Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2759080_0001.png
Geotermi taskforce
Status på geotermi i Danmark
Kontor/afdeling
FOR
Dato
01-03-2023
J nr.
/JNRD
Baggrund
Geotermisk varme kan forsyne en stor del af den danske fjernvarmeforsyning med
grøn varme. Der er dog kun etableret få geotermianlæg i Danmark, og heraf er kun
et enkelt anlæg i drift. Mulighederne for at udnytte geotermi til fjernvarmeformål har
været i fokus mange gange gennem tiden. Blandt andet gennem en indsats fra de
lokale fjernvarmeselskaber samt DONG Energy (nu Ørsted), der var involveret i de
tre etablerede geotermianlæg. Herudover udarbejdede Energistyrelsen en
geotermiundersøgelse i 2016, der havde fokus på større udvalgte
fjernvarmesystemer og geotermianalysen 2020, der i højere grad så på de
væsentlige barrierer for udbredelsen af geotermi i Danmark.
Der findes i dag tre geotermianlæg i Danmark. I Thisted (idriftsat 1984) med en
effekt af den geotermiske varme på 8,6 MW, i København (idriftsat 2005) med en
effekt på 14 MW og i Sønderborg (idriftsat 2013) med en effekt på 10 MW. Heraf er
kun anlægget i Thisted i drift. Alle steder er anlæggene etableret med henblik på, at
det lokale fjernvarmeselskab selv skal eje og drive geotermianlægget.
Geotermiundersøgelsen 2016
På baggrund af energiaftalen i 2012, blev der igangsat en undersøgelse af
mulighederne for udnyttelse af geotermisk varme til fjernvarmeformål i Danmark.
Her blev 28 områder udvalgt på baggrund af fjernvarmegrundlaget og geologiske
screeninger fra GEUS.
Geotermiundersøgelsens 28 områder
Brønderslev, DTU-Holte, Frederikshavn, Frederiksværk, Grenå, Haderslev,
Helsingør (forbundet med Norfors i Hørsholm), Herning, Hillerød (forbundet
med Farum Fjernvarme), Hjørring, Holstebro, Horsens, Kalundborg, Maribo,
Nyborg, Nykøbing, Randers, Ringsted, Roskilde (forbundet med det
storkøbenhavnske system), Silkeborg, Skive, Slagelse, Sønderborg, Thisted,
Viborg, Aabenraa, Aalborg, Aarhus
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Orientering vedr. afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2759080_0002.png
I Danmark er geotermivandets temperatur som udgangspunkt ikke tilstrækkeligt til,
at det kan sendes direkte ind i fjernvarmenettet. Temperaturen skal derfor hæves.
Det kan enten ske ved anvendelse af eldrevne varmepumper eller
absorptionsvarmepumper (varmepumper drevet af varme fra fjernvarmekedler). Da
undersøgelsen blev lavet var afgiften på el til fjernvarmeproduktion moderat (i dag
svarer den til EU’s minimumssats). Samtidig begrænsede reguleringen mange
steder mulighederne for at anvende absorptionsvarmepumper. Det resulterede i, at
eldrevne varmepumper flere steder var den eneste mulighed for at hæve
geotermivandets temperatur, selvom det ikke var den billigste løsning.
Undersøgelsen konkluderede, at det var svært for geotermianlæg at konkurrere
med relevante alternativer – primært biomasseanlæg.
I dag er fokus på de eldrevne varmepumper. Det skyldes især reduktionen af
afgifter på el til fjernvarmeproduktion og et større fokus på elektrificering.
Geotermianalysen 2020
Energistyrelsen fremlagde i foråret 2020 Geotermianalysen. Denne havde til formål
at kortlægge hindringer for udnyttelsen af geotermisk varme i Danmark. Analysen
pegede på tre væsentlige udfordringer:
Geotermi var ikke selskabsøkonomisk rentabelt
Geotermi var ikke samfundsøkonomisk rentabelt
Den økonomiske regulering på fjernvarme blev af branchen set som en
potentiel hindring for at sikre, at investeringen kunne forrentes
tilfredsstillende.
De økonomiske analyser var baseret på Energistyrelsens teknologikatalog og
prisfremskrivninger.
Geotermi-taskforce
Med udgangspunkt i Geotermianalysen blev aftalepartierne (daværende regering
(S), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet) som en
del af
Aftale om stimuli og grøn genopretning (6. december 2020)
enige om at
oprette en geotermi-taskforce. Aftalen blev indgået i forbindelse med finansloven
for 2021.
Taskforcen havde til opgave at gennemføre et analysearbejde, der skulle afdække
det samfundsøkonomiske potentiale for indpasning af geotermi i
fjernvarmesektoren. Derudover skulle taskforcen udvikle et bud på en konkret
statslig støttemodel, der kunne understøtte en omkostningseffektiv udvikling af
geotermi som teknologi, og som kunne godkendes efter EU's statsstøtteregler.
Formålet var at se nærmere på de selskabs- og samfundsøkonomiske
udfordringer. Forhold omkring den økonomiske regulering skulle ikke medtages i
taskforcen, da det kørte i et andet og bredere spor.
Side 2/11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Orientering vedr. afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2759080_0003.png
Konkurrencedygtig geotermi
I forsommeren 2021 meldte et partnerskab i Aarhus, at de nu var klar til etablering
af et storskala geotermiprojekt uden statslig støtte.
Der forventedes således ikke længere at være et behov for støtte til projektet, der
ifølge parternes analyser samtidig er den samfundsøkonomisk bedste
forsyningsløsning.
Det konkurrencedygtige projekt står i kontrast til konklusionerne fra
geotermianalysen. Det kan blandt andet skyldes, at der i Aarhus er tale om et
storskalaprojekt med et system bestående af flere anlæg. Teknologikataloget
havde dengang kun oplysninger om enkeltstående anlæg. Storskalaanlæg er siden
da føjet til teknologikataloget. En anden årsag til afvigelsen kan skyldes de lokale
forhold, der gør sig gældende i Aarhus, hvilket ikke blev afspejlet i de generelle
økonomiberegninger.
Med et konkurrencedygtigt projekt i Aarhus var det store behov for offentlig støtte til
geotermisk varme, der var centralt ifm. oprettelsen af geotermi-taskforcen, dermed
ikke længere presserende.
Ny økonomisk regulering for geotermi
Geotermiprojektet i Aarhus pegede på, at det var muligt at lave et rentabelt
geotermiprojekt uden statslig støtte. Den primære udfordring for den videre proces i
Aarhus var den økonomiske regulering, hvilket som nævnt ovenfor blev konkluderet
i Geotermianalysen. Partnerskabet i Aarhus ønskede at kunne indgå en aftale uden
at blive begrænset af den økonomiske regulering. Aftalen skulle blandt andet sikre
geotermioperatørens investering og give fjernvarmeselskabet mulighed for at
vælge det projekt, der var det mest økonomisk fordelagtige på
godkendelsestidspunktet. I løbet af foråret 2021 var de generelle drøftelser omkring
ny økonomisk regulering af fjernvarmesektoren gået i stå. Det betød, at taskforcen
fandt det relevant at fokusere på den økonomiske regulering af geotermi.
Taskforcens arbejde med ændring af den økonomiske regulering for geotermi
resulterede i, at der i slutningen af 2021 blev indgået en bred aftale om at justere
rammerne for geotermi. Det skete i aftalen (Opfølgende
aftale ifm Klimaaftale for
energi og industri mv) Prisregulering af fjernvarme fra geotermiske anlæg,
der nu er
implementeret i lovgivningen. Aftalen undtager geotermi fra den nuværende
prisregulering forudsat, at geotermiprojektets parter bl.a. indarbejder nogle
overordnede forbrugerbeskyttende principper i deres privatretlige kontrakt.
Kendte planlagte geotermiprojekter
Efter indgåelsen af opfølgningsaftalen om prisregulering for geotermi er projektet i
Aarhus godkendt iht. Varmeforsyningsloven. Derudover er der indgået tre
interessetilkendegivelser – i hhv. Københavnsområdet, Skanderborg-Hørning og
Holbæk. I april 2023 indgik Innargi og Sønderborg Varme endvidere aftale om et
Side 3/11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Orientering vedr. afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2759080_0004.png
geotermiprojekt, der bygger på erfaringerne fra det eksisterende geotermianlæg i
Sønderborg.
Geotermi i Aarhus
I Aarhus er fjernvarmeselskabet Kredsløb gået sammen med
geotermioperatøren Innargi om etablering af et storskala geotermianlæg.
Projektet består af syv anlæg, der samlet forventes at dække ca. 20 pct. af
fjernvarmeforbruget i Aarhus. Det samlede projekt forventes at være
færdigetableret i 2030, men allerede i 2025 forventes den første varme at
kunne leveres fra pilotanlægget.
Innargi etablerer og driver anlæggene, mens Kredsløb betaler for det løbende
energiforbrug samt en fast årlig omkostning for den tilgængelige
varmeproduktionskapacitet. Anlægget forventes at have en levetid på 30 år.
Innargi har oplyst, at nærliggende byer i et vist omfang kan inddrages i forbindelse
med etablering af større projekter. Det kan være med til at åbne for muligheden for
at udvide geotermiprojektet i Aarhus til Skanderborg-Hørning og
Københavnsprojektet til Holbæk. Fjernvarmeselskabet, Skanderborg-Hørning
Fjernvarme A.m.b.a. har ikke udmeldt et estimat på potentialet.
I København undersøger selskabet Innargi, der har en eneretstilladelse til
efterforskning og indvinding af geotermisk energi i hovedstadsområdet, sammen
med fjernvarmeselskaberne CTR, HOFOR og VEKS muligheden for etablering og
drift af geotermiske anlæg med en samlet kapacitet på 120-240 MW.
Senest har forsyningsselskabet Fors indgået en aftale med Innargi om at
undersøge mulighederne for geotermi i Holbæk. Såfremt projektet realiseres, er
forventningen, at der kan blive tale om ca. 15-30 MW geotermi til forsyning af op til
60 pct. af Holbæk bys planlagte fjernvarmebehov.
Ud over de nævnte byer/områder har Bach Gruppen søgt om tilladelse i Viborg.
Der er flere fjernvarmeselskaber rundt om i landet, hvor man overvejer geotermi.
Herudover er der ligeledes viden om et selskab, der udviser interesse i geotermi og
som arbejder på at udvikle ny teknologi til indvinding af geotermisk varme. Der er
dog ikke kendskab til flere fremskudte planer på geotermiområdet.
Side 4/11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Orientering vedr. afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2759080_0005.png
Potentiale for geotermi i Danmark
Der er betydelige mængder geotermisk energi i den danske undergrund. Hvorvidt
det kan betale sig at udnytte den til fjernvarmeformål afhænger af flere faktorer,
herunder
De geotermiske forhold
Konkurrencen med andre fjernvarmeproduktionsanlæg
Fjernvarmesystemets produktionsbehov
Geotermiske forhold
Geotermi i Danmark – også kaldet dyb geotermi er udnyttelse af jordens varme fra
dybe boringer. Omkostningerne forbundet med produktion af geotermisk varme
afhænger primært af forhold som temperaturniveau samt kompleksiteten ifm.
boring og driften af disse. Der kan være store forskelle på disse parametre rundt
om i Danmark. GEUS peger på, at der i en meget stor del af Danmark vil være
gode muligheder for at indhente geotermisk varme.
Konkurrencen med andre fjernvarmeproduktionsanlæg
Geotermi forventes primært at skulle konkurrere med store varmepumpeanlæg
med især luft, men også anlæg med havvand som varmekilde, og biomasseanlæg.
Her vil de nævnte geotermiske forhold vedr. temperatur og kompleksitet i boringer
få betydning for, om geotermi er konkurrencedygtigt.
Efterspørgslen vil på kort sigt være begrænset af, at det ofte vil være billigere at
anvende eksisterende anlæg. Især affaldsforbrændingsanlæg, der findes i de fleste
mellemstore og store fjernvarmesystemer, vil være en begrænsning for
udbygningen af geotermi. Eksisterende biomasseanlæg, varmepumper, solvarme
og overskudsvarme vil også medvirke til at begrænse efterspørgslen på kort sigt.
Det er dog værd at bemærke, at geotermiprojekter har en forholdsvis lang
etableringsperiode. Projektet i Aarhus forventes eksempelvis først afsluttet i 2030.
De kortsigtede udfordringer med konkurrence fra eksisterende anlæg kan derfor
vise sig at være begrænsede, da der vil være mange anlæg, der skal udskiftes over
de næste 10-15 år.
Fjernvarmesystemets produktionsbehov
Varmesalget, der ligger til grund for fjernvarmeproduktionsbehovet i et system, har
også betydning for om – og i hvilket omfang – geotermi er attraktivt. Derfor
vurderes geotermianlæg primært at blive efterspurgt i de mellemstore og store
fjernvarmesystemer.
Et stort behov for fjernvarmeproduktion øger muligheden for at udnytte
storskalafordele og giver samtidig mulighed for – i hvert fald indledningsvist - kun at
indpasse geotermi som en mindre andel af fjernvarmeforsyningen med henblik på
at mindske risikoen ved projektet.
Side 5/11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Orientering vedr. afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2759080_0006.png
Samlet potentiale for geotermi
Overordnet vurderes geotermi at kunne indpasses i 25-35 fjernvarmesystemer.
Vurderingen er baseret på selskabernes varmesalg, forventning til
minimumskapacitet for et anlæg og anslået niveau for driftstimer (for at sikre høj
nok kapacitetsudnyttelse til, at geotermi er konkurrencedygtigt). Endelig indgår det i
vurderingen, at fjernvarmeselskaberne som udgangspunkt ønsker at supplere
geotermi med andre produktionsformer pga. risici forbundet med geotermiske
forhold som geologi og temperatur samt etablering og drift af anlægget. Under
disse forudsætninger vurderes geotermi dermed at kunne dække omtrent 15 pct. af
den danske fjernvarmeproduktion. Lokale geotermiske forhold og lokal konkurrence
fra andre varmeproduktionsformer må forventes at medføre, at geotermi kommer til
at dække mindre end de 15 pct. Ligeledes kan omfanget af geotermi stige såfremt
andre forhold får positiv betydning for konkurrencedygtigheden for geotermi.
Vurderingen er baseret på den teknologi, der hidtil er anvendt i Danmark.
Geotermiens rolle i det danske fjernvarmesystem
Omkostningerne forbundet med produktion af fjernvarme fra et geotermianlæg kan
variere meget afhængigt af placering. Det samme gælder omkostningerne
forbundet med det enkelte fjernvarmeselskabs alternative produktionsformer.
Mange fjernvarmeselskaber og kommuner giver udtryk for, at de har svært ved at
finde hensigtsmæssige placeringer til fjernvarmeproduktionsanlæg pga.
eksempelvis områder med naturbeskyttelse, fredning og lignende. Dette kan være
med til at fordyre de fleste alternative løsninger. Geotermiske anlæg har derimod
kun behov for mindre plads på jordoverfladen og har derudover ikke særlige støj-
og emissionsudfordringer. Sådanne anlæg skal dog gerne placeres
hensigtsmæssigt ift. fjernvarmetransmissions- og distributionssystemerne.
På grund af usikkerheden forbundet med de geotermiske forhold er der som nævnt
en vis risiko forbundet med geotermianlæg. Til gengæld er energiinputtet til et
geotermianlæg mindre end de fleste alternativer. Med de aktuelle store
usikkerheder på energimarkedet med høje og fluktuerende priser er det en fordel
ift. risici, at geotermi er mindre følsom over for prisudsving. Geotermi kan endvidere
være med til at fortrænge anvendelsen af importerede brændsler som fx biomasse
og dermed være med til at sikre Danmarks energiuafhængighed.
Dertil kommer, at det i
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
fra
16. juni 2020 blev aftalt at forbrændingskapaciteten på de danske
affaldsforbrændingsanlæg skal nedbringes. Geotermianlæg er som udgangspunkt
kendetegnet ved høje faste omkostninger til etablering og drift, men lave variable
omkostninger til produktion. Geotermi kræver derfor typisk et højt antal driftstimer
for at være konkurrencedygtigt. I de store og mellemstore fjernvarmesystemer
anvendes affaldsvarme ofte som grundlast. Geotermi har dermed også potentiale til
Side 6/11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Orientering vedr. afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2759080_0007.png
at erstatte varmeproduktionen fra affaldsforbrændingsanlæggene i takt med, at
nogle af disse udfases.
Rammer for geotermi
Projektet i Aarhus forventes gennemført støttefrit. Dette indikerer, at det kan være
muligt at etablere geotermi støttefrit. Det er derfor muligt, at der dermed ikke vil
være grundlag for at give statsstøtte med henblik på at gøre geotermi rentabelt,
som det ellers var hensigten, da man i 2020 nedsatte geotermi-taskforcen. Der er
tydeligvis en interesse for geotermi i Danmark, men om det generelt vil være
rentabelt at etablere nye anlæg vides endnu ikke. Såfremt den kommende tid viser,
at geotermi mod forventning har svært ved at konkurrere med andre varmekilder,
kan man politisk genoverveje, om planerne om en statsstøtteordning til etablering,
drift eller lignende skal genbesøges. Behovet for støtte kan også vise sig afhængigt
af skala, hvorfor det er muligt at mindre projekter ikke kan konkurrere med
alternative forsyningsløsninger.
Projektet i Aarhus forventer at have pilotanlæg klar til levering af varme i 2025.
Dette kan derfor være hensigtsmæssigt herefter at gøre status på
geotermiområdet. Ressourcer til Energistyrelsen i forbindelse med opfølgning på
geotermi skal afklares når en evt. opfølgning ønskes igangsat.
Tiltag til at understøtte yderligere udvikling af geotermi
Energistyrelsen har fået input fra branchen til, hvad der vurderes at være de
vigtigste muligheder for at understøtte geotermi. Fokus er nu ikke længere på de
udfordringer, der blev identificeret med geotermianalysen (konkurrenceevne og
økonomisk regulering), og som dannede grundlag for geotermi-taskforcen.
Generelt lyder meldingen fra flere sider, at forholdene er gode. Det bemærkes, at
flere af de input, Energistyrelsen har fået, har været fra en enkelt interessent og
dermed ikke nødvendigvis er gældende for branchen generelt. Ønsker man at gå
videre med nogle af punkterne bør det derfor først afklares i hvilket omfang, der er
en generel interesse, ligesom det er vigtigt at analysere konsekvenserne ved at
gennemføre sådanne tiltag.
Nogle af de input Energistyrelsen har fået fra branchen beskrives her:
Tildelingskriterier: Meddelelse af eneretstilladelser til geotermi dybere end
250 meter, er hidtil sket på baggrund af blandt andet det af ansøgeren
tilbudte arbejdsprogram, og måden hvorpå ansøger har til hensigt at
foretage indvinding i det pågældende område. Efter de nuværende regler
vil en geotermioperatør have eneretstilladelse i flere år, hvorved arealet er
reserveret. Tilladelsens areal bliver dog begrænset løbende og evt.
tilbageleveret i det omfang, tilladelsen ikke bliver udnyttet. For at imødegå
udfordringen med arealreservation har en interessent foreslået at justere
tildelingskriterierne. Det kan fx være ved at tildeling sker ud fra hvem der
Side 7/11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Orientering vedr. afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2759080_0008.png
kan tilbyde den laveste varmepris. Alternativt kan det være den operatør,
der kan indgå aftale med fjernvarmeselskabet. Det kan også ske gennem
en form for udbud. Formålet er uanset hvad at øge konkurrencen mellem
geotermioperatørernes endelige projekter i stedet for at udelukke
konkurrenter ud fra forundersøgelseskriterier.
Til det ønsker Energistyrelsen at bemærke, at tilladelsesindehaveren
fortsat er i konkurrence med flere andre fjernvarmeteknologier, herunder
havvandsvarmepumper og biomasseanlæg. Tilladelsesindehaveren har
dermed kun eneret over geotermiområdet, men ikke over hele
varmeforsyningsområdet. Endvidere bemærker Energistyrelsen, at
ansøgning om geotermitilladelse er suspenderet og under revision. Det
forventes bl.a., at revisionen vil adressere bekymringer vedrørende
arealreservation.
Arealer: Flere interessenter oplever udfordringer med at finde plads til
geotemianlæg. Det er på trods af, at geotermianlæg fylder forholdsvis lidt
på overfladen sammenlignet med andre fjernvarmeanlæg. Interessentens
forståelse er, at det i høj grad skyldes, at borgerne generelt ikke ønsker at
bo i nærheden af energianlæg. Interessenten ønsker, at der i højere grad
prioriteres plads til VE-anlæg – både fra kommunernes og fra statens side.
Tilladelser: Det kræver mange godkendelser at få godkendt et
geotermiprojekt, herunder ift. varmeforsyning, undergrund og
drikkevandsinteresser. En interessent foreslår, at der i højere grad tilbydes
hjælp til kommuner, energiselskaber og geotermioperatører til at
simplificere, udarbejde og behandle tilladelser.
Branchen har derudover præsenteret en række punkter til afklaring, hvor denne
afklaring på nuværende tidspunkt enten er etableret eller pågår. Det drejer sig om
havplanens ikrafttrædelse og de konsekvenser det har for geotermitilladelser. Der
er her kommet klarhed over, at geotermitilladelser fortsat kan meddeles for
områder med havarealer, når der inden har været samråd med relevante
ressortministre iht. havplanen. Det drejer sig endvidere om behov for at afdække
potentielle udfordringer ift. sameksistens mellem geotermi og CCS lagring. Denne
afdækning pågår pt. Endelig drejer det sig om klarhed omkring, hvornår der
foreligger en opdateret invitationsskrivelsen til geotermitilladelser. Her kan det
oplyses, at denne snarest forventes præsenteret.
Støtteordninger
Usikkerheden omkring de geotermiske forhold og den deraf afledte økonomiske
usikkerhed kan medføre, at mange projekter ikke påbegyndes, selvom geotermi i
princippet kunne være rentabelt. Det kan derfor være relevant at vurdere, om der
opstår en efterspørgsel på bedre afdækning af de geologiske forhold. Det kan fx
Side 8/11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Orientering vedr. afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2759080_0009.png
ske generelt gennem bedre kortlægning af den danske undergrund eller specifikt
ved at begrænse risikoen for specifikke projekter.
Risikoafdækningsordning
Man kan i dag søge om risikoafdækning i staten til geotermiboringer under en
eneretstilladelse. Ordningen er kapitalopbygget i 2016-2020 og udgør et samlet
statstilskud på 80 mio. kr. Ordningen kan ses som en forsikringsordning med
hensigt om, at ordningen fremadrettet er selvfinansierende via egenbetaling ifm., at
projekter optages i ordningen.
Risikoafdækningsordning
Siden 2020 har det været muligt at søge om risikoafdækning gennem
risikoafdækningsordningen. Ordningen består af tre risikoafdækninger, 1) en
borerisikodækning, der delvist dækker overskridelser af borebudgettet, 2) en
reservoirrisikodækning, der delvis dækker manglende eller skuffende ydeevne
af reservoiret og 3) en totalskadedækning, der dækker en del af tabet ved, at
en boring ikke kan gennemføres til prøvepumpning fra reservoiret, men må
opgives.
Risikoafdækningsordningen har ikke været anvendt, hvilket blandt andet kan
skyldes selve udformningen af ordningen, hvor der ifm. Energistyrelsens høring af
ordningen er peget på statstilskuddet størrelse, typen af dækninger og krav til
dokumentation. En anden årsag kan være, at der generelt har været lav interesse
for geotermi, og at risikoafdækningsordningen i ansøgeres øjne ikke er tilstrækkelig
attraktiv til de få, konkrete projekter, der er planer om. Ordningen var målrettet
forsyningsselskaberne, men efter flere projekter, der ikke er gået som forventet,
peger fjernvarmeselskaberne i højere grad på løsninger, der involverer aktører med
faglige geotermiske kompetencer. Geotermi har også generelt haft ry som værende
dyrt, selv for gode projekter. Det blev senest beskrevet i Energistyrelsens
Geotermianalyse i 2020. Hvis fjernvarmeselskaberne ikke forventer, at geotermi er
rentabelt, kan man heller ikke forvente en interesse i at påbegynde et projekt. De
seneste udmeldinger om et potentielt rentabelt projekt i Aarhus og flere
interessetilkendegivelser kan give fornyet interesse i risikoafdækning, men
målrettet geotermioperatøren i højere grad end fjernvarmeselskaber. I dialog med
branchen har en risikoafdækningsordningen i sin nuværende form dog ikke været
et udtalt ønske.
Øget statslig projektstøtte
Den nævnte projektrisiko for geotermi kan mindskes ved at øge finansieringen fra
statens side, enten som støtteordninger eller gennem statsdeltagelse i
Side 9/11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Orientering vedr. afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2759080_0010.png
geotermiprojekter. Det kender man fx fra Nordsøfonden, der indgår i projekter på
kulbrinteområdet og CO
2
-lagring.
Statslig projektstøtte kan også ske ved, at GEUS får midler til at lave strategiske
prøveboringer. Ønsker man at se nærmere på en ny ordning med direkte
finansiering til forundersøgelser eller lignende, vil næste skridt være at tage kontakt
til nogle af de udenlandske myndigheder, herunder i Nederlandene, hvor der er
forskellige tiltag til fremme af geotermi.
Nederlandene
Nederlandene har både støttet en forsikringsordning med samme typer af rammer
som den danske risikoafdækningsordning, seismiske undersøgelser og den
løbende drift i form af et tilskud til fortrængning af CO2.
Den nederlandske forsikringsordning har fungeret som inspiration til den danske
risikoafdækningsordning, da denne skulle udformes. I Nederlandene har ordningen
været interessant for især gartnerier. I Danmark har gartnerierne dog ikke vist
samme interesse. Adspurgt oplyser gartnerierhvervets brancheorganisation Dansk
Gartneri, at de vurderer, at geotermi er dyrt at anlægge, og derfor ikke attraktivt.
Det kan skyldes, at de nederlandske gartnerier/gartneriområder er større end i
Danmark, hvilket giver et bedre varmegrundlag.
I Nederlandene sker tilskuddet til fortrængning af CO2 gennem en bred
tilskudsordning, der både omfatter grønne el- og varmeproducerende teknologier,
grøn gas, kulstofslagring, brint m.v. Der er således tale om en form for
teknologineutral støtteordning til reduktion af CO2.
Bedre data om undergrunden
En anden vej til en reduceret økonomisk risiko forbundet med geotermiprojekter vil
være at forbedre og udbygge den eksisterende viden om undergrunden. Dette kan
fx ske gennem opdatering og videreudvikling af GEUS’ webGIS-portal, herunder
indsamling af nye seismiske data i områder med stort potentiale og i områder med
få data om undergrunden.
GEUS – Geotermi webGIS-portal
GEUS har samlet viden om geologiske nøgleparametre og parametre af
betydning for de geotermiske produktionsegenskaber i en åben webGIS-portal.
På baggrund af eksisterende viden forventes det muligt at udnytte geotermisk
varme de fleste steder i Danmark. Portalen er baseret på eksisterende
boringer, seismiske undersøgelser m.v. I nogle områder er informationerne så
begrænsede, at det ikke er muligt at kortlægge potentialet. Det er dog muligt,
at der også i flere af disse områder er potentiale for geotermi.
Side 10/11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Orientering vedr. afrapportering af geotermi-taskforce samt evaluering af og beslutning om nedlæggelse af risikoafdækningsordningen for geotermiboringer, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2759080_0011.png
WebGISportalen kan både anvendes af geotermioperatører, men også af
fjernvarmeselskabet eller deres konsulenter til bedre at forstå mulighederne og
potentialerne. Portalen er fx blevet anvendt i de senere års ansøgninger til
Energistyrelsen ifm. tildeling af geotermitilladelser. Portalen vil kunne udbygges til
også at belyse andre grønne anvendelsesmuligheder (fx deponering af CO2,
sæsonlagring af brint og overskudsvarme), således at undergrunden forvaltes mest
hensigtsmæssigt i forhold til de givne behov.
Det er endvidere blevet foreslået af en interessent, at GEUS i højere grad
inddrages af fjernvarmeselskaberne til at klæde dem bedre på og støtte dem ifm.
undersøgelser, drøftelser og forhandling med geotermioperatører. Dette vil således
også være en mulig støttevej.
Konklusion
Samlet gælder det, at geotermisk varme har potentiale til at forsyne en stor del af
den danske fjernvarmeforsyning med grøn varme. Overordnet vurderes geotermi at
kunne indpasses i 25-35 fjernvarmesystemer, men geotermi vil dog være i hård
konkurrence med andre varmeforsyningsanlæg, herunder affaldsforbrænding,
biomasse og varmepumper, der anvender andre varmekilder fx luft eller havvand.
Den nye prisregulering for geotermi forventes at bane vej for geotermiprojekter i
første omgang i Aarhus og efterfølgende i Hovedstadsområdet, Holbæk og
Hørning-Skanderborg. Der er endvidere bl.a. indgivet ansøgning om ny tilladelse til
efterforskning og indvinding af geotermi i Viborg området. Det forventes derfor, at
geotermi uden yderligere tiltag vil blive udbygget.
På baggrund af den aktuelle situation anbefales det, at der ikke tages skridt til at
etablere en statslig støtteordning for fremme af geotermi. Derudover anbefales det,
at udviklingen på geotermiområdet følges nøje mhp. at fremlægge en status for
udviklingen i 2026, når resultatet af den første prøveboring i Aarhus er kendt, og
når andre projekter også er længere i det forberedende arbejde..
Endelig anbefales det, givet den aktuelle udvikling inden for geotermi at nedlægge
den nuværende risikoafdækningsordning for geotermi. Anbefalingen baseres på
ordningens manglende succes, og at de forslag til ændringer, som er kommet ind
med høringen af ordningen, er af så omfattende karakter, at de i givet fald ville
udgøre en helt anden ordning. Ordningens formål om at fremme udnyttelsen af
geotermisk energi er ikke opnået og udgør en administrativ byrde for Energistyrelsen,
der kan spares ved at nedlægge ordningen.
Side 11/11