Finansudvalget 2023-24
Aktstk. 44 § 29 Bilag 2
Offentligt
2783540_0001.png
Håndtering af anbefalinger fra Statens It-råd - projekt for udvikling og drift af en mo-
derniseret Datafordeler
Kontor
Fællesoffentlig
datadistribution
Dato
24. oktober 2023
J nr.
7082-4007
/ ANSFN
Baggrund
Den 14. september 2023 blev der afholdt opfølgningsmøde mellem Statens It-råd
og Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) vedr. it-projektet ”Udvikling
og drift af en moderniseret Datafordeler”. Som opfølgning på mødet har Statens It-
råd den 4. oktober 2023, fremsendt opfølgningsbrev indeholdende tre konkrete an-
befalinger til projektet, som SDFI i det følgende adresserer.
Anbefalinger fra It-rådet
1. It-rådet anbefaler, at SDFI skærper projektets gevinstbeskrivelser samt kon-
kretiserer og prioriterer de styrende gevinster for den moderniserede version
af Datafordeleren
Det fremgår af det indsendte materiale, at de ovenfor nævnte 17 moderniseringsbe-
hov skal imødekomme i alt syv overordnede forretningsmæssige mål, som udmunder
i fem forskellige gevinster. De beskrevne gevinster fremstår dog mere overordnede
og har karakter af formål. For at udgøre et effektivt styringsparameter undervejs i
projektet, er det It-rådets erfaring, at gevinster bør konkretiseres til en til fire styrende
gevinster, som er operationelle og indbyrdes prioriterede, og det skal være muligt at
måle, om gevinsterne realiseres.
It-rådet anbefaler derfor, at projektets gevinstbeskrivelser konkretiseres og priorite-
res, og at det tydeliggøres, hvilke gevinster, der er styrende, samt hvordan det kan
konstateres om gevinsterne opnås. Ligeledes bør projektet sætte klare ambitioner
for, fx hvor mange færre sikkerhedsincidents, hvor lange oppetider, hvor hurtigere
time-to-market, eller hvor korte svartider, projektet forventer at opnå. Projektet kan
med fordel tage udgangspunkt i de 17 moderniseringsbehov, som er prioriteret i hen-
holdsvis høj, mellem og lav prioritet, i skærpelsen af de styrende gevinster, så det er
tydeligt og kan kommunikeres til de relevante interessenter, hvilken gevinstrealise-
ring der efterstræbes. Definitionen af de højest prioriterede og styrende gevinster vil
også kunne bidrage til den videre konkretisering af udviklingsleverancerne og priori-
tering af projektets Minimal Viable Product.
Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastruktur
Rentemestervej 8
2400 København NV
T: 72 54 55 00
E: [email protected]
Side 1/4
www.sdfi.dk
Aktstk. 44 - 2023-24 - Bilag 2: Bilag 2 - Håndtering af anbefalinger fra Statens IT-råd til projekt Udvikling og drift af en moderniseret
2783540_0002.png
Projektet/projektstyregruppen har som anbefalet foretaget en prioritering af de fem
gevinster af hensyn til at skærpe styringsgrundlaget og sikre gennemsigtighed ift.
SDFI’s prioritering. Projektet/projektstyregruppen arbejder i 4. kvartal 2023 videre
med en konkretisering af gevinsterne i projektets business case grundlag ift. at tyde-
liggøre, hvad den reelle gevinst er, samt muliggøre en bedre måling af gevinstreali-
seringen.
Projektets product owners bærer prioriteringen af gevinsterne ind i den igangvæ-
rende tilrettelæggelse af udviklingsforløbet med udgangspunkt i projektets priorite-
ring af gevinster og af de 17 moderniseringsbehov samt input fra interessenter.
Projektet/projektstyregruppen har ikke reduceret de fem styrende gevinster, som har
været skitseret fra projektets start. Dette er valgt, da projektet/projektstyregruppen
fortsat mener, at det er væsentligt at have alle fem elementer som en del af styrings-
grundlaget, og da dette endvidere er indarbejdet i kontrakten med Netcompany.
2. It-rådet anbefaler, at SDFI i arbejdet med den videre konkretisering af leve-
rancerne binder økonomien til udviklingsopgaverne op på de enkelte dele i ud-
viklingsleverancerne og de moderniseringstiltag, som fremgår af Netcompa-
nys tilbud
På opfølgningsmødet fremgik det, at projektet vil anvende design- og planlægnings-
fasen til yderligere at konkretisere og nedbryde de fire overordnede udviklingsleve-
rancer, som på tidspunkt for opfølgningsmødet var relativt overordnet beskrevet.
Som beskrevet ovenfor vurderes det, at der er en væsentlig risiko for, at det ikke er
muligt at nå det ønskede scope og dermed opnå de ønskede moderniseringsbehov
inden for kontraktmodellen med den afsatte udviklingskapacitet på i alt 50.000 timer.
For at understøtte styringen af projektet og hjælpe til at nå det maksimalt mulige
scope, er det derfor vigtigt, at design- og afklaringsfasen afdækker og estimerer den
nødvendige tid og økonomi ved hver udviklingstiltag. Ligeledes er det vigtigt, at der
skabes synlighed over behovet for yderligere oprydning, der skal sikre, at forudsæt-
ningerne for moderniseringstiltagene er til stede.
It-rådet anbefaler derfor, at projektet nedbryder de 14 moderniseringstiltag i leveran-
dørens tilbud til et passende antal features og user stories og synliggør disses for-
udsætningsskabende oprydningsbehov samt estimerer tid og dermed økonomi på
hvert tiltag, så det er muligt at gennemføre en tæt fremdrifts- og økonomiopfølgning
på udviklingsopgaverne samt vurdere, i hvor høj grad det aftalte scope kan indehol-
des i det aftalte antal timer.
Projektet/projektstyregruppen er enig i It-rådets vurdering af, at det er en risiko i
projektet, at det fulde scope ikke nås og dermed, at projektet ikke til fulde opnår de
ønskede moderniseringsbehov og dermed den samlede ønskede gevinstrealise-
ring.
Side 2/4
Aktstk. 44 - 2023-24 - Bilag 2: Bilag 2 - Håndtering af anbefalinger fra Statens IT-råd til projekt Udvikling og drift af en moderniseret
2783540_0003.png
Projektet foretager i Design- og planlægningsfasen en nedbrydning af projektets
moderniseringsbehov og leverandørens produktvision til epics og user stories,
hvorefter der etableres en samlet leveranceplan for det kommende udviklingsfor-
løb, som dækker alle udviklingsleverancer. Foreløbigt er forventningen, at der gen-
nemføres fire udviklingsleverancer, som hver består af fem sprints à fire uger, over
de næste knap to år.
Leveranceplanen vil indeholde en plan for, hvornår de enkelte udviklingsleverancer
startes op og afsluttes, hvilke moderniseringsbehov, herunder epics og user sto-
ries, der indgår i de enkelte udviklingsleverancer samt leverandørens overordnede
vederlags- og tidsestimater for de enkelte udviklingsleverancer. Det vil altså alle-
rede i Design- og planlægningsfasen blive tydeligt, om der er behov for at tage stil-
ling til en eventuel justering af scope. Projektet vil i denne fase sikre, at leverandø-
ren er opmærksom på at identificere eventuelle nødvendige oprydningstiltag, som
skal udføres forud for moderniseringen, samt andre afhængigheder.
Forud for hver udviklingsleverance udarbejdes der en udviklingsleveranceplan,
hvor der sker en yderligere nedbrydning af behov og user stories samt udvælgelse
af backlog items, herunder eventuelle nødvendige oprydningstiltag. Leverandørens
overordnede vederlags- og tidsestimater kvalificeres med udviklingsleverancepla-
nen på baggrund af den yderligere nedbrydning og udgør herefter en bindende tar-
getpris for udviklingsleverancen. Targetprisen for udviklingsleverancen er baseret
på estimering af de udvalgte backlog items. Leverandøren afrapporterer på ugentlig
basis på fremdrift og økonomi.
Projektet/projektstyregruppen er grundlæggende enig i, at det ville understøtte en
endnu tættere styring af projektet, at der allerede fra udviklingsforløbets start blev
tilknyttet en detaljeret og låst tid og økonomi på udviklingstiltagene. Jf. kontrakten
og den deri aftalte agile proces sker den nødvendige nedbrydning og låsning af
tids- og vederlagsestimater dog først forud for den enkelte udviklingsleverance.
Den agile proces, hvor udviklingsleverancer nedbrydes og detailplanlægges lø-
bende understøtter, at der kan foretages tilpasninger af, hvordan et behov i en user
story bedst kan opfyldes. Dette kan være som følge af ændrede behov hos interes-
senterne, nye tekniske muligheder eller som følge af erfaringer fra tidligere udvik-
lingsleverancer.
Projektet har på nuværende tidspunkt ikke kendskab til større forudsætningsska-
bende oprydningsbehov i forbindelse med det kommende udviklingsforløb. Projek-
tet vil dog følge op på og sikre leverandørens fokus på at afdække sådanne forud-
sætninger for moderniseringen. Der vil fortsat være en risiko for, at der under udvik-
lingsforløbet identificeres oprydningsopgaver eller tekniske forhindringer for den
planlagte modernisering, som skal håndteres, hvilket vil kunne medføre mindre
fremdrift, og at det planlagte scope ikke nås.
Side 3/4
Aktstk. 44 - 2023-24 - Bilag 2: Bilag 2 - Håndtering af anbefalinger fra Statens IT-råd til projekt Udvikling og drift af en moderniseret
2783540_0004.png
Ud over ugentlige statusmøder afholder SDFI og NC månedligt et styregruppe-
møde, ligesom SDFI løbende afholder milepælsmøder mellem partner i Netcom-
pany med ansvar for offentlige kunder og SDFI’s direktør med henblik på at sikre
opmærksomhed på fremdriften i projektet ved leverandøren.
3. It-rådet anbefaler, at SDFI afsætter midler til en risikopulje til håndtering af
en eventuel forsinkelse af design- og planlægningsfasen
Projektet er på nuværende tidspunkt overgået til design- og planlægningsfasen, hvor
projektet i samarbejde med leverandør, registre og anvendere skal konkretisere le-
verancerne og tidsplanen for udviklingsdelen af projektet. På opfølgningsmødet for-
talte projektet, at projektets største risiko for forsinkelse ligger i design- og planlæg-
ningsfasen. It-rådet bemærker i forbindelse hermed, at projektet ikke har afsat midler
til en risikopulje til at håndtere en eventuel forsinkelse af aktiviteterne i denne fase.
It-rådet anbefaler derfor, at SDFI afsætter midler til en risikopulje til håndtering af en
eventuel forsinkelse i design- og planlægningsfasen, som grundet kontraktmodellen
er det sidste tidspunkt tidsplanen burde kunne forsinkes og dermed potentielt kræve
flere midler end det allerede afsatte inden for projektets levetid.
Projektet/projektstyregruppen vil følge anbefalingen fra Statens It-råd ved at ar-
bejde for at afsætte en risikopulje på 1 mio. kr. (2023-pl) i 2024 til at håndtere en
eventuel forsinkelse af Design- og planlægningsfasen. Finansieringen af risiko-
puljen drøftes indledningsvist mellem SDFI og departementet i Klima-, Energi-, og
Forsyningsministeriet, men en forudsætning for afsættelse af risikopuljen er, at der
kan findes finansiering til denne i 2024.
Side 4/4