Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2663427_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
[email protected]
Beskæftigelsesudvalget har ved brev af 6. februar 2023 (BEU L13
spørgsmål
49) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren
i forlængelse af KIU alm. del - samrådsspørgsmål A
beskrive
processen for inddragelse af kirken i de foregående eksempler siden grundlo-
vens indførelse, hvor man har ændret i folkekirkens indre anliggender, og hvor
man har inddraget kirken, samt redegøre for, hvordan inddragelsen i disse til-
fælde er sket?”
Svar:
Om regulering af folkekirkens indre anliggender og forholdet til grundlovens
bestemmelser om regulering af folkekirkens forhold henviser jeg til pkt. 3 i Kir-
keministeriets og Justitsministeriets notat af 31. januar 2023, som blev over-
sendt til Kirkeudvalget som bilag 1 til mit svar af 31. januar 2023 på KIU alm.
del - spørgsmål 1.
Notatet er omdelt til Beskæftigelsesudvalget som bilag 6 til L 13.
I notatet nævnes betænkning 1544/2014 om Folkekirkens styre. Af betænknin-
gen fremgår følgende på side 217f:
”Det
er kirkeministeren som i medfør af en sædvane har kompetencen til at
foretage den retlige regulering af disse anliggender, uanset om de betegnes
som folkekirkens indre anliggender.
Det er kun ministeren, som kan anmode om en kongelig resolution eller
kongelig anordning, og der er hverken ved lovgivning, der er vedtaget i Fol-
ketinget, eller på anden måde fastsat regler om, hvilken fremgangsmåde mi-
nisteren skal anvende i forbindelse med regulering af folkekirkens indre an-
liggender.
[…]
Ministerens kompetence til at regulere folkekirkens indre anliggender ud-
øves i praksis ved, at ministeren forelægger indstillinger til Dronningens un-
derskrift.
[…]
Der er ikke fastlagt regler om proceduren, som fører frem til en indstilling,
idet fremgangsmåden hviler på en tradition.
I praksis vil sager om folkekirkens indre anliggender, der afgøres ved konge-
lig resolution eller kongelig anordning, have været drøftet med biskopperne
og, forinden disse drøftelser finder sted, oftest have været genstand for et
udvalgsarbejde. Ofte vil sager have været genstand for omfattende høringer.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 271398
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 17. februar 2023
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 49: MFU spm. om at inddrage kirken i eksempler siden grundlovens indførelse, hvor man har ændret i folkekirkens indre anliggender og inddraget kirken
2663427_0002.png
[…]”
Jeg vil i det følgende gennemgå tre eksempler på forløb med ændring af ritualer
m.v.
Ved kgl. resolution af 12. juni 1992 blev der autoriseret en ny alterbog, ligesom
der ved kgl. resolution af samme dag blev autoriseret ritualer for dåb, nadver i
hjemmet, skriftemål, vielse (bryllup), kirkelig velsignelse af borgerligt indgået
ægteskab, jordpåkastelse og kirkeindvielse. Forud for disse autorisationer var
gået en lang proces. Ved kgl. resolution af 20. november 1972 var der således
meddelt tilladelse til forsøgsmæssigt brug af foreløbige ændringer i ritual- og
alterbog. De forsøgsmæssige ordninger svarede med enkelte ændringer til et
forslag, der var indeholdt i betænkning 625/1971 fra Kirkeministeriets liturgi-
ske kommission.
Ved kgl. resolution af 14. oktober 1974 fik biskopperne en generel bemyndi-
gelse til at tillade forsøgsvis benyttelse af fremtidige forslag fra Kirkeministeri-
ets liturgiske kommission til ændringer af folkekirkens liturgi og ritualer.
I henhold hertil blev der givet tilladelse til forsøgsvis benyttelse af de forslag,
der var indeholdt i følgende betænkninger fra liturgikommissionen:
Betænkning 750/1975 om de bibelske læsninger i gudstjenesten
Betænkning 973/1983 om dåb og brudevielse
Betænkning 1057/1985 med forslag til alterbog
Betænkning 100/1987 om konfirmation og begravelse.
Akt nr.: 271398
Side 2
Disse forsøgsmæssige ordninger ophørte i forbindelse med autorisationen af
de nye ritualer og alterbogen i 1992, jf. kgl. resolution af 12. juni 1992.
I forhold til alterbogen kan jeg oplyse, at Kirkeministeriets liturgiske kommis-
sion i 1985 fremlagde en betænkning (1057/1985) med forslag til ny alterbog,
som blev udsendt til alle præster og menighedsråd, ligesom Kirkeministeriet i
december 1986 bad biskopperne om
efter forløbet af en passende forsøgspe-
riode og på grundlag af de i denne indvundne erfaringer
at fremkomme med
en udtalelse om forslagets egnethed til autorisation.
På baggrund af erfaringerne fra prøveperioden på 2 kirkeår og den offentlige
debat kom biskopperne til den opfattelse, at forslaget vel var godt og gennem-
arbejdet, men at det ikke i sin helhed egnede sig til autorisation. Biskopperne
besluttede sig derfor til at foretage en revision og redigering af materialet med
henblik på autorisation af en ny dansk gudstjenesteordning med tilhørende ri-
tualer for de kirkelige handlinger.
I 1990 var arbejdet så fremskredent, at der blev udarbejdet et foreløbigt udkast
til alterbog og ritualer, som blev udsendt til en særlig kreds af interesserede og
sagkyndige. Denne høring resulterede i, at biskopperne i juni 1991 kunne ud-
sende et ”Oplæg til Gudstjenesteordning”, der fremstod som en stramning og
forenkling af det første udkast.
Biskopperne modtog adskillige ændringsforslag til detaljer i oplægget, der her-
efter blev indarbejdet i oplægget i det omfang, det af hensyn til helheden var
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 49: MFU spm. om at inddrage kirken i eksempler siden grundlovens indførelse, hvor man har ændret i folkekirkens indre anliggender og inddraget kirken
2663427_0003.png
muligt. På baggrund heraf fremsendte biskopperne forslag til ny alterbog og
forslag til nye ritualer for dåb, skriftemål, nadver i hjemmet, vielse (bryllup),
kirkelig velsignelse af borgerligt indgået ægteskab, jordpåkastelse og kirkeind-
vielse. Forslagene til alterbogen og de nævnte ritualer blev som nævnt autori-
seret ved kgl. resolutioner af 12. juni 1992.
Et andet eksempel vedrører kvinders adgang til at søge præstestillinger. Alle-
rede i 1919 blev der første gang blev fremsat lovforslag om at give kvinder ad-
gang på samme betingelser som mænd til lovbestemte, statslige og kommunale
tjenestestillinger og hverv, hvilket blev genfremsat i 2020. Både i 1924 og 1925
blev der fremsat lovforslag om at give kvinder adgang til visse præstestillinger,
som ikke blev færdigbehandlet. Der blev i 1928 nedsat et udvalg om forholdet
mellem staten og folkekirken om kvinders adgang til at blive præster, som af-
gav sin betænkning i 1940. I 1940 blev der fremsat et lovforslag om adgang til
præsteembeder i folkekirken, der åbnede for, at der ved institutioner af særlig
art kunne udnævnes præster, der ikke var teologiske kandidater. I forbindelse
med behandlingen af lovforslaget blev der fra flere sider blev udtrykt ønske
om, at der så også skulle åbnes adgang for kvindelige teologiske kandidater,
hvilket blev afvist.
Først med Folketingets vedtagelse af ændringslov nr. 173 af 4. juni 1947 om
Adgang til Præsteembeder i Folkekirken blev det muligt for kvinder at blive
præster i folkekirken. I 1948 blev lov om adgang for biskopper for fritagelse i
visse tilfælde for at føre tilsyn med en menighed og dennes præster vedtaget.
Og først efter nogle år accepterede alle folkekirkens biskopper at ordinere
kvindelige præster.
Ritualet for præstevielse blev først officielt ændret i 1987, jf. mit svar af dags
dato på BEU L 13
spørgsmål 52.
Afslutningsvist kan lovgivningen om vielser af par af samme køn nævnes. I re-
geringsgrundlaget for S-R-SF-regeringen
”Et Danmark, der står sammen”
fra
oktober 2011 fremgik det,
at ”Regeringen vil give alle medlemmer af den dan-
ske folkekirke mulighed for at blive gift i kirken
uanset deres seksuelle orien-
tering. Regeringen vil derfor fjerne forbuddet mod vielser af homoseksuelle i
folkekirken og i øvrigt undersøge yderligere tiltag i retningen af kønsneutral
ægteskabslovgivning.”
I midten af november 2011 blev spørgsmålet om vielse af par med samme køn
drøftet på et bispesamråd mellem ministeren for ligestilling og kirke og biskop-
perne. Regeringen traf senere i november beslutning om, at homoseksuelle
skulle kunne indgå ægteskab på linje med heteroseksuelle par både på rådhu-
set og i folkekirken. Kirkeministeren og biskopperne mødtes igen den 8. de-
cember 2011 med henblik på at afstemme forventningerne til det videre ar-
bejde efter regeringens beslutning. Efter bispesamrådet udsendte Kirkemini-
steriet samme dag en pressemeddelelse, hvor følgende fremgik:
”Regeringen
har besluttet, at par af samme køn kan indgå ægteskab. Biskop-
perne konstaterer, at det er Folketingets kompetence at bestemme den juri-
diske betegnelse for parforhold mellem to af samme køn.
Akt nr.: 271398
Side 3
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 49: MFU spm. om at inddrage kirken i eksempler siden grundlovens indførelse, hvor man har ændret i folkekirkens indre anliggender og inddraget kirken
2663427_0004.png
Der er blandt biskopperne uenighed om den teologiske forståelse af hen-
holdsvis ægteskab mellem mand og kvinde og mellem par af samme køn. Til
trods for denne uenighed er biskopperne indstillet på at indgå i det videre
arbejde med udarbejdelse af ritualer.
Det er fortsat regeringens plan at fremsætte de nødvendige forslag til lov-
ændringer efter nytår.
Biskopperne har tilkendegivet, at deres arbejde med ritualforslag vil være
afsluttet, så ritualet kan være klar til brug, når Folketinget har afsluttet sit
arbejde med lovgivningen.”
I forbindelse med udarbejdelse af forslag til lov om ændring af lov om ægte-
skabs indgåelse og opløsning, lov om ægteskabets retsvirkninger og retspleje-
loven og om ophævelse af lov om registreret partnerskab (Ægteskab mellem to
personer af samme køn) og forslag til lov om ændring af lov om medlemskab af
folkekirken, kirkelig betjening og sognebåndsløsning (præsters ret til at und-
lade at vie to personer af samme køn m.v.) blev der i februar 2012 indhentet en
udtalelse fra biskoppen over Københavns Stift om en vurdering af, hvorvidt der
er formuleringer i Den Augsburgske Bekendelse, som gør, at det må anses for at
være i strid med bekendelsesskrifterne, hvis der foretages kirkelig vielse til æg-
teskab af et par sf samme køn. Ministeriet for Ligestilling og Kirke vurderede
herefter, at en lovgivning, der giver mulighed for indgåelse af ægteskab mellem
par af samme køn ved en præst i folkekirken, ikke er i strid med folkekirkens
bekendelsesgrundlag.
Samtidig med kirkeministerens fremsættelse af lov om ændring af lov om med-
lemskab af folkekirken, kirkelige betjening og sognebåndsløsning skrev kirke-
ministeren den 14. marts 2012 til biskoppen over Københavns Stift og anmo-
dede ham om sammen med de øvrige biskopper at udarbejde ritualer til brug
ved henholdsvis kirkelig vielse af to af samme køn og kirkelig velsignelse af
borgerligt indgået ægteskab mellem to af samme køn. Det fremgik af brevet, at
to biskopper havde tilkendegivet, at de ikke ønskede at medvirke til udarbej-
delsen af ritualerne. De 8 øvrige biskopper færdiggjorde arbejdet med nye ritu-
aler, hvorefter ritualer blev autoriseret ved kgl. resolution af 12. juni 2012.
Akt nr.: 271398
Side 4
Louise Schack Elholm
/ Kasper Hyllested