Tak, formand, og tak til ordføreren for spørgsmålet. Det er sådan, at Lynetteholmsprojektet i grove træk består af to økonomier. Der er anlæg af halvøen, og så er der den efterfølgende byudvikling.
Anlægget af halvøen vurderes at koste ca. 3,3 mia. kr., og de udgifter forventes fortsat at finansieres fuldt ud af indtægterne ved at modtage jord. 3,3 mia. kr. er mange penge. Men det er ikke i nærheden af at være hverken danmarkshistoriens eller Københavns største anlægsprojekt – bare for at slå det fast i forhold til antydningen i spørgsmålet.
Dernæst kommer fasen, hvor halvøen skal byudvikles. Byudviklingen har et langt perspektiv, og der er ikke truffet konkret beslutning om den endnu. Eksterne rådgivere har vurderet, at byudviklingen i det, man kalder Østhavnen, hvor Lynetteholmen er langt den største bidragsyder, giver værdier på den gode side af 17 mia. kr., hvorfor det formentlig er det, ordføreren hentyder til.
For at kunne byudvikle området skal der i sagens natur etableres den nødvendige infrastruktur. Det kunne være en metro og en vejtunnel. De seneste beregninger peger i retning af, at indtægterne fra byudviklingen i Østhavnen godt kan finansiere den infrastruktur, som er nødvendig for at kunne lave byudviklingen.
Så jeg deler sådan set spørgerens opfattelse, hvis jeg må forstå det sådan, af, at statskassen ikke behøver at bidrage til byudvikling i Østhavnen. Tværtimod er det sådan, at byudviklingen i Østhavnen kan bidrage til, at vi kan løse nogle bredere trafikale problemer, f.eks. ved en fuld østlig ringvej helt ud til Københavns Lufthavn, sådan at vi kan lede biltrafikken nordfra uden om Københavns centrum, eller ved at der bliver bygget en længere metrostrækning, der også betjener Amagerbrogade og aflaster strækningen under havnen, hvor der allerede er trængsel i dag. Hvis ønskerne til infrastruktur er store, kan det naturligvis ikke alt sammen dækkes af indtægter fra byudviklingen, men indtægterne hjælper det i hvert fald godt på vej.