Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 241
Offentligt
2811366_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. januar 2024
2023-5652
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. december 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål nr. 130:
Vurderer ministeren, at støttemidlerne til danske lufthavne i dag er
konkurrenceforvridende? Og hvordan vil ministeren i så fald rette
op på forvridningen?
Svar:
I dag modtager lufthavnene i Odense, Sønderborg og Midtjylland
driftsstøtte fra staten. Sønderborg Lufthavn modtager 2 mio. kr.,
mens Odense og Midtjyllands Lufthavne modtager 4,2 mio. kr.
hver. Bevillingen til Midtjyllands Lufthavn udløber efter 2024.
Bornholms Lufthavn er statsejet og har i 2024 en nettobevilling på
24,9 mio. kr.
Derudover modtager en række kommunalt ejede lufthavne i for-
skelligt omfang støtte fra deres ejerkommuner. Transportministe-
riet har ikke indblik i omfanget af den kommunale støtte. Dette
svar forholder sig således til den statslige støtte.
I
aftale om grøn luftfart i Danmark
er der afsat 28 mio. kr. årligt
fra 2025 til 2030 til driftsstøtte i form af tilskud til de mindre, regi-
onale lufthavne i Sønderborg, Esbjerg og Midtjylland, så hver luft-
havn kan modtage 10 mio. kr. årligt fra staten. Da Sønderborg
Lufthavn allerede modtager driftsstøtte på 2 mio. kr., modtager
denne lufthavn 8 mio. kr. De tre lufthavne er blandt andet udvalgt,
da EU-regler gør det meget vanskeligt for større lufthavne at mod-
tage direkte støtte.
Derudover er der afsat 18,7 mio. kr. årligt fra 2025-2030 til at
dække underskud i Bornholms Lufthavn.
For så vidt angår Bornholms Lufthavn vil den geografiske placering
på en mindre ø betyde, at der er begrænset mulighed for, at
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 130 om støttemidlerne til danske lufthavne i dag er konkurrenceforvridende
2811366_0002.png
Side 2/2
støttemidlerne vil forårsage en forvridning af konkurrencen mel-
lem Bornholms Lufthavn og andre lufthavne. Nærmeste kommer-
cielle danske lufthavn er København, og de to lufthavne vurderes
ikke at konkurrere om samme passageropland.
For så vidt angår lufthavne i Jylland kan lufthavnene i et vist om-
fang konkurrere med hinanden i kraft af deres relativt tætte geo-
grafiske placering. EU’s statsstøtteregler er derfor også designet, så
mulighederne for at give statsstøtte afhænger af lufthavnenes stør-
relse. Det fremgår af præamblen til
EU’s
gruppefritagelsesforord-
ning (2017/1084), at driftsstøtte til meget små lufthavne med op til
200.000 passagerer om året ikke giver anledning til urimelig for-
drejning af konkurrencen eller påvirkning af samhandelen, forud-
sat at visse betingelser er opfyldt. Forenelighedsbetingelserne bør
navnlig sikre, at støttebeløbet ikke overstiger driftstabene og en ri-
melig fortjeneste, og at der er åben og ikkediskriminerende adgang
til infrastrukturen.
EU-regler begrænser muligheden for at give direkte støtte til de
større lufthavne, men staten har investeret i infrastruktur til og fra
lufthavnene, hvilket understøtter deres økonomiske grundlag. Der
er for eksempel i 2020 åbnet en ny jernbaneforbindelse til Aalborg
Lufthavn med en anlægsomkostning på ca. 300 mio. kr. Derudover
er det med aftale om infrastrukturplan 2035 besluttet at etablere
en bedre forbindelse til Billund Lufthavn i form af en motorvejsfor-
bindelse til/fra Herningmotorvejen ved Give. Der er afsat ca. 2
mia. kr. til anlægsprojektet
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen