Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2792529_0001.png
Ny model for ejerskifteforsikring
F&P’s forslag til en ny forsikringsmodel
som sikrer danske forbrugere
November 2023
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Henvendelse af 4/12-23 fra Forsikring & Pension om forslag til ny model for ejerskifteforsikring
2792529_0002.png
NY MODEL FOR EJERSKIFTEFORSIKRING
Indhold
En tryg bolighandel ........................................................................................... 4
Behov for en forståelig ejerskifteforsikring ........................................... 6
Brug for flere udbydere af ejerskifteforsikringer............................... 8
Bedre sammenhæng mellem ordningens elementer ........................ 10
F&P’s anbefalinger ...........................................................................................12
Ny ejerskifteforsikring....................................................................................................... 12
Øget forsikringsmarked og konkurrence til gavn for forbrugerne ............ 13
Et huseftersyn anno 2023 og bedre kommunikation ........................................ 13
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Henvendelse af 4/12-23 fra Forsikring & Pension om forslag til ny model for ejerskifteforsikring
2792529_0003.png
INDHOLD
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Henvendelse af 4/12-23 fra Forsikring & Pension om forslag til ny model for ejerskifteforsikring
NY MODEL FOR EJERSKIFTEFORSIKRING
En tryg bolighandel
Forsikringsbranchen ønsker at bidrage til en tryg
bolighandel og lancerer derfor et udspil til en for-
bedret huseftersynsordning. Branchens udspil har
fokus på at få skabt en ny forsikringsmodel, som
forbrugere forstår og har tillid til. Samtidig er målet
at skabe en model, som gavner konkurrencen på
markedet og at indføre elementer, som skal hjælpe
køberne med at forstå, hvilket hus de er i gang med
at købe, og hvad det skal koste.
Huseftersynsordningen er grundlæggende en
god ordning, som sikrer både sælger og køber ved
handel af fast ejendom på en markant bedre måde,
end før ordningen blev indført ved lov den 1. januar
1996. Den blev indført for at aflaste et belastet rets-
system, hvor uoverensstemmelser mellem købere
og sælgere udgjorde en tredjedel af alle sager ved
domstolene.
Huseftersynsordningen, som omfatter udarbej-
delse af tilstandsrapport og elinstallationsrapport
samt ejerskifteforsikring, er lavet for at sikre køber
og sælger mod uforudsete økonomiske overraskel-
ser, når man køber og sælger en bolig. Ordningen
er skabt politisk, og betingelserne er fastsat ved
lov. Det betyder, at forsikringsselskaberne ikke har
mulighed for at skabe individuelle forsikringer til
forskellige kunder med forskellige hustyper.
Udbredelsen af huseftersynsordningen er høj. Der
bliver årligt udarbejdet mellem 80-90.000 til-
standsrapporter, og ejerskifteforsikringen købes i
ca. 70 pct. af alle hushandler. Forsikringsbranchen
udbetalte i 2022 i alt 390 mio. kr. i erstatning
1
til
kunder med en ejerskifteforsikring fordelt på over
30.000 skader
2
.
Men vi er ikke i mål, for den nuværende husef-
tersynsordning giver ikke den tryghed, som var
tiltænkt med lovgivningen. Og derfor lancerer F&P
et forslag til en ny forsikringsmodel, som skal sikre
de danske forbrugere bedre.
1
2
Samlet antal erstatning er opgjort på baggrund af medlemmers indberetning til F&P
Kilde: F&P’s seneste tal for ejerskifteforsikringer
4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Henvendelse af 4/12-23 fra Forsikring & Pension om forslag til ny model for ejerskifteforsikring
2792529_0005.png
EN TRYG BOLIGHANDEL
5
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Henvendelse af 4/12-23 fra Forsikring & Pension om forslag til ny model for ejerskifteforsikring
2792529_0006.png
NY MODEL FOR EJERSKIFTEFORSIKRING
Behov for en forståelig ejerskifteforsikring
Meget få købere interesserer sig for forsikringer
– og dermed også for ejerskifteforsikringen, når
de skal købe en bolig. Det har resulteret i en hård
priskonkurrence og et manglende fokus på behov.
Det største problem med ordningen er ejerskifte-
forsikringens skadebegreb, som fra ordningens
fødsel er fastsat i en bekendtgørelse.
Reglerne i dag
Forsikringen dækker udbedring af aktuelle
skader samt fysiske forhold ved bygningerne,
der giver nærliggende risiko for skader på de
forsikrede bygninger eller bygningsdele.
Ved skade forstås brud, lækage, deformering,
svækkelse, revnedannelse, ødelæggelse eller
andre fysiske forhold i bygningen, der ned-
sætter bygningernes værdi eller brugbarhed
nævneværdigt i forhold til tilsvarende intakte
bygninger af samme alder i almindelig god
vedligeholdelsesstand. Manglende bygningsde-
le kan være en skade.
Ved nærliggende risiko for skade forstås, at
der erfaringsmæssigt vil udvikle sig en skade,
hvis der ikke sættes ind med særligt omfat-
tende vedligeholdelsesarbejder eller andre
forebyggende foranstaltninger
3
.
I praksis betyder reglerne i dag, at en fugtig
kælder typisk ikke vil være dækket, men kan
være dækket, hvis huset er meget nyt. Det er
der ingen som kan forstå og mange forbrugere
ved derfor ikke, hvad ejerskifteforsikringen
dækker. Derfor anmelder købere skader, som
ikke er dækket, og de bliver naturligvis skuffe-
de, når de får afslag.
af tilstandsrapporten, hvilket aldrig har været
hensigten. Forsikringerne dækker ca. en tredjedel
af alle anmeldte forhold på bygningsdele, som er
omfattet af den bygningssagkyndiges eftersyn
(ekskl. el-eftersyn). Det er markant lavere end for
andre forbrugerforsikringer, hvor fx husforsik-
ringen skønnes at dække mellem otte til ni ud af 10
anmeldte skader.
Skadeanmeldelser i 2021 fordelt på bygningsdele
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
t
r
r
r)
en
um
de
ue
de
dr
æl
am
u
ind
/in
K
tr
/v
nd
re
s
re
Fu
yd
on
e(
gk
gg
Ta
on
kti
Kilde: Medlemmers indberetning til F&P
lv
Gu
ft
Lo
n
er
tio
pp
lla
ra
T
sta
in
S-
VV
A
et
nd
Anmeldte
Forsikringsdækkede
Mindst 5 pct. af de afviste sager ender ved selska-
bernes klageansvarlige, som fastholder deres afslag
i ca. 75 pct. af sagerne. Ejerskifteforsikringen er
af samme årsag også blandt de forsikringer, som
forbrugerne klager mest over
4
. Det vidner om, at
forbrugerne ikke er klar over, hvilket forsikrings-
produkt de har købt, og at der er en stor skævhed
mellem det forbrugerne forventer, og det som reelt
er omfattet af forsikringen.
Der er derfor behov for, at ejerskifteforsikringens
skadebegreb gøres langt mere tydeligt, så forbru-
gerne ved, hvad der reelt er dækket af forsikringen,
inden de køber boligen.
Forsikringsbranchen foreslår, at det uklare
skadesbegreb erstattes af et dækningsskema,
som vil gøre det tydeligt, hvad der er dækket.
Dermed vil tvivl og uklarheder blive fjernet, og
forbrugerne vil vide, hvilket produkt de køber.
Forbrugerne har en forventning om, at forsik-
ringen dækker alt, som ikke fremgår
3
Bekendtgørelse om dækningsomfanget for ejerskifteforsikringer i henhold til
lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. (retsinfor-
mation.dk)
4
Seneste tal fra Ankenævnet for Forsikring viser, at ejerskifteforsikring med 20 % af
klagerne var det produkt, der blev klaget mest over i 2022: Statistik på ankenævnsk-
lager
6
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Henvendelse af 4/12-23 fra Forsikring & Pension om forslag til ny model for ejerskifteforsikring
2792529_0007.png
BEHOV FOR EN FORSTÅELIG EJERSKIFTEFORSIKRING
7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Henvendelse af 4/12-23 fra Forsikring & Pension om forslag til ny model for ejerskifteforsikring
NY MODEL FOR EJERSKIFTEFORSIKRING
Brug for flere udbydere af ejerskifte-
forsikringer
Ejerskifteforsikringen er et vigtigt ben i husefter-
synsordningen, og den er en forudsætning for en
velfungerende ordning.
Forsikringsselskaber konkurrerer hårdt om de
danske forsikringskunder, og derfor er deres
største interesse tilfredse og trygge kunder. Den
løbende kritik af huseftersynsordningen, tung ad-
ministration af en rigid ejerskiftemodel og utilfred-
se kunder har fået mange forsikringsselskaber til
at trække sig fra markedet. Siden ordningens start
er antallet af udbydere faldet fra 30 til fem
5
. Den
udvikling er bekymrende og udgør også et konkur-
rencemæssigt problem for forbrugerne, som i dag
kun har få valgmuligheder.
Hvis vi i fremtiden skal forhindre en situation, hvor
flere forsikringsselskaber forlader markedet for
ejerskifteforsikringer, er der behov for markante
forandringer. Småjusteringer af huseftersynsord-
ningen har været forsøgt tidligere, og det har ikke
løst udfordringerne. Uden en ejerskifteforsikring
har vi som samfund et alvorligt problem i hushand-
ler, da både sælger og køber vil mangle en væsentlig
økonomisk beskyttelse.
Forsikringsbranchen ønsker derfor at bidrage
med viden og løsninger, så vi kan sikre de danske
forbrugere fremadrettet.
5
Ejerskifteforsikring sammenligning - Find flere oplysninger her (forsikringsguiden.dk)
8
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Henvendelse af 4/12-23 fra Forsikring & Pension om forslag til ny model for ejerskifteforsikring
2792529_0009.png
BRUG FOR FLERE UDBYDERE AF EJERSKIFTEFORSIKRINGER
9
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Henvendelse af 4/12-23 fra Forsikring & Pension om forslag til ny model for ejerskifteforsikring
NY MODEL FOR EJERSKIFTEFORSIKRING
Bedre sammenhæng mellem ordningens
elementer
Huseftersynsordningen består af tre elementer:
en tilstands- og el-eftersynsrapport, en ejerskif-
teforsikring samt køberrådgivning. En ny forsik-
ringsmodel vil løse mange udfordringer, men det er
samtidig nødvendigt at skabe en bedre balance og
samspil mellem ordningens elementer.
For at sælgeren af et hus kan slippe ud af sit 10-åri-
ge mangelsansvar, skal sælgeren præsentere køber
for en tilstands- og el rapport samt et tilbud på
en ejerskifteforsikring, som sælgeren skal betale
halvdelen af.
Tilstandsrapporten skal sikre, at en køber har
tilstrækkelig viden om det hus, vedkommende er i
gang med at købe. Desværre får tilstandsrapporten
ofte alt for lidt fokus i en hushandel, fordi mange er
i gang med at købe en drøm. Den viden, køberne får
om det aktuelle hus tillægges ofte ikke nok værdi,
når køberne samlet set skal vurdere, om huset reelt
lever op til forventningerne og prisen.
Et huskøb er for mange en af de største investerin-
ger. Derfor vælger nogle købere at alliere sig med
en rådgiver, som skal bidrage til et trygt og pro-
blemfrit boligkøb. Markedet for køberrådgivning
er ændret over de seneste år. Det er derfor forsik-
ringsbranchens oplevelse, at rådgivningen i dag har
mere fokus på juridiske og økonomiske aspekter
end tilstandsrapportens betydning og forsikrin-
gens dækning.
Mange forbrugere står dermed tilbage med en
urealistisk forventning om, at ejerskifteforsikrin-
gen samler op på alt, hvad der ikke er nævnt i en
tilstandsrapport.
Når man køber et brugt hus, må man forvente, at
huset helt naturligt har brugs- og aldersmæssige
spor, og at man selv må bekoste løbende vedligehol-
delse af huset. Formålet med en ejerskifteforsikring
er at sikre køber mod uforudsete udgifter, hvis der
viser sig væsentlige fejl og mangler ved en bolig,
som ikke blev opdaget ved huseftersynet, og som
køberen ikke kunne forvente. Forsikringen skal
ses som et sikkerhedsnet, men den dækker ikke
alle tænkelige scenarier – herunder forhold, som
består i alder, sædvanlig byggeskik, eller at husets
konstruktioner eller indretning ikke lever op til
forventningerne. Det er vigtigt, at et huskøb ikke
alene baserer sig på forventningerne til en ejer-
skifteforsikring. Derfor er der behov for at koble
huseftersynet og rådgivning tættere sammen med
forsikringen.
10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Henvendelse af 4/12-23 fra Forsikring & Pension om forslag til ny model for ejerskifteforsikring
2792529_0011.png
BEDRE SAMMENHÆNG MELLEM ORDNINGENS ELEMENTER
11
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Henvendelse af 4/12-23 fra Forsikring & Pension om forslag til ny model for ejerskifteforsikring
NY MODEL FOR EJERSKIFTEFORSIKRING
F&P’s anbefalinger
Ny ejerskifteforsikring
Forsikringsbranchen foreslår først og fremmest en
ny model for ejerskifteforsikring, hvor tydelighed
og valgfrihed bliver helt centralt. Det er afgørende
at få ændret på ejerskifteforsikringens skadesbe-
greb for at få flere tilfredse kunder, fordi skadebe-
grebet er så uklart i dag.
Samtidig skal vi væk fra én forsikring, der passer til
alle hushandler. Det vil i højere grad give selskaber-
ne mulighed for at tilpasse produktet til den enkelte
kunde og det hus, de skal forsikre. Større valgfrihed
vil sammen med en ny forsikring gøre det mere
attraktivt at udbyde ejerskifteforsikringen og skabe
mere konkurrence på markedet.
I supplement hertil skal huseftersynet, rådgiv-
ningen og kommunikationen i forbindelse med et
hussalg have et kvalitetsløft, så køberne er bedre
informeret om den ejendom, de er i gang med at
købe og forstår, hvad ejendommens fysiske tilstand
har af forsikringsmæssige og økonomiske konse-
kvenser.
Forsikringsbranchen foreslår, der laves en ny
ejerskifteforsikring med et basisprodukt, som skal
sikre køber mod de væsentligste bygningsskader,
ligesom sælger skal kunne frigøres for sit mangels-
ansvar.
Basisproduktet skal minde om en husforsikring,
som indeholder et skema over de skader forsik-
ringen dækker og ikke dækker. Vi skal væk fra de
nuværende brede og uklare juridiske begreber,
som ingen forstår. Det betyder konkret, at hvis en
forbruger overvejer at købe et ældre hus med en
kælder, hvor der fx er ekstra værelser til børnene,
vil det fremover være tydeligt i et dækningsskema,
at forsikringen ikke dækker almindelig fugt i en
ældre kælder, fremfor at forbrugeren i dag selv
skal udlede, at fugt i kælderen er helt forventeligt i
ældre huse og derfor oftest ikke er dækket. Der-
for kan man som køber ikke forvente at anvende
kælderen til det ønskede formål uden at at investere
i forbedrende tiltag. Mere klarhed og tydelighed
over, hvad der er dækket, vil betyde færre skuffede
kunder og flere trygge husejere fremover.
12
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Henvendelse af 4/12-23 fra Forsikring & Pension om forslag til ny model for ejerskifteforsikring
F&P’S ANBEFALINGER
Øget forsikringsmarked og konkurrence
til gavn for forbrugerne
Forsikringsselskaberne bør have bedre muligheder
for at differentiere sig i markedet gennem udvidede
ejerskifteforsikringer, som i langt højere grad er til-
passet købernes behov. I dag har selskaberne ingen
mulighed for at skabe gode, individuelle forsikrin-
ger til forskellige kunder i forskellige hustyper. Det
mener vi bør ændres til gavn for forbrugerne.
Forsikringsbranchen foreslår derfor, at det frem-
over bliver muligt at tilbyde en udvidet ejerskif-
teforsikring som fx dækker skader relateret til
husets brugbarhed, som forurening af indeklima,
skæve gulve m.v. Større fleksibilitet for selskaber
og forbrugere vil formentlig betyde flere spillere på
markedet, hvilket vil forbedre de produkter, som
forbrugerne kan vælge imellem.
Desuden foreslår branchen, at sælger betaler en
større del af forsikringspræmien, ligesom sælger
skal redegøre for væsentlige ombygninger. Det
vil give køber et bedre indblik i ejendommen og et
større økonomisk råderum, som kan bruges til at
tilkøbe en udvidet forsikringsdækning, hvis køber
har behov for det.
Forsikringsbranchen foreslår også, at det fremad-
rettet reelt bliver muligt at tilkøbe en ejerskiftefor-
sikring i lejlighedshandler. I dag fungerer ordnin-
gen ikke i praksis ved køb og salg af ejerlejligheder,
fordi det kræver et omfattende og dyrt eftersyn af
både lejligheden og ejendommens fællesarealer. Der
er behov for et forenklet og selvstændigt eftersyn
og en ny ejerskifteforsikring til lejligheder, som kan
frigøre sælgeren for sit mangelsansvar og sikre kø-
beren mod væsentlige skader indenfor lejlighedens
fire vægge.
Et huseftersyn anno 2023 og bedre kom-
munikation
Ejerskifteforsikringen bør suppleres af en mere di-
gital og visuel tilstandsrapport, som dokumenterer,
hvad den bygningssagkyndige ser ved et bygnings-
eftersyn.
For at sikre den tilsigtede vidensdeling på tværs
af ordningens parter, bør Sikkerhedsstyrelsen
stille deres data til rådighed for alle interessenter i
ordningen, som det var tilsigtet ved ordningens ind-
førelse, på samme måde som det i dag er tilfældet
hos fx Byggeskadefonden og for byggeskadeforsik-
ringer (administreres af Teknologisk Institut). Data
kan anvendes til bedre uddannelse af de bygnings-
sagkyndige og at højne kvaliteten af tilstandsrap-
porter til gavn for forbrugerne.
Desuden er der behov for, at køber får obligatorisk
mulighed for reel rådgivning om tilstandsrapporten
og dialog om forsikringsdækning, ligesom der skal
være dialog om købers forventede brug af huset.
Det er alt sammen tiltag, der skal sikre, at køber er
mere oplyst om ejendommen, som købes, og som
danner grundlag for at vælge den forsikringsdæk-
ning, som imødekommer købers behov.
13
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Henvendelse af 4/12-23 fra Forsikring & Pension om forslag til ny model for ejerskifteforsikring
2792529_0014.png
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf. 41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaber. Vi varetager branchens interes-
ser og arbejder for, at branchen bliver kendt for sit bidrag til at løse nogle af de største udfordringer,
det danske og internationale samfund står over for. Det drejer sig om velfærd og tryghed for den
enkelte dansker, og det drejer sig om bæredygtighed og den nødvendige grønne omstilling.
14