Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2820604_0001.png
Bekendtgørelse om forbud mod transport i bulk som last, anvendelse som
ballast eller transport og anvendelse som skibsbrændstof af tung olie i
Antarktis og anvendelse og transport som skibsbrændstof af tung olie i Arktis
I medfør af § 32, stk. 1, § 33, stk. 1, § 48, stk. 1 og 2 og § 61, stk. 1, i lov om beskyttelse af havmiljøet, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1032 af 25. juni 2023, fastsættes:
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på danske skibe, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på følgende:
1) Orlogsskibe og andre skibe, der ejes eller benyttes af en stat, så længe skibet udelukkende benyttes i ikkekommerciel
statstjeneste.
2) Skibe, der er involveret i sikring af skibes sikkerhed eller i eftersøgnings- og redningsoperationer.
3) Skibe, der indgår i beredskab i forbindelse med oliespild i Arktis.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Den eksklusive økonomiske zone ved Grønland: Havområdet uden for og stødende op til det grønlandske søterritorium
indtil en afstand af 200 sømil fra de til enhver tid gældende basislinjer.
2) Det antarktiske havområde: Havområdet syd for 60° sydlig bredde.
3) Det arktiske
havområde: Havområdet, der er beliggende nord for en linje fra breddegraden 58°00�½. 0 N
og længdegraden
042°00�½. 0 V til breddegraden 64°37�½. 0 N, længdegraden 035°27�½.
0 V og derfra via en kompaslinje til breddegraden
67°03�½. 9 N, længdegraden 026°33�½. 4
V og derfra via en kompaslinje til
breddegraden 70°49�½. 56 N og længdegraden
008°59�½.
61 V (Sørkapp, Jan Mayen) og via den sydlige kyst af
Jan Mayen til 73°31�½. 6 N og 019°01�½. 0 Ø ved Bjørnøya,
og derfra via en stor cirkellinje til breddegraden
68°38�½. 29 N og længdegraden 043°23�½08 Ø (Cap Kanin Nos) og derfra
via den nordlige kyst af det asiatiske kontinent østpå til Beringstrædet og derfra fra Beringstrædet vestpå til breddegraden
60° N så langt
som til Il�½pyrskiy og langs den 60. nordlige breddegrad østpå
så langt som til og inklusive Etolin-strædet
og derfra via den nordlige kyst af det nordamerikanske kontinent så langt sydpå som til breddegraden 60° N og derfra
østpå langs breddegraden 60° N til længdegraden 056°37�½. 1 V og derfra til breddegraden
58°00�½.
0 N, længdegraden
042°00�½. 0 V.
4) Kategori A-skib: Et skib, der i henhold til skibets polarskibscertifikat er certificeret som et kategori A-skib af et af
Søfartsstyrelsen godkendt klassifikationsselskab.
5) Kategori B-skib: Et skib, der i henhold til skibets polarskibscertifikat er certificeret som et kategori B-skib af et af
Søfartsstyrelsen godkendt klassifikationsselskab.
6) Kyst: Den basislinje, hvorfra det ydre territorialfarvand er fastlagt i overensstemmelse med international ret.
7) Ydre territorialfarvand: Ydre territorialt farvand som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet § 5, stk. 2.
8) Olie: Olie som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet § 9, stk. 1.
9) Råolie: Enhver flydende kulbrinteblanding, der forekommer naturligt i jorden, uanset om den er behandlet for at gøre den
egnet til transport, herunder råolie, hvorfra visse destillater kan være fjernet, og råolie, hvortil visse destillater kan være
tilføjet.
10) Skib: Søgående fartøj af en hvilken som helst type, der opererer i havmiljøet, herunder hydrofoilbåde, luftpudefartøjer,
undervandsfartøjer, flydende platforme og flydende materiel.
11) Søterritoriet: Søterritoriet som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet § 5, stk. 1.
Forbud mod transport i bulk som last, anvendelse som ballast eller transport med henblik på anvendelse og anvendelse som
skibsbrændstof af tung olie i det antarktiske havområde
§ 3.
Følgende er forbudt i det antarktiske havområde:
1) Transport af tung olie i bulk som last.
2) Anvendelse af tung olie som ballast.
3) Transport af tung olie som skibsbrændstof.
4) Anvendelse af tung olie som skibsbrændstof.
Stk. 2.
Ved tung olie i denne bestemmelses stk. 1 forstås:
1) Råolie med en højere massefylde end 900 kg/m
3
ved 15° C.
2) Olie, bortset fra råolie, med en højere massefylde ved 15° C end 900 kg/m
3
, eller en kinematisk viskositet ved 50° C, der
er højere end 180 mm
2
/s.
3) Bitumen, tjære og deres emulsioner.
Forbud mod anvendelse og transport med henblik på anvendelse af tung olie som skibsbrændstof i det arktiske havområde
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Orientering til Grønlandsudvalget - Oversendelse af høringsbrev og udkast til 2 bekendtgørelser, fra miljøministeren
2820604_0002.png
§ 4.
Anvendelse af tung olie som skibsbrændstof og transport med henblik på anvendelse af tung olie som skibsbrændstof er
forbudt i det arktiske havområde.
Stk. 2.
Ved tung olie i denne bestemmelses stk. 1 forstås olie, bortset fra råolie, med en højere massefylde end 900 kg/m
3
ved 15° C, eller en højere kinematisk viskositet end 180 mm
2
/s ved 50° C.
Fritagelse fra tank- og rørrensning
§ 5.
Tank- og rørrensning er ikke påkrævet efter tidligere anvendelse eller transport af tung olie omfattet af § 3, stk. 2, nr.
1-3 i det antarktiske havområde og § 4, stk. 2, som skibsbrændstof i det arktiske havområde.
Dispensation
§ 6.
Miljøstyrelsen kan på baggrund af en ansøgning meddele en midlertidig dispensation fra forbuddet i § 4 til danske og
grønlandske skibe, når skibet opererer i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland. Dispensationer kan kun meddeles for
perioden frem til og med den 30. juni 2029. Miljøstyrelsen hører Naalakkersuisut inden Miljøstyrelsen træffer afgørelse om
udstedelse af dispensation gældende for skibe i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland.
Stk. 2.
Miljøstyrelsen kan fastsætte nærmere angivne vilkår ved meddelelse af en dispensation efter stk. 1.
Stk. 3.
Miljøstyrelsen skal ved forvaltningen af stk. 1 tage højde for FN’s Søfartsorganisations retningslinjer for udarbejdelsen
af sådanne dispensationer.
Stk. 4.
Miljøstyrelsen underretter
FN’s Søfartsorganisation med oplysninger om dispensationer udstedt efter stk. 1.
Tilsyn
§ 7.
Miljøstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af reglerne i denne bekendtgørelse, jf. lovens regler herom.
Klageadgang
§ 8.
Miljøstyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke påklages til miljøministeren.
Straf
§ 9.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
1) anvender eller transporterer tung olie i strid med reglerne i §§ 3 og 4,
2) tilsidesætter vilkår i en dispensation givet efter § 6, stk. 2, eller
3) afgiver urigtige oplysninger i forbindelse med ansøgning om dispensation efter § 6, stk. 1
Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis
der ved overtrædelsen er
1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller
2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Stk. 3
. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel, jf. lov om
beskyttelse af havmiljøet § 62.
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 10.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2024, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Bekendtgørelsens § 4 finder først anvendelse den 1. juli 2029 for følgende skibe:
1) Skibe med en samlet oliebrændstofkapacitet på 600 m
3
eller derover, og
a. for hvilke byggekontrakten er oprettet den 1. august 2007 eller senere,
b. såfremt byggekontrakt ikke foreligger, hvis køl er lagt, eller som var på et tilsvarende konstruktionsstadium, den 1.
februar 2008,
c. som er leveret den 1. august 2010 eller senere, eller
d. som har undergået en større ombygning,
i. for hvilken der blev oprettet kontrakt den 1. august 2007 eller senere,
ii. såfremt kontrakt ikke forelå, hvis udførelse påbegyndtes den 1. februar 2008 eller senere, eller
iii. som blev afsluttet den 1. august 2010.
2) Kategori A- og B-skibe, som er bygget efter den 1. januar 2017 med en samlet oliebrændstofkapacitet på mindre end 600
m
3
, dog ikke under 30 m
3
.
Miljøministeriet, den XX
Magnus Heunicke
/ Tone Madsen