borgerne har en konto i et af pengeinstitutterne. Brugerne
af denne løsning, der typisk er gadehjemløse eller lignende udsatte borgere,
ledsages i nogle tilfælde af en kommunal gadeplansmedarbejder for
verificering af deres identitet.
Kommunen anser de tilbud, som kommunen yder borgerne i denne
sammenhæng, som værende tilstrækkelige inden for de givne rammer.
Side 9 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
4. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets synspunkter
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet har indhentet bidrag fra
Digitaliseringsstyrelsen.
Digitaliseringsstyrelsen har anført, at forarbejderne til lov om offentlige
betalinger mv. indeholder klare holdepunkter for, at det har været lovgivers
hensigt, at det skal være muligt for borgere at modtage udbetalinger fra det
offentlige, uden at borgeren har en Nemkonto eller i øvrigt råder over en
pengeinstitutkonto, eller at borgeren på anden måde kan modtage udbetaling
af ydelser som en konto-til-konto-overførsel, f.eks. ved at udbetaling sker til
en tredjeparts, eksempelvis en pårørendes, pengeinstitutkonto.
Det er således Digitaliseringsstyrelsens opfattelse, at der ikke med lov om
offentlige betalinger mv. er skabt hjemmel til, at Københavns Kommune kan
stille som betingelse for at foretage udbetalinger af ydelser, at borgerne har
en Nemkonto eller på anden måde råder over en pengeinstitutkonto eller
anden form for betalingskonto. Der er heller ikke hjemmel i lovgivningen til, at
kommunen kan påtvinge en borger at få udbetalt sine ydelser til en
pårørendes pengeinstitutkonto, hvis borgeren ikke ønsker dette. Den
udbetalende myndighed kan dermed efter styrelsens opfattelse ikke stille
som betingelse for udbetaling, at borgeren oplyser et kontonummer, men vil
være forpligtet til at sikre, at udbetalingen kan anvises på anden måde, f.eks.
kontant.
Nemkontobekendtgørelsens § 31, stk. 2, sammenholdt med § 32, stk. 2, skal
ifølge Digitaliseringsstyrelsen forstås således, at en offentlig myndighed er
forpligtet til at foretage udbetaling på en anden måde, hvis en borger ikke har
anvist en Nemkonto, herunder til at foretage udbetaling uden om
Nemkontosystemet, f.eks. som kontant betaling.
Den udbetalende myndighed har først betalt med frigørende virkning, når
borgeren har opnået rådighed over beløbet. Den risiko for forsinket betaling,
som borgeren pålægges at skulle bære i medfør af
Nemkontobekendtgørelsens § 31, stk. 2, omfatter ikke en forsinkelse, der
ligger ud over den tid, som kommunen med rimelighed har måttet kunne
forventes at skulle bruge for at få afklaret, om borgeren ønsker og har
mulighed for at anvise en Nemkonto, og ellers sikre, at der sker udbetaling på
anden måde.
Styrelsen har også anført, at det må lægges til grund, at Købehavns
Kommune i sidste ende kan være forpligtet til at foretage kontant udbetaling,
hvis der ikke kan findes en anden måde at udbetale ydelsen på. Og styrelsen
anfører, at udviklingen med bl.a. udfasning af kontantkasser og afviklingen af
Side 10 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
checks har betydet, at ”der i dag er behov for løsninger, som i visse tilfælde
kan være tungere at administrere”.
På den anførte baggrund vurderer styrelsen, at Københavns Kommunes
praksis for at søge at sikre, at udsatte borgere får en Nemkonto, er i
overensstemmelse med lovgivningen om offentlige betalinger. Kommunen er
imidlertid samtidig forpligtet til at sikre, at der sker rettidig udbetaling af
ydelser sideløbende med bestræbelserne på at hjælpe borgeren med at få en
Nemkonto. Københavns Kommune kan således ikke suspendere
udbetalingen af en borgers ydelse, indtil borgeren anviser en Nemkonto eller
på anden måde anviser en pengeinstitutkonto.
For så vidt angår pkt. 424 i vejledning nr. 39 af 5. marts 1998 om lov om aktiv
socialpolitik, som Københavns Kommune har henvist til som
hjemmelsgrundlag for at undlade at udbetale kontanthjælp til dig, har
Digitaliseringsstyrelsen anført,
at
vejledningen ikke i sig selv kan udgøre et
hjemmelsgrundlag,
at
vejledningen er udstedt, før lov om offentlige betalinger
mv. trådte i kraft den 14. maj 2005,
at
vejledningen derfor skal læses i lyset
af, at lov om offentlige betalinger mv. fra dens ikrafttrædelse regulerer,
hvordan offentlige myndigheder skal foretage udbetalinger til borgere og
virksomheder omfattet af lovens § 1,
at
det er klart forudsat i lov om offentlige
betalinger mv., at loven regulerer det offentliges udbetaling af pengebeløb til
borgere og virksomheder generelt og således også regulerer det offentliges
udbetaling af forsørgelsesydelser til borgere, og
at
offentlige myndigheder
derfor skal sikre, at de administrerer i overensstemmelse med loven og de
regler, der er udstedt i medfør heraf.
Ifølge Digitaliseringsstyrelsen vil en fravigelse af lovgivningen om offentlige
betalinger mv. i forbindelse med udbetaling af ydelser inden for et bestemt
område kræve udtrykkelig hjemmel i den lov, som ydelsen udbetales på
baggrund af, før det kan lægges til grund, at lovgiver inden for det konkrete
område, har haft til hensigt at afvige fra den regulering af det offentliges
betalingsforvaltning, der er fastlagt med lov om offentlige betalinger mv.
Bestemmelsen i § 89 i lov om aktiv socialpolitik, som vejledningens pkt. 424
vedrører, indeholder ikke regler, der regulerer den faktiske udbetaling af
pengebeløb til borgere, og som det derfor ville være relevant at inddrage i
fortolkningen af reglerne i lov om offentlige betalinger mv. i den
sammenhæng.
5. Dine synspunkter
Du mener, at Københavns Kommune ikke kan pålægge dig at have en konto
i et pengeinstitut eller at etablere en Nemkonto. Du mener endvidere, at
Side 11 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
kommunen ikke kan pålægge dig at få udbetalt din kontanthjælp via en
anden persons konto.
Du ønsker at få udbetalt din kontanthjælp kontant og har henvist til, at andre
kommuner gør det.
6. Min vurdering
Efter § 1, stk. 1, i lov om offentlige betalinger mv. skal personer over 18 år i
forbindelse med udbetalinger fra det offentlige som udgangspunkt anvise en
Nemkonto, som udbetalingen kan ske til. Det følger dog samtidig af loven, at
udbetaling også kan ske til personer, der ikke har anvist en konto. Efter
forarbejderne er der i den forbindelse forudsat at blive taget ”betydelige
hensyn til personkredsen, der fravælger en pengeinstitutkonto”. Jeg henviser
til pkt. 2 ovenfor.
Nemkontobekendtgørelsen indeholder regler for udbetalinger til personer, der
ikke har en Nemkonto. Efter bekendtgørelsens § 31, stk. 1, er en offentlig
myndighed forpligtet til at sikre, at en borger, der ikke har en Nemkonto, får
anvist sit tilgodehavende på en anden måde. Dette kan efter
bekendtgørelsens § 32, stk. 1, f.eks. ske ved, at myndigheden anviser
udbetalingen til en særlig statsejet konto. Dette har dog ikke været en
relevant løsning i den foreliggende sag, jf. nærmere under pkt. 7 nedenfor.
Alternativt kan myndigheden efter bekendtgørelsens § 32, stk. 2, vælge selv
at foretage udbetalingen efter at have modtaget information om, at betaling
ikke kan gennemføres på grund af manglende kontooplysning. Københavns
Kommune har omtalt forskellige udbetalingsløsninger, herunder via
samarbejdspartnere som f.eks. bo- eller opholdssteder, men disse har ikke
været anvendt i dit tilfælde.
Ligesom Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet finder jeg, at det følger af
forarbejderne til lov om offentlige betalinger mv., at en borger ikke har pligt til
at oprette en Nemkonto eller i øvrigt at have en pengeinstitutkonto, og jeg
kan i tilknytning hertil tilslutte mig, at det med vedtagelsen af loven har været
lovgivers hensigt, at det skal være muligt for borgere at modtage udbetalinger
fra det offentlige, uanset om borgeren selv råder over en pengeinstitutkonto
eller alternativt anviser en anden persons konto til udbetalinger fra det
offentlige.
Jeg har i den forbindelse lagt vægt på, at loven byggede på, at der (på
daværende tidspunkt) også var mulighed for udbetaling via kontantkasser og
ved brug af checks, ligesom der blev lagt betydelig vægt på de (senere
skrinlagte) planer om at etablere en såkaldt ”NemBetaling”, som ville gøre det
Side 12 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
muligt for borgerne at hæve fra en konto ejet af en offentlig myndighed, og
hvor et pengeinstitut dermed reelt skulle fungere som en slags kontantkasse.
På tilsvarende måde er jeg enig med ministeriet i, at det med reglerne om
Nemkonto ikke var tilsigtet at suspendere offentlige myndigheders pligt til at
udbetale skyldige beløb, indtil der anvises en konto, hvortil det skyldige beløb
kan overføres. Københavns Kommune kan på den baggrund være forpligtet
til at foretage kontant udbetaling, hvis der ikke kan findes en anden måde at
udbetale ydelsen på.
Jeg er i den forbindelse også enig med Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet i, at bestemmelsen i § 31, stk. 2, i
Nemkontobekendtgørelsen – hvorefter borgeren bærer risikoen for en
eventuel forsinket betaling som følge af, at den pågældende ikke har anvist
en Nemkonto – ikke omfatter en forsinkelse, der ligger ud over den tid, som
en offentlig myndighed med rimelighed må forventes at skulle bruge for at få
afklaret, om borgeren ønsker og har mulighed for at anvise en Nemkonto, og
at myndigheden ellers skal sikre, at der sker udbetaling på anden måde.
Sammenfattende finder jeg ligesom Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet,
at der ikke med lov om offentlige betalinger mv. er skabt hjemmel til, at
Københavns Kommune kan stille som betingelse for at foretage udbetaling af
ydelser, at en borger enten har en Nemkonto, råder over en
pengeinstitutkonto eller anden form for betalingskonto eller anviser en anden
persons konto, som udbetalingen kan ske til.
Jeg er endvidere enig med ministeriet i, at § 89, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik og pkt. 424 i vejledningen til loven ikke kan udgøre et
hjemmelsgrundlag for kommunens beslutning om ikke at udbetale
kontanthjælpen til dig. Jeg henviser til det, der er anført af ministeriet, jf. pkt.
4 ovenfor.
Det er herefter min opfattelse, at Københavns Kommune ikke – sådan som
kommunen gjorde bl.a. i brevet af 7. februar 2023 – kunne stille krav om, at
du som betingelse for at få udbetalt din kontanthjælp fik en Nemkonto eller
angav en anden persons konto, hvortil ydelsen kunne overføres.
I stedet burde Københavns Kommune, umiddelbart efter at kommunen blev
bekendt med, at du ikke længere havde en Nemkonto, have taget initiativ til
at få afklaret, om du var ved at etablere en ny Nemkonto, eller om du
ønskede din kontanthjælp udbetalt til en anden konto – eventuelt en anden
persons konto. Og da det stod klart for kommunen, at du ikke ønskede at
have en bankkonto og ikke ønskede din kontanthjælp udbetalt til en anden
persons konto, burde kommunen inden for kort tid have udbetalt din
kontanthjælp til dig på en anden måde.
Side 13 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
Samlet er det min opfattelse, at Københavns Kommunes fremgangsmåde i
sagen har været kritisabel. Det gælder ikke mindst, idet kommunens
handlinger har resulteret i, at du i en meget lang periode har været efterladt
uden midler til din forsørgelse, herunder mulighed for indkøb af basale
fornødenheder.
Jeg har henstillet til Københavns Kommune at genoptage udbetalingen af
kontanthjælp til dig.
Som anført ovenfor vil kommunen efter min opfattelse i sidste ende være
forpligtet til at foretage kontant udbetaling til dig, hvis der ikke kan findes en
anden måde at udbetale ydelsen på. Jeg har bedt Københavns Kommune
om at underrette mig om, hvordan og hvornår kommunen genoptager
udbetalingen af kontanthjælp til dig.
Jeg har endvidere bedt Københavns Kommune om at underrette mig om,
hvilke overvejelser om ændring af kommunens generelle praksis i forhold til
udbetaling af ydelser til personer uden en Nemkonto sagen giver anledning
til, herunder hvilke skridt kommunen vil tage for at sikre udbetaling af ydelser
til personer uden en Nemkonto, og hvilken vejledning kommunen i den
forbindelse vil give de berørte borgere.
7. Ventekontoordningen
Jeg forstår, at Københavns Kommune i september 2023 anmodede om at
blive tilsluttet den statsejede såkaldte ventekonto med henblik på hertil at
kunne udbetale ydelser til borgere, der ikke har en Nemkonto eller anden
konto. Digitaliseringsstyrelsen og Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
har meddelt kommunen afslag herpå.
Ventekontoen har derfor ikke været relevant i forbindelse med min vurdering
af Københavns Kommunens behandling af din sag.
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet har oplyst, at der er i øjeblikket
pågår et analysearbejde, hvor det undersøges, om beløb, der overføres til
ventekontoen, kan anses for udbetalt med frigørende virkning. Ministeriet har
oplyst, at analysearbejdet forventes afsluttet som led i lovarbejdet i
forbindelse med et kommende forslag til en ny lov om Nemkonto.
Lovforslaget, der ventes fremsat i efteråret 2024, forventes ifølge ministeriet
at fastsætte klarere regler for offentlige myndigheders forpligtelser i forhold til
udbetaling af pengebeløb til borgere og virksomheder, der ikke har anvist en
Nemkonto. Det forventes ligeledes mere udførligt at regulere retsstillingen
ved udbetaling til ventekontoen.
Side 14 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
2804302_0019.png
Jeg har bedt Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om – når
analysearbejdet er afsluttet – at underrette mig herom og om, hvad det
nærmere giver anledning til. Du vil ikke høre mere fra mig om dette
spørgsmål.
8. Afsluttende bemærkninger
Jeg orienterer Folketingets Retsudvalg, Folketingets Socialudvalg og
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It om sagen.
Min udtalelse i sagen vil blive offentliggjort og omtalt i en nyhed på min
hjemmeside i anonymiseret form.
Jeg foretager mig herefter ikke mere i sagen.
Med venlig hilsen
Side 15 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
Kopi til:
Københavns Kommune
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Folketinget, Retsudvalget
Folketinget, Socialudvalget
Folketinget, Udvalget for Digitalisering og It
Side 16 | 16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
2804302_0021.png
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Stormgade 2
1470 København K
Ministeriets sagsnr. 2023-1206: Udbetaling
af offentlige ydelser til borgere, der ikke har
en Nemkonto
20. december 2023
Den 23. marts 2023 iværksatte jeg en generel undersøgelse af egen drift af
reglerne om offentlige myndigheders udbetaling af ydelser til personer, der
ikke har en Nemkonto.
Jeg modtog i den forbindelse udtalelser af 17. maj 2023 og 8. august 2023
fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet.
I forbindelse med min behandling af en borgers konkrete sag med
Københavns Kommune har jeg desuden modtaget Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriets udtalelse af 20. november 2023.
Jeg sender på den baggrund kopi af et brev med bilag, som jeg i dag har
sendt til Københavns Kommune. Som det fremgår af brevet, er det min
opfattelse, at Københavns Kommune ikke kunne stille krav om, at borgeren
som betingelse for at få udbetalt sin kontanthjælp fik en Nemkonto eller
angav en anden persons konto, hvortil ydelsen kunne overføres. Samlet er
det min opfattelse, at Københavns Kommunes fremgangsmåde i sagen har
været kritisabel, og jeg har henstillet til kommunen at genoptage
udbetalingen af kontanthjælp til borgeren.
I udtalelserne 17. maj 2023 og 20. november 2023 har Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet oplyst bl.a., at der i øjeblikket pågår et analysearbejde,
hvor det undersøges, om beløb, der overføres til ventekontoen, kan anses for
udbetalt med frigørende virkning. Analysearbejdet forventes afsluttet som led
i lovarbejdet i forbindelse med et kommende forslag til en ny lov om
Nemkonto. Lovforslaget, der ventes fremsat i efteråret 2024, forventes ifølge
ministeriet at fastsætte klarere regler for offentlige myndigheders forpligtelser
i forhold til udbetaling af pengebeløb til borgere og virksomheder, der ikke har
Dok.nr. 23/01544-21/CLA
Sagsnr. 23/01089
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 2
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Orientering fra Folketingets Ombudsmand om manglende udbetaling af kontanthjælp til borger uden Nemkonto
2804302_0022.png
anvist en Nemkonto. Det forventes ligeledes mere udførligt at regulere
retsstillingen ved udbetaling til ventekontoen.
Jeg afslutter med dette brev min generelle undersøgelse af reglerne om
offentlige myndigheders udbetaling af ydelser til personer, der ikke har en
Nemkonto.
Jeg beder dog Digitalisering- og Ligestillingsministeriet om – når
analysearbejdet er afsluttet – at underrette mig herom og om, hvad det
nærmere giver anledning til.
Jeg orienterer Folketingets Retsudvalg, Folketingets Socialudvalg og
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It om sagen. Der vil desuden blive
offentliggjort en nyhed om sagen på min hjemmeside.
Med venlig hilsen
Kopi til:
Folketinget, Retsudvalget
Folketinget, Socialudvalget
Folketinget, Udvalget for Digitalisering og It
Side 2 | 2