Ligestillingsudvalget 2023-24
LIU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2774521_0001.png
På vegne af
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
RAPPORT OM MÅLTAL
OG POLITIKKER 2022
FOR KØNSSAMMENSÆTNINGEN I STATSLIGE INSTITUTIONER OG VIRKSOMHEDER
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
FOR KØNSSAMMENSÆTNINGEN I STATSLIGE
INSTITUTIONER OG VIRKSOMHEDER
Dokumenttype
Rapport
Dato
Udarbejdet af
Oktober
2023
Rambøll Management Consulting
Rambøll
Hannemanns Allé 53
DK-2300 København S
T +45 5161 1000
F +45 5161 1001
https://dk.ramboll.com
Rambøll Management Consulting
A/S
CVR NR. 60997918
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
INDHOLD
1.
1.1
1.2
1.3
1.4
2.
2.1
2.2
3.
3.1
3.2
3.3
4.
4.1
4.2
5.
5.1
5.2
6.
6.1
Indledning
Indledende ord
Rapportens formål og baggrund
Rapportens indhold
Resumé
Anvendt metode og datagrundlag
Indberetningens temaer
Indberettende statslige institutioner og virksomheder
Kønssammensætning i bestyrelserne
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheders bestyrelser fra 2021-2022
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheders bestyrelser fra 2013-2022
Kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser i 2022 – et blik på fordelingens variation
Måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelserne
Måltal hos statslige institutioner og virksomheder uden en ligelig
kønssammensætning
Årstal for forventet opfyldelse af måltal
Politikker for kønssammensætningen i de øvrige
ledelsesniveauer
Kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer blandt
statslige institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere
Statslige institutioner og virksomheder med en politik for
kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer
Statslige aktieselskabers kønssammensætning i bestyrelsen
Statslige aktieselskabers kønssammensætning, måltal og politikker
2
2
2
3
3
5
5
6
8
8
10
12
14
14
16
17
17
18
20
20
Bilag 1:
Spørgsmål besvaret af statslige virksomheder og institutioner i henhold til
ligestillingslovens § 11
Bilag 2:
Øvrige ministeriers indberettende institutioner og virksomheder fordelt på
institutionsvirksomhedstype
Bilag 3:
Supplerende tabeller om kønssammensætning fordelt på 10 procentintervaller
Bilag 4:
Supplerende figur om kønssammensætning fordelt på 10 procentintervaller
1
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
1.
INDLEDNING
1.1
Indledende ord
Ligestillingslovens § 11 indebærer, at alle statslige institutioner og virksomheder med et
kollektivt ledelsesorgan skal opstille måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen, hvis
de ikke har en ligelig kønssammensætning. Statslige institutioner og virksomheder med 50
medarbejdere eller flere skal tillige udarbejde en politik til fremme af en ligelig kønssammen-
sætning i de øvrige ledelsesniveauer, hvis denne ikke allerede er ligelig. Der skal afrapporteres
om måltal og politikker én gang om året.
Formålet med lovgivningen er at fremme en mere ligelig kønssammensætning i det øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen såvel som i den øvrige ledelse.
Med denne rapport gøres der for tiende gang status over de statslige institutioner og virksom-
heders afrapportering af måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning i deres
ledelse i 2022
1
. Indberetningen for 2022 følger de regler, der var gældende i 2022, hvor
forpligtelsen til at opstille måltal for det underrepræsenterede køn gælder i bestyrelser mv., og
forpligtelsen til at udarbejde politikker for en ligelig kønssammensætning vedrører de øvrige
ledelseslag. De ændrede regler, der trådte i kraft den 1. januar 2023, gælder således ikke for
denne indberetning.
Rapporten er udarbejdet af Rambøll Management Consulting og baseret på modtagne indbe-
retninger medio 2023 på vegne af Ligestillingsafdelingen i Digitaliserings- og Ligestillings-
ministeriet.
I denne rapport betegnes ’det kollektive ledelsesorgan’ og/eller ’det øverste ledelsesorgan’ i
statslige institutioner og virksomheder for ’bestyrelsen’, mens resten af ledelsen betegnes som
’den øvrige ledelse/de øvrige ledelsesniveauer’.
1.2
Rapportens formål og baggrund
Formålet med denne rapport er at gøre status over de statslige institutioner og virksomheders
arbejde med at opstille måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen og udarbejde
politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer, jf. reglerne i ligestillings-
lovens § 11.
Det er desuden hensigten at afdække niveauet for de opstillede måltal i statslige institutioner og
virksomheder og tidshorisonten for opfyldelsen af måltallene. På baggrund af indberetningerne
gøres der udover status over kønsfordelingen i bestyrelserne. Ligesom der gøres status over
måltal i statslige aktieselskabers bestyrelser mv.
I henhold til ligestillingsloven betragtes kønsfordelingen som ligelig, hvis hvert køn er
repræsenteret med minimum 40 pct., mens kønsfordelingen betragtes som afbalanceret, hvis
hvert køn er repræsenteret med 30 pct.
I denne rapport beskrives de statslige institutioner og virksomheders indberetninger om måltal
og politikker ved afslutning af regnskabsperioden for 2022.
1
Den årlige indberetning skal ske senest fem måneder efter regnskabsperiodens afslutning, det vil sige senest den 31. maj. Det fremgår af § 4,
stk. 3, jf. bekendtgørelse nr. 114 af 30. januar 2014 om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige ledelsesniveauer i statslige institutioner
og virksomheder for at fremme en ligelig kønsmæssig sammensætning.
2
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0005.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
1.3
Rapportens indhold
Rapporten består af et resumé samt en række kapitler og bilag.
I
kapitel 2
beskrives anvendt metode og datagrundlag. I
kapitel 3
redegøres for køns-
sammensætningen i bestyrelsen hos de statslige institutioner og virksomheder. I
kapitel 4
redegøres der for de statslige institutioner og virksomheders opstilling af måltal. I
kapitel 5
redegøres for de statslige institutioner og virksomheders udarbejdelse af politikker.
Kapitel 6
indeholder en beskrivelse af kønssammensætningen i statens aktieselskaber.
Bilag 1
indeholder det skema, som de indberettende statslige institutioner og virksomheder har
udfyldt.
Bilag 2-4
indeholder supplerende oplysninger om de indberettende statslige institutioner og
virksomheder.
Denne rapport om de statslige institutioner og virksomheders indberetninger kan findes på
www.lige.dk.
1.4
Resumé
I 2022 har 1.127 statslige institutioner og virksomheder været forpligtede til at indberette
måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning af deres ledelse. Af disse har 1.102
institutioner og virksomheder fremsendt en indberetning, hvilket svarer til en svarprocent på
97,8 pct. Svarprocenten sidste år var på 98,2 pct. (1.107 institutioner ud af 1.127), hvilket er
marginalt højere end svarprocenten i 2022.
Hovedparten af de modtagne indberetninger – 993 (90,1 pct.) – hører under Børne- og
Undervisningsministeriets ressortområde, mens de resterende 109 indberetninger (9,9 pct.)
fordeler sig på i alt 14 øvrige ministeriers ressortområde.
Derudover har ni statslige aktieselskaber indberettet måltal og politikker via årsregnskabslovens
§ 99 b. De statslige aktieselskaber behandles separat i denne rapport.
Set under et er kønssammensætningen i de statslige bestyrelser ligeligt fordelt. Den gennem-
snitlige andel kvinder i bestyrelserne blandt de indberettende statslige institutioner og
virksomheder er således 44,7 pct. ultimo 2022. Det svarer til en stigning på 5,0 procentpoint i
forhold til ordningens start i 2013, hvor den gennemsnitlige andel kvinder var 39,7 pct. Sidste
år udgjorde kvinder 43,6 pct. i bestyrelserne.
Over halvdelen af de indberettende statslige institutioner og virksomheder (623 institutioner
svarende til 56,5 pct.) har en ligelig kønssammensætning i deres bestyrelse og er dermed ikke
forpligtede til at opstille måltal. Dette er en stigning på 1,6 procentpoint i forhold til sidste års
afrapportering, hvor andelen af institutioner og virksomheder med en ligelig kønssammen-
sætning var på 54,9 pct.
Blandt de 479 indberettende statslige institutioner og virksomheder i 2022, som ikke har en
ligelig kønssammensætning i deres bestyrelse, har 197 (41,1 pct.) opstillet et måltal.
Sammenlignet med 2021 er andelen af institutioner og virksomheder, der har fastsat et måltal,
faldet med 3,7 procentpoint fra 44,8 pct. til 41,1 pct.
De statslige institutioner og virksomheder, der ikke har en ligelig kønssammensætning i
bestyrelsen, har i gennemsnit opstillet et måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen
på 42,7 pct., hvilket svarer til et mindre fald sammenlignet med 2021 (43,5 pct.). Langt de
3
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
fleste statslige institutioner og virksomheder (94,4 pct.), der har opstillet et måltal, har fastsat
et måltal for det underrepræsenterede køn på mellem 30 og 70 pct. Ses der alene på andelen af
institutioner og virksomheder, der har fastsat et måltal, der svarer til en ligelig kønssammen-
sætning i intervallet 40-60 pct., er tallet 79,5 pct., hvilket er en stigning på 1,5 procentpoint
sammenlignet med sidste år (78,0 pct.)
Den forventede tidshorisont for opnåelse af måltallet er inden udgangen af 2025 for knap to
tredjedele (62,5 pct.) af institutionerne og virksomhederne.
For de ni statslige aktieselskaber er den totale andel
2
kvinder (her det underrepræsenterede
køn) i bestyrelsen 38,8 pct. Det svarer til en stigning på 3,1 procentpoint fra 2021, hvor den
totale andel kvinder var 35,7 pct.
Otte af de statslige aktieselskaber har en ligelig kønssammensætning i bestyrelsen og er
dermed ikke forpligtede til at opstille måltal. Det sidste selskab har en bestyrelse på tre
personer, der alle er mænd. Selskabet har ikke opstillet måltal.
384 (34,8 pct.) af de statslige institutioner og virksomheder har oplyst, at de har 50 ansatte
eller flere. De er derfor forpligtede til at have en politik for at fremme en ligelig kønsfordeling i
deres øvrige ledelsesniveauer, medmindre de har en ligelig kønssammensætning i øvrige
ledelseslag. 239 institutioner og virksomheder (62,2 pct.) har oplyst, at de allerede har en
ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer, hvilket er samme niveau som for
2021. Tilbage er 145 statslige institutioner og virksomheder, som er forpligtede til at have en
politik for kønssammensætningen i deres øvrige ledelsesniveauer. Heraf har 62 institutioner og
virksomheder (42,8 pct.) svaret, at de har en politik, hvilket svarer til et fald på 2,1 procent-
point sammenlignet med andelen af forpligtede institutioner i 2021, der havde udarbejdet en
politik.
2
Gennemsnittet er beskrevet som ”den totale andel” frem for ”den gennemsnitlige andel”, da beregningsmetoden for gennemsnittet varierer
mellem de statslige institutioner/virksomheder og de statslige aktieselskaber. For at gøre det tydeligt, at beregningsmetoden varierer mellem
de to typer af organisationer, er gennemsnittet beskrevet forskelligt. For at kunne sammenligne udviklingen i de statslige aktieselskaber over
tid, er beregningsmetoden for gennemsnittet bibeholdt.
4
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0007.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
2.
ANVENDT METODE OG DATAGRUNDLAG
2.1
Indberetningens temaer
Rambøll Management Consulting har på vegne af Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
stillet et elektronisk indberetningssystem til rådighed for ministerierne til brug for deres
institutioner og virksomheders afrapportering om måltal og politikker. De ni statslige
aktieselskaber har indberettet via deres årsrapport i henhold til de daværende gældende regler i
årsregnskabslovens § 99 b.
Denne rapport bygger på en gennemgang/statistisk beskrivelse af de afrapporteringer, der er
indsendt elektronisk til Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet i 2023. Derudover er der
foretaget en separat gennemgang af de ni statslige aktieselskaber på baggrund af de
oplysninger, som selskaberne har afgivet i deres årsrapporter for 2022.
De statslige institutioner og virksomheder, der har indberettet via ministeriets elektroniske
indberetningssystem, er blevet bedt om at levere oplysninger om følgende:
Kønssammensætningen i bestyrelsen ved afslutning af henholdsvis regnskabsperioden
for 2021 og regnskabsperioden for 2022
Opstillet måltal for det underrepræsenterede køn
Politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer.
Det præcise indhold af indberetningsskemaet fremgår af Tabel 2.1 nedenfor og af bilag 1.
Tabel 2.1: Indhold – indberetningsskemaet
Kønssammensætningen i bestyrelsen
v/afslutning af regnskabsperiode 2021: Antal kvinder: ____ Antal mænd: ____
v/afslutning af regnskabsperiode 2022: Antal kvinder: ____ Antal mænd: ____
Måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen
Har virksomheden/institutionen måltal for kønssammensætningen i øverste
ledelsesorgan/bestyrelse? Ja: ____ Nej: ____
Hvis ja: Opstillet måltal: Antal: ____ Procent: ____
Hvis ja: Hvornår forventes måltallet opfyldt? – Angiv årstal: ____
Fritekst (til forklaring af status vedr. måltal/til begrundelse i tilfælde, hvor
virksomheden/institutionen ikke har opstillet måltal): _________________________
Politikker for kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
Har virksomheden/institutionen 50 ansatte eller flere? Ja: ____ Nej: ____
Har virksomheden/institutionen en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer?
Ja: ____ Nej: ____
Har virksomheden/institutionen en politik for kønssammensætningen i de øvrige
ledelsesniveauer? Ja: ____ Nej: ____
Fritekst (til beskrivelse af politikken/til begrundelse i tilfælde, hvor virksomheden/institutionen
ikke har en politik): _____________________________
5
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0008.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
2.2
Indberettende statslige institutioner og virksomheder
I alt 1.127 statslige institutioner og virksomheder har ifølge ministerierne været forpligtede til at
indberette måltal og eventuelt politikker for 2022. Af disse har i alt 1.102 indberettet (97,8
pct.). Det er en minimalt lavere svarprocent sammenholdt med sidste år (2021), hvor
svarprocenten var 98,2 pct. (1.107 institutioner). Tabel 2.2 nedenfor viser antallet af
indberettende institutioner og virksomheder fordelt på ressortministerier.
Tabel 2.2: Statslige institutioner og virksomheder, der har indberettet måltal og politikker
3
fordelt på ministerier
Ressortministerium
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Justitsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
I alt
Antal institutioner/virksomheder
1
993
1
5
2
2
2
2
2
3
7
15
28
36
3
1.102
Note: Tabellen viser antallet af indberettende institutioner og virksomheder fordelt efter ressortområde. Ministerier, der
ikke har statslige institutioner og virksomheder på deres ressortområde, der er forpligtet efter ligestillingslovens § 11, er
ikke inkluderet i tabellen. I bilag 2 fremgår navnene på de indberettende institutioner og virksomheder fordelt efter
ministerier med undtagelse af Børne- og Undervisningsministeriet.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022.
Børne- og Undervisningsministeriet tegner sig med 993 institutioner for hovedparten af de
indberettende institutioner (90,1 pct.). Hovedparten af de indberettende institutioner og
virksomheder på Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde er friskoler og private
grundskoler samt efterskoler. De udgør således tilsammen lidt mere end to ud af tre af samtlige
indberettende institutioner på Børne- og Undervisningsministeriets område (69 pct.).
De resterende 109 institutioner og virksomheder fordeler sig på 14 ministeriers ressortområde
med hovedvægten på Uddannelses- og Forskningsministeriet og Social-, Bolig- og
3
De ni statslige aktieselskaber indgår ikke i tabel 2, men er gennemgået særskilt i kapitel 6 i rapporten.
6
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0009.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
Ældreministeriet, som har hhv. 36 og 28 institutioner og virksomheder, der har indberettet
måltal.
Seks ministerier har ikke nogen institutioner og virksomheder, der er forpligtede til at indberette
efter § 11 i ligestillingsloven. Det drejer sig om Kirkeministeriet, Skatteministeriet,
Statsministeriet, Transportministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet samt
Økonomiministeriet.
I Tabel 2.3 nedenfor ses, hvordan de indberettende institutioner på Børne- og Undervisnings-
ministeriets ressortområde fordeler sig på institutionstype.
Tabel 2.3: Indberettende institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet – fordelt på
institutionstype
Institutionstype
Efterskoler
Efterskoler med samlet særligt tilbud
Erhvervsskoler mv.
Frie fagskoler
Friskoler og private grundskoler
Gymnasier og HF-kurser
Institutioner for forberedende grunduddannelse
Private gymnasier og HF-kurser
Studenterkurser
UVM-institutioner
Voksenuddannelsescentre
I alt
Antal
177
36
73
10
507
117
26
17
4
2
24
993
Procent
18 pct.
4 pct.
7 pct.
1 pct.
51 pct.
12 pct.
3 pct.
2 pct.
0 pct.
0 pct.
2 pct.
100 pct.
Note: Tabellen viser fordelingen af indberettende institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet. For flere
institutioner gælder, at de er under samme bestyrelse. Her har institutionen selv bestemt, hvilken institutionstype de vil
være registreret som i indberetningen.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022
.
For en yderligere uddybning af de øvrige ministeriers indberettende institutioner og
virksomheder henvises til bilag 2.
7
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
3.
KØNSSAMMENSÆTNING I BESTYRELSERNE
3.1
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser fra 2021-2022
De indberettende statslige institutioner og virksomheder er blevet bedt oplyse den kønsmæssige
sammensætning i deres bestyrelser ved afslutning af regnskabsperioden for henholdsvis 2021
og 2022. Dette giver mulighed for at følge udviklingen i kønssammen-sætningen i de statslige
institutioner og virksomheders bestyrelser inden for det seneste år.
Som det fremgår af forrige kapitel, udgør de indberettende institutioner og virksomheder på
Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde 90,1 pct. af samtlige indberettende enheder
i staten. Resultaterne præsenteres i dette og de følgende kapitler både samlet og særskilt for
Børne- og Undervisningsministeriet og øvrige ministeriers ressortområder.
I henhold til ligestillingsloven betragtes kønsfordelingen i statslige institutioner og
virksomheders bestyrelser som ligelig, hvis hvert køn er repræsenteret med minimum 40 pct.
Det fremgår af Figur 3.1 nedenfor, at den gennemsnitlige kønssammensætning i de statslige
bestyrelser samlet set er ligelig i 2021 og 2022. Ultimo 2022 var den gennemsnitlige andel
kvinder i de statslige bestyrelser 44,7 pct. Der er sket en stigning i perioden fra ultimo 2021 til
ultimo 2022 på 1,1 procentpoint (fra 43,6 pct. til 44,7 pct.).
For institutioner under Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde ses også en mindre
stigning på 0,9 procentpoint i den gennemsnitlige andel kvinder i bestyrelserne fra 43,9 pct.
ultimo 2021 til 44,8 pct. ultimo 2022. For øvrige ministeriers institutioner og virksomheder er
den gennemsnitlige andel kvinder i bestyrelserne på 42,9 pct. ultimo 2022, hvilket er en
stigning på 1,8 procentpoint i forhold til 2021.
8
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0011.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
Figur 3.1: Gennemsnitlig andel mænd og kvinder i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser ultimo 2021 og 2022
Note: N=1.106 for 2021; N=1.102 for 2022. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner og virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022. Data
vedrørende 2021 er hentet fra sidste års rapport.
Ses der nærmere på kønsfordelingen blandt de forskellige institutionstyper på Børne- og
Undervisningsministeriets ressortområde, er der en vis spredning. Friskoler og private
grundskoler, frie fagskoler samt private gymnasier og HF-kurser har således en gennemsnitlig
kønssammen-sætning i deres bestyrelser, som er meget tæt på 50/50, mens erhvervsskoler
mv. og institutioner for forberedende grunduddannelse har den skæveste kønsfordeling med
henholdsvis 35,7 pct. og 33,7 pct. kvinder i deres bestyrelser. Dette fremgår af Figur 3.2.
9
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0012.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
Figur 3.2: Kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders bestyrelser på
Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde ultimo 2022 – fordelt på institutionstype
Note: N=993. Figuren viser besvarelser fra alle uddannelsesinstitutioner under Børne- og Undervisningsministeriet.
Parenteserne angiver antal institutioner for hver institutionstype.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022.
3.2
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser fra 2013-2022
Ses der på udviklingen fra reglernes ikrafttræden i 2013 og frem til 2022, er der en stigning i
kvindernes andel i bestyrelser på i alt 5,0 procentpoint (fra 39,7 pct. til 44,7 pct.), jf. Figur 3.3
nedenfor. For institutioner under Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde ses også
en stigning i kvindernes andel i bestyrelserne på 4,5 procentpoint i perioden (fra 40,3 pct. til
44,8 pct.), mens andelen af kvindelige bestyrelsesmedlemmer blandt øvrige ministeriers
institutioner og virksomheder er steget med 9,6 procentpoint i samme periode (fra 33,3 pct. til
42,9 pct.).
10
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0013.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
Figur 3.3: Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser fra 2013 til 2022
Note: N=1.102. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner og virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022. Tallene for
kønssammensætningen 2013 er hentet fra den første hovedrapport, der blev udarbejdet i december 2013.
11
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0014.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
3.3
Kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders bestyrelser i
2022 – et blik på fordelingens variation
For at kortlægge nuancerne bag de gennemsnitlige andele kvinder og mænd i statslige
institutioner og virksomheders bestyrelser viser Figur 3.4 en opdeling fordelt på 10
procentintervaller.
Figur 3.4: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2022. Kun andel kvinder er
angivet. Alle indberettende institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Note: N=1.102. Figuren viser besvarelser fra alle indberettende institutioner og virksomheder. Parenteserne angiver antal
institutioner for hvert interval. Kun andelen af kvinder i bestyrelserne er visualiseret i figuren. Inden for de stiplede linjer
findes andelen af bestyrelser, der har en afbalanceret kønsfordeling, hvor hvert køn er repræsenteret med mellem 30 og 70
pct. Inden for de optrukne linjer ses andelen af bestyrelser, der har en ligelig kønsfordeling, hvor hvert køn er
repræsenteret med mellem 40 og 60 pct. Den totale andel institutioner og virksomheder i figuren afviger med 0,1 pct.
grundet afrunding af værdierne.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022.
Figuren viser, at 623 statslige institutioner og virksomheder har en kønssammensætning i
intervallet 40-60 pct., som svarer til en ligelig kønssammensætning. De 623 statslige
institutioner udgør lidt over halvdelen (56,5 pct.) af samtlige indberettende institutioner og
virksomheder. Sammenlignet med sidste års afrapportering er der sket en stigning på 1,6
procentpoint (fra 54,9 pct.) i andelen af statslige institutioner med en kønssammensætning i
intervallet 40-60 pct.
De statslige institutioner og virksomheders bestyrelser med en kønssammensætning i intervallet
30-70 pct. har en afbalanceret kønsfordeling. Således har lidt flere end to ud af tre (68,1 pct.)
af de statslige institutioner og virksomheder en afbalanceret kønssammensætning.
Figuren viser desuden, at der fortsat er relativt få statslige institutioner og virksomheder (24
institutioner), der ligger i yderintervallerne med en kønssammensætning på 0-9 pct. og 91-100
pct.
12
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
Ydermere kan det nævnes, at 22 af samtlige institutioner og virksomheder (svarende til 2,0
pct.) har en bestyrelse, hvor kun det ene køn er repræsenteret. 18 institutioner og
virksomheder har ingen kvinder i deres bestyrelse, og fire institutioner og virksomheder har
ingen mænd.
Derudover kan det konstateres, at den ulige kønssammensætning blandt 30,5 pct. af alle de
statslige institutioner og virksomheder skyldes en underrepræsentation af kvinder, mens det for
13,0 pct. af institutionerne og virksomhederne skyldes en underrepræsentation af mænd.
Hovedparten af de indberettende statslige institutioner og virksomheder, der har en
underrepræsentation af mænd, er uddannelsesinstitutioner under Børne- og Undervisnings-
ministeriets ressortområde.
For yderligere uddybning af, hvorledes procentintervallerne fordeler sig på henholdsvis Børne-
og Undervisningsministeriets institutioner og øvrige ministeriers institutioner og virksomheder,
henvises til bilag 3. For en visualisering af procentintervallerne med andelen af mænd i
bestyrelserne henvises til bilag 4.
13
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0016.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
4.
MÅLTAL FOR DET UNDERREPRÆSENTEREDE KØN I
BESTYRELSERNE
4.1
Måltal hos statslige institutioner og virksomheder uden en ligelig
kønssammensætning
De statslige institutioner og virksomheder, der ikke har en ligelig kønssammensætning i
bestyrelsen, er med lovkravene i ligestillingslovens § 11 forpligtede til at opstille måltal for det
underrepræsenterede køn
4 5
. Blandt de 1.102 indberettende institutioner og virksomheder
drejer det sig om 479 institutioner (43,5 pct.).
Figur 4.1 nedenfor illustrerer, hvor stor en andel af de forpligtede institutioner og virksomheder,
der efterlever deres forpligtelse til at opstille måltal for det underrepræsenterede køn.
Figur 4.1: Måltal for det underrepræsenterede køn – alle forpligtede institutioner og
virksomheder i 2021 og 2022
Note: N=498 for 2021; N=479 for 2022. Figuren viser besvarelser fra statslige institutioner og virksomheder, der er
forpligtede til at opstille måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen. Parenteserne angiver det samlede antal i
kategorien.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022. Data
vedrørende 2021 er hentet fra sidste års rapport.
Blandt de 479 forpligtede institutioner og virksomheder har 197 (41,1 pct.) opstillet et måltal,
mens 282 institutioner og virksomheder (58,9 pct.) ikke har opstillet et måltal. Sammenlignet
4
Forpligtelsen til at sætte måltal gælder for institutionen eller virksomhedens øverste ledelsesorgan, for så vidt der ikke er en ligelig
kønssammensætning i det øverste ledelsesorgan, defineret som minimum 40/60 pct. I langt de fleste tilfælde vil det øverste ledelsesorgan være
en bestyrelse.
5
Indberetningen for 2022 følger de regler, der var gældende i 2022, hvor forpligtelsen til at opstille måltal for det underrepræsenterede køn
gælder i bestyrelser mv., jf. LBK 751 af 26. april 2021.
14
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
med sidste års indberetning er der sket et fald på 3,7 procentpoint i andelen af forpligtede
statslige institutioner og virksomheder, der har opstillet et måltal (fra 44,8 pct. sidste år).
Blandt de 427 forpligtede institutioner og virksomheder under Børne- og Undervisnings-
ministeriets ressortområde har 177 (41,5 pct.) opstillet et måltal. Det er et fald på 4,5
procentpoint i andelen af institutioner og virksomheder, der har opstillet måltal, sammenlignet
med sidste år (46,0 pct. i 2021). Blandt de 52 forpligtede institutioner og virksomheder under
øvrige ministeriers ressortområde har 22 (38,5 pct.) opstillet et måltal. Sammenlignet med
sidste år er andelen af institutioner og virksomheder under øvrige ministeriers ressortområde,
der har opstillet måltal, steget med 2,9 procentpoint (35,6 pct. i 2021).
Ses der nærmere på de 282 forpligtede institutioner, der ikke har indberettet et måltal, har 86
af institutionerne 50 eller flere ansatte, mens 196 af institutionerne har under 50 ansatte.
Desuden ses det, at de 282 institutioner, der ikke har indberettet et måltal, fordeler sig med
250 institutioner inden for Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde (58,5 pct. af de
forpligtede institutioner og virksomheder under Børne- og Undervisningsministeriet) og 32
institutioner inden for øvrige ministeriers ressortområde (61,5 pct. af de forpligtede institutioner
og virksomheder under øvrige ministerier). Ud af de 32 institutioner og virksomheder under
øvrige ministerier, der ikke har opstillet måltal, er ti af dem inden for Uddannelses- og
Forskningsministeriets ressortområde, otte af dem er inden for Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris ressortområde og otte institutioner og virksomheder er inden for Social-,
Bolig- og Ældreministeriets ressortområde.
De 197
6
indberettende forpligtede institutioner, der har opstillet et måltal, har i gennemsnit
opstillet et måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen på 42,4 pct. Det svarer til et
fald i niveauet fra sidste års afrapportering på 1,1 procentpoint (43,5 pct. i 2021). Figur 4.2
viser de opstillede måltal blandt institutioner og virksomheder fordelt på 10 procentintervaller.
6
Antallet af indberettende forpligtede institutioner, der har angivet måltal, er reelt 195, da to institutioner er fjernet pga. registreringsfejl af
måltal. Deres registrerede måltal indgår ikke i gennemsnitsberegningerne for opstillet måltal.
15
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0018.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
Figur 4.2: Opstillet måltal for det underrepræsenterede køn – alle forpligtede statslige
institutioner og virksomheder, der har indberettet måltal ultimo 2022 – fordelt på 10
procentintervaller
Note: N=195. N i figuren er 195, da to institutioner er fjernet pga. registreringsfejl af måltal. Figuren viser besvarelser fra
institutioner og virksomheder, der er forpligtede til at opstille måltal, og som har indberettet dette for 2022.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022.
Som det ses af Figur 4.2 ovenfor, har langt de fleste statslige institutioner og virksomheder et
måltal for det underrepræsenterede køn på mellem 40-50 pct. Det gælder således for 76 pct. af
de statslige institutioner og virksomheder.
Figur 4.2 viser desuden de opstillede måltal for institutioner og virksomheder fordelt under
henholdsvis Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde og de øvrige ministeriers
ressortområde. Her fremgår det, at 75 pct. af institutionerne på Børne- og Undervisnings-
ministeriets ressortområde har sat deres måltal i intervallet 40-50 pct. Det gælder tilsvarende
for 85 pct. for øvrige ministeriers institutioner og virksomheder.
4.2
Årstal for forventet opfyldelse af måltal
Institutionerne og virksomhederne har angivet, hvornår de forventer at opfylde deres måltal
7
.
112 institutioner og virksomheder (82,8 pct.) har angivet et årstal for perioden 2023-2026,
mens 74 (11,7 pct.) har angivet et årstal efter 2026
.
Desuden har 11 institutioner og
virksomheder (5,6 pct.) angivet et årstal før 2023.
7
I ”Bekendtgørelsen om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige ledelsesniveauer” (BEK nr. 114 af den 30.1.2014) præciseres, at måltallet
som udgangspunkt højst bør fastsættes til fire år, hvilket er den tid, det almindeligvis vil tage at udskifte bestyrelsen.
16
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
5.
POLITIKKER FOR KØNSSAMMENSÆTNINGEN I DE
ØVRIGE LEDELSESNIVEAUER
5.1
Kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer blandt statslige
institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere
Statslige institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere, der ikke har en ligelig
kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer, er med lovkravene i ligestillingslovens § 11
8
forpligtede til at udarbejde en politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn i deres
øvrige ledelsesniveauer.
Blandt de 1.102 indberettende statslige institutioner og virksomheder har 718 (65,2 pct.)
oplyst, at de har under 50 ansatte. De er dermed ikke lovgivningsmæssigt forpligtede til at
udarbejde en politik til fremme af en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer.
De øvrige 384 institutioner og virksomheder (34,8 pct.) af samtlige indberettende institutioner
har oplyst at have 50 ansatte eller flere.
Af Figur 5.1 nedenfor fremgår det, hvor stor en andel af de 384 institutioner og virksomheder
med 50 ansatte eller flere, der har angivet, at de allerede har en ligelig kønssammensætning i
de øvrige ledelsesniveauer. Af de 384 institutioner og virksomheder har 239 (62,2 pct.) oplyst
at have en ligelig kønssammensætning i deres øvrige ledelsesniveauer. Det er samme niveau
som i 2021, hvor 242 (62,2 pct.) havde en ligelig kønssammensætning i øvrige ledelses-
niveauer.
Under Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde har 213 institutioner (62,8 pct.)
oplyst at have en ligelig kønssammensætning. Det er et fald på 1,5 procentpoint sammenlignet
med 2021, hvor 220 (64,3 pct.) oplyste at have en ligelig kønssammensætning i de øvrige
ledelsesniveauer. Under de øvrige ministeriers ressortområder har 26 institutioner og
virksomheder (58,7 pct.) oplyst at have en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelses-
niveauer. Det er en stigning på 11,9 procentpoint sammenlignet med 2021, hvor 22 (46,8 pct.)
oplyste at have en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer.
8
Indberetningen for 2022 følger de regler, der var gældende i 2022, hvor forpligtelsen til at udarbejde politikker for en ligelig
kønssammensætning vedrører de øvrige ledelseslag, jf. LBK 751 af 26. april 2021.
17
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0020.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
Figur 5.1: Kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer i statslige institutioner og
virksomheder med 50 ansatte eller flere i 2021 og 2022
Note: N=389 for 2021; N=384 for 2022. Figuren viser besvarelser fra institutioner og virksomheder, der har 50 ansatte
eller flere. Andelene viser, om institutionen/virksomheden har angivet at have en ligelig kønssammensætning i de øvrige
ledelsesniveauer eller ej. Parenteserne angiver det totale antal institutioner/virksomheder med 50 ansatte eller flere.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022. Data
vedrørende 2021 er hentet fra sidste års rapport.
5.2
Statslige institutioner og virksomheder med en politik for
kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer
De 239 statslige institutioner og virksomheder, der allerede har en ligelig kønssammensætning,
er ikke forpligtede til at udarbejde en politik for kønssammensætningen i deres øvrige ledelses-
niveauer. Derimod er de resterende 145 institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller
flere forpligtede til at udarbejde en politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn i
de øvrige ledelsesniveauer. Det svarer til 13,2 pct. af de 1.102 indberettende institutioner og
virksomheder.
I nedenstående Figur 5.2 fremgår det, hvor stor en andel af de 145 forpligtede institutioner og
virksomheder, der har indberettet, at de har udarbejdet en politik for kønssammensætningen i
de øvrige ledelsesniveauer.
18
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0021.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
Figur 5.2: Politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer i statslige
institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere i 2021 og 2022
Note: N=147 for 2021; N=145 for 2022. Figuren viser besvarelser fra institutioner og virksomheder, der er forpligtede til at
udarbejde en politik for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer – det vil sige institutioner og virksomheder
med 50 ansatte eller flere, som ikke allerede har en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer. Andelene
viser, om institutionen/virksomheden har udarbejdet en politik eller ej. Parenteserne angiver det totale antal forpligtede
institutioner/virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022. Data
vedrørende 2021 er hentet fra sidste års rapport.
I figur 5.2 ses, at 62 af de 145 forpligtede institutioner og virksomheder (42,8 pct.) har svaret
ja til, at de har en politik i 2022, mens 83 (57,2 pct.) har svaret, at de ikke har en politik i
2022. Det svarer til et fald i andelen af institutioner og virksomheder med en politik på 2,1
procentpoint sammenlignet med sidste år (44,9 pct. i 2021).
Det fremgår desuden af Figur 5.2, at andelen, som har svaret ja til, at de har en politik i 2022,
er højere blandt øvrige ministeriers institutioner (73,7 pct.) end på Børne- og Undervisnings-
ministeriets ressortområde, hvor 38,1 pct. heraf svarer, at de har en politik. Denne forskel
mellem Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde og de øvrige ministeriers
ressortområde var mindre i 2021. De forpligtede institutioner på de øvrige ministeriers
ressortområde udgør dog kun 19 institutioner i alt, hvorfor små antalsmæssige forskydninger vil
vise sig i større procentvise ændringer.
19
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
6.
STATSLIGE AKTIESELSKABERS KØNSSAMMENSÆTNING
I BESTYRELSEN
6.1
Statslige aktieselskabers kønssammensætning, måltal og politikker
De statslige aktieselskaber skal ikke indberette måltal og politikker via det elektroniske ind-
beretningssystem, som Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet har stillet til rådighed.
Statslige aktieselskaber skal i stedet indberette måltal og politikker i henhold til årsregnskabs-
lovens § 99 b. Det fremgår af ligestillingslovens § 11, stk. 5
9
.
Der er i alt ni statslige aktieselskaber i Danmark. Det viser en opgørelse fra Erhvervsstyrelsen i
juli 2023.
Erhvervsstyrelsen har gennemgået de ni statslige aktieselskabers årsrapporter for 2022 med
henblik på at indsamle de oplysninger, som selskaberne har angivet dels om kønssammen-
sætningen i deres bestyrelse, dels om eventuelle måltal for det underrepræsenterede køn i
bestyrelsen og om politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer.
I Tabel 6.1 nedenfor er udarbejdet en oversigt med de informationer, som de ni statslige
aktieselskaber har givet i deres årsrapport for 2022 om kønssammensætningen i deres
bestyrelse og om eventuelle måltal og politikker.
Den totale andel
10
kvinder i de ni aktieselskabers bestyrelser er på 38,8 pct., hvilket er en
stigning på 3,1 procentpoint sammenlignet med sidste år, hvor den totale andel var 35,7 pct.
Det skal oplyses, at det fremgår af Erhvervsstyrelsens ”Vejledning om måltal og politikker for
den kønsmæssige sammensætning af ledelsen og for afrapportering herom” fra marts 2016:
”Ved en ligelig kønsfordeling forstås en fordeling på 40/60 pct. af henholdsvis kvinder og mænd
eller det antal/pct., som ligger tættest på 40 pct.” Det betyder, at en række statslige
aktieselskaber anses for at have en ligelig fordeling (det gælder fx selskaber, der har en
kønssammensætning med en kvinde + tre mænd, to kvinder + fire mænd, tre kvinder + fem
mænd), jf. Tabel 6.1.
Efter Erhvervsstyrelsens opgørelsesmetode har otte af de ni aktieselskaber (89 pct.) en ligelig
kønssammensætning i bestyrelsen og har dermed nået lovens mål for kønssammensætningen i
deres bestyrelse. Det ene statslige selskab, der har en underrepræsentation af kvinder i deres
bestyrelse, og som dermed er forpligtet til at opstille måltal, har ikke gjort dette. Der er tale om
en bestyrelse på tre personer, som udelukkende består af mænd.
Tre statslige aktieselskaber er ikke forpligtede til at udarbejde politikker til fremme af en ligelig
kønssammensætning i deres øvrige ledelse, fordi de har under 50 ansatte. Blandt de øvrige
seks selskaber med over 50 ansatte oplyser alle, at de har en politik til at fremme en ligelig
kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer.
9
Jf.
LBK 751 af 26. april 2021.
Gennemsnittet er beskrevet som ”den totale andel” frem for ”den gennemsnitlige andel”, da beregningsmetoden for gennemsnittet varierer
mellem de statslige institutioner/virksomheder og de statslige aktieselskaber. For at gøre det tydeligt, at beregningsmetoden varierer mellem
de to typer af organisationer, er gennemsnittet beskrevet forskelligt. For at kunne sammenligne udviklingen i de statslige aktieselskaber over
tid, er beregningsmetoden for gennemsnittet bibeholdt.
20
10
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0023.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
Tabel 6.1: Oversigt over statslige aktieselskabers kønssammensætning i bestyrelsen
11
og angivelse
af eventuelle måltal og politikker
Selskab
Kønsfordeling
GF-valgte medlemmer af
det øverste ledelsesorgan
Kvinder
Danske Spil A/S
2
Mænd
4
12
Har en ligelig
kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig
kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig
kønsfordeling i
bestyrelsen.
Ja, har en politik for
kønssammensætningen i
den øvrige ledelse.
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Ja, har en politik for
kønssammensætningen i
den øvrige ledelse.
Måltal
Har selskabet opstillet
måltal? Eller har selskabet
en ligelig kønssammen-
sætning i bestyrelsen?
Politikker
Er selskabet forpligtet
til at have en politik –
og har de en?
Eksport Kredit
Finansiering A/S
Evida Holding
A/S
Jægernes
Udviklingsfond af
2023 A/S (tidl.
Dansk
Jagtforsikring
A/S)
Statens
Ejendomssalg
A/S
Staten og
Kommunernes
Indkøbsservice
A/S
Sund og Bælt
Holding A/S
2
2
2
3
0
3
Har ikke fastsat måltal.
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
2
2
Har en ligelig
kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig
kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig
kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig
kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig
kønsfordeling i
bestyrelsen.
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Ja, har en politik for
kønssammensætningen i
den øvrige ledelse.
Ja, har en politik for
kønssammensætningen i
den øvrige ledelse.
Ja, har en politik for
kønssammensætningen i
den øvrige ledelse.
Ja, har en politik for
kønssammensætningen i
den øvrige ledelse.
2
2
3
6
TV2/Danmark
A/S
3
3
Ørsted A/S
I alt
I alt pct.
3
19
38,8
5
30
61,2
Kilde: De ni aktieselskabers årsrapporter for 2022.
11
Tallene om kønssammensætningen i det øverste ledelsesorgan er udarbejdet af Erhvervsstyrelsen på baggrund af de statslige aktieselskabers
I ledelsesberetningen fremgår, at én af de fem mænd og én af de tre kvinder i bestyrelsen er politisk udpegede. Disse bør derfor ikke indgå i
21
årsrapporter fra 2022 – det vil sige opgjort på tidspunktet for godkendelsen af årsrapporten.
12
opgørelsen. Derfor er der for regnskabsåret 2022 noteret fire mænd og to kvinder.
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0024.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
BILAG 1: SPØRGSMÅL BESVARET AF STATSLIGE VIRKSOMHEDER
OG INSTITUTIONER I HENHOLD TIL LIGESTILLINGSLOVENS §
11
Bilagstabel 1.1: Spørgsmål og vejledninger i indberetningsskemaet
Spørgsmål i indberetningsskemaet
1. Indberettende institution/virksomhed
1.1 Skriv venligst jeres virksomheds-/
institutionsnavn i nedenstående tekstfelt:
____
Skriv navnet på den virksomhed/institution, som I indberetter måltal og
politikker for i tekstfeltet. Skriv fx Det Kongelige Teater.
For at kunne gå videre i indberetningsskemaet skal spørgsmålet besvares.
1.2 Skriv venligst jeres ressortministerium i
nedenstående tekstfelt: ____
Skriv i tekstfeltet navnet på jeres virksomheds/institutions
ressortministerium. Skriv fx Børne- og Undervisningsministeriet.
For at kunne gå videre i indberetningsskemaet skal spørgsmålet besvares.
2. Kønssammensætningen i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen
2.1 Anfør antal kvinder og antal mænd
v/afslutning af regnskabsperioden 2021:
Kvinder: ____
Mænd: ____
Angiv, hvor (numerisk) mange kvinder og mænd I har i jeres øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen, som er generalforsamlingsvalgte eller
udpegede medlemmer. Tallet skal være eksklusive
medarbejderrepræsentanter og elevrepræsentanter.
Angiv (numerisk) antallet af kvinder og mænd i øverste ledelsesorgan/
bestyrelsen ved afslutning af regnskabsperioden for 2021 samt antallet af
kvinder og mænd i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen ved afslutning af
regnskabsperioden for 2022. Indtast antallet i boksene, der relaterer sig til
henholdsvis kvinder og mænd. Skriv fx 3 ved kvinder og 4 ved mænd i
2021 og 4 ved kvinder og 4 ved mænd i 2022.
Alle fire bokse skal udfyldes med numeriske tal for at kunne gå videre i
indberetningsskemaet.
3. Måltal for det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen
3.1 Har virksomheden/institutionen måltal
for kønssammensætningen i øverste
ledelsesorgan/bestyrelse?
Angiv ved at trykke ”Ja” eller ”Nej” om jeres virksomhed/institution har
måltal for kønssammensætningen i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis ”Ja” i spm. 3.1
3.2 Angiv det opstillet måltal for det
underrepræsenterede køn:
Antal: ____
Procent: ____
Hvis I har oplyst, at der ikke er en ligelig kønssammensætning i øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen, er I forpligtede til at oplyse et måltal for det
underrepræsenterede køn.
Bemærk, at hvis institutionen har oplyst at have en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er I ikke
forpligtede til at opstille måltal, men Ligestillingsministeriet ønsker
alligevel at kende til eventuelt måltal.
Måltallet for det underrepræsenterede køn i det øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen skal være højere end den gældende
kønssammensætning angivet i spm. 2.2. og skal både angives i antal
(numerisk) og procent (procenttallet skal være mellem 0 og 100).
Skriv fx 3 ved antal, hvis I har et mål om at have 3 personer af det
underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen. Hvis
målet om 3 personer svarer til en repræsentativitet på 50 procent i det
øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, skriv da 50 ved procent.
Spørgsmålene skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
22
Vejledning
2.2 Anfør antal kvinder og antal mænd
v/afslutning af regnskabsperioden 2022:
Kvinder: ____
Mænd: ____
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0025.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
Spørgsmål i indberetningsskemaet
Hvis ”Ja” i spm. 3.1
3.3 Hvornår forventes måltallet opfyldt?
Angiv årstal: ____
Vejledning
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst, at der ikke er en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er
virksomheden/institutionen forpligtet til at oplyse et måltal for det
underrepræsenterede køn.
Bemærk, at hvis institutionen har oplyst at have en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er
virksomheden/institutionen ikke forpligtet til at opstille måltal.
Angiv, hvornår I forventer, at det opstillede måltal vil være opfyldt ved at
skrive et årstal i tekstboksen, hvor der står årstal. Årstallet skal fremgå
som ÅÅÅÅ. Skriv fx 2025.
Der bør max afsættes 4 år til opnåelse af måltallet.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis ”Ja” i spm. 3.1
3.4 Angiv status for arbejdet med opfyldelse
af måltal. Skriv status for arbejdet med
opfyldelse af det opstillede måltal samt en
begrundelse for, hvorfor virksomheden/
institutionen i givet fald ikke har opnået det
opstillede måltal.
Fritekst
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst, at der ikke er en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er
virksomheden/institutionen forpligtet til at oplyse et måltal for det
underrepræsenterede køn.
Bemærk, at hvis institutionen/virksomheden har oplyst at have en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er
virksomheden/institutionen ikke forpligtet til at opstille måltal, men
Ligestillingsministeriet ønsker alligevel at kende til status på opfyldelse af
måltallet.
I tekstfeltet skal I skrive status for arbejdet med opfyldelse af det
opstillede måltal samt en begrundelse for, hvorfor virksomheden/
institutionen i givet fald ikke har opnået det opstillede måltal.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis ”Nej” i spm. 3.1
3.4 Hvis virksomheden/institutionen ikke
har opstillet måltal, må I gerne skrive en
begrundelse for dette i tekstfeltet.
Fritekst
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst, at der ikke er en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er
virksomheden/institutionen forpligtet til at oplyse et måltal for det
underrepræsenterede køn.
Bemærk, at hvis institutionen/virksomheden har oplyst at have en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er den ikke
forpligtet til at opstille måltal, men Ligestillingsministeriet ønsker alligevel
at kende til, hvorfor institutionen/virksomheden har opsat måltal. Her kan
svaret godt være, at virksomheden/institutionen ikke er forpligtet til at
opsætte måltal og derfor ikke har gjort det.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
23
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0026.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
Spørgsmål i indberetningsskemaet
Vejledning
4. Politikker for kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
4.1 Har virksomheden/institutionen 50
ansatte eller flere:
Ja: ____ Nej: ____
4.2 Har virksomheden/institutionen en
ligelig kønssammensætning i de øvrige
ledelsesniveauer:
Ja: ____ Nej: ____
Angiv om jeres virksomhed/institution har 50 ansatte eller flere ved at
trykke ”Ja” eller ”Nej”.
I skal angive et svar for at komme videre i indberetningsskemaet.
Angiv, om jeres virksomhed/institution har en ligelig kønssammensætning
i de øvrige ledelsesniveauer ved at trykke ”Ja” eller ”Nej”.
En kønssammensætning betragtes som ligelig, når hvert køn er
repræsenteret med en andel på mindst 40 pct., jf. § 1, stk. 2 og 3 i
bekendtgørelse nr. 114 af 30/1/2014 om måltal i bestyrelser mv. og
politik for de øvrige ledelsesniveauer i statslige institutioner og
virksomheder for at fremme en ligelig kønssammensætning.
I skal angive et svar for at komme videre i indberetningsskemaet.
4.3 Har virksomheden/institutionen en
politik for kønssammensætningen i de
øvrige ledelsesniveauer:
Ja: ____ Nej: ____
Angiv ved at trykke ”Ja” eller ”Nej”, om jeres virksomhed/institution har
en politik for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis ”Ja” i spm. 4.3
4.4 Beskriv virksomheden/institutionens
politik til fremme af ligelig
kønssammensætning i ledelse, hvordan
denne gennemføres, og hvad der er opnået:
Fritekst
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have 50 ansatte eller
derover og ikke har en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse, er
den forpligtet til at udarbejde en politik herom.
Bemærk, at hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have under 50
ansatte eller at have en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse,
er virksomheden/institutionen ikke forpligtet til at udarbejde en politik
herom.
I tekstfeltet skal I beskrive virksomheden/institutionens politik til fremme
af en ligelig kønssammensætning i ledelsen, jf. § 4 i bekendtgørelse nr.
114 af 30/1/2014 om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige
ledelsesniveauer i statslige institutioner og virksomheder for at fremme en
ligelig kønssammensætning.
Beskrivelsen skal indeholde følgende:
Hvad jeres politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn går
ud på.
Hvordan politikken gennemføres.
Hvad der er opnået i politikken indtil videre.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
24
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0027.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
Spørgsmål i indberetningsskemaet
Hvis “Nej” i spm. 4.3
4.4 Har virksomheden/institutionen ikke en
politik, skriv da gerne hvorfor:
Fritekst
Vejledning
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have 50 ansatte eller
derover og ikke har en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse, er
virksomheden/institutionen forpligtet til at udarbejde en politik herom.
Bemærk, at hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have under 50
ansatte eller at have en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse,
er virksomheden/institutionen ikke forpligtet til at udarbejde en politik
herom.
Beskriv i tekstfeltet begrundelse for, hvorfor virksomheden/institutionen
ikke har en politik til fremme af en ligelig kønssammensætning i ledelsen.
Her kan svaret godt være, at virksomheden/institutionen ikke er forpligtet
til at have en politik og derfor ikke har det.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
5. Afrapportering indsendt af
Angiv information om den person, der indberetter, samt dato for den
endelige besvarelse af indberetningsskemaet.
I boksen ud for ”Dato” skal en valid dato fremgå (ÅÅÅÅ-MM-DD). Her er
ÅÅÅÅ årstal, MM er måned og DD er dag. Skriv fx 2023-04-21.
I boksen ud for ”Navn” skal navn på den person, der indberetter, fremgå.
I boksen ud for ”Stilling” skal stillingsbetegnelsen på den person, der
indberetter, fremgå.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
Dato for den endelige indberetning: ____
Navn på den ansvarlige for indberetningen:
____
Stilling på den ansvarlige for
indberetningen: ____
25
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0028.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
BILAG 2: ØVRIGE MINISTERIERS INDBERETTENDE
INSTITUTIONER FORDELT PÅ INSTITUTIONS- OG
VIRKSOMHEDSTYPE
Bilagstabel 2.1: Øvrige ministeriers indberettende institutioner og virksomheder
Ministerium
Beskæftigelsesministeriet
Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
Justitsministeriet
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Kulturministeriet
Antal institu-
tioner og
virksomheder
1
1
5
2
2
2
2
2
3
Institutions- og virksomhedstype
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA)
Danmarks Statistik
DanPilot, Dansk Kyst- og Naturturisme, Finansiel Stabilitet,
Nordsøenheden, VisitDenmark
DREAM, Kompetencesekretariatet
Beredskabsforbundet, Fonden Danske Veteranhjem
VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd,
Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed
Den Uafhængige Politiklagemyndighed, Domstolsstyrelsen
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
(GEUS), Energinet
Danmarks Radio (DR), Det Kongelige Teater, Det Danske
Filminstitut
Klimaskovfonden, Miljømærkenævnet, Nationalpark Kongernes
Nordsjælland, Nationalpark Mols Bjerge, Nationalpark
Skjoldundernes Land, Nationalpark Thy, Nationalpark Vadehavet
Fiskeafgiftsfonden, Fjerkræafgiftsfonden, Fonden for økologisk
landbrug, Frøafgiftsfonden, Hesteafgiftsfonden,
Kartoffelafgiftsfonden, Kvægafgiftsfonden, Madkulturen,
Mælkeafgiftsfonden, Produktionsafgiftsfonden for frugt og
gartneriprodukter, Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og
gartneribruget, Promilleafgiftsfonden for landbrug,
Sukkerroeafgiftsfonden, Svineafgiftsfonden, Tænketanken om
Forebyggelse af Madspild og Fødevaretab (One/Third)
Baglandet i København, Baglandet i Aalborg, Baglandet i Aarhus,
BrugerForeningen for aktive stofmisbrugere, Børn og Unges Trivsel
(Projekt UNIK), Center for Frivilligt Socialt Arbejde, Center for
Seksuelt Misbrugte Midt-Nord, Center for Seksuelt Misbrugte Syd,
Center for Seksuelt Misbrugte Øst, Center for Selvmordsforskning,
Dansk Stalking Center, Den Sociale Investeringsfond, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet, Fonden FBU Forældrestøtte,
Fonden FBU Forældrestøtte, Frivilligcentre og Selvhjælp Danmark,
Landsforeningen af nuværende og tidl. Psykiatribrugere,
Landsforeningen Børns Voksenvenner, Landsforeningen til støtte
ved Spædbarnsdød, Lev Uden Vold, Livslinien, Mentorbarn, Projekt
Udenfor, RådgivningsDanmark, SAND – De hjemløses
landsforening, SIND Ungdom, Startlinjen, ULF –
Udviklingshæmmedes Landsforbund, VISOs bestyrelse
Miljøministeriet
7
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
15
Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
28
26/30
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0029.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
Ministerium
Antal institu-
tioner og
virksomheder
Institutions- og virksomhedstype
Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business Academy,
Copenhagen Business School, Danmarks Frie Forskningsfond,
Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Tekniske Universitet, Designskole
Kolding, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur
Design og Konservering, Erhvervsakademi Dania, Erhvervsakademi
MidtVest, Erhvervsakademi Aarhus, Fredericia Maskinmesterskole,
IBA Erhvervsakademi Kolding, Innovationsfonden, IT-Universitetet,
Københavns Erhvervsakademi, Københavns Professionshøjskole,
Københavns Universitet, Marstal Navigationsskole, MARTEC,
Maskinmesterskolen København, Professionshøjskolen Absalon,
Roskilde Universitet, SIMAC – Svendborg International Maritime
Academy, Skoleskibet Georg Stage, Svendborg Søfartsskole,
Syddansk Universitet, UC Syd, UCL Erhvervsakademi og
Professionshøjskole, University College Nordjylland, VIA University
College, Zealand Sjællands Erhvervsakademi, Aalborg Universitet,
Aarhus Maskinmesterskole, Aarhus Universitet
Danida Fellowship Centre, Dansk Institut for Internationale Studier,
Institut for Menneskerettigheder
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
36
Udenrigsministeriet
I alt
3
109
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under øvrige ministeriers ressortområde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslovens
§ 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022.
27/30
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0030.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
BILAG 3: SUPPLERENDE TABELLER OM KØNSSAMMENSÆTNING
FORDELT PÅ 10 PROCENTINTERVALLER
Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2022
fordelt på 10 procentintervaller
Bilagstabel 3.1: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2022
Alle indberettende institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2022
Antal institutioner
Procent
4
0,4
27
2,5
77
7,0
34
3,1
307
27,9
316
28,7
93
8,4
170
15,4
54
4,9
20
1,8
1.102
100
0-9
20
1,8
10-19
54
4,9
20-29
170
15,4
30-39
93
8,4
40-50
404
36,7
51-60
219
19,9
61-70
34
3,1
71-80
77
7,0
81-90
27
2,5
91-100
4
0,4
Total
1.102
100
Andel kvinder, ult. 2022
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder. Den totale andel af institutioner og virksomheder i tabellen
afviger med 0,1 pct. grundet afrunding af værdierne.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022.
Bilagstabel 3.2: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2022
Børne- og Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2022
Antal institutioner
Procent
4
0,4
27
2,7
70
7,0
28
2,8
271
27,3
295
29,7
78
7,9
160
16,1
43
4,3
17
1,7
993
100
0-9
17
1,7
10-19
43
4,3
20-29
160
16,1
30-39
78
7,9
40-50
365
36,8
51-60
201
20,2
61-70
28
2,8
71-80
70
7,0
81-90
27
2,7
91-100
4
0,4
Total
993
100
Andel kvinder, ult. 2022
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under Børne- og Undervisningsministeriet. Den totale andel af
institutioner og virksomheder i tabellen afviger med 0,1 pct. grundet afrunding af værdierne.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022.
Bilagstabel 3.3: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2022
Øvrige ministeriers institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2022
Antal institutioner
Procent
0
0
0
0
7
6,4
6
5,5
36
33,0
21
19,3
15
13,8
10
9,2
11
10,1
3
2,8
109
100
0-9
3
2,8
10-19
11
10,1
20-29
10
9,2
30-39
15
13,8
40-50
39
35,8
51-60
18
16,5
61-70
6
5,5
71-80
7
6,4
81-90
0
0
91-100
0
0
Total
109
100
Andel kvinder, ult. 2022
Note: inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under øvrige ministerier. Den totale andel af institutioner og
virksomheder i tabellen afviger med 0,1 pct. grundet afrunding af værdierne.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022.
28
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0031.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2021
fordelt på 10 procentintervaller
Bilagstabel 3.4: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2021
Alle indberettende institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2021
Antal institutioner
Procent
7
0,6
11
1,0
73
6,6
42
3,8
297
26,9
311
28,1
91
8,2
198
17,9
51
4,6
25
2,3
1.106
100
0-9
25
2,3
10-19
51
4,2
20-29
198
17,7
30-39
91
7,8
40-50
391
35,9
51-60
217
20,1
61-70
42
3,1
71-80
73
7,0
81-90
11
1,1
91-100
7
0,7
Total
1.106
100
Andel kvinder, ult. 2021
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder. Den totale andel af institutioner og virksomheder i tabellen
afviger med 0,1 pct. grundet afrunding af værdierne.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021.
Bilagstabel 3.5: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2021
Børne- og Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2021
Antal institutioner
Procent
7
0,7
11
1,1
70
7,0
31
3,1
269
27,0
290
29,1
78
7,8
177
17,7
42
4,2
23
2,3
998
100
0-9
23
2,4
10-19
42
4,6
20-29
177
17,6
30-39
78
9,5
40-50
358
35,0
51-60
201
19,9
61-70
31
2,6
71-80
70
6,3
81-90
11
1,5
91-100
7
0,5
Total
998
100
Andel kvinder, ult. 2021
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde. Den
totale andel af institutioner og virksomheder i tabellen afviger med 0,1 pct. grundet afrunding af værdierne.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021.
Bilagstabel 3.6: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2021
Øvrige ministeriers institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Antal institutioner
Procent
0-9
2
1,9
0
0
10-19
9
8,3
0
0
20-29
21
19,4
3
2,8
30-39
13
12,0
11
10,2
40-50
33
30,6
28
25,9
51-60
16
14,8
21
19,4
61-70
11
10,2
13
12,0
71-80
3
2,8
21
19,4
81-90
0
0
9
8,3
91-100
0
0
2
1,9
Total
108
100
108
100
Andel kvinder, ult. 2021
Andel mænd, ult. 2021
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under øvrige ministerier. Den totale andel af institutioner og
virksomheder i tabellen afviger med 0,1 pct. grundet afrunding af værdierne.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2021.
29
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Rapporten Rapport om måltal og politikker for 2022 – Om kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2774521_0032.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2022
BILAG 4: SUPPLERENDE FIGUR OM KØNSSAMMENSÆTNING
FORDELT PÅ 10 PROCENTINTERVALLER
Bilagsfigur 4.1: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2021. Kun andel mænd er
angivet. Alle indberettende institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
13
Note: N=1.102. Figuren viser besvarelser fra alle indberettende institutioner og virksomheder. Parenteserne angiver antal
institutioner for hvert interval. Kun andelen af mænd i bestyrelserne er visualiseret i figuren. Inden for de stiplede linjer findes
andelen af bestyrelser, der har en afbalanceret kønsfordeling, hvor hvert køn er repræsenteret med mellem 30 og 70 pct.
Inden for de optrukne linjer ses andelen af bestyrelser, der har en ligelig kønsfordeling, hvor hvert køn er repræsenteret med
mellem 40 og 60 pct. Den totale andel institutioner og virksomheder i figuren afviger med 0,1 pct. grundet afrunding af
værdierne.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2022.
13
Da en fordeling mellem 40 pct. og 60 pct. betragtes som en ligelig kønssammensætning, er de midterste intervaller ”skæve” i forhold til de
øvrige, idet de er ændret til 40-50 pct. og 51-60 pct. (i stedet for 40-49 pct. og 50-59 pct.).
30