Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 33
Offentligt
Ishøj d. 1. december 2023
Punkt 3.b:
ARKEN Museum for Samtidskunst
Om museets betydning for Vestegnen og fremtidens ARKEN
ARKEN bringer samtidskunsten til Vestegnen og til Danmark, og er landets tredjestørste kunstmuseum – i
øvrigt det eneste større af slagsen med et fokus udelukkende på samtidskunsten og den nyere kunst fra
1990 og frem.
Museet er den eneste aktør, som løfter den kunstformidlende opgave for 430.000 borgere på Københavns
Vestegn og ARKEN løfter en særlig opgave, fordi Vestegnen er præget af lavindkomstgrupper og har den
højeste andel af indbyggere med anden etnisk baggrund end dansk – udover Nørrebro og Tingbjerg i NV.
Mange har muslimske rødder fra Pakistan og Tyrkiet, mens andre indbyggere kommer fra Øst- og
Vesteuropa. Med til foretræde har ARKEN helt nye indsigter fra Danmarks Statistik om unges
sammensætning på Vestegnen vs. Nordsjælland og deres forhold til kunstmuseer, hvilke understreger
behovet for et innovativt og udviklende kunstmuseum syd for København.
ARKEN har gennem årene haft over 300.000 børn gennem museets undervisningsforløb og antallet af børn
og unge udgør årligt ca. 20% af museets besøgende – gæster, der ikke giver en indtægt, men som museet
prioriterer idet dannelse, innovation og medborgerskab står centralt i museets vision.
Historikken bag museets offentlige støtte
Oprindeligt var det et politisk ønske fra Københavns Amts og Hovedstadens Udviklingsråds side, at der
skulle placeres et kunstmuseum i denne del af Hovedstadsområdet, hvor det var – og er – sparsomt med
kulturinstitutioner. Det var altså ikke en enkelt kommune, som stod bag ARKEN.
Med den politiske beslutning om at nedlægge amterne (kommunalreformen i 2007) fik de nye regioner
frataget ansvaret for kulturpolitikken og dermed også for ARKEN, så staten overtog den økonomiske
forpligtelse for museet – lige som det skete med Museum Sønderjylland og ARoS, som også var støttet af
amterne. Det er denne historisk betingede støtte, der siden har udgjort det offentlige økonomiske bidrag til
museet.
Ny direktør trækker nye målgrupper til
Direktør Marie Nipper (tidligere Copenhagen Contemporary, Tate Liverpool og ARoS) kom til ARKEN i
sommeren 2022 med ambitionen om at gå fra
’best practice’
til at skabe
’next practice’:
Politiken har kaldt
hendes nye stil for et ’vibeshift’ på ARKEN, som bl.a. tiltrækker nye og yngre målgrupper: 34% af publikum
på ARKEN er førstegangsbrugere af et kunstmuseum, viser den nationale brugerundersøgelse 2022. Endnu
slår tiltrækningen af de yngre målgrupper ikke igennem i de officielle data, men det ses på museet, at
ARKEN formår at tiltrække en ellers svær målgruppe med stor succes.
I fremtiden vil ARKEN være et lyttende og lærende museum, som indbyder til dialog for at sikre en relevans
over for yngre generationer, som ellers generelt er i gang med at vælge museer og kulturens institutioner
fra. Derfor er museet på vej med en række innovative tiltag, bl.a. oprettelsen af oprette et community
board med ildsjæle fra Vestegnen og ambitiøse internationale samarbejder om ungetrivsel.
I disse dage venter ARKEN også spændt på, hvorvidt museet vinder en stor europæisk innovationspris The
Art Explora – Académie des beaux-arts European Award for et trivselsorienteret kunstprojekt, som
involverer lokale partnerskaber på tværs af de otte kommuner og lokale unge, der sammen med en
kunstner udvikler et blivende kunstværk.
Inden for bæredygtig museumsdrift vil museet også i de kommende år sætte nye standarder, og har
allerede i 2023 haft fokus på at have mindre transporttunge udstillinger og bæredygtig driftsomstilling.