Finansudvalget 2023-24
Aktstk. 158
Offentligt
2849320_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 1111
Doknr.
75441
Dato
10-04-2024
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF), Tina Cartey Hansen (KF) og Dennis Flydtkjær
(DD) stillet den 4. april 2024.
Aktstk. 158
Aktstykke om udmøntning af aftale om en ambitiøs og ansvarlig strategi for Danmarks digitale
udvikling af 8. februar 2024.
Spørgsmål nr. 3:
”Om
regulatorisk sandkasse for kunstig intelligens fremgår følgende:
”2.2 Regulatorisk sandkasse for kunstig intelligens
Der etableres en regulatorisk sandkasse, hvor virksomheder og offentlige
myndigheder, der arbejder med og udvikler kunstig intelligens-løsninger, kan
modtage praksisnær vejledning om de regler, der følger af den kommende
forordning om kunstig intelligens samt GDPR. 4 Der afsættes 4,0 mio. kr. til
initiativet i 2024, heraf 2,5 mio. kr. under § 11.11.61. Datatilsynet samt 1,5 mio. kr.
under § 25.12.01. Digitaliseringsstyrelsen.”
I aftalen fremgår blot, at der afsættes i alt 17 mio. kr. i 2024-27, men ikke noget om
fordelingen af midlerne mellem Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen. Vil
ministeren oplyse, hvad fordelingen af midlerne dækker over, hvilke tiltag der skal
foregå i regi af hhv. Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet og om de to styrelser
skal samarbejde om det?”
Svar:
Digitaliseringsstyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Den
regulatoriske sandkasse for kunstig intelligens er etableret som et tæt samarbejde mel-
lem Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet. Sandkassen har til hensigt at understøtte innova-
tion og brugen af gode AI-løsninger gennem projekt- og praksisnær vejledning om konkrete
regulatoriske rammer og dermed bidrage til at sikre en ansvarlig og lovlig anvendelse af AI-
løsninger.
Med sandkassen etableres således én samlet indgang, hvor virksomheder og offentlige myn-
digheder kan få adgang til praksisnær juridisk vejledning, når de udvikler og anvender løsninger
baseret på kunstig intelligens. Vejledningsforløbene gennemføres i samarbejde mellem Digita-
liseringsstyrelsen og Datatilsynet, og erfaringerne fra de enkelte forløb vil efterfølgende blive
opsamlet og offentliggjort med henblik på videndeling.
Det er i første omgang databeskyttelsesreglerne og de regulatoriske krav, der følger heraf, som
er omdrejningspunktet for sandkassen. På et senere tidspunkt vil sandkassen også omfatte vej-
ledning om kravene i den nyligt vedtagne forordning om kunstig intelligens
Aktstk. 158 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke tiltag der skal foregå i regi af hhv. Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet og om de to styrelser skal samarbejde om det
2849320_0002.png
Fordelingen af de 17 mio. kr. der er afsat til sandkassen i 2024-2027 fremgår af tabel 1.
Tabel 1
Økonomi for initiativ vedr. sandkasser i mio. kr.
Mio. kr. (2023-pl)
Etablering og drift af regulatorisk sandkasse-
indsats for GDPR
1
Etablering og drift af regulatorisk sandkasse-
indsats for forordningen om kunstig intelli-
gens
2
I alt
2024
2,5
1,5
2025
2,0
3,0
2026
2,0
2,0
2027
2,0
2,0
I alt
8,5
8,5
4,0
5,0
4,0
4,0
17,0
Anm: 1) Midlerne til sandkasse-indsatsen for GDPR allokeres til Datatilsynet.
2) Midlerne til sandkasse-indsatsen for forordningen om kunstig intelligens allokeres til den myndighed, der udpeges
til at være national koordinerende tilsynsmyndighed for forordningen. Midlerne er for nuværende placeret på
§25.12.01. Digitaliseringsstyrelsen.
Yderligere information om den regulatoriske sandkasse for kunstig intelligens kan findes her:
datatilsynet.dk/sandkasse.”
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
2