Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2784881_0001.png
Supplerende redegørelse vedrørende Veterancentrets forvalt-
ning af jobordning for veteraner
Delredegørelse I
Forsvarsministeriet (FMN) har ved e-mail af 19. juni 2023 anmodet
Forsvarsministeriets Personalestyrelse (FPS) om at indhente supple-
rende oplysninger relateret til FPS’ redegørelse vedrørende Veterancen-
trets forvaltning af jobordning for veteraner af 15. maj 2023. FMN har
ligeledes anmodet om en vurdering af, om de supplerende oplysninger
ændrer på konklusionerne i den tidligere fremsendte redegørelse, her-
under vedrørende muligheden for at kræve tilbagebetaling og grundla-
get for eventuel ansættelsesretlig sanktionering.
Baggrunden for FMN’s anmodning er oplysningerne i FPS’ redegørelse
vedrørende Veterancentrets forvaltning af jobordning for veteraner af
15. maj 2023 om, at Veterancentret i en lang række sager ikke har
været i besiddelse af dokumentation for, at kriterierne i lov om jobord-
ning for veteraner har været opfyldt ved udbetalingen af jobpræmie,
fordi journaliseringen i sagerne har været mangelfuld.
Det fremgår af anmodningen fra FMN, at de supplerende oplysninger
bedes tilvejebragt gennem etablering af en adgang til indkomstregiste-
ret og gennem kontakt til relevante virksomheder og veteraner.
Denne delredegørelse I skal læses i sammenhæng med FPS’ redegø-
relse vedrørende Veterancentrets forvaltning af jobordning for vetera-
ner af 15. maj 2023.
Delredegørelsen indeholder i afsnit 1 Veterancentrets supplerende re-
degørelse vedrørende forvaltning af jobordning for veteraner og i afsnit
2 FPS’ vurdering af, hvorvidt de supplerende oplysninger, der er ind-
samlet, fører til en ændret vurdering af, hvorvidt der bør kræves tilba-
gebetaling fra de virksomheder, der uberettiget har fået udbetalt job-
præmie.
Afsnit 2.2 og 2.3 i delredegørelse I i FPS’ redegørelse vedrørende Vete-
rancentrets forvaltning af jobordning for veteraner af 15. maj 2023 er
ikke medtaget i denne delredegørelse, idet afsnittene ikke påvirkes af
de supplerende oplysninger, der er indhentet.
Delredegørelsen illustrerer, at der, selv efter at Veterancentret har
gennemført supplerende undersøgelser, er et betydeligt antal sager,
Dato:
Enhed:
Sagsbeh.:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
19. september 2023
CHJ-CHJ1-SGJ
FPS-EML
2023/015137
3031305
Ingen
Forsvarsministeriets
Personalestyrelse
Lautruphøj 8
2750 Ballerup
Tlf.: +45 7281 9000
Fax: +45 7281 9900
E-mail: [email protected]
www.forpers.dk
EAN: 5798000201576
CVR: 16 28 71 80
Sagsbehandleren direkte:
Tlf.: +45 7281 9604
E-mail: [email protected]
Side 1 af 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Orientering vedr. endelig redegørelse om udbetaling af ydelser til virksomheder, fra forsvarsministeren
hvor det ikke er muligt at dokumentere, om betingelserne for udbeta-
ling var opfyldt på udbetalingstidspunktet.
I forhold til de konkrete sager oplyser Veterancentret, at antallet af sa-
ger, hvor det kan dokumenteres, at kriterierne i loven var opfyldt, sti-
ger fra 6 til 11 på baggrund af den nu tilvejebragte dokumentation. De
11 sager inkluderer dog syv sager, hvor den obligatoriske dokumenta-
tion ikke er fundet vedlagt den oprindelige udbetalingsanmodning. Af
de resterende 40 sager er der 29 sager, hvor ét eller flere af tids- og
målgruppekriterierne ikke var opfyldt, og 11 sager, hvor det fortsat
ikke kan hverken be- eller afkræftes, at tids- og målgruppekriterierne
var opfyldt.
Alle sager omhandler veteraner, og alle veteraner, med en enkelt mulig
undtagelse, vurderes nu at have været i målgruppen for jobordningen.
Veterancentret vurderer fortsat, at den ene jobpræmie, der er udbetalt
efter den 9. februar 2023, hvor FMN gjorde opmærksom på den ulov-
hjemlede forvaltning, er udbetalt på korrekt grundlag, og der er heller
ikke i forbindelse med de nye undersøgelser fundet indikationer på, at
der er udbetalt jobpræmie som følge af svigagtig adfærd.
De supplerende oplysninger, der er indhentet, ændrer ikke på FPS’ vur-
dering af, at der ikke er grundlag for at kræve tilbagebetaling fra de
virksomheder, der uberettiget har fået udbetalt jobpræmie.
1. Veterancentrets redegørelse
Veterancentrets redegørelse – start:
Supplerende delredegørelse I
Baggrund
Forsvarsministeriets Personalestyrelse leverede den 15. maj 2023 en
redegørelse for Veterancentrets forvaltning af lov om jobordning for ve-
teraner. Veterancentret skal, jf. opgaveanmodning fra Forsvarsministe-
riet af 19. juni 2023, søge at tilvejebringe den dokumentation for udbe-
talte jobpræmier, som udestår i redegørelsen af 15. maj 2023.
Den udestående dokumentation vedrører opfyldelsen af kriterierne ved-
rørende modtagelse af målgruppebekræftelse forud for indgåelse af an-
sættelsesaftale og rettidig ansøgning om udbetaling samt gennemsnit-
lig arbejdstid og ikke-afbrudt ansættelsesforhold, jf. lov om jobordning
for veteraner.
Sagsnr.: 2023/015137
Dok.nr.: 3031305
Side 2 af 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Orientering vedr. endelig redegørelse om udbetaling af ydelser til virksomheder, fra forsvarsministeren
2784881_0003.png
Det fremgår af Forsvarsministeriets anmodning, at den supplerende
dokumentation skal søges tilvejebragt via data fra indkomstregisteret,
kontakt til virksomhederne, der har fået udbetalt jobpræmier, samt
kontakt til de ansatte veteraner.
Endelig skal der på baggrund af den tilvejebragte dokumentation fore-
tages en vurdering af, hvorvidt de nye data ændrer konklusionerne i
redegørelsen af 15. maj 2023.
Veterancentrets nye vurdering af konklusionerne i redegørelsen af 15.
maj 2023 omfatter som udgangspunkt alene de afsnit i redegørelsen,
som påvirkes af den efterfølgende tilvejebragte dokumentation. Afsnit-
tene vedr. lovgrundlag, forvaltningsretlige krav, dialog mellem Vete-
rancentret og virksomhederne, tidligere journaliseringspraksis, proces-
beskrivelse samt organisatorisk placering behandles således kun i det
omfang, at der er ændringer til disse.
Veterancentret gør i forbindelse med den supplerende redegørelse op-
mærksom på, at vurderingen af, hvorvidt kriterierne i lov om jobord-
ning for veteraner har været opfyldt i de konkrete sager, er forbundet
med en vis usikkerhed. Det er således vanskeligt bagudrettet at fore-
tage en fuldstændig vurdering af, hvorvidt de enkelte kriterier var op-
fyldt i forbindelse med en ansættelsesperiode, som for mange sager
ligger år tilbage. Dette gælder i særdeleshed for vurderingen af, hvor-
vidt veteranen var i målgruppen for jobordningen, da denne bl.a. for-
udsætter en bagudrettet vurdering af fysiske og psykiske udfordringer
på sagsbehandlingstidspunktet.
Endvidere har der vist sig at være en særlig udfordring med at tilveje-
bringe bagudrettet dokumentation vedr. kriteriet om rettidig ansæt-
telse, blandt andet fordi den information ikke findes i indkomstregi-
stret.
Endelig har det kun i nogen grad været muligt for de kontaktede virk-
somheder at fremfinde den ønskede bagudrettede dokumentation, hvil-
ket formentligt også skal ses i lyset af, at der er tale om forhold, der
kan ligge flere år tilbage.
Veterancentrets supplerende redegørelse vedlægges en opdateret
oversigt over de sager, hvor der er udbetalt jobpræmier, vurderet ift.
kriterierne for udbetaling af jobpræmie til virksomheder angivet i lov
om jobordning for veteraner (bilag 1).
Indhentning af supplerende dokumentation
Oplysninger fra indkomstregistret
Sagsnr.: 2023/015137
Dok.nr.: 3031305
Side 3 af 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Orientering vedr. endelig redegørelse om udbetaling af ydelser til virksomheder, fra forsvarsministeren
2784881_0004.png
Jf. lov om jobordning for veteraner § 4, stk. 4, kan Veterancentret til
brug for administration af ordningen via personnummer få terminalad-
gang til indkomstregistrets oplysninger om løn, arbejdstid og ansættel-
sens start- og ophørstidspunkt.
Veterancentret har været i dialog med Udviklings- og Forenklingsstyrel-
sen om mulighederne for oprettelse af en terminaladgang til indkomst-
registret. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har oplyst, at adgang til
indkomstregistret for myndigheder med lovhjemmel foregår via en
abonnementsaftale, som giver adgang til en webservice, som myndig-
heden henter data fra. Dataintegrationen, herunder præsentation af de
fundne data, skal myndigheden selv udvikle. Henset til den korte tids-
ramme for tilvejebringelse af den udestående dokumentation, har Ve-
terancentret ikke vurderet det muligt at udvikle en dataintegration via
webservices. Veterancentret har i stedet modtaget et udtræk fra ind-
komstregistret, hvori de efterspurgte data for de 51 sager med udbe-
talte jobpræmier indgår. Dokumentationen fra indkomstregistret kan
belyse sagernes opfyldelse af kriterierne vedr. rettidig udbetalingsan-
modning, 15 timers gennemsnitlig ugentlig ansættelse samt ikke-af-
brudt ansættelsesforhold. Da kriteriet vedr. rettidig ansættelse om-
handler tidspunktet for indgåelse af ansættelsesaftale frem for lønperi-
ode, kan indkomstregistret ikke belyse dette kriterie. Der er desuden
identificeret enkelte sager, hvor dokumentationen ikke kan tilvejebrin-
ges gennem indkomstregistret. Dette kan ifølge Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsen skyldes mangelfuld eller fejlbehæftet indberetning fra
virksomhedernes side, fejl i CVR-nummer mv.
Veterancentret vil i forlængelse af den supplerende redegørelse af-
dække mulighederne for at etablere dataintegrationen med indkomst-
registret til brug for den fremadrettede sagsbehandling af jobordnin-
gen. De indledende erfaringer peger på, at opgaven forventes at kræve
støtte fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, hvor data-
integrationen vil skulle oprettes som et it-projekt.
Oplysninger fra virksomheder, der har fået udbetalt jobpræmie
Veterancentret har kontaktet 37 virksomheder og efterspurgt de mang-
lende lønsedler og/eller ansættelseskontrakter, som kan belyse sager-
nes opfyldelse af kriterierne om rettidig indgåelse af ansættelsesaftale,
rettidig udbetalingsanmodning, 15 times gennemsnitlig ugentlig ansæt-
telse samt ikke-afbrudt ansættelsesforhold. Af de 37 kontaktede virk-
somheder har 21 eftersendt brugbar dokumentation. Af de resterende
16 virksomheder er fem virksomheder i mellemtiden gået konkurs. Tre
virksomheder har meddelt, at de ikke kan genfinde den efterspurgte
dokumentation. Hertil kommer en enkelt virksomhed, som ikke har øn-
sket at samarbejde med Veterancentret, samt syv virksomheder, der
trods gentagne skriftlige og telefoniske henvendelser ikke har reageret.
Sagsnr.: 2023/015137
Dok.nr.: 3031305
Side 4 af 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Orientering vedr. endelig redegørelse om udbetaling af ydelser til virksomheder, fra forsvarsministeren
2784881_0005.png
Det er på denne baggrund Veterancentrets vurdering, at det umiddel-
bart ikke er muligt for Veterancentret at tilvejebringe yderligere doku-
mentation via virksomhederne end den, der er tilvejebragt i forbindelse
med udarbejdelsen af denne redegørelse.
For at tilvejebringe dokumentation, der kan belyse de fire sager, hvor
Veterancentret i redegørelsen af 15. maj 2023 ikke kunne bekræfte,
hvorvidt den ansatte veteran var i målgruppen for jobordningen, har
Veterancentret kontaktet de pågældende virksomheder og efterspurgt
en udtalelse vedr. veteranens funktionsniveau og skånehensyn under
ansættelsen. Virksomhedernes udtalelse indgår i Veterancentrets for-
nyede vurdering af målgruppeopfyldelsen i det nedenstående. I én af
de fire sager er der dog tale om en veteran ansat i egen virksomhed.
Veterancentret har ikke fundet det hensigtsmæssigt at kontakte denne
veteran jf. afsnittet nedenfor.
Oplysninger fra veteraner
Veterancentret har kontaktet én af de fire veteraner, hvor der var tvivl
om opfyldelsen af målgruppekriteriet. Der var ikke indikationer på psy-
kisk sårbarhed i Veterancentrets dokumentation fra et tidligere rådgiv-
ningsforløb, hvorfor Veterancentret har søgt at afdække tilstedeværel-
sen af udsendelsesrelaterede psykiske udfordringer via et telefoninter-
view med veteranen.
I de tre øvrige sager har Veterancentret vurderet, at det ikke er hen-
sigtsmæssigt at kontakte de ansatte veteraner. Dette skyldes, at den
tilgængelige dokumentation indikerer, at der er tale om psykisk sårbare
mennesker. For to af de tre sager beskriver virksomhederne således fy-
siske og psykiske udfordringer hos de ansatte veteraner. I den sidste
sag, hvor veteranen er ansat i egen virksomhed, har Veterancentret
journalmateriale fra tidligere psykologforløb, som indikerer, at vetera-
nen er psykisk sårbar. Det er på denne baggrund Veterancentrets psy-
kologfaglige vurdering, at en samtale om følsomme personlige emner
og traumatiserende forhold under udsendelse vil kunne opleves intimi-
derende og skabe usikkerhed hos de tre veteraner. Det kan dertil op-
fattes som manglende forståelse for veteranernes situation og aner-
kendelse af deres indsats. Det er endvidere Veterancentrets vurdering,
at afdækning af, hvorvidt veteranernes skader er udsendelsesrelate-
rede, vil kræve en mere omfattende psykologisk udredning, hvilket
ikke ses at være hensigtsmæssigt i denne sammenhæng. Endelig vur-
derer Veterancentret, at det med en rimelig grad af sikkerhed er muligt
på baggrund af den tilgængelige dokumentation, suppleret af de tilve-
jebragte udtalelser fra virksomhederne samt Veterancentrets journal-
materiale, at foretage en fornyet målgruppevurdering i de tre sager.
Sagsnr.: 2023/015137
Dok.nr.: 3031305
Side 5 af 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Orientering vedr. endelig redegørelse om udbetaling af ydelser til virksomheder, fra forsvarsministeren
2784881_0006.png
Vurdering af konklusionerne i redegørelsen for Veterancentrets
forvaltning af lov om jobordning for veteraner
I nedenstående gennemgås delkonklusionerne i redegørelsen for Vete-
rancentrets forvaltning af lov om jobordning for veteraner af 15. maj
2023. Samtidig foretages en vurdering af, hvorvidt den nu tilvejebragte
dokumentation fører til ændringer i delkonklusionerne.
Veteranstatus
Har den ansatte, enten som enkeltperson eller i en enhed, været ud-
sendt i mindst én international mission under Forsvarsministeriets eller
Justitsministeriets områder?
(Lov om jobordning for veteraner § 1, stk. 2).
Af redegørelsen af 15. maj 2023 fremgik det, at alle 51 sager vedrørte
ansættelse af en veteran.
Den tilvejebragte dokumentation fører ikke til ændringer i denne del-
konklusion.
Målgruppevurdering
Har veteranen i særlig grad vanskeligt ved at bevare fast tilknytning til
arbejdsmarkedet på grund af psykiske eller fysiske skader pådraget i
forbindelse med udsendelse til en international mission?
(Lov om jobordning for veteraner § 1, stk. 2).
Af redegørelsen af 15. maj 2023 blev det vurderet, at 47 ud af 51 vete-
raner var i målgruppen for jobordningen, mens der var fire sager, hvor
dokumentationen ikke muliggjorde den ønskede validering.
For at tilvejebringe den nødvendige dokumentation har Veterancentret
kontaktet tre af virksomhederne for at afdække veteranens funktions-
niveau og skånehensyn under ansættelsen. I én af de fire sager er der
tale om en veteran ansat i egen virksomhed. Veterancentret har ikke
fundet det hensigtsmæssigt at kontakte denne veteran, jf. afsnittet om
indhentning af supplerende dokumentation. Veterancentret har kontak-
tet en enkelt af de fire veteraner direkte.
Veterancentret har på denne baggrund foretaget en fornyet vurdering
af, hvorvidt de fire veteraner har været i målgruppen for jobordningen
under ansættelsesforløbet. I vurderingen har Veterancentret blandt an-
det lagt vægt på oplysninger om tilstedeværelsen af psykiske og fysi-
ske mén, som vanskeliggjorde ansættelse inden for veteranens uddan-
nelses- og kompetencefelt, samt veteranens generelle behov for skåne-
hensyn og støtte, jf. bemærkningerne til lov om jobordning for vetera-
ner.
Sagsnr.: 2023/015137
Dok.nr.: 3031305
Side 6 af 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Orientering vedr. endelig redegørelse om udbetaling af ydelser til virksomheder, fra forsvarsministeren
Det er Veterancentrets samlede vurdering, at der i tre af de fire sager
foreligger oplysninger, der klart indikerer, at der er tale om veteraner,
som var i målgruppen for jobordningen.
I to af de tre sager er der tale om veteraner, som Veterancentret ikke
har haft i behandlings- eller støtteforløb. I begge tilfælde har virksom-
hederne beskrevet en række psykiske og fysiske udfordringer hos vete-
ranerne under ansættelsesforløbet, samt vanskeligheder ved at bevare
tilknytning til arbejdsmarkedet forud for ansættelsen i den pågældende
virksomhed. For begge veteraner gælder, at de i starten af deres an-
sættelsesforløb kun kunne arbejde 10 timer om ugen, hvorefter de, un-
der betydelige skånehensyn, kunne øge deres arbejdstid, så de efter
26 ugers ansættelse havde en gennemsnitlig ugentlig ansættelse på
over 15 timer.
I én af de tre sager havde veteranen et ansættelsesforløb i egen virk-
somhed umiddelbart op til ansættelsesforløbet under jobordningen. Det
er ifølge lovens bemærkninger til § 1 ikke en forudsætning for anven-
delse af jobordningen, at veteranen forudgående er uden job. Vetera-
nen har været i behandling ved Veterancentrets Militærpsykologiske Af-
deling, som har journalført flere belastende psykiske symptomer, samt
en selverkendt bekymring for opretholdelse af egen virksomhed. Det er
Veterancentrets vurdering, at udsendelsesrelaterede stressorer i kom-
bination med andre ikke udsendelsesrelaterede hændelser kan forklare
veteranens belastende symptomer.
I den sidste sag har Veterancentret tidligere kendskab til veteranen,
idet der er ydet rådgivning ifm. civiluddannelse. Veterancentret har
dertil søgt at tilvejebringe dokumentation for målgruppeopfyldelsen via
kontakt til virksomheden samt et telefoninterview med veteranen. Efter
tilvejebringelsen af denne yderligere dokumentation ses der dog fortsat
en række modsatrettede forhold, som vanskeliggør den fornyede mål-
gruppevurdering. Det er Veterancentrets vurdering, at ansættelsen via
jobordningen har haft en positiv effekt på veteranens adgang til det ci-
vile arbejdsmarked, men Veterancentret kan på baggrund af den bag-
udrettede gennemgang ikke definitivt be- eller afkræfte, hvorvidt vete-
ranen har haft udsendelsesrelaterede psykiske udfordringer eller skå-
nehensyn under ansættelsen. Veteranen angiver således i telefoninter-
viewet ikke at have udsendelsesrelaterede udfordringer, ligesom virk-
somheden ikke erindrer særlige skånehensyn. Det skal dog anføres, at
ansættelsen fandt sted i 2018, hvor veteranens situation kan havde
været anderledes. En faglig valid afdækning af veteranens psykiske til-
stand i ansættelsesperioden vil kræve en mere omfattende psykologisk
udredning, hvilket yderligere vanskeliggøres af, at ansættelsen fandt
sted fem år tilbage. På den baggrund, og i lyset af sagens karakter, er
Sagsnr.: 2023/015137
Dok.nr.: 3031305
Side 7 af 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Orientering vedr. endelig redegørelse om udbetaling af ydelser til virksomheder, fra forsvarsministeren
2784881_0008.png
det Veterancentrets vurdering, at det umiddelbart ikke er muligt at til-
vejebringe yderligere dokumentation, som kan belyse denne sag.
Efter tilvejebringelsen af den yderligere dokumentation ændrer antallet
af veteraner, hvor Veterancentret på det foreliggende grundlag vurde-
rer, at veteranen har været i målgruppen for jobordningen, sig således
fra 47 til 50 af de 51 sager.
Rettidig ansættelse
Har virksomheden modtaget bekræftelse fra Veterancentret på, at ve-
teranen er i målgruppen for jobordningen senest på tidspunkt for ind-
gåelse af ansættelsesaftalen?
(Lov om jobordning for veteraner § 1, stk. 3)
Af redegørelsen af 15. maj 2023 fremgik det, at 12 af de 51 sager le-
vede op til kriteriet om, at virksomheden skal modtage Veterancentrets
målgruppebekræftelse før indgåelse af ansættelsesaftalen. I 11 sager
blev ansættelsesaftalen indgået, før bekræftelsen var modtaget, hvor-
med lovens kriterie ikke blev opfyldt. I 28 sager manglede der doku-
mentation for opfyldelse af kriteriet.
De 28 sager, hvor der manglede dokumentation, er søgt belyst gennem
indhentning af dokumentation fra virksomhederne.
Efter tilvejebringelse af dokumentationen ændres delkonklusionerne, så
Veterancentret i 14 sager kan bekræfte, at kriteriet er opfyldt. De sa-
ger, hvor kriteriet ikke er opfyldt stiger samtidigt fra 11 til 21 sager.
Der er således fortsat 16 sager, hvor det ikke har været muligt at tilve-
jebringe dokumentation, som belyser, hvorvidt målgruppebekræftelsen
er modtaget forud for indgåelse af ansættelsesaftalen. Dette skyldes
dels, at indkomstregistret ikke kan belyse forholdet og dels, at det ikke
har været muligt at tilvejebringe den manglende dokumentation fra
virksomhederne. Det er Veterancentrets vurdering, at det umiddelbart
ikke er muligt at tilvejebringe yderligere dokumentation for opfyldelsen
af dette kriterie.
Rettidig anmodning om udbetaling
Er ansøgningen indgivet tidligst efter 26 ugers ansættelse og senest 26
uger efter, at perioden på 26 uger er udløbet?
(Lov om jobordning for veteraner § 4, stk. 3 og § 3, stk. 1)
Af redegørelsen af 15. maj 2023 fremgik det, at der i 25 af de 51 sager
var anmodet om udbetaling rettidigt, mens anmodning om udbetaling i
seks sager ikke var indsendt rettidigt. I 20 sager manglede der doku-
mentation for opfyldelse af kriteriet.
Sagsnr.: 2023/015137
Dok.nr.: 3031305
Side 8 af 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Orientering vedr. endelig redegørelse om udbetaling af ydelser til virksomheder, fra forsvarsministeren
2784881_0009.png
For at belyse de 20 sager, hvor der manglede dokumentation, har Ve-
terancentret indhentet yderligere dokumentation fra virksomhederne
samt tilvejebragt data fra indkomstregistret.
Efter tilvejebringelse af dokumentationen ændres delkonklusionerne, så
Veterancentret nu i 37 af de 51 sager kan bekræfte, at udbetalingsan-
modningen var rettidig. Antallet af sager, som ikke lever op til kriteriet,
ændrer sig samtidigt til 10 sager. Der er således fortsat fire sager, hvor
der ikke kan tilvejebringes dokumentation, som belyser, hvorvidt udbe-
talingsanmodningen er fremsendt rettidigt. Det er Veterancentrets vur-
dering, at det umiddelbart ikke er muligt at tilvejebringe yderligere do-
kumentation for dette kriterie.
Gennemsnitlig arbejdstid
Er den gennemsnitlige arbejdstid opgjort for perioden på 26 ugers an-
sættelse mindst 15 timer om ugen?
(Lov om jobordning for veteraner § 3, stk. 2)
Af redegørelsen af 15. maj 2023 fremgik det, at 26 ud af 51 sager le-
vede op til kravet om gennemsnitlig mindst 15 timers ansættelse om
ugen. Der blev ikke identificeret sager, hvor det kunne bekræftes, at
kriteriet om 15 timers ugentlig ansættelse ikke blev opfyldt. I 25 sager
manglede der dokumentation for opfyldelsen af kriteriet.
For at belyse de 25 sager, hvor der manglede dokumentation, har Ve-
terancentret indhentet yderligere dokumentation fra virksomhederne
samt tilvejebragt data fra indkomstregistret.
Efter tilvejebringelse af dokumentationen ændres delkonklusionerne, så
Veterancentret nu i 44 af de 51 sager kan bekræfte, at den gennem-
snitlige ugentlige arbejdstid var mindst 15 timer om ugen. I fire sager
peger dokumentationen på, at sagen ikke lever op til dette kriterie. Til-
vejebragte lønsedler fra virksomhederne viser således, at ansættelsen
har været på under 15 timer ugentligt. Der er fortsat tre sager, hvor
det ikke er muligt at tilvejebringe dokumentation gennem indkomstre-
gistret eller virksomhederne, som belyser, hvorvidt kriteriet om gen-
nemsnitlig arbejdstid er opfyldt. Det er Veterancentrets vurdering, at
det umiddelbart ikke er muligt at tilvejebringe yderligere dokumenta-
tion for dette kriterie.
Ikke-afbrudt ansættelsesforhold
Har ansættelsesforholdet været afbrudt?
(Lov om jobordning for veteraner § 3, stk. 2)
Af redegørelsen af 15. maj 2023 fremgik det, at ansættelsesforholdet i
20 af de 51 sager ikke havde været afbrudt. Der blev ikke identificeret
Sagsnr.: 2023/015137
Dok.nr.: 3031305
Side 9 af 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Orientering vedr. endelig redegørelse om udbetaling af ydelser til virksomheder, fra forsvarsministeren
2784881_0010.png
sager, hvor det kunne bekræftes, at ansættelsesforholdet i løbet af de
26 uger havde været afbrudt. I 31 sager manglede der dokumentation
for opfyldelsen af kriteriet.
For at belyse de 31 sager, hvor der manglede dokumentation, har Ve-
terancentret indhentet yderligere dokumentation fra virksomhederne
samt tilvejebragt data fra indkomstregistret.
Efter tilvejebringelse af dokumentationen ændres delkonklusionerne, så
Veterancentret nu i 49 af de 51 sager kan bekræfte, at ansættelsesfor-
holdet ikke har været afbrudt. Der er fortsat ikke identificeret sager,
hvor det kan bekræftes, at kriteriet ikke er opfyldt. I to sager har det
ikke været muligt at tilvejebringe dokumentation fra indkomstregistret
eller virksomhederne, som kan belyse, hvorvidt kriteriet om ikke-af-
brudt ansættelsesforhold er opfyldt. Det er Veterancentrets vurdering,
at det umiddelbart ikke er muligt at tilvejebringe yderligere dokumen-
tation for dette kriterie.
Dokumentation for udbetaling
Er ansøgningen om udbetaling vedlagt Veterancentrets bekræftelse på,
at veteranen er i målgruppen, dokumentation for ansættelsens varig-
hed, omfang og påbegyndelsestidspunktet samt for, at ansættelsesfor-
holdet ikke har været afbrudt?
(Lov om jobordning for veteraner §4, stk. 2)
Af redegørelsen af 15. maj 2023 fremgik det, at virksomhederne i 10
ud af de 51 sager havde vedlagt den nødvendige dokumentation ved
fremsendelse af anmodning om udbetaling. Veterancentret var dog selv
i besiddelse af den fornødne dokumentation i visse af sagerne. Samlet
set blev der ved den bagudrettede gennemgang ikke fundet den nød-
vendige dokumentation vedlagt udbetalingsanmodningen i 41 sager.
Da kriteriet omhandler vedlæggelsen af dokumentation på tidspunktet
for udbetalingsanmodning, vil en ændring af denne delkonklusion
kræve, at virksomhederne genfinder tidligere fremsendte mails til Vete-
rancentret. Da Veterancentret ikke har modtaget sådan dokumentation
fra virksomhederne, er der ingen ændringer til denne delkonklusion.
Vurdering af baggrunden for Veterancentrets tilgang til forvaltning af
jobordningen
Veterancentret vurderede i redegørelse af 15. maj 2023, at kriterierne
for udbetaling af jobpræmier i lov om jobordning for veteraner i en vis
grad var kendt i Veterancentret. Der var samtidig indikationer på, at
der i Veterancentret kan have været en opfattelse af, at dispensation
Sagsnr.: 2023/015137
Dok.nr.: 3031305
Side 10 af 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Orientering vedr. endelig redegørelse om udbetaling af ydelser til virksomheder, fra forsvarsministeren
2784881_0011.png
fra kriterierne var mulig, så længe man administrerede i overensstem-
melse med lovens formål og støttede virksomheder, der havde ansat
en veteran i målgruppen.
Tilvejebringelsen af supplerende dokumentation har yderligere belyst
baggrunden for Veterancentrets tilgang til forvaltningen af jobordnin-
gen. Det er således ved sammenligning af sagernes opfyldelse af lo-
vens kriterier i perioden 2017-2023 afdækket, at der allerede fra ord-
ningens opstart har været sager, som ikke opfylder tidskriterierne. An-
delen af sager, som ikke opfylder et eller flere af lovens tidskriterier, er
således relativt stabilt gennem ordningens første år, hvorefter andelen
falder frem mod 2023. Dette tyder på, at der allerede fra ordningens
start i varierende grad har været kendskab til og opmærksomhed på
lovens kriterier og/eller en opfattelse af, at der kunne dispenseres her-
fra, som på den baggrund kan være ført videre. Dette understøttes
yderligere af, at tidskriterierne ikke fremgår af Veterancentrets sagsbe-
handlerinstruks af 2017 eller procedure for behandling af jobordningen
af 2019. I begge dokumenter fremgår målgruppekriteriet, men ikke
tidskriterierne. Som det fremgår af den første redegørelse, er den tidli-
gere praksis ophørt i februar 2023, hvor Veterancentret bliver opmærk-
som på forholdet.
Konklusion
Efter tilvejebringelsen af yderligere dokumentation stiger antallet af sa-
ger, som på baggrund af den bagudrettede gennemgang vurderes at
opfylde de enkelte kriterier i lov om jobordning for veteraner. Opsum-
merende vurderer Veterancentret på baggrund af den tilgængelige do-
kumentation for de 51 sager at:
Alle 51 sager vedrører ansættelse af en veteran.
I 50 har veteranen været i målgruppen for jobordningen.
I én sag har det ikke været muligt med en rimelig grad af sikker-
ked at vurdere, hvorvidt veteranen var i målgruppen for jobord-
ningen.
I 14 sager har virksomhederne modtaget målgruppebekræftelse
forud for indgåelse af ansættelsesaftale.
I 21 sager lever sagen ikke op til kriteriet.
I 16 sager har det ikke været muligt at vurdere, hvorvidt kriteriet
er opfyldt.
I 37 sager er udbetalingsanmodningen modtaget rettidigt.
I 10 sager lever sagen ikke op til kriteriet.
I fire sager har det ikke været muligt at vurdere, hvorvidt kriteriet
er opfyldt.
I 44 sager har den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid været
mindst 15 timer om ugen.
I fire sager lever sagen ikke op til kriteriet.
Sagsnr.: 2023/015137
Dok.nr.: 3031305
Side 11 af 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Orientering vedr. endelig redegørelse om udbetaling af ydelser til virksomheder, fra forsvarsministeren
I tre sager har det ikke været muligt at vurdere, hvorvidt kriteriet
er opfyldt.
I 49 sager har ansættelsesforholdet ikke været afbrudt.
I to sager har det ikke været muligt at vurdere, hvorvidt kriteriet
er opfyldt.
I 10 sager har virksomhederne vedlagt den nødvendige dokumenta-
tion ved fremsendelse af udbetalingsanmodning.
I 41 sager har den nødvendige dokumentation, enten helt eller
delvist, ikke været vedlagt udbetalingsanmodningen, eller ved
den bagudrettede gennemgang ikke været mulig at fremfinde
vedlagt udbetalingsanmodningen.
Alle sager omhandler således veteraner, og alle veteraner, med en en-
kelt mulig undtagelse, vurderes at have været i målgruppen for jobord-
ningen. Langt størstedelen af sagerne opfylder endvidere kriterierne
om rettidig udbetalingsanmodning, minimum 15 timers gennemsnitlig
ugentlig ansættelse samt ikke-afbrudt ansættelsesforhold. For kriteriet
vedr. modtagelse af målgruppebekræftelse forud for indgåelse af an-
sættelsesaftale kan Veterancentret dog kun for en mindre andel af sa-
gerne bekræfte opfyldelsen.
Den tilvejebragte dokumentation bekræfter dermed den tidligere rede-
gørelses billede af, at den største udfordring for virksomhederne og i
Veterancentrets forvaltning af jobordningen, har været overholdelse af
kriteriet om, at målgruppebekræftelsen skal foreligge senest ved ind-
gåelse af ansættelsesaftalen.
Ses der på sager, hvor alle tids- og målgruppekriterier på sagsbehand-
lingstidspunktet på baggrund af den bagudrettede gennemgang og den
tilgængelige dokumentation vurderes at være overholdt, stiger antallet
af sager fra seks til 11 sager. De 11 sager inkluderer dog syv sager,
hvor den obligatoriske dokumentation ikke er fundet vedlagt udbeta-
lingsanmodningen i den bagudrettede gennemgang. Medtages dette
kriterie, er der således kun fire af de 51 sager, hvor Veterancentret kan
dokumentere, at samtlige kriterier for udbetaling af jobpræmier i lov
om jobordning for veteraner er opfyldt.
I 29 sager viser den tilgængelige dokumentation, at ét eller flere af
tids- og målgruppekriterierne ikke er opfyldt. Hvis kriteriet om obliga-
torisk dokumentation vedlagt udbetalingsanmodningen medtages, sti-
ger dette tal til 47 sager, hvor Veterancentret ikke kan bekræfte opfyl-
delsen af alle kriterierne for udbetaling, eller ikke ved den bagudret-
tede gennemgang har kunne finde dokumentationen vedlagt udbeta-
lingsanmodningen. Dette bekræfter den tidligere redegørelses billede
af, at dokumentationspraksissen på jobordningen ikke har været fyl-
destgørende. Dokumentations-, registrerings- og journaliseringskrav
Sagsnr.: 2023/015137
Dok.nr.: 3031305
Side 12 af 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Orientering vedr. endelig redegørelse om udbetaling af ydelser til virksomheder, fra forsvarsministeren
2784881_0013.png
er, som anført i den tidligere redegørelse, efterfølgende blevet ind-
skærpet på tværs af organisationen.
Ses der bort fra kriteriet vedr. målgruppebekræftelse før indgåelse af
ansættelsesaftale samt vedlæggelse af fyldestgørende dokumentation
ved udbetalingsanmodning, stiger antallet af sager, som opfylder alle
øvrige tids- og målgruppekriterier, til 31 sager af de 51 sager.
For de øvrige konklusioner i redegørelsen af 15. maj 2023 medfører til-
vejebringelse af yderligere dokumentation ingen ændringer. Der er så-
ledes fortsat ikke fundet uhjemlede udbetalinger på sager efter 9. fe-
bruar 2023, ligesom Veterancentret fastholder sin vurdering af, at der
på baggrund af det foreliggende materiale ikke er grundlag for at mis-
tænke virksomheder for svig.
Veterancentrets redegørelse for igangsatte foranstaltninger
Som beskrevet i redegørelsen af 15. maj 2023 har Veterancentret truf-
fet foranstaltninger med henblik på at imødegå de problemstillinger,
som redegørelsen har rejst. Den tidligere praksis er ophørt i februar
2023, ligesom dokumentations-, registrerings- og journaliseringskrav
er blevet indskærpet på tværs af organisationen.
Veterancentret har i maj 2023 påbegyndt en yderligere gennemgang af
forvaltningen af jobpræmieordning. Dette har ført til udarbejdelse af
nyt procesdiagram og en ny procesbeskrivelse. Der er også foretaget
opdatering og udbygning af godkendelsesprocesser, formularer, vejled-
ninger og standardbreve. Der er endvidere etableret supplerende kon-
troller flere steder i processen. Det nye procesdiagram og den nye pro-
cesbeskrivelse er forelagt Forsvarsministeriets Interne Revision til kom-
mentering d. 1. september 2023.
Derudover har Veterancentret styrket den interne kontrol- og risiko-
håndtering på tværs af organisationen, hvilket styrkes yderligere med
oprettelsen af en ny stilling med fokus på procesoptimering, som be-
sættes 1. oktober 2023. I efteråret 2023 påbegynder Veterancentret
en fornyet gennemgang af processerne på øvrige områder, hvor Vete-
rancentret forestår udbetalinger, med henblik på at anvende lærings-
punkterne fra særligt procesoptimeringen af jobordningen. Den forny-
ede gennemgang vil finde sted ud fra en risikobaseret tilgang, idet flere
af processerne tidligere har været forelagt Forsvarsministeriets Interne
Revision, ligesom en række processer allerede er gennemgået i starten
af 2023. Endelig er Veterancentret fortsat i dialog med Forsvarsmini-
steriets Personalestyrelse om at styrke den juridiske støtte til Veteran-
centret.
Håndtering af igangværende sager
Sagsnr.: 2023/015137
Dok.nr.: 3031305
Side 13 af 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Orientering vedr. endelig redegørelse om udbetaling af ydelser til virksomheder, fra forsvarsministeren
Veterancentret har fire igangværende sager, som er påbegyndt før fe-
bruar 2023. Da der endnu ikke er udbetalt jobpræmier i disse sager,
indgår de ikke i redegørelsen.
Veterancentret har nu modtaget udbetalingsanmodning fra virksomhe-
derne i tre af disse sager og kan i denne sammenhæng orientere om,
at to af sagerne ikke overholder lovens krav om målgruppebekræftelse
senest på tidspunktet for indgåelse af ansættelsesaftalen. Veterancen-
tret har i forbindelse med udarbejdelsen af de to redegørelser kontak-
tet de pågældende virksomheder og oplyst om forlænget sagsbehand-
lingstid. Veterancentret har dertil modtaget en udbetalingsanmodning
på en sag, hvor overholdelse af kriteriet om ordinære ansættelsesfor-
hold er under afklaring med juridisk bistand fra Forsvarsministeriets
Personalestyrelse. I den sidste sag afventer Veterancentret fortsat ud-
betalingsanmodning fra virksomheden. Fremadrettede sager vil være
påbegyndt efter februar 2023.
Bilagsliste
Bilag 1: Afdækning af jobpræmieudbetalinger – opdateret oversigt
september 2023
Veterancentrets redegørelse – slut.
2. FPS’ fornyede vurdering af muligheden for at kræve tilbage-
betaling
Som beskrevet i FPS’ redegørelse vedrørende Veterancentrets forvalt-
ning af jobordning for veteraner af 15. maj 2023 fremgår det af lov om
jobordning for veteraner § 5, at en ansøger, der uberettiget har modta-
get beløbet, skal tilbagebetale beløbet, hvis udbetalingen skyldes ar-
bejdsgiverens urigtige oplysninger, eller hvis arbejdsgiveren i øvrigt
indså eller burde have indset, at modtagelsen af beløbet var uberetti-
get.
De supplerende oplysninger, Veterancentret nu har indhentet, bekræf-
ter det billede, der tegnede sig i FPS’ redegørelse vedrørende Veteran-
centrets forvaltning af jobordning for veteraner af 15. maj 2023, og op-
lysningerne fører derfor heller ikke til en ændret vurdering af, hvorvidt
der bør kræves tilbagebetaling fra de virksomheder, der uberettiget har
fået udbetalt jobpræmie.
Bilag (POF - ikke vedlagt)
Afdækning af jobpræmieudbetalinger – oversigt.
Sagsnr.: 2023/015137
Dok.nr.: 3031305
Side 14 af 14