Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 160
Offentligt
2851058_0001.png
Årsrapport
Marts 2024
Årsrapport 2023
Gældsstyrelsen
Skatteministeriet
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 5
Præsentation af Gældsstyrelsen ................................................................................... 6
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ...................................................................................... 11
Målrapportering ................................................................................................................ 12
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 14
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................17
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 18
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 19
Balancen............................................................................................................................... 22
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 25
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 25
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 26
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 27
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................29
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 30
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 30
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 30
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 30
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld ......................... 30
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 31
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 31
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 32
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 32
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 32
Forelagte investeringer .................................................................................................. 32
It-omkostninger ................................................................................................................. 32
Supplerende bilag ............................................................................................................ 32
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0003.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Gældsstyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2023. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Gældsstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
Gældsstyrelsen (Driftsbevilling)
Bo- og gaveafgift (Anden bevilling)
Gebyrer, retsafgifter mv. (Anden bevilling)
Personlige fordringer (Anden bevilling)
Overtagne studielånsfordringer (Lovbunden bevilling)
Indtægter fra harmonisering af inddrivelsesrenten (Anden
bevilling)
§ 09.51.25. Forsøgsordning for socialt udsatte grupper (Reservations-
bevilling)
§ 09.51.28. Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse med
behandling af genoptagelsessager (Reservationsbevilling)
§ 09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i forbindelse med
behandling af genoptagelsessager (Reservationsbevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2023.
§ 09.31.02.
§ 09.51.16.
§ 09.51.21.
§ 09.51.22.
§ 09.51.23.
§ 09.51.24.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0005.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 4
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten. Det kan dog oplyses, at en del af fordringerne ikke er under-
lagt alle inddrivelsesskridt. Det skyldes dels, at en række af fordringerne er
låst for inddrivelse som følge af tvivl om retskraft og/eller utilstrækkelig da-
takvalitet, og dels at der er en del af kravene, hvor der ikke kan ske løninde-
holdelse som følge af manglende systemunderstøttelse.
2.
3.
København, d. 20. marts 2024
Middelfart, d. 7. marts 2024
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Anne-Sofie Jensen
Direktør
Gældsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0006.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 5
Beretning
2
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 6
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Gældsstyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Gældsstyrelsen
Gældsstyrelsens kerneopgave er at hjælpe borgere og virksomheder med at be-
tale deres gæld til det offentlige. Gennem en klar, målrettet og effektiv vejledning
understøtter Gældsstyrelsen borgere og virksomheders gældsafvikling. Gælds-
styrelsens mål er, at så mange som muligt betaler deres gæld til det offentlige,
så gældsudviklingen bremses frem mod 2030.
Dette indebærer at afslutte oprydningen af de ikke-inddrivelsesparate fordringer
samt at videreudvikle Gældsstyrelsens nye inddrivelsessystem, PSRM, som frem-
over skal understøtte alle inddrivelsesopgaverne. Sammen med de andre styrel-
ser under Skatteministeriet sikrer Gældsstyrelsen fundamentet for finansieringen
af den offentlige sektor.
2.2 Ledelsesberetning
Provenu
Det samlede inddrivelsesprovenu for 2023 udgør i 2023-priser 14 mia. kr. inklu-
sive coronalån. Årets gennemsnitlige månedlige provenu i 2023 var således på
knap 1,2 mia. kr.
Gældsstyrelsen har i 2023 fortsat den tidlige indsats over for virksomheder med
stor gæld til det offentlige. I 2023 har denne indsats bidraget til årets provenu
med 4,1 mia. kr. Det er en stigning på 0,7 mia. kr. i forhold til 2022.
Hvert år inddriver Gældsstyrelsen et milliardbeløb ved at modregne gæld i udbe-
talinger fra det offentlige. Denne indsats har i 2023 ført til et provenu på 2,9 mia.
kr., hvilket er en stigning på 0,1 mia. kr.
Endelig har Gældsstyrelsen mulighed for at foretage lønindeholdelse i borgernes
løn, før den udbetales. Provenuet på baggrund af denne indsats er på samme ni-
veau som i 2022, svarende til 1,9 mia. kr.
Ny forretningsstrategi og heraf følgende omorganisering
I 2023 har Gældsstyrelsen lavet en ny forretningsstrategi, der sætter rammerne
for Gældsstyrelsens målsætning frem mod 2030. Forretningsstrategien bygger
på tre overordnede strategiske målsætninger, som lyder:
Vi bremser og vender gældsudviklingen
Vi afslutter oprydningsopgaven
Vi sætter borgere, virksomheder og fordringshavere i centrum
Med baggrund i den nye forretningsstrategi har Gældsstyrelsen gennemført en
omfattende organisationsændring. Med omorganiseringen består Gældsstyrel-
sen nu af seks fagområder. Disse er henholdsvis Forretningsudvikling, Stab, Bor-
gere, Borger- og Virksomhedskontakt, Virksomheder samt Dataforbedring og
Kvalitet.
Gældsaftalerne
I juni 2022 blev den daværende regering samt Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og
Kristendemokraterne enige om at styrke den offentlige gældsinddrivelse frem
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 7
mod 2030. Dette gjorde de i aftalen
Nedbringelse af danskernes gæld til det of-
fentlige.
Hovedelementerne i aftalen er følgende:
Flere skal afdrage på deres gæld
Rimelige vilkår for skyldnere
Udsatte skyldnere skal hjælpes
Langsigtet plan for effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet
I forlængelse heraf kom aftalen
Initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddri-
velse i skattevæsenet
i juni 2023, denne gang mellem regeringen samt Sociali-
stisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre
og Alternativet. Aftalen har til formål at understøtte en mere effektiv opkrævning
og gældsinddrivelse i skattevæsenet frem mod 2030.
Hovedelementerne i aftalen er følgende:
Mere effektiv opkrævning
Forbedret samspil mellem opkrævning og inddrivelse
Oprydning i gældsposter og styrket gældsinddrivelse
Håndtering af låste indbetalinger i inddrivelsen
Styrket lønindeholdelse
Med afsæt i aftalen
Nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige
er en ny
model for lønindeholdelse implementeret i 2023, som skal sikre, at flere skyld-
nere afdrager på deres gæld via automatisk træk i indkomsten, før den kommer
til udbetaling. Som følge af aftalen får Gældsstyrelsen mulighed for at inddrive
på alle gældstyper for skyldnere under lavindkomstgrænsen og ikke kun på få
udvalgte, som det var tilfældet før. Aftalen medfører også, at Gældsstyrelsen kan
lønindeholde med en afdragsprocent på op til 60 pct. i stedet for de tidligere 40
pct. for skyldnere over lavindkomstgrænsen. Gældsstyrelsen har derfor i 2023
varslet 130.000 borgere om omlægning af deres lønindeholdelse.
Øget eftergivelse
Med aftalen om nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige har aftalepar-
tierne lagt vægt på, at hjælpen til udsatte skyldnere forbedres. Udsatte skyldnere
skal i højere grad kunne benytte deres mulighed for at få eftergivet gæld til det
offentlige og skal derfor have en god adgang til gældsrådgivning. Følgelig har
Gældsstyrelsen blandt andet øget samarbejdet med eksterne gældsrådgivere.
Herudover har Gældsstyrelsen behandlet markant flere ansøgninger om eftergi-
velse i 2023 end i de tidligere år.
Nedsættelse af inddrivelsesrenten
Som følge af aftalen om
Nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige
er
rentetillægget den 1. juli 2023 nedsat fra 8 pct. til 4 pct. Nedsættelsen skal med-
virke til, at flere skyldnere får mulighed for hurtigere at afdrage på deres gæld til
det offentlige.
Afskrivning efter bagatelgrænsen
For at reducere antallet af småskyldnere og understøtte at myndighederne bru-
ger deres ressourcer effektivt, er der som følge af aftalen om
Nedbringelse af
danskernes gæld til det offentlige
indført en bagatelgrænse for inddrivelse af
gæld. Bagatelgrænsen betyder, at Gældsstyrelsen kan afskrive gæld automatisk
for skyldnere med en samlet gæld under 200 kr. i hvert af inddrivelsessyste-
merne DMI og PSRM. Som følge af afskrivninger efter bagatelgrænsen er antallet
af borgere med gæld til det offentlige faldet med ca. 17 pct. i 2023, svarende til
en nettoafgang på cirka 190.000 borgere. Herudover er antallet af virksomheds-
skyldnere faldet med ca. 14 pct, svarende til en nettoafgang på cirka 23.000
virksomheder.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 8
Effektiv opkrævning og inddrivelse
Skatteforvaltningen har et langsigtet mål om en sikker og effektiv opkrævning og
inddrivelse frem mod 2030. Der er igangsat en række aktiviteter, der har til for-
mål at realisere denne vision. Arbejdet er opdelt i fire strategiske fokusområder:
Spor 1: Styrket opkrævning
Spor 2: Styrket samspil mellem opkrævning og inddrivelse
Spor 3: Oprydning af fejlramt gæld
Spor 4: Fremtidssikret drift
Gældsstyrelsen har i 2023 haft fortsat fokus på at implementere den langsigtede
plan for opkrævnings- og inddrivelsesområdet frem mod 2030. I samarbejde
mellem Skattestyrelsen, Gældsstyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
er der i 2023 blandt andet arbejdet med at:
Afklare og udbedre fejl eller mistanke om fejl i de fordringer, der er oversendt
til inddrivelse fra Skattestyrelsen
Tilslutte eksterne fordringshavere til det nye inddrivelsessystem
Afskrive gæld under bagatelgrænsen
Låste indbetalinger i inddrivelsen
Aftalen om Initiativer til effektiv opkrævning og inddrivelse i skattevæsenet berø-
rer også håndteringen af låste indbetalinger i inddrivelsen. Dette omfatter en
række initiativer og betyder blandt andet, at der fremadrettet indføres et rente-
stop på gæld, hvor det er uafklaret, om gælden lovligt må inddrives af Gældssty-
relsen, der indføres en udvidet bagatelgrænse for afskrivning af ikke-inddrivel-
sesparat gæld, samt at der laves en fokuseret indsats for oprydning og afskriv-
ning af gældsposter med låste indbetalinger.
Forældelse af underholdsbidrag efter forældelseslovens §8
Det kan for øjeblikket ikke udelukkes, at nogle krav på løbende underholdsbi-
drag kan være forældede under enten opkrævning eller inddrivelse. Det skyldes,
at der i administrationen af opkrævning og inddrivelse ikke er taget tilstrækkelig
højde for den 10-årige forældelsesfrist i forældelseslovens § 8, 1. pkt. Der er
igangsat et tværministerielt analysearbejde, der har til formål i yderligere om-
fang at udelukke, at der er indtrådt forældelse af underholdsbidrag, som er un-
der opkrævning og inddrivelse. Derudover vil analysearbejdet risikovurdere de
underholdsbidrag, hvor forældelse ikke kan udelukkes, med henblik på håndte-
ring heraf.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0010.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 9
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Gældsstyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2022
2023
2024
-932,0
918,6
-13,4
-14,9
-14,9
-999,4
1.008,3
8,9
8,1
8,1
-1.022,1
1.022,7
0,6
0,1
-
-
21,4
-50,6
-
-90,2
-
28,6
-42,5
-
-105,8
-
-
-
-
-
0,0
100,0
0,0
99,6
0,0
99,6
1.424,3
0,5
1.523,3
0,5
1.616,1
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2023 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 4,4 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2023
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret. Derudover er der i 2022
reklassificeret 6,3 mio. kr. fra lønninger til internt statsligt salg af varer og tjenester vedrørende fakturering af
IT-udviklingstimer til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS)
Regnskabsresultatet for 2023 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Gældsstyrelsen i 2023 har haft et samlet underskud på 8,1 mio. kr. i forhold til
årets samlede bevilling. Fordeling af årets resultat kan henføres til et mindrefor-
brug på 11,8 mio. kr. på løn og et merforbrug på 19,9 mio. kr. på øvrig drift. Mer-
forbruget på 8,1 mio. kr. kan primært henføres til flere bobehandlingsomkostnin-
ger end budgetteret. Merforbruget finansieres af egenkapitalens overførte over-
skud fra tidligere år.
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Ordinære driftsindtægter udgør 999,4 mio. kr. i 2023, hvilket er en stigning på
67,4 mio. kr. i forhold til 2022. Udviklingen kan primært henføres til en stigning i
bevilling som følge af opgaveflyt fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt
pris- og lønregulering. Ordinære driftsomkostninger udgør 1.008,3 mio. kr. i
2023, hvilket er en stigning på 89,7 mio. kr. i forhold til 2022. Udviklingen kan pri-
mært henføres til en stigning i personaleomkostninger samt en stigning i bobe-
handlingsomkostninger.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0011.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 10
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider) udgør 28,6 mio. kr. i 2023, hvilket er en stig-
ning på 7,2 mio. kr. i forhold til 2022, hvilket primært skyldes en stigning i tilgode-
havende debitorer, lønrefusioner samt øvrige tilgodehavender. Kortfristet gæld
udgør 105,8 mio. kr. i 2023, hvilket er en stigning på 15,6 mio. kr. i forhold til
2022, hvilket primært kan henføres til en stigning i Leverandører af varer og tje-
nesteydelser samt skyldige feriepenge.
Antal årsværk er steget fra 1.424,3 til 1.523,3, hvilket primært kan henføres til
opgaveflyt fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt afledte opgaver i forbin-
delse med gældsaftalen.
Gældsstyrelsens drift og administrerede ordninger
Gældsstyrelsen er ansvarlig for følgende hovedkonti:
Gældsstyrelsen
(Driftsbevilling)
Bo- og gaveafgift
(Anden bevilling)
Gebyrer, retsafgifter mv.
(Anden bevilling)
Personlige fordringer
(Anden bevilling)
Overtagne studielånsfordringer
(Lovbunden bevilling)
Indtægter fra harmonisering af inddrivelsesrenten
(Anden
bevilling)
§ 09.51.25.
Forsøgsordning for socialt udsatte grupper
(Reservations-
bevilling)
§ 09.51.28.
Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse med
behandling af genoptagelsessager
(Reservationsbevilling)
§ 09.51.29.
Kompensation af kommuner og regioner i forbindelse med
behandling af genoptagelsessager
(Reservationsbevilling)
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Gældsstyrelsens samlede indtægter og udgifter i
årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2023.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
§ 09.31.02.
§ 09.51.16.
§ 09.51.21.
§ 09.51.22.
§ 09.51.23.
§ 09.51.24.
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
995,5
-
158,5
-1.770,4
Regnskab
1.008,3
-4,7
-113,9
-1.671,5
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
-30,9
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i
Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Gældsstyrelsens overførte overskud udgjorde 39,0 mio. kr. primo 2023. Der er et
underskud i 2023 på 8,1 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2023
er reduceret til 30,9 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0012.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 11
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Gældsstyrelsen har fire finanslovsformål, som er angivet i finansloven for 2023.
Alle aktiviteter kan henføres til opgaver og opgøres i forhold til bevilling samt de
realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Gældsstyrelsens opgaver og ressourceforbrug for 2023.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Korrekt og effektiv inddrivelse
for at sikre et højt inddrivelses-
provenu
2. Hjælpe borgere og virksomhe-
der med at betale deres gæld til
det offentlige
3. Klar vejledning og servicering
af fordringshavere
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-198,8
-675,8
Øvrige
indtægter
-0,5
-4,2
Omkost-
ninger
191,1
689,2
Andel af
årets un-
derskud
-8,2
9,2
-97,8
-
103,9
6,1
-23,1
-
24,1
1,0
-995,5
-4,7
1.008,3
8,1
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse. Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og
omkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2023 overordnet set foretaget en regnskabsmæssig regi-
strering af generelle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle fællesom-
kostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til koncernfælles
aktiviteter, omkostninger til husleje samt ledelsesstøttende aktiviteter.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene er re-
gistreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne.
Der er i 2023 et samlet merforbrug på 8,1 mio. kr. Resultat kan overordnet hen-
føres til flere bobehandlingsomkostninger end budgetteret.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet mindreforbrug på 8,2 mio. kr. under finanslovsformål 0. Mindre-
forbruget kan primært henføres til, at gennemsnitslønnen på finanslovsformål 0
har været lavere end budgetteret.
1. Korrekt og effektiv inddrivelse for at sikre et højt inddrivelsesprovenu
Der er et samlet merforbrug på 9,2 mio. kr. under finanslovsformål 1. Merforbru-
get kan primært henføres til flere bobehandlingsomkostninger end budgetteret.
2. Hjælpe borgere og virksomheder med at betale deres gæld til det offentlige
Der er et samlet merforbrug på 6,1 mio. kr. under finanslovsformål 2. Merforbru-
get kan primært henføres til, at gennemsnitslønnen på finanslovsformål 2 har
været højere end budgetteret.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0013.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 12
3. Klar vejledning og servicering af fordringshavere
Der er et samlet merforbrug på 1,0 mio. kr. under finanslovsformål 3. Merforbru-
get kan primært henføres til flere omkostninger til onboarding af fordringshavere
til PSRM end budgetteret.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Gældsstyrelsens
mål- og resultatplan for 2023, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål ikke er opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Gældsstyrelsen for 2023.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Gældsstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig og kompetent admini-
stration, mens kerneinteressenter oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Interessenthåndte-
ring (koncernfælles)
Resultatet af interessentundersøgelsen,
der foretages i 2023, skal som minimum
være 3,5 point. Der måles på en skala fra
1-5.
Resultatet af den løbende måling af til-
fredshed med vejledning på telefon og
mail skal i gennemsnit minimum være hhv.
4,0 og 3,2 point. Der måles på en skala fra
1-5.
Gældsstyrelsens scorer 3,7 i inte-
ressentundersøgelsen
Opfyldt
1.2 Kundetilfredshed
(koncernfælles)
Kundetilfredsheden på telefon er
4,3, imens den for mail er på 3,3
Opfyldt
Pejlemærke 2: Gældsstyrelsen skal sikre etableringen af en normaliseret og effektiv gældsinddrivelse, så der inddrives mest
mulig gæld til det offentlige.
2.1 Brems gældsud-
viklingen
Gældsstyrelsen skal i 2023 have en sam-
let afgang af gæld på 26 mia. kr. (opgjort
som summen af inddrivelsesprovenu og
afskrivninger)
1) Implementeringen af initiativer, der er
planlagt til idriftsættelse i 2023, følger
godkendte implementeringsfrister.
2) Der anvendes en styrket model for løn-
indeholdelse til alle nye lønindeholdelser
fra primo 4. kvartal.
2.3 Implementering af
boligskatteforliget
(BF17)
1) De forberedende tiltag, der er planlagt i
2023, er implementeret ved udgangen af
4. kvartal.
2) Alle relevante fordringshavere på ejen-
domsskatteområdet skal være tilsluttet
Gældsstyrelsens inddrivelsessystemer in-
den udgangen af 4. kvartal.
Funktionalitet i inddrivelsen til
håndtering af fordringer, som følge
af BF17, er idriftsat efter planen.
Onboarding af fordringshavere er
forsinket til 2024
Opfyldt
Den samlede gældsafgang er på
26 mia. kr., inklusiv coronalån
Opfyldt
2.2 Implementering af
gældsaftalen
Se uddybning
Ikke opfyldt
Fortsættes på næste side…
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0014.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 13
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 3: Gældsstyrelsen skal sikre en effektiv varetagelse af inddrivelsesopgaven, der bygger på realistisk planlæg-
ning, robust produktionsstyring og et fokus på udviklingstiltag og værdiskabende it-løsninger.
3.1 Implementering af
samlet plan for op-
krævnings- og inddri-
velsesområdet frem
mod 2030
1) Implementering af projekter, som er
forankret i Gældsstyrelsen, og som er
planlagt til idriftsættelse i 2023, følger
godkendte implementeringsfrister.
2) Som forberedelse til onboarding af
Skattekontoren (DMO) til NyMF skal der
være udarbejdet stamdataaftaler for i alt
11 fordringstyper ved udgangen af 4.
kvartal.
Minimum 10.000 sager behandles manu-
elt mhp. En vurdering af, om det er åben-
bart formålsløst at inddrive gælden.
Der er behandlet 13.632 sager
Opfyldt
Der er indgået 23 stamdataaftaler.
CPR-fordringer til PSRM er forsinket
grundet kommunernes fuldstæn-
dige tilslutning til PSRM
Opfyldt
3.2 Fortsat fokus på
§16-afskrivninger
Pejlemærke 4: Gældsstyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig rekruttering af nødvendige kompe-
tencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesudvikling.
4.1 Interessenter ople-
ver, at styrelsen har
kompetente medar-
bejdere med høj fag-
lighed (koncernfælles)
Resultatet af måling af hhv. faglighed og
kompetencer (gennemsnit), der foretages
i styrelsens interessentanalyse 2023, skal
som minimum være 3,5 point. Der måles
på en skala fra 1-5.
Den samlede score på faglighed og
kompetencer er 4,0
Opfyldt
FN’s verdensmål: Målet bidrager til at håndtere den igangværende energikrise og understøtter samtidig FN’s verdensmål
nr. 13 om klimaindsats.
5.1 Reduktion af ener-
giforbruget (koncern-
fælles)
Koncernens samlede energiforbrug pr.
medarbejder på hhv. varme og el er redu-
ceret med 5 pct.
Den samlede reduktion på elforbru-
get er 5,7 pct.
Opgørelsen af den samlede reduk-
tion på varmeforbruget udestår.
Kilde: Gældsstyrelsens mål- og resultatplan for 2022.
Ikke opfyldt
I 2023 er der ni mål i mål- og resultatplanen. Heraf er resultatkravet for syv mål
opfyldt, mens to mål ikke er opfyldt.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste ikke opfyldte mål og resul-
tater:
Mål 2.2 Implementering af gældsaftalen
Mål 5.1 Reduktion af energiforbruget
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0015.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 14
Mål 2.2: Implementering af gældsaftalen
Målet er ikke opfyldt, da tre ud af ni initiativer ikke er implementeret i 2023 som
planlagt. Skattekontoens fordringer mangler at blive afskrevet efter bagatel-
grænsen på 200 kr. (initiativ vedr. bagatelgrænse for skyldnere med meget lav
gæld), og gældsoverblikket er ikke færdigudviklet (initiativ vedr. overblik over
gælden). Begge initiativer forventes implementeret i 2024.
Gældsstyrelsen har ikke i 2023 kunnet påvise en øget eftergivelsesprocent (initi-
ativ vedr. øget eftergivelse). Selv om produktiviteten (målt i forhold til sagsbe-
handlede sager) er steget, er der givet flere afslag på ansøgninger om eftergi-
velse, primært pga. uafklarede økonomiske forhold og/eller væsentlig anden
gæld (privat gæld). Gennemgang af egen praksis på området er foretaget lø-
bende for at sikre muligheder for øget eftergivelse.
Initiativet vedrørende styrket lønindeholdelse er implementeret og idriftsat.
Mål 5.1: Reduktion af energiforbruget
Målet omhandler reduktion af energiforbrug i hele Skatteministeriets koncern.
Målet er samlet set ikke opfyldt i 2023.
Delmål vedrørende reduktion på elforbruget er opfyldt. Opgørelsen af elforbru-
get er baseret på tilgængeligt forbrugsdata, som udgør ca. halvdelen af koncer-
nens adresser. Elforbruget er opgjort ved at udregne den procentvise forskel på
det gennemsnitlige elforbrug pr. medarbejder for de tre sidste kvartaler i 2022,
sammenlignet med den samme periode for 2023, for de adresser, der foreligger
forbrugsdata på i begge perioder.
Det er ikke muligt at opgøre varmeforbruget på nuværende tidspunkt, idet for-
brugsdata ikke er tilgængelige på afrapporteringstidspunktet. Målet kan opgøres
endeligt i tredje kvartal 2024.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Gældsstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år som anført i grundbudgettet for 2024.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og grundbudget 2024.
Regnskabsår
2023
-1.000,2
1.008,3
8,1
Grundbudget
2024
-1.022,7
1.022,7
-
Nettobevillingen udgør 1.018,0 mio. kr., og øvrige indtægter er for 2024 budget-
teret til 4,7 mio. kr. Den samlede bevilling og øvrige indtægter for Gældsstyrel-
sens samlede virksomhed udgør således 1.022,7 mio. kr. Hermed modsvarer det
forventede forbrug for 2024 finanslovsbevillingen og øvrige indtægter for 2024.
Gældsstyrelsens indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for 2024
er netto på i alt 1.018,0 mio. kr., som er fordelt med 835,5 mio. kr. på lønsum,
187,2 mio. kr. på øvrig drift samt 4,7 mio. kr. på indtægter.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 15
Som opfølgning på
Aftalen om nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige
vil tiltag som eftergivelse og låste indbetalinger have et stort fokus i 2024. Afta-
lepartierne er enige om, at alt for mange borgere og virksomheder har gæld til
det offentlige. Gældsstyrelsen har derfor fokus på, at flere skal afdrage på deres
gæld, og flere skal være gældfrie. Dette skal blandt andet ske ved styrket lønin-
deholdelse og styrket indsats over for virksomheder med stor gæld og borgere
med store formuer.
Gældsstyrelsen vil i 2024 øge anvendelsen af eksisterende muligheder for hel
og delvis eftergivelse, herunder iværksætte tiltag, der vil sikre en hurtig og effek-
tiv sagsbehandling af ansøgninger om eftergivelse.
Desuden vil Gældsstyrelsen arbejde på at sikre implementeringen af initiativerne
vedrørende låste indbetalinger, hvilket blandt andet vedrører afklaring af rets-
kraft og datafejl, når borgere og virksomheder indbetaler på ikke-inddrivelses-
parat gæld. Formålet er, at borgere og virksomheder ikke bør opleve at stå i en
situation, hvor det reelt ikke er muligt at få afviklet deres gæld.
Samlet plan for den langsigtede håndtering af opkrævnings- og inddrivelses-
området
Gældsstyrelsen vil i 2024 have fortsat fokus på at implementere den langsigtede
plan for opkrævnings- og inddrivelsesområdet frem mod 2030. Planen skal
håndtere de udfordringer, der er på området, og være med til at understøtte, at
gælden til det offentlige ikke øges, og at gældsinddrivelsen på sigt alene sker i
inddrivelsessystemet PSRM. Planen indebærer desuden, at al gæld er inddrivel-
sesparat, når Gældsstyrelsen modtager den fra fordringshaver, og at der for al
gæld er aktiv gældspleje med løbende ordinære afskrivninger.
Planen skal imødekomme en række udfordringer med inddrivelse af gæld, som
fx:
Fordringer sendes til inddrivelse med fejl eller mistanke om fejl og kan derfor
ikke umiddelbart inddrives. Fordringshavere oversender ikke-inddrivelsespa-
rat gæld til inddrivelsessystemet DMI, hvilket hindrer en effektiv gældsinddri-
velse og genererer et fortsat behov for oprydning. Blandt de væsentligste pro-
blemstillinger er, at der er udfordringer i sammenhængen mellem opkræv-
nings- og inddrivelsessystemerne i Skatteforvaltningen.
Der er fortsat behov for bagudrettet oprydning i og afvikling af fordringer i
DMI, herunder at gøre fordringer inddrivelsesparate og/eller konvertere dem
til PSRM med henblik på, at de kan indgå i inddrivelsesindsatser.
Den nuværende paralleldrift, hvor der inddrives i flere systemer, medfører
øget kompleksitet i systemlandskabet, besværliggør sagsbehandlingen og gi-
ver øgede udgifter til drift og vedligehold.
I 2024 vil der være fokus på at implementere tværgående lønindeholdelse,
som muliggør lønindeholdelse ved borgere med gæld i DMI.
Planen indeholder også aktiviteter, der blandt andet skal sikre tilstrækkelig kvali-
tet i nye fordringer, hvor samarbejdet med eksterne fordringshavere, som blandt
andet kommunerne, intensiveres, og datakvaliteten fra Skatteforvaltningens op-
krævningssystemer forbedres.
Dertil indeholder planen aktiviteter med henblik på at rydde op i gælden, hvor
der blandt andet vil blive arbejdet med at effektivisere oprydningen og forbedre
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 16
den løbende gældspleje og gældsinddrivelse. Dele af initiativerne i den langsig-
tede plan for håndtering af opkrævnings- og inddrivelsesområdet forudsætter
lovgivning.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0018.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 17
Regnskab
3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 18
I dette afsnit redegøres for Gældsstyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2023
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2023.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Gældsstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2023 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2023.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis for § 09.31.02. Gældsstyrelsen svarer til de principper, der er beskrevet i
Gældsstyrelsens regnskabsinstruks.
For de administrerede ordninger, finansieret under bevillingstyperne anden, lov-
bunden og reservation, er regnskabspraksis baseret på udgiftsprincippet.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncernsystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2023.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Gældsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2023,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnits-
timepris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Resultatløn/engangsvederlag:
Der er foretaget hensættelse til engangsveder-
lag for medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere for 2023. Op-
gørelsen er beregnet på grundlag af fremtidige udbetalinger, der forventes
udmøntet i 2023.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 19
Seniorbonus:
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som fore-
skriver, at alle ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret
til en årlig seniorbonus på 0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperio-
den for seniorbonus følger kalenderåret, og afregnes i januar i det efterføl-
gende år. Personer, som opfylder betingelserne for seniorbonus, og som til-
træder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel af bonussen
og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på
fratrædelsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen. Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Gældsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det udgiftsbaserede område.
Der er med opgørelse af følgende regnskabspost anvendt skøn. Skønnet er ba-
seret på følgende forudsætninger:
Kursværdi:
Inddrivelsesfordringer værdiansættes efter kursværdimodellen.
Den 31. december 2023 udgjorde den bogførte kursværdi 4,0 mia. kr. med en
nominel værdi på 14,8 mia. kr.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Gældsstyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbase-
rede bevillinger.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0021.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 20
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2022
2023
2024
-925,7
-
-
-6,3
-
-
-932,0
-995,5
-
-
-3,9
-
-
-999,4
-1.018,0
-
-
-4,1
-
-
-1.022,1
-
-
-
37,9
37,9
40,6
40,6
42,8
42,8
654,3
97,0
-31,5
0,8
720,6
-
3,4
156,7
918,6
-13,4
713,8
106,9
-30,5
1,5
791,7
-
3,8
172,2
1.008,3
8,9
758,9
113,6
-37,0
-
835,5
-
-
144,4
1.022,7
0,6
-1,5
0,0
-14,9
-0,7
0,0
8,1
-0,5
-
0,1
-0,1
0,1
-14,9
-0,0
0,0
8,1
-0,1
-
0,0
-
-
-14,9
-
-
8,1
-
-
0,0
Anmærkning: I 2022 er der reklassificeret 6,3 mio. kr. fra lønninger til internt statsligt salg af varer og
tjenester vedrørende fakturering af it-udviklingstimer til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0022.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 21
Resultatet af Gældsstyrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et un-
derskud på 8,1 mio. kr. Underskuddet fordeler sig med et mindreforbrug på 11,8
mio. kr. på løn og et merforbrug på 19,9 mio. kr. på øvrig drift. Merforbruget kan
primært henføres til flere bobehandlingsomkostninger end budgetteret.
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsindtægter udgør 999,4 mio. kr. i 2023, hvilket er en stigning på
67,4 mio. kr. i forhold til 2022. Udviklingen kan primært henføres til en stigning i
bevillingen som følge af opgaveflyt fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt
pris- og lønregulering.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger udgør 1.008,3 mio. kr. i 2023, hvilket er en stigning
på 89,7 mio. kr. i forhold til 2022. Udviklingen kan primært henføres til en stig-
ning i personaleomkostninger som følge af en forøgelse i antal årsværk samt en
stigning i andre ordinære driftsomkostninger grundet flere konsulent- og bobe-
handlingsomkostninger.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Gældsstyrelsen for 2023.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
0,0
0,0
8,1
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
Årets underskud på 8,1 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Gældsstyrelsen har i 2023 tilbageført følgende hensættelse registreret i forbin-
delse med årsafslutningen for 2022:
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere og le-
dere i 2023 var i alt 17,4 mio. kr. Det afspejler et mindreforbrug på 0,7 mio. kr.
i forhold til hensættelsen på 18,1 mio. kr., der blev hensat i forbindelse med
årsafslutningen for 2022. Der er således tilbageført 0,7 mio. kr. i 2023.
Periodiseringsposter:
Der er i 2023 sket modregning i samtlige periodeafgræns-
ningsposter fra ultimo 2022.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0023.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 22
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Gældsstyrelsens balance fordelt på henholdsvis akti-
ver og passiver pr. 31. december 2023.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2022
2023
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
95,8
30,2
-
126,0
147,3
158,9
126,0
1,5
-
127,5
156,1
167,7
-
16,0
5,4
-
-
23,6
5,0
-
11,6
-
11,6
11,6
11,6
-
11,6
11,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 4,4 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2023
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 23
Den samlede balance udgør 167,7 mio. kr. pr. 31. december 2023 mod 158,9
mio. kr. pr. 31. december 2022.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 156,1 mio. kr. i 2023. Udviklingen i omsætningsaktiver
viser samlet set en stigning på 8,8 mio. kr. fra 2022 til 2023, hvilket primært skyl-
des en stigning i tilgodehavende debitorer på 2,4 mio. kr., lønrefusioner på 1,4
mio. kr., tilgodehavende købsmoms på 0,5 mio. kr. samt øvrige tilgodehavender
på 3,3 mio. kr.
Tilgodehavender på 23,6 mio. kr. består af tilgodehavende købsmoms for 6,0
mio. kr., lønrefusioner for 5,9 mio. kr., forlods betalte sikkerhedsstillelser for 4,2
mio. kr., tilgodehavende debitorer for 2,8 mio. kr. samt øvrige tilgodehavender
for 4,7 mio. kr.
Periodeafgrænsningsposter på 5,0 mio. kr. består af forudbetalt løn på 4,4 mio.
kr. og forudbetalte kursusomkostninger på 0,6 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0025.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 24
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2022
2023
-11,6
-
-
-
-
-39,0
-50,6
-18,1
-11,6
-
-
-
-
-30,9
-42,5
-19,4
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-21,6
-18,9
-49,6
-0,1
-
-
-90,2
-90,2
-158,9
-29,9
-20,7
-55,2
-0,0
-
-
-105,8
-105,8
-167,7
4
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Passiver i alt
Anmærkning: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser udgør 19,4 mio. kr. i 2023. Udviklingen i hensatte forplig-
telser viser samlet set en stigning på 1,3 mio. kr. fra 2022 til 2023, hvilket kan
henføres til en større hensættelse til engangsvederlag.
Kortfristet gæld
Kortfristet gæld udgør 105,8 mio. kr. i 2023. Udviklingen i kortfristet gæld viser
samlet set en stigning på 15,6 mio. kr. fra 2022 til 2023, hvilket primært kan hen-
føres til en stigning i leverandører af varer og tjenesteydelser som følge af en
stigning i andre ordinære driftsomkostninger samt en stigning i skyldige ferie-
penge som følge af flere årsværk i 2023.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0026.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 25
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Gældsstyrel-
sens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og
viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens bevillingslovsystem (SB)..
2022
-11,6
-
-11,6
-
-
-
-
-
-
-24,1
-
-
-14,9
-
-
-39,0
-50,6
-50,6
2023
-11,6
-
-11,6
-
-
-
-
-
-
-39,0
-
-
8,1
-
-
-30,9
-42,5
-42,5
Styrelsens egenkapital udgør ultimo 2023 42,5 mio. kr., hvoraf 30,9 mio. kr. er
overført overskud. Det overførte overskud er i 2023 reduceret med 8,1 mio. kr.,
der kan henføres til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
-
0,5
-
Gældsstyrelsens låneramme ultimo 2023 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på låner-
ammen ultimo 2023 udgør 0,0 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0027.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 26
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Gældsstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.02.
363,4
803,5
791,7
11,8
190,7
202,5
Lønsumsloftet primo 2023 var 363,4 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført
lønsum på 440,1 mio. kr., der primært vedrører udmøntning af midler i forlæn-
gelse af flerårsaftale for skattevæsenets økonomi. Det samlede lønforbrug un-
der lønsumsloftet i 2023 er 791,7 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af løn-
sum stiger således til 202,5 mio. kr. ultimo 2023.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0028.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 27
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2023 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Gældsstyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnska-
bet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.31.02.
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Gældsstyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
995,5
-
1.008,3
-4,7
-12,8
4,7
-30,9
Administrerede ordninger
09.51.16.
Bo- og gaveafgift
Anden
Udgifter
Indtægter
09.51.21.
Gebyrer, retsafgifter
mv.
Personlige
fordringer
Overtagne studie-
lånsfordringer
Kompensation af
ikke-statslige
fordringshavere
Kompensation af
kommuner og
regioner
Anden
Udgifter
Indtægter
Anden
Udgifter
Indtægter
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
Reserva-
tion
Udgifter
Indtægter
Reserva-
tion
Udgifter
Indtægter
0,0
-
-
-156,7
145,5
-1.600,3
13,0
-13,4
-
-
-
-
0,0
-
-
-142,0
-255,8
-1.387,4
139,5
-142,2
0,4
-
2,0
-
0,0
-
-
-14,7
401,3
-212,9
-126,5
128,8
-0,4
-
-2,0
-
-
-
-
-
-
-
09.51.22.
09.51.23.
09.51.28.
09.51.29.
Anmærkning: De administrede ordninger 09.51.24. og 09.51.25. anvendes ikke længere, hvorfor de ikke fremgår af bevillingsregnskabet.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit, herunder særligt afsnit 3.2.
De regnskabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillinger indgår i
det følgende. Inddrivelsesfordringer i de udgiftsbaserede bevillinger er indtægts-
ført til kursværdi i henhold til Økonomistyrelsens
vejledning om den regnskabs-
mæssige håndtering af tilgodehavender og udlån.
De regnskabsmæssige forkla-
ringer på afvigelser på udgiftsbaserede bevillinger indgår i det følgende.
Hovedkonto 09.51.16. Bo- og gaveafgift.
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2023 på 0,0 mio. kr. Der er i et min-
dre omfang realiseret 12,3 t.kr. på kontoen, som vedrører tilgang af renter på lån
ydet til henstand med bo- og gaveafgift.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 28
09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv.
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2023 på 156,7 mio. kr. Der er rea-
liseret indtægter på 142,0 mio. kr., hvilket svarer til en mindreindtægt på 14,7
mio. kr. Afvigelsen kan primært henføres til mindreindtægter som følge af flere
af- og nedskrivninger end budgetteret.
09.51.22. Personlige fordringer
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2023 på 145,5 mio. kr. Der er reali-
seret negative udgifter på -255,8 mio. kr., hvilket svarer til en mindreudgift i for-
hold til bevillingen på 401,3 mio. kr. Afvigelsen kan primært henføres til en min-
dreudgift som følge af færre af- og nedskrivninger af renteindtægter end bud-
getteret.
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2023 på 1.600,3 mio. kr. Der er
realiseret indtægter på 1.387,4 mio. kr., hvilket svarer til en mindreindtægt på
212,9 mio. kr. Afvigelsen kan primært henføres til mindreindtægter som følge af
færre renteindtægter end budgetteret, der udgør 153,7 mio. kr., samt færre per-
sonlige fordringer oversendt til inddrivelse end budgetteret, der udgør 42,5 mio.
kr.
09.51.23. Overtagne studielånsfordringer
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2023 på 13,0 mio. kr. Der er realise-
ret udgifter på 139,5 mio. kr., hvilket svarer til en merudgift på 126,5 mio. kr. Afvi-
gelsen kan primært henføres til en merudgift som følge af flere afskrivninger af
overtagne studielånsfordringer end budgetteret.
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2023 på 13,4 mio. kr. Der er reali-
seret indtægter på 142,2 mio. kr., hvilket svarer til en merindtægt på 128,8 mio.
kr. Afvigelsen kan henføres til merindtægter som følge af større afgang på over-
tagne studielånsfordringer end budgetteret, der udgør 123,0 mio. kr., samt flere
renteindtægter end budgetteret, der udgør 5,8 mio. kr.
09.51.28. Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse med be-
handling af genoptagelsessager
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling på 0,0 mio. kr. i 2023. Der er realise-
ret udgifter på 0,4 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 0,4 mio. kr. Afvigel-
sen kan henføres til, at udbetaling af kompensation ikke blev afsluttet i 2022. Ud-
betalingerne i 2023 er finansieret af det overførte overskud fra tidligere år. Da
der ikke vil være yderligere aktivitet på kontoen, bortfalder de uforbrugte midler
på 0,1 mio. kr. ultimo 2023.
09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i forbindelse med behandling
af genoptagelsessager
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling på 0,0 mio. kr. i 2023. Der er realise-
ret udgifter på 2,0 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 2,0 mio. kr. Afvigel-
sen kan henføres til, at udbetaling af kompensation ikke blev afsluttet i 2022. Ud-
betalingerne i 2023 er finansieret af det overførte overskud fra tidligere år. Da
der ikke vil være yderligere aktivitet på kontoen, bortfalder de uforbrugte midler
på 1,2 mio. kr. ultimo 2023.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0030.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 29
Bilag
4
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0031.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 30
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Gældsstyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 13 udgår af
årsrapporten.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Gældsstyrelsen har ikke materielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 14 udgår af års-
rapporten.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til engangsvederlag
I alt
Kilde: SAP Intern.
19,4
19,4
Gældsstyrelsen har ultimo 2023 bogført hensatte forpligtelser for samlet 19,4
mio. kr. De hensatte forpligtelser er registreret som lønomkostninger vedrørende
engangsvederlag til medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfri-
stet gæld
Af nedenstående note 4 fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld.
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Over-/merarbejde
Seniorbonus
I alt
Kilde: SAP Intern.
4,6
0,6
5,2
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 31
Gældsstyrelsen har ultimo 2023 bogført hensatte forpligtigelser under kortfristet
gæld for samlet 5,2 mio. kr. De hensatte forpligtigelser under kortfristet gæld
omhandler forpligtelse til over-/merarbejde samt seniorbonus.
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Gældsstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2023 opgjort til 20,7 mio. kr. Inden for en femårig peri-
ode er forpligtelsen opgjort til 1,3 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr.
31. december 2023.
Udlæg
Gældsstyrelsen foretager udlæg til fx afhentningsomkostninger, konfiskation, lå-
sesmed mv., hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende skyldner.
Modtages der ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opføres udlæg-
get som et tab under resultatopgørelsen. Eventualforpligtelsen til udlæg er pr.
31. december 2023 opgjort til 2,4 mio. kr. Heraf er fordringer svarende til 0,0
mio. kr. under opkrævning, mens fordringer svarende til 2,4 mio. kr. er sendt til
inddrivelse.
Sikkerhedsstillelser
Gældsstyrelsen stiller sikkerhed i to typer af sager. I den første type af sager stil-
ler styrelsen sikkerhed for boets behandling. I den anden type af sager gælder,
at styrelsen stiller sikkerhed over for boet til yderligere undersøgelser eller rets-
sager vedrørende eksempelvis omstødelse, ledelsesansvar og erstatningssager.
Sikkerhedsstillelserne er givet enten som tilsagn eller ved forlods udbetaling, og
forpligtelsen ophører først, når sagen er afsluttet, og det endeligt fremgår, om
sikkerhedsstillelsen bliver en omkostning for Gældsstyrelsen. En større andel af
sikkerhedsstillelser vedrører derfor sagskomplekser af ældre dato, der endnu
ikke er afsluttet.
Gældsstyrelsens eventualforpligtelse til sikkerhedsstillelser pr. 31. december
2023 er opgjort til 199,3 mio. kr. mod 181,9 mio. kr. ultimo 2022. Eventualfor-
pligtelsen er dermed steget med 17,4 mio. kr.
De økonomiske konsekvenser af sikkerhedsstillelserne er afhængige af, om der
er aktiver i konkursboet, der kan dække omkostningerne ved de to typer af sa-
ger. I 2023 har Gældsstyrelsen i den sammenhæng haft omkostninger på ca.
55,6 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Gældsstyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 ud-
går af årsrapporten.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0033.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 32
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Gældsstyrelsen har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår
af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Gældsstyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 ud-
går af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Gældsstyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor ta-
bel 20 udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Gældsstyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansud-
valget, hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Gældsstyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
3,2
-
-
-
-
2,2
5,4
4.8 Supplerende bilag
Gældsstyrelsen har ikke supplerende bilag.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851058_0034.png
Årsrapport 2023 Gældsstyrelsen
Side 33
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen