Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
L 18
Offentligt
2672064_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af den 27. februar 2023 (KIU L 18
spørgsmål 1)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger,
der øger det maksimale bindende stiftsbidrag til 2 % af den lokale ligning, som
det var muligt i høringsudgaven af lovforslaget? Det skal være frivilligt, om
stiftsrådene vil hæve stiftsbidraget til 2% eller fortsætte med 1 % som i dag.”
Svar:
I afsnit 3.7.2. i de almindelige bemærkninger til forslag om lov om ændring af
lov om menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og lov om forsøg i folkekir-
ken (L 18) fremgår følgende om forhøjelse af det maksimale stiftsbidrag:
”Arbejdsgruppen
anfører i sin afsluttende rapport, at der i praksis er forskel
på, hvorledes stiftsrådene i de enkelte stifter vælger at arbejde og herunder
særligt at igangsatte fælles projekter på stiftsplan finansieret af et bindende
stiftsbidrag.
Det er arbejdsgruppens vurdering, at variationen i udnyttelsen af mulighe-
den for at opkræve et bindende stiftsbidrag i vidt omfang må betragtes som
et positivt udtryk for, at betydelige forskelle såvel i lokale vilkår som i lokale
tilgange til organiseringen af samarbejder på tværs af niveauer og geografi
kan rummes inden for den samme folkekirke.
Arbejdsgruppen finder, at der kan være grund til at øge frihedsgraden i for-
hold til denne lokale beslutning. Arbejdsgruppen foreslår derfor, at det mak-
simale bindende stiftsbidrag sættes op til 2 % af den lokale ligning.
Arbejdsgruppen lægger vægt på, at der er tale om en mulighed, og ikke en
opfordring til at opkræve et højere stiftsbidrag. Arbejdsgruppen lægger end-
videre vægt på, at stiftsrådsrepræsentanterne er valgt af menighedsrådene
og kan udskiftes ved næste valg, hvis der er utilfredshed med fastsættelsen
af stiftsbidraget.
Kirkeministeriet vurderer på baggrund af de indkomne høringssvar, at ar-
bejdsgruppens anbefaling om at indføre mulighed for at forhøje det bin-
dende stiftsbidrag til 2 % ikke på nuværende tidspunkt har tilstrækkelig
bred støtte i folkekirken, idet en stor del af høringssvarene på tværs af alle
stifter var negativt indstillet over for denne ændring. Forslaget indgår der-
for ikke i nærværende lovforslag.”
Det bemærkes, at forslaget om forhøjelse af det maksimale bindende stiftsbi-
drag var det eneste, som Kirkeministeriet modtog flere negative end positive
høringssvar om.
Kirkeministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 277187
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 7. marts 2023
L 18 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om udarbejdelse af et ændringsforslag, der øger det maksimale bindende stiftsbidrag til 2 pct. af den lokale ligning, som det var muligt i høringsudgaven af lovforslaget, til kirkeministeren
2672064_0002.png
Kirkeministeriet modtog i alt 238 høringssvar. Af disse var 133 imod forhøjel-
sen af det maksimale bindende stiftsbidrag. Der var kun 68 høringssvar, som
støttede forhøjelsen af det maksimale bindende stiftsbidrag.
Forslaget om at kunne forhøje stiftsbidraget til 2 % (eller eventuelt højere) var
sendt til arbejdsgruppen af stiftsrådet i Københavns Stift. Jeg kan dog også af de
indkomne høringssvar konstatere, at der ikke var bred opbakningen blandt
menighedsrådene i Københavns Stift. Der er således indkommet 28 hørings-
svar fra høringsparter i Københavns Stift. Af disse var 15 høringssvar (hvoraf
12 var fra menighedsråd) imod muligheden for forhøjelse af stiftsbidraget, og
13 høringssvar (hvoraf 6 var fra menighedsråd) var for.
Det er en væsentlig målsætning med lovforslaget, at den lokale selvbestem-
melse i menighedsrådene ikke svækkes. Forslaget om at forhøje det maksimale
bindende stiftsbidrag blev af mange høringsparter set som en centralisering,
som ville flytte ressourcer væk fra det lokale niveau. Der var ikke bred opbak-
ning til at give denne mulighed.
Regeringen ønsker derfor ikke at fremsætte ændringsforslaget.
Med disse bemærkninger kan jeg oplyse, at et ændringsforslag, hvorefter det
maksimale bindende stiftsbidrag øges fra 1 % til 2 % af den lokale ligning, kan
affattes på følgende måde:
“Æ
n d r i n g s f o r s l a g
Af
[Theresa
Berg Andersen (SF)]:
Til § 2
X) I
§ 23 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »1« til: »2«.
[Mulighed for forhøjelse af stiftsbidraget]
Bemærkninger
Til nr. X
Det følger af § 23 a, stk. 1, 2 pkt., i lov om folkekirkens økonomi, at det bin-
dende bidrag fra kirkekasserne til finansiering af aktiviteter i stiftet ikke kan
overstige 1 pct. af den lokale ligning i de enkelte ligningsområder i stiftet.
Det foreslås at ændre
§ 23 a, stk. 1, 2 pkt.,
i lov om folkekirkens økonomi, så det
maksimale stiftsbidrag ændres fra 1 til 2 procent.
Forslaget vil indebære, at de stiftsråd, som ønsker at øge stiftsbidraget op til
maksimum 2 procent af den lokale ligning, får mulighed for dette. Det vil dog
stadig være en forudsætning, at det lokalt besluttes af det enkelte stiftsråd at
øge bidraget.
Akt nr.: 277187
Side 2
L 18 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om udarbejdelse af et ændringsforslag, der øger det maksimale bindende stiftsbidrag til 2 pct. af den lokale ligning, som det var muligt i høringsudgaven af lovforslaget, til kirkeministeren
2672064_0003.png
Forøgelse af den maksimale grænse for det bindende stiftsbidrag vil medføre
en mulighed for at anvende mere af den lokale kirkelige ligning til arbejdet på
stiftsrådsniveau. Der er ingen automatik i dette, men kan give en efterspurgt
fleksibilitet
særligt i perioder med afvikling af ekstraordinære arrangemen-
ter.”
Akt nr.: 277187
Side 3
Louise Schack Elholm
/ Johanne Schilling