Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 77 Bilag 1
Offentligt
2683144_0001.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Karin Kjær Madsen
[email protected]
forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
5. september 2022 10:14:13
Til rette vedkommende
På Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab takker jeg for muligheden for at blive hørt over
forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum (Begrænsning af ikke-statslige
større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande)
Videnskabernes Selskab har ikke bemærkninger til forslaget.
Med venlig hilsen
Karin Kjær Madsen
Sekretariatschef
THE ROYAL DANISH ACADEMY OF SCIENCES AND LETTERS
M +45 6177 3006
H.C. ANDERSENS BOULEVARD 35 | 1553 KØBENHAVN V
www.royalacademy.dk
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0002.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
[email protected]
SV: Høring: Forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
6. september 2022 11:09:27
image001.png
FRI takker for muligheden for at afgive høringssvar på ovenstående høring.
Vi har ingen bemærkninger til den, da den ikke direkte påvirker rammebetingelserne for
rådgivende ingeniørvirksomheder.
Med venlig hilsen
Ulrik Ryssel Albertsen
Erhvervspolitisk Chef
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Fra:
Søren Lauritzen <[email protected]>
Sendt:
25. august 2022 16:48
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; UFM FP DEP-
FIJI-DFIR <[email protected]>; UFM FP UFS-FVI-DFF - Danmarks Frie Forskningsfond <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; epost <[email protected]>; Danmarks
Naturfredningsforening <[email protected]>; Danmarks Tekniske Universitet (dtu) <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Danske Erhvervsakademier
<[email protected]>; Danske Professionshøjskoler <[email protected]>; Danske
Regioner <[email protected]>; [email protected]; Danske Universiteter <[email protected]>;
[email protected]; Datatilsynet <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Faglig Fælles Forbund 3F <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Foreningen af Rådgivende Ingeniører <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
NFA Hovedpostkasse <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]
Emne:
Høring: Forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
Uddannelses- og Forskningsministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af lov
om aktiviteter i det ydre rum i høring. Der henvises til vedhæftede bilag.
Lovudkastet og høringslisten er ligeledes offentliggjort på Høringsportalen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til
lovudkastet senest
Den 22. september 2022, kl. 12.00.
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0003.png
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med angivelse af ”Forslag til ændring af lov om
aktiviteter i det ydre rum” i emnefeltet.
Med venlig hilsen
Søren Lauritzen
Fuldmægtig
Jura
Direkte telefon: +45 7231 8048
E-mail:
[email protected]
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Departementet
Postboks 2135 DK-1015 København K
Telefon: +45 3392 9700
E-mail:
[email protected]
www.ufm.dk
Besøgsadresse:
Børsgade 4
DK-1215 København K
Læs om
ministeriets behandling af personoplysninger
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0004.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
[email protected]
[email protected]
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
7. september 2022 08:48:08
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 25. august 2022 sendt forslag til lov om ændring af
lov om aktiviteter i det ydre rum i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10
(Lovbekendtgørelse nr. 101 af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan
have betydning for Rigsrevisionens opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget og kan konstatere, at det ikke omhandler revisions- eller
regnskabsforhold i staten eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir.+45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger
her
Fra:
Søren Lauritzen <[email protected]>
Sendt:
25. august 2022 16:48
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
UFM FP DEP-
FIJI-DFIR <[email protected]>; UFM FP UFS-FVI-DFF - Danmarks Frie Forskningsfond <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
epost <[email protected]>; Danmarks
Naturfredningsforening <[email protected]>; Danmarks Tekniske Universitet (dtu) <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Danske Erhvervsakademier
<[email protected]>; Danske Professionshøjskoler <[email protected]>; Danske
Regioner <[email protected]>;
[email protected];
Danske Universiteter <[email protected]>;
[email protected];
Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Faglig Fælles Forbund 3F <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0005.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes
Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
NFA Hovedpostkasse
<[email protected]>;
[email protected];
Rigsrevisionen <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]
Emne:
Høring: Forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
Uddannelses- og Forskningsministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af lov
om aktiviteter i det ydre rum i høring. Der henvises til vedhæftede bilag.
Lovudkastet og høringslisten er ligeledes offentliggjort på Høringsportalen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til
lovudkastet senest
Den 22. september 2022, kl. 12.00.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med angivelse af ”Forslag til ændring af lov om
aktiviteter i det ydre rum” i emnefeltet.
Med venlig hilsen
Søren Lauritzen
Fuldmægtig
Jura
Direkte telefon: +45 7231 8048
E-mail:
[email protected]
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Departementet
Postboks 2135 DK-1015 København K
Telefon: +45 3392 9700
E-mail:
[email protected]
www.ufm.dk
Besøgsadresse:
Børsgade 4
DK-1215 København K
Læs om
ministeriets behandling af personoplysninger
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0006.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Mette Hansgaard
[email protected]
Peter Davidsen
Høringssvar - Besvarelse fra Space Inventor Aps
9. september 2022 11:05:35
Besvarelse af Høringsbrev - UFM. vedr. - Google Docs.pdf
Kære Søren Lauritzen, Jura kontoret.
Hermed fremsendes i PDF vores besvarelse til høring over udkast til forslag til lov
om ændring af lov om aktiviteter i det
ydre rum (Begrænsning af ikke-statslige større raketopsendelser og ikke- statslige
opsendelser af
rumgenstande).
Mvh
Mette Hansgaard
Nordic Business Developer and P.A. for Karl Kaas
Tel: +45 42 68 09 00
Space Inventor ApS
Vingårdstræde 21,
1.tv.
1070 København K.
Denmark
Tel: +45 42680900
www.space-inventor.com
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0007.png
Den 9. september 2022
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Att: Søren Lauritzen
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Høringssvar vedr. Lovændring
Tak for jeres brev vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum i høring
fremsendt den 25. August 2022.
Her fremsendes vores svar vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
aktiviteter i det ydre rum (Begrænsning af ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-
statslige opsendelser af rumgenstande).
I lyset af at vi ikke opsender rum genstande fra Danmark, og at lovændringen gælder for dansk
territorium, og at vi primært sender op via autoriserede opsendelses faciliteter i udlandet, har vi ikke
yderligere bemærkninger til lovændringen.
Med venlig hilsen
Mette Hansgaard
Nordic Business Developer
[email protected]
Space Inventor ApS
Vingårdstræde 21, 1.tv.
1070 København K.
Danmark
© 2022 - Space Inventor · Nybrogade 14, st. · 9000 Aalborg · Denmark · www.space-inventor.com
1#1
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0008.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Joanna Djurhuus
[email protected]
[email protected]; Pól Edvard Egholm
Forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
12. september 2022 13:47:19
image001.png
Høringsbrev.pdf
Høringsliste.pdf
Udkast til lovforslag.pdf
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet
Færøernes landsstyre har ingen bemærkninger til forslag til ændring af lov om aktiviteter i det
ydre rum.
Med venlig hilsen
Jóanna Djurhuus, rådgiver
Jóanna Djurhuus
Ráðgevi / Senior Advisor
Umhvørvis- og vinnumálaráðið / Ministry of Environment, Industry and Trade
Tel. +298 55 60 84
[email protected]
www.uvmr.fo
Fra:
Rigsombuddet <[email protected]>
Sendt:
31. august 2022 08:21
Til:
VMR-Journal <[email protected]>
Emne:
Hoyring.: Færøernes landsstyre - høring vedr. forslag til ændring af lov om aktiviteter i det
ydre rum (RIGS-FO Sagsnr.: 2015 - 827)
Elsa Maria L. Østergaard
Chefkonsulent
Amtmansbrekkan 6
FO-100 Tórshavn
Tlf.: +298 201200
E-mail:
[email protected]
www.rigsombudsmanden.fo
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Rigsombudsmanden på Færøerne ([email protected])
Søren Lauritzen ([email protected])
Færøernes landsstyre - høring vedr. forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
25-08-2022 18:22
Til Rigsombudsmanden på Færøerne
Rigsombudsmanden anmodes om at fremsende høring vedrørende forslag til lov om
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0009.png
ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum til udtalelse hos de færøske myndigheder.
Lov om aktiviteter i det ydre rum, og dermed også lovforslaget i høring, gælder ikke for
Færøerne, men kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne.
Foruden lovforslaget vedhæftes høringsbrev samt høringsliste.
Eventuelle bemærkninger til lovforslaget bedes sendt til
[email protected]
med
angivelse af ”Forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum” i emnefeltet senest
den 22. september 2022, kl. 12.00.
Med venlig hilsen
Søren Lauritzen
Fuldmægtig
Jura
Direkte telefon: +45 7231 8048
E-mail:
[email protected]
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Departementet
Postboks 2135 DK-1015 København K
Telefon: +45 3392 9700
E-mail:
[email protected]
www.ufm.dk
Besøgsadresse:
Børsgade 4
DK-1215 København K
Læs om
ministeriets behandling af personoplysninger
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0010.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Joachim Finkielman
[email protected]
Forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
21. september 2022 12:15:09
image001.png
Høringssvar DI vedr. lovforslag om opsendelse af civile raketter.pdf
Hermed fremsendes DI’s høringssvar til forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum.
Med venlig hilsen
Joachim Finkielman
Underdirektør, Forsvar og sikkerhed
(+45) 3377 3673
(+45) 6187 1540 (Mobil)
[email protected]
di.dk/di-fos
Læs, hvordan DI behandler og beskytter
persondata i
DI’s Privatlivspolitik
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0011.png
21. september 2022
JOFI
DI-2022-13421
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Dansk Industri takker for muligheden for at blive hørt om udkast til forslag til lov om
ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum (Begrænsning af ikke-statslige større raket-
opsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande).
Det er generelt vores opfattelse, at et forbud, som der lægges op til, hæmmer erhvervsli-
vets muligheder for at drive innovation og udvikling på et område, som er og bliver stadigt
mere betydningsfuldt i fremtiden.
Dernæst har vi naturligvis forståelse for, at begrænsede aktiviteter, som kan have store
sikkerhedsmæssige konsekvenser og ikke mindst betydelige administrative og praktiske
omkostninger for staten nøje må overvejes og afvejes. Såfremt det påviseligt er sikker-
hedsmæssige overvejelser, der ligger til grund for forslaget, må vi naturligvis i Industrien
acceptere dette.
Imidlertid er rumområdet stærkt voksende både i forskningssammenhæng, erhvervsmæs-
sigt og ikke mindst sikkerhedspolitisk. Derfor lægger DI vægt på, at staten forsøger at
støtte initiativer til at udvikle danske teknologier og kompetencer på området og teste
disse. Dette bør fremgå af lovforslaget. Hvis fremtidige test henvises til udlandet er det
vores opfattelse, at staten bør støtte disse aktiviteter i videst mulige omfang. Det kan ek-
sempelvis være gennem bilaterale aftaler med de pågældende lande om anvendelse af test-
faciliteter, økonomisk støtte til at fremme muligheden for praktisk at kunne gennemføre
disse tests og/eller at støtte aktørerne med at søge støttemidler i EU eller ved andre finan-
sieringskilder til at afvikle tests.
DI er naturligvis klar til at drøfte ovenstående muligheder og noterer os i øvrigt, at lov-
forslaget lægger op til en revurdering af forbuddet, hvis udviklingen i området tilsiger det.
Det kunne være nyttigt med en proces omkring dette evt. årligt.
Med venlig hilsen
Joachim Finkielman
Underdirektør, Forsvar og sikkerhed
*SAG*
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0012.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
[email protected]
på vegne af
Julie Skals. JULSK
[email protected]
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
22. september 2022 10:32:07
image001.png
image002.png
Høringsbrev fra Esbjerg.pdf
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet
Hermed høringssvar fra projektet Space Campus Esbjerg.
Venlig hilsen
Julie Skals
Erhvervsplaymaker
SSP Forebyggelse & Vejledning
Børn & Kultur
Mobil 20 33 13 95
Grønlandsparken 300, 6715 Esbjerg N
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0013.png
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0014.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Jonas Langeland Pedersen
[email protected]
dkuni-med
Høring Forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
22. september 2022 10:35:22
image001.png
Høringsvar angående udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum HOF.docx
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet
Den 22. september 2022
J.nr. 22/1012214
JLP
Danske Universiteter takker for muligheden for at afgive høringssvar. Danske Universiteter har
modtaget høringssvar fra Købehavns Universitet, Aalborg Universitet og Danmarks Tekniske
Universitet. Hørringssvaret fra Københavns Universitet er vedhæftet.
Aalborg Universitet:
” Vi takker for at blive invitereret med i denne høring.
Vi har ingen kommentarer eller indvendinger til de foreslåede ændringer”
Danmarks Tekniske Universitet skriver:
”Vi mener grundlæggende, at det er forkert og ødelæggende med et generelt forbud, der blokerer
for forretningsmæssig udvikling, forskning samt forsvars- og sikkerhedsmæssige anvendelser.
Vi mener, at amatørprojekterne fortjener mulighed for at gennemføre opsendelser, da det tjener
om inspiration og kan føre til fx kommercielle projekter og øget interesse for teknik og
naturvidenskab.
Det må være muligt at definere rammer for disse aktiviteter og finde en passende lokation, så de
kan gennemføres på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde.”
Mvh.
Jonas
Jonas Langeland Pedersen
Specialkonsulent, Ph.d.
Fiolstræde 44, 1. th.
DK 1171 København K
Mobil +45 93510681
www.dkuni.dk
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0015.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET
DET JURIDISKE FAKULTET
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4 Postboks 2135 1015 København K Tel. 3392 9700
Att. Sagsbehandler Søren Lauritzen Tel. 7 231 80 48
[email protected]
Ref.-nr. 334871
Høringssvar angående udkast til forslag til lov om ændring af lov om
aktiviteter i det ydre rum (Begrænsning af ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande)
På globalt plan vokser andelen af rumaktiviteter der initieres og kontrolleres
af ikke-statslige aktører. De mange nye ikke-statslige og ofte kommercielle
rumaktiviteter udfordrer national og international lovgivning. Ny eller
opdateret lovgivning er nødvendig for at sikre en bæredygtig, sikker og
effektiv rumsektor, i Danmark, Europa og globalt, herunder for
raketopsendelse. I det lys er det glædeligt at se at der arbejdes med
opdatering af den danske rumlov.
Regulering af raketopsendelser
Mange lande har i dag nationale rumlovgivninger der i forskellig
udstrækning regulerer ikke-statslige raketopsendelser. Regulering af
raketopsendelser er vigtigt, dels fordi aktiviteten i sig selv er farlig og dels
fordi mange lande, som Danmark, på grund af traktatforpligtelser (Outer
Space Treaty, art. 6 og Liability Convention, art. 2-4) er internationalt
ansvarlige for skader forvoldt af ikke-statslige aktørers rumaktiviteter.
Derfor stiller mange lande strenge krav til forsikring og sikkerhed for
raketopsender. Dog har ingen andre lande taget den radikale tilgang det er at
forfølge et fuldstændigt og kategorisk forbud.
Lande vi normalt sammenligner os med, herunder de andre skandinaviske
lande, arbejder i dag på at opdatere deres rumlovgivning, blandt andet med
det formål at styrke ikke-statslige aktørers muligheder for kommerciel brug
af rummet. Der er mange grunde til at andre lande søger at skabe bedre
vilkår for rumindustrien, herunder tiltrækning af højt kvalificerede
arbejdspladser, investering i forskning, styrket interesse for
naturvidenskabelige og ingeniør-faglige uddannelser og opbygning af
national sikkerhedskapacitet. Et absolut og ukvalificeret opsendelsesforbud
som foreslået, vil stå i modsætning hertil.
20. SEPTEMBER 2022
REF: HOF
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Brud på proportionalitetsprincippet
Målsætningen om at begrænse sikkerhedsmæssige risici og gener fra ikke-
statslige raketopsendelser fra den danske stat, der motiverer lovforslaget er
selvfølgelig legitim. Andre lande, herunder England, Sverige og Norge,
sikrer sikkerhedsmæssigt forsvarlige opsendelser via de krav der stilles til
operatører i forbindelse med den lovpligtige opsendelseslicens. Danmark
ville på samme måde kunne opnå sikkerhed, uden at standse vækst,
innovation og forskning, ved at stille strenge krav til ikke-statslige
opsendelser. Inspiration til hvordan en detaljeret proces for licensudstedelse
for sikker raketopsendelse kan se ud kan for eksempel findes i
Storbritanniens nyligt opdaterede ”Space Industry Regulations 2021”.
De danske myndigheders manglende kompetencer til at vurdere
sikkerhedsniveauet ved en planlagt opsendelse, vil kunne afhjælpes ved
brug af rådgivere fra ESA, DTU eller andre, med omkostningen hertil
dækket af den ikke-statslige aktør der søger om licens. På sigt vil det lede til
national kapacitetsopbygning.
Det totale forbud, der ikke levner mulighed for at myndighederne kan
vurdere en planlagt opsendelses baseret på fakta, forekommer ikke
proportionelt, når målet om sikkerhed kan opfyldes med en fornuftig
godkendelsesproces, som i andre lande.
Tilhørsforhold
Dette høringsvar er afgivet i min kapacitet som forsker i rumlovgivning ved
Juridisk Fakultet på Københavns Universitet. For at sikre fuld
gennemsigtighed, vil jeg også nævne at jeg rådgiver danske rumrelaterede
start-ups og virksomheder. Herunder en af de danske virksomheder hvis
fremtidige vækst vil begrænses betydeligt hvis det foreslåede totalforbud
gennemføres.
Jeg uddyber og besvarer gerne spørgsmål om ovenstående svar.
Med venlig hilsen
Hjalte Osborn Frandsen
Phd Stipendiat & Forsker
M.Sc., LL.M.
DIR +45 2628 2193
[email protected]
SIDE 2 AF 2
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0017.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Jens Woeste
[email protected]
Høringssvar vedr. “Forslag til ændring af rumloven”
22. september 2022 11:21:37
Høringssvar - rumlov.pdf
Bilag 1 - Analyse af og kommentarer til arbejdsgruppens rapport.pdf
Bilag 2 PTS_EDU_EuRoC_ST_000763_LOG_v01.pdf
Bilag 3 PTS_EDU_EuRoC_ST_000455_DTEG_v03.pdf
Bilag 4 PTS_EDU_EuRoC_ST_000454_R&R_v03.pdf
Til rette vedkommende.
Vedlagt forefindes høringssvar på vegne af DTU DanStar, DARK (Dansk Amatør Raket Klub), samt
Copenhagen Suborbitals.
Desuden vedlægges Bilag 1-4 der henvises til i høringssvaret.
Med venlig hilsen
Jens Woeste
Copenhagen Suborbitals
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0018.png
DTU DanSTAR
DARK
Copenhagen Suborbitals
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Postboks 2135
1015 København K
Sendt per mail til: [email protected]
v/Jens Woeste
Lillevang 72
7190 Billund
Telefon: 2973 6226
Mail: [email protected]
Billund den 22. September 2022
Høringssvar vedr.
“Forslag
til ændring af
rumloven”
På vegne af DTU DanStar, DARK (Dansk Amatør Raket Klub) samt
Copenhagen Suborbitals (herefter benævnt høringsparterne) afgives
der hermed høringssvar i forbindelse med fremsendt udkast til
“forslag
til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre
rum”.
Indledningsvist skal det bemærkes, at en ændring af loven generelt
hilses velkommen af høringsparterne, idet det vil medføre en ønsket
simplificering af regler og love, der danner grundlag for arbejdet
med ikke-statslige raketopsendelser i Danmark i fremtiden.
Høringsparterne er imidlertid stærkt optaget af at det også
fremadrettet skal være muligt for ikke-statslige operatører at
foretage opsendelser af
”større”
raketter fra Danmark end udkastet
til lovændringen lægger op til, så længe dette sker på et fagligt og
sikkerhedsmæssigt forsvarligt grundlag.
Dette høringssvar er i store træk en gentagelse af høringssvar afgivet
i januar 2020 i forbindelse med sidste gang lovforslaget (L125/2019-
2020) blev fremsat. Ved høringen i 2020 valgte man at udlade
væsentlige dele af høringssvaret i sammenfatningen
(høringsnotatet) der blev sendt videre til folketinget i forbindelse
med fremsættelsen. Ministeriets kommentarer i høringsnotatet
adresserede ikke kritikken af konklusionerne i den tværministerielle
rapport, der ligger til grund for anbefalingen om indførsel af et
forbud.
Vi har af den årsag som bilag vedlagt en teknisk gennemgang af
fejlkonklusionerne i den tværministerielle rapport, samt relativeret
denne til faktiske forhold (Bilag 1). Der er desuden en redegørelse
for hvilke operationelle elementer, der praktisk indgår i en raket
opsendelse (baseret på erfaring og ikke gætteri), herunder regelsæt,
sikkerhedstiltag samt organisering.
Dette høringssvar adresserer de fremførte begrundelser, der skulle
tale for et totalt forbud, belyser de mest åbenlyse konsekvenser ved
et totalt forbud, samt skitserer en mulig løsningsmodel for hvorledes
en national godkendelsesmodel for ikke-statslige operatørers
opsendelse af
”større”
raketter i Danmark, fra danske fartøjer, af
danske juridiske personer eller af danske operatører, kunne se ud.
Det bemærkes endvidere at den tværministerielle rapport ikke er
blevet forelagt hverken uddannelsesinstitutioner (hvor vi rent
Side 1/7
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Høringssvar
faktisk har yderst fagligt kompetente personer siddende med
relevant indsigt), eller andre eksperter for en kommentar.
Copenhagen Suborbitals har siden sidste fremsættelse stillet faglig
og operationel ekspertise til rådighed overfor det Portugisiske
Rumagentur i forbindelse med den årlige EuRoC konkurrence
(opsendelse af 20 større ikke statslige raketter i 2021, planlagt
opsendelse af 25 større ikke statslige raketter i 2022) fra et millitært
øvelesesområde ca 100km fra Lissabon.
Vi har derfor til inspiration vedlagt operationel manual for
opsendelsesfaciliteter, dokumentationskrav, risikoanalyser,
sikkerhedsvurderinger (samlet udgørende den nationale
Portugisiske godkendelsesmodel) anvendt i denne forbindelse (Bilag
2,3 og 4).
Det bemærkes, at EuRoC konkurrencen indtil videre har en
maksimal flyvehøjde på 10km, hvilket står mål med den
(nuværende) gennemsnitlige ekspertise for universitetsstuderende
på tværs af Europa, men at dette i sig selv ikke er et udtryk for en
begrænsning ved selve godkendelsesmodellen.
Godkendelsesmodellen og dens generelle godkendelsesproces er
således også fuldt ud anvendelig ved flyvehøjder over ti kilometer,
når blot omfang og kvalitet af dokumentationen står mål med
opsendelsesprojektets ambition og ydelse.
For overvejelser omkring en yderligere simplificering af en dansk
godkendelsesmodel, så foreslås det at fjerne den kunstige grænse
mellem
”mindre”
og
”større”
ikke-statslige raketter. Det anbefales at
lade sig inspirere af det amerikanske NFPA 1127 regelsæt, som med
sin glidende overgang, fra de mindste til de største raketter, løbende
definerer sikkerhedsafstande, publikumsafstande, foranstaltninger,
m.m. Den Portugisiske godkendelsesmodel tager da også
udgangspunkt i NFPA 1127, der med en historik på snart 40 år og et
utal af opsendelser i USA, stadig ikke har medført dødsulykker.
Side 2/7
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Høringssvar
Fremførte begrundelser for et forbud:
“Den
tværministerielle arbejdsgruppe om regulering og
myndighedsorganisering af civile (ikke-statslige)
raketaktiviteter”
har tre overordnede begrundelser for et forbud mod større
raketopsendelser fra dansk territorium:
Fraværet af egnede opsendelsessteder
Risici i forhold til fly- og skibstrafik
Manglende kompetencer til faglig evaluering af
opsendelsesaktiviteter
Fraværet af egnede opsendelsessteder:
Dette kan tilbagevises med et konkret eksempel: Copenhagen
Suborbitals har i de seneste 10 år foretaget opsendelser fra det
militære øvelsesområde ESD138/139 i farvandet øst for Bornholm.
Dette område benyttes jævnligt af forsvaret, er velkendt (markeret i
søkort mm) samt har en veldefineret proces for varsling/afspærring
(EFS, ATC Malmö, mm). Da man derved har mulighed for at
opretholde en sikkerhedszone på henved 2500 km2 (et af de største
i Europa) er området særdeles velegnet til opsendelse af
”større”
raketter.
Det bemærkes at dette område (stadig) udelades i argumentationen
omkring fraværet af egnede opsendelsessteder. At forsvaret ikke
benytter området som skydeområde ændrer ikke ved dets
karakteristika.
Risici i forhold til fly- og skibstrafik:
For såvidt angår de risici forbundet med fly- og skibstrafik fremfører
den tværministerielle arbejdsgruppes rapport et såkaldt
“øjebliksbillede”
af flytrafikken i rapportens kortmateriale. Det
præsenterede
”øjebliksbillede”
er en optegning af flytrafik registreret
over et helt døgn. En tilsvarende fremstilling af skibstrafiktætheden
i danske farvande får det danske søterritorie og luftrum til at
fremstå som uegnet til opsendelsesaktiviteter. Havde man i den
tværministerielle arbejdsgruppe i stedet valgt at analysere et reelt
øjebliksbillede, såsom AIS information fra skibstrafikken samt
tilsvarende for lufttrafikken, så ville man i stedet have kunnet
konkludere, at det på tidspunkter for tidligere opsendelser har været
muligt at have fuldt forsvarlige opsendelsesvinduer på 30-60
minutter. Eksempelvis er den reelle fly- og skibstrafik for det
præcise opsendelses-minut for Nexø 2 i 2018 dokumenteret i
vedhæftede rapport.
Manglende kompetencer til faglig evaluering af
opsendelsesaktiviteter:
Rapporten fremfører, at ministeriet ikke råder over egnede
kompetencer til faglig evaluering af opsendelsesplaner, og at
tilvejebringelse af sådanne kompetencer vil være uforholdsmæssigt
omkostningstungt. I den forbindelse har man udeladt at afsøge
muligheden for at udnytte den veludviklede kompetencebase der
eksisterer ved en række af landets førende uddannelsesinstitutioner
og som vil kunne aktiveres ved myndighedsbetjening i relation til en
fremtidig godkendelsesmodel. Denne model anvendes ellers
Side 3/7
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Høringssvar
almindeligevis for andre fagområder, hvor myndighederne ikke
internt råder over de fornødne faglige kompetencer.
I takt med opbygningen af europæiske raketkompetencer og
godkendelsesmodeller vil europæisk ekspertise omkring faglig
evaluering af opsendelsesaktiviteter blive udbygget tilsvarende. Det
Portugisiske rumfartsagentur benytter sig allerede nu af et blandet
nationalt og internationalt hold på omkring 20 medlemmer, med
baggrund i internationale tekniske universiteter, det Portugisiske
rumfartsagentur, det portugisiske forsvar, forsvarsindustrien, folk
med baggrund i det Europæiske Rumfartsagentur (ESA), de
Portugisiske luftfartsmyndigheder, samt internationale
branchespecialister og operatører.
Danmark er, i erkendelse af vores nationale ekspertise,
repræsenteret ved tre pladser i dette stærke internationale hold.
Lovforslagets indvirkning og effekt på Danmarks rolle som
fremtidig
”upstream”
rumteknologileverandør.
I Danmark er der, jf. den publicerede Rumstrategi fra 2016, cirka
150 danske virksomheder, der beskæftiger sig med det danske rum-
erhverv.
En sektor med en omsætning på 4,4 mia. kr
90% på downstream (udnyttelse af rumdata og -tjenester)
10% på upstream (satellit-, raket- og opsendelsesteknologi)
60% heraf er eksport, hvor:
60% downstream eksporteres
90% upstream eksporteres
Det bemærkes, at ud af de 10% danske upstream aktiviteter, udgør
eksporten til udlandet ca 90%. Derudover bemærkes at upstream
branchens omsætningsandel på 250 mio. kr vidner om et område
med et uforløst potentiale for et højteknologisamfund som det
danske.
Omkostningsniveauet øges betragteligt gennem den
foreslåede lovændring:
Mens den tværministerielle arbejdsgruppe anbefalinger om
regulering skal ligge indenfor ministeriernes eksisterende
økonomiske rammer (kommissoriet), så bemærker rapporten kun
kortfattet at en af ulemperne ved henvisningsmodellen er at,
“Omkostningerne
og de logistiske implikationer ved opsendelse af
større raketter fra
autoriserede opsendelsesfaciliteter
vil være
væsentligt større for aktørerne end opsendelse fra dansk territorium
eller fra aktørernes egne havbaserede
opsendelsesplatforme.”
En prisforespørgsel hos et af de i rapporten anbefalede
opsendelsessteder (Andøya) giver et overslag på omkostninger i
størrelsesordenen 4-6 millioner norske kroner for en opsendelse af
en suborbital raket i stand til at nå kanten af rummet i en højde af
100 km over havoverfladen. Dertil skal medregnes omkostninger til
logistik, transport af materiale og personel.
Selvom mindre raketter (sammenlignelige med EuRoC raketterne)
vil være billigere at opsende fra disse
autoriserede
opsendelsesfaciliteter,
så har høringsparterne ingen grund til at tro
Side 4/7
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Høringssvar
at eventuelle statslige støtteordninger til opsendelsesaktiviteter fra
autoriserede opsendelsesfaciliteter
stiger tilsvarende i takt med
dansk ekspertise og ambitioner indenfor området.
Det bemærkes at en eventuel dansk støtteordnings begrænsede
midler (i givet fald fundet indenfor ministeriernes eksisterende
økonomiske rammer, ifølge kommissoriet) er væsentligt bedre
udnyttet ved at muliggøre myndighedsbetjening i forbindelse med
godkendelser udarbejdet under en national godkendelsesmodel,
sammenlignet med at betale en
autoriseret opsendelsesfacilitet
for
at forestå arbejdet med godkendelse, klargøring og opsendelse af en
raket.
Man får således flere opsendelser og mere udvikling, for færre
penge.
Til sammenligning koster en opsendelse af Copenhagen Surborbitals
største raketter i underkanten af 100.000 kr. Det lave
omkostningsniveau skyldes dels andelen af frivillige, der deltager
ulønnet, dels at havopsendelse er ekstremt omkostningseffektivt. I
forbindelse med havopsendelse skønnes et ressourceforbrug
svarende til ca 120 mande-dage eller et halvt årsværk.
Perspektiveret lidt anderledes, så betyder indførelse af et regelværk
bestående alene af en henvisningsmodel (og forbud mod opsendelse
fra danske områder, danske maritime fartøjer og af danske aktører),
at Danmark afskærer sig for fremtidige aktiviteter på upstream-
området, omhandlende raket- og opsendelsesteknologi. Denne
teknologi kan kun udvikles og slutteligt kommercialiseres ved
løbende og tiltagende mere ambitiøse testflyvninger.
Det vil være et tab for Danmark, hvis man afskærer sig selv fra
muligheden for at forfølge dette højteknologiske marked i kraftig
vækst, specielt nu når vi i vores relativt lille land (såvel som i resten
af Europa) er ved at aflive fejlopfattelsen af at
”(løfte)raketter
er kun
noget store lande kan
realisere”.
Hvis et dansk forbud (og en dansk henvisningsmodel) alene bunder
i et argument om sikkerhed ved opsendelser, så forekommer det
pragmatisk at lave en tilføjelse til lovforslaget, hvor de
sikkerhedsmæssige aspekter kan evalueres og adresseres sagligt, så
en national dansk godkendelsesmodel og tilladelse til opsendelse
af
”større”
danske ikke-statslige raketter forbliver en mulighed.
Da danske pionerer startede deres eksperimenter med vindmøller til
elproduktion i
1970’erne,
og fik deres første beskedne prototyper op
at køre i slutningen af årtiet, havde ingen kunne forudsige hvor langt
vindmølleindustrien ville nå i løbet af de efterfølgende 40 år.
Det kan dårligt forbigå nogens opmærksomhed, hvor meget aktivitet
der er inden for
”New Space”
og hvor stort et marked, det er ved at
blive. Vores nabolande kappes om at være forrest i denne
rumudvikling (bl.a. Norge, Sverige, Tyskland, Storbritannien og
Spanien). Omvendt er vi i Danmark med det nuværende lovforslag
ved at slå fuldt bak i forhold til vores naboer (og resten af Europa).
Side 5/7
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Høringssvar
Lovforslagets indvirkning på STEM (Science, Technology,
Engineering & Math) hos børn og unge:
For 50 år siden sad verdenen foran
Tv’et
og så Neil Armstrong og
Buzz Aldrin gå på månen, og det var med til at inspirere børn til at
ville blive astronauter og ingeniører; og for 10 år siden viste SpaceX
at et privatejet firma kunne bygge raketter og sende den i omløb om
jorden, og siden har New
Zealand’ske
Rocket Lab gjort det samme.
Hvor inspirerende disse ting end måtte være, så kan det virke som
en drøm der er meget langt væk.
En måde til for alvor inspirere børn og unge her i landet inden for
STEM, er at vise, at vejen fra folkeskolen til ægte rumfart er kortere,
end man skulle tro, og at fag som umiddelbart kan virke kedelige og
ikke særligt brugbare, har en meget bred anvendelse.
Det er her, almennyttige foreninger som Copenhagen Suborbitals
kommer ind. En gruppe entusiaster, som for beskedne midler sigter
mod et mål om at sende et menneske ud rummet.
Gennem de sidste 12 år har Copenhagen Suborbitals holdt et stort
antal foredrag rundt omkring i landet, har været en del af Unge
Forskere i Forum i flere år, har haft indlæg og praktisk leg for Gifted
Children, har deltaget med udstillinger på Roskilde Air Show flere
gange. Arrangementer som disse giver en stor mulighed for at tale
med børn og unge i øjenhøjde og vise at fag som fysik, kemi eller
matematik ikke behøver at være kedelige, de kan også bruges til at
bygge små rumraketter. Ved alle tidligere opsendelsesforløb har der
været overordentlig stor mediebevå- genhed fra radio og tv medier,
den trykte presse samt fra internettet hvor tusindevis verden over
har fulgt live streams fra østersøen.
Ved at have udbudt specialkurser og afsluttende projekter har
Copenhagen Suborbitals ikke kun fokuseret på børn og unge, men
også været med til at uddanne fremtidens ingeniører og forskere fra
universiteter i Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig og Singapore.
Desuden har Copenhagen Suborbitals inspireret
universitetsstuderende til at starte studieprojekter om raketbyggeri
og opsendelse.
Hvis
Ændringer af lov om aktiviteter i det ydre rum
bliver vedtaget
som foreslået vil Copenhagen Suborbitals ikke længere være i stand
til troværdigt at foretage denne formidlingsopgave.
Da der i de kommende år vil være stor mangel på bl.a. ingeniører, vil
en nedlagt Copenhagen Suborbitals risikere at betyde at færre ville
blive inspireret til at læse STEM uddannelser. Det samme gælder
DanSTAR, der også har betydelige outreach aktiviteter for skolebørn
mv.
Side 6/7
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Høringssvar
Forslag til godkendelsesmodel:
Det foreslås, at ministeren i medfør af loven får hjemmel til at
meddele tilladelse til opsendelse på baggrund af en proces, hvor
raketoperatøren udarbejder teknisk dokumentation, risikoanalyse
samt operativ dokumentation der i mål og omfang, der svarer til
projektets størrelse og ambition, og som muliggør en grundig
evaluering af den ønskede opsendelsesaktivitet. Evalueringen kan
foretages af et uvildigt råd bestående af repræsentanter fra relevante
uddannelses- og forsknings institutioner (myndighedsbetjening)
samt andre relevante organisationer og myndigheder. Rådets
medlemmer foretager en teknisk og operativ evaluering af
dokumentationen og afgiver på baggrund heraf anbefaling til
Ministeren i forhold til meddelelse om godkendelse til
opsendelsesaktiviteten. En godkendelse til opsendelse kan være
betinget af endelig godkendelse eller varsling af relevante statslige
og private aktører i henhold til eksisterende procedurer (eg.
Forsvaret, Air Traffic Control, Søfartsstyrelsen, mfl.), indeholdende
meddelelse om indskrænkning af missionsparametre (flyvehøjde,
vejrlig mm.), samt stille konkrete krav om øvrige forhold som
eksempelvis forsikring af den samlede opsendelsesaktivitet. Den
nationale godkendelsesmodel fra Portugal er allerede en Europæisk
defacto-standard efter to år, da alle europæiske
universitetsrakethold ønsker at konkurrere mod hinanden i
Portugal, så der er både økonomiske og operationelle fordele i at
adoptere den nationale Portugisiske godkendelsesmodel, inklusiv
den løbende opdaterede tilhørende dokumentation.
På vegne af DTU DanStar, DARK og Copenhagen Suborbitals,
Jens Woeste
Konsulent, Copenhagen Suborbitals
Bilag:
Bilag 1: Analyse af og kommentarer til arbejdsgruppens rapport.pdf
Bilag 2: Bilag 2 PTS_EDU_EuRoC_ST_000763_LOG_v01.pdf (Launch
Operations Guide)
Bilag 3: Bilag 3 PTS_EDU_EuRoC_ST_000455_DTEG_v03.pdf (Design,
Test & Evaluation Guide)
Bilag 4: Bilag 4 PTS_EDU_EuRoC_ST_000454_R&R_v03.pdf ( Rules &
Regulations)
Side 7/7
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0025.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Nicolas Kristoffersen
[email protected]
Forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
22. september 2022 11:56:41
EuroSpaceport-Hoeringssvar_OK-202209221155s.pdf
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Hermed høringssvar fra EuroSpaceport ApS.
Alle spørgsmål er velkomne.
Med venlig hilsen
Nicolas
------
Nicolas Kristoffersen
CEO, EuroSpaceport ApS
[email protected]
+45 2022 0044
www.eurospaceport.com
CVR / Company Registration: DK-41765739
-----
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0026.png
København, 22.09.2022
EURO
SPACE
PORT
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børsgade 4, Postboks 2135
1015 København K
[email protected]
HØRINGSSVAR:
”Forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum“
Dette er EuroSpaceport’s høringssvar angående udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktivi-
teter i det ydre rum.
Om EuroSpaceport
• EuroSpaceport er en dansk virksomhed stiftet i 2020. Virksomhedens formål er at udvikle bære-
dygtig og fleksibel infrastruktur til rumfart.
• EuroSpaceport er i gang med at etablere mulighed for raketopsendelser fra Nordsøen i samarbejde
med større virksomheder i Esbjerg.
• EuroSpaceport har konkrete planer om raketopsendelser i 2023 eller 2024 i samarbejde med raket-
fabrikanter fra andre EU-lande.
• EuroSpaceport arbejder for at Danmark med vindenergi via power-to-x på sigt kan gennemføre
CO
2
-neutrale raketopsendelser til rummet fra Nordsøen som nogle af de første i verden.
Udfordringer i forbindelse med forslaget til ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
EuroSpaceport anerkender behovet for at skabe bedre lovgivningsmæssige rammer for raketopsen-
delser i Danmark. Vi mener dog ikke, at lovforslaget er hensigtsmæssigt for dansk erhvervsliv, uddan-
nelse og for Danmark generelt.
Vi mener, at forslaget er for vidtgående og påvirker Danmarks muligheder for at deltage i væsentlige
dele af udviklingen af rumfartsindustrien. Forslaget vil reelt forhindre private virksomheder og orga-
nisationer i at gennemføre raketaktiviteter i Danmark eller fra danske skibe og platforme.
Vedtages lovforslaget i sin nuværende form, forventes EuroSpaceport’s aktiviteter i Danmark at blive
minimeret. Dette indebærer, at planer om konkrete opsendelser fra Nordsøen i de kommende år bliver
aflyst. EuroSpaceport’s langsigtede planer i Danmark vil blive udskudt på ubestemt tid, da de ikke
lader sig gennemføre i sin nuværende form.
EuroSpaceport ApS
Linnésgade 25, 1361 København K
+45 2022 0044
www.spaceport.eu
CVR: 41765739
1
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0027.png
EURO
SPACE
PORT
Planerne involverer opbygning af permanente services til raketopsendelser for europæiske fabrikanter
fra Nordsøen. Planerne tager udgangspunkt i danske virksomheders store erfaring med sikre offshore-
aktiviteter. Disse vil, hvis lovforslaget vedtages, ikke kunne anvendes til raketopsendelser fra havet,
hvorved Danmark potentielt går glip af en forretningsmulighed i et område i stor vækst.
Danmark kan med vedtagelse af lovforslaget gå glip af en unik mulighed for at gennemføre en af
verdens første CO
2
-neutrale raketopsendelser til rummet med brændstof skabt via dansk power-to-x-
teknologi med strøm fra danske vindmøller.
De samlede konsekvenser af en vedtagelse af lovforslaget vil således være betydelige og på sigt
potentielt særdeles væsentlige for Danmark.
Den tværministerielle rapport
Lovforslaget bygger på en tværministeriel rapport fra 2019. Rapportens gennemgang af nuværende
lovgivning er grundig, og vi støtter rapportens konklusion om, at der er behov for en opdatering af
lovgivningen, således at der kan opnås en gennemskuelig og sikker regulering af området.
Vi er dog uenige i flere af rapportens øvrige konklusioner. Vi mener ikke, at det er hensigtsmæssigt,
at raketaktiviteter skal forbydes i den danske stat og fra danske fartøjer. Vi mener, at en godkendel-
sesmodel er mere hensigtsmæssig. Godkendelsesmodellen skal sikre, at opsendelser af større raketter
alene kan ske efter forudgående myndighedsgodkendelse. Vi anbefaler derfor, at der indføres lovgiv-
ning, der er sammenlignelig med den svenske, norske, britiske eller anden lignende lovgivning.
Staten vil på baggrund af denne kunne godkende raketaktiviteter med hjælp fra eksterne specia-
lister fra fx. Danmarks Tekniske Universitet, Aalborg Universitet, European Space Agency eller svenske
specialister. Udgifterne kan staten lade ansøger afholde helt eller delvist.
Nedenfor uddybes argumentationen på de områder, hvor vi ikke er enige i konklusionerne i den tvær-
ministerielle rapport.
Afstand
Raketopsendelser fra landområder er ikke hensigtsmæssige i Danmark på grund af befolkningstæt-
heden. I farvandene omkring Danmark er det dog muligt at finde lokationer, der har væsentlig større
afstand til beboelse og infrastruktur end eksisterende godkendte opsendelsesfaciliteter i vores nabo-
lande og i USA.
Afstanden fra opsendelsesramperne ved Kennedy Space Center i USA til byen Titusville med 46.000
indbyggere er 21 km. Fra Esrange Space Center i Sverige til byen Kiruna med 22.000 indbyggere er
afstanden 35 km. Afstanden fra Andøya Space Center i Norge til byen Andenes med 2.500 indbyggere
er blot ca. 5 km.
EuroSpaceport planlægger opsendelser fra en lokation i Nordsøen, hvorfra afstanden til almindelige
boliger er mere end 100 km. Afstanden til nærmeste olieboreplatform eller vindmølle er mere end
50 km. Opsendelse fra Nordsøen vil således ske i væsentlig større afstand til mennesker og infrastruk-
tur end ved mange godkendte opsendelsesfaciliteter i andre lande.
EuroSpaceport ApS
Linnésgade 25, 1361 København K
+45 2022 0044
www.spaceport.eu
CVR: 41765739
2
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0028.png
EURO
SPACE
PORT
Trafik på havet og i luften
I Florida og Californien gennemføres raketopsendelser i områder med ganske høj flyaktivitet. Det er
således ikke ualmindeligt, at flytrafikken skal flyve uden om et afgrænset område i et afgrænset tids-
rum i forbindelse med raketaktiviteter. Dette sker i øvrigt også i Danmark i forbindelse med fx. militære
øvelser. Sikkerheden for skibs- og flytrafikken opnås ved formaliserede procedurer for koordinering af
aktiviteter på havet og i luftrummet.
Selve flyvningen i forbindelse med en raketopsendelse varer mindre end 20 minutter. Lukningen af
luftrummet i et afgrænset område vil typisk ikke vare mere end nogle få timer, hvor fly følger en alter-
nativ rute. Det område, som EuroSpaceport’s opsendelser planlægges i, ligger i en del af Nordsøen,
der har forholdsvis begrænset skibstrafik. Området er netop valgt for at forstyrre skibstrafikken mindst
muligt samt højne sikkerheden.
I lande, hvorfra der allerede nu foretages mange raketopsendelser, lukkes luftrummet og havområder
jævnligt for at muliggøre sikre raketopsendelser. Der bør således ikke været noget til hinder for, at et
land som Danmark, der har høj flysikkerhed og stor erfaring med operationer på havet, kan håndtere
sådanne opgaver effektivt og sikkert.
Sikkerhed
Ved professionel opsendelse af raketter er redundante sikkerhedsmekanismer indarbejdet adskillige
steder i både procedurer og teknologi. Hver del testes og verificeres, så sandsynligheden for fejl i hver
enkelt del er meget lav.
Den værst tænkelig situation, hvor en raket falder ukontrolleret ned uden for sikkerhedsområdet, kan
kun opstå, hvis alle sikkerhedssystemer fejler på samme tid. Sandsynligheden for dette er lavere end
sandsynligheden for mange andre alvorlige ulykker, når de rette sikkerheds- og godkendelsesproces-
ser implementeres. En af de væsentligste opgaver i forbindelse med godkendelser af raketopsendelser
er, at dokumentere, at disse sikkerhedsmekanismer er tilstrækkeligt gode.
Sammen med fokus på sikkerheden i selve systemerne vil en moderne certificering af risiko-mana-
gement-roller øge sikkerheden. Dette ses blandt andet i den britiske og den svenske lovgivning for
raketopsendelser.
Det er således vanskeligt at se, at raketopsendelser i Danmark vil udgøre en særlig høj risiko i forhold
til andre steder, hvis sikkerheds- og godkendelsesprocedurerne er hensigtsmæssige.
Statslige udgifter
Rapporten bag lovforslaget fremhæver, at det vil være dyrt for staten at opbygge de nødvendige
kompetencer til at understøtte en godkendelsesmodel. Vi mener ikke, at det er nødvendigt for staten
at råde over fastansatte med disse kompetencer.
En godkendelsesmodel i Danmark kunne administreres af fx. Trafikstyrelsen eller Sikkerhedsstyrelsen
og trække på faglige kompetencer hos DTU, ESA eller hos vores nabolande. Udgifterne til godkendel-
sesprocessen kunne helt eller delvist opkræves hos ansøger.
EuroSpaceport ApS
Linnésgade 25, 1361 København K
+45 2022 0044
www.spaceport.eu
CVR: 41765739
3
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0029.png
EURO
SPACE
PORT
Vi foreslår, at man lægger den danske lovgivningen op ad den svenske, norske, britiske eller lignende
lovgivning, således at man kan anvende andre landes eksperter.
Der synes således at kunne opsættes en godkendelsesproces, som både anvender dygtige europæi-
ske eksperter og samtidig ikke kræver nævneværdig kompetenceopbygning i staten eller giver staten
nævneværdige udgifter.
Muligheder for den danske uddannelsessektor
I den svenske by Kiruna nord for polarcirklen har man på byens tekniske universitet i det seneste årti
oplevet en hastig stigning i antallet af studerende med fokus på rumfart. Dette skyldes angiveligt, at
Kiruna har en unik kombination af uddannelse, forskning, industri og raketopsendelsesmuligheder.
På Aalborg Universitet Esbjerg arbejder 5 studerende allerede nu på projekter relateret til EuroSpace-
port’s planer om raketopsendelser fra Nordsøen. Projekterne skal styrke samarbejdet mellem univer-
sitetet og de erhvervsvirksomheder i Esbjerg, der er involveret i planerne om raketopsendelser. Der
har ligeledes i 2021 med succes været afholdt en Space Science Camp for unge i alderen 13 til 19 år på
Rybners Gymnasium. Campen var et samarbejde mellem Science Center Esbjerg, Aalborg Universitet
og EuroSpaceport.
Hvis der bliver etableret raketopsendelsesmuligheder fra Nordsøen med base i Esbjerg, kan Esbjerg
på samme måde som Kiruna blive et europæisk uddannelsescenter for rumfart og raketopsendelser.
En dansk universitetsby med særlige gunstige forhold for studerende inden for raketopsendelser vil
være en gevinst for hele Danmark. Syddansk Universitet og Aalborg Universitet er allerede repræ-
senteret i Esbjerg. Andre uddannelsesinstitutioner som fx. Danmarks Tekniske Universitet kunne må-
ske med fordel åbne en afdeling af DTU Space udenfor Københavnsområdet i Esbjerg, så tre danske
universiteter kan samarbejde om udvikling af teknologi til, og viden om, raketopsendelser; herunder
juridiske aspekter.
Hvis lovforslaget vedtages, vil projekterne indenfor raketteknologi på Aalborg Universitets afdeling i
Esbjerg med stor sandsynlighed stoppe, og forhåbningerne om at Esbjerg og Danmark kan tiltrække
særligt dygtige studerende til rumfartsuddannelser vil ikke være realistiske, fordi byen ikke har opsen-
delsesmuligheder og derfor ikke differentierer sig væsentligt fra andre uddannelsesbyer.
Erhvervsmuligheder
Rumfart er globalt set en af de hurtigst voksende brancher i disse år. Raketopsendelser er en funda-
mental del af rumfart, da intet kan sendes i omløb uden disse. Derfor ses i disse år en hastig udvikling
af raketter til rumaktiviteter.
Europa investerer store beløb i opbygning af raketopsendelseskapacitet ved at støtte private raketfa-
brikanter i primært Tyskland. Dette skyldes blandt andet at rummet også har geostrategisk betydning.
Det er ikke hensigtsmæssigt at Danmark og Europa ikke har tilstrækkelig raketopsendelseskapacitet.
Flere raketfabrikanter i EU-lande har vist interesse for raketopsendelser fra Nordsøen. Danmark har
visse fordele i forhold til andre opsendelsessteder:
EuroSpaceport ApS
Linnésgade 25, 1361 København K
+45 2022 0044
www.spaceport.eu
CVR: 41765739
4
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0030.png
EURO
SPACE
PORT
• Danmark er i modsætning til Storbritannien og Norge medlem af EU.
• I sammenligning med opsendelsesstederne i Norge og Sverige ligger Esbjerg og Nordsøen væ-
sentligt tættere på det centrale Europa, hvor hovedparten af raketterne og andet udstyr til den
europæiske rumfartsindustri udvikles.
• Esbjerg Havn og byens maritime virksomheder har årtiers erfaring med at udføre operationer sik-
kert på havet.
• Esbjerg er i kraft af sin størrelse og industrielle status i stand til at levere en stor del af de nødven-
dige komponenter og den nødvendige ekspertise til offshore-delen af raketopsendelser fra havet.
• Danmark er et foregangsland inden for grønne teknologier som vindkraft og power-to-x. Danmark
kan derfor potentielt tilbyde grønt raketbrændstof til CO
2
-neutrale raketopsendelser.
Fire større offshore-industrivirksomheder på Esbjerg Havn har sammen med EuroSpaceport planer
om at gennemføre to konkrete testopsendelser i samarbejde sammen med en europæisk raketpro-
ducent i 2023 eller 2024. Såfremt disse tests går som forventet, vil dette kunne føre til etablering af en
offshore opsendelsesfacilitet baseret i Esbjerg. Herfra skal raketter kunne testes og opsendes fra
Nordsøen, hvilket vil kunne skabe nye forretningsmuligheder og arbejdspladser.
Raketopsendelser fra Nordsøen vil kræve både faglært og højt speciliseret arbejdskraft. Da det over-
ordnede mål er, at skabe CO
2
-neutrale opsendelser, vil dette samtidig kunne skabe efterspørgsel efter
grønne brændstoftyper fra power-to-x og dermed potentielt fremme investeringen i dette.
Hvis lovforslaget vedtages i sin nuværende form, vil disse planer ikke kunne gennemføres i Esbjerg.
EuroSpaceport vil derfor blive nødt til at stoppe aktiviteterne eller flytte dem til en lignende by i ud-
landet.
Bæredygtighed
Billeder fra satellitter er en vigtig kilde til overvågning af udviklingen i jordens klima. Rumfartens
betydning for klimaet er derfor betydelig.
Opsendelse af raketter er dog energikrævende, fordi raketten skal undslippe jordens tyngdefelt. Udvik-
ling af grønt raketbrændstof er derfor en væsentlig del af planerne for en dansk opsendelsesfacilitet.
Danmark har med sin store viden om vindenergi og med udvikling af power-to-x-teknologien en unik
mulighed for at opsende nogle af de første CO
2
-neutrale raketter. Derved kan danske raketopsendelser
potentielt medvirke til, at satellitter ikke i fremtiden vil bidrage til at forværre klimaudfordringerne i
sig selv.
Raketopsendeler er i hastig fremdrift andre steder i verden. Hvis Danmark udvikler CO
2
-neutrale
brændstoftyper til raketopsendelser, kan dette både gavne klimaet og blive en eksportmulighed.
EuroSpaceport ApS
Linnésgade 25, 1361 København K
+45 2022 0044
www.spaceport.eu
CVR: 41765739
5
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0031.png
EURO
SPACE
PORT
Vores konklusion og anbefaling
Vi anerkender væsentligheden af rapporten, der ligger til grund for lovforslaget. Vi er dog ikke enige i
alle konklusionerne og anbefalingerne. Vi mener, at raketaktiviteter kan gennemføres både sikkert og
økonomisk forsvarligt fra dansk farvand ved anvendelse af en godkendelsesmodel.
Vi mener derfor at lovforslaget er for vidtgående i sin indgriben i både forskning, uddannelse og er-
hvervsliv. Forslaget vil medføre en række negative konsekvenser for erhvervsliv, de tekniske og natur-
videnskabelige uddannelser, forskning og udvikling. Lovforslaget vil med stor sandsynlighed betyde,
at Danmark efterlades uden mulighed for at udvikle og teste væsentlige teknologier og dermed også
tiltrække dygtige studerende til Danmark inden for visse felter.
En vedtagelse af lovforslaget vil betyde, at samarbejdet mellem EuroSpaceport og fire større industri-
virksomheder om planlægningen af to konkrete testopsendelser af en raket fra et andet EU-land ikke
længere kan fortsætte.
En vedtagelse vil ligeledes påvirke undervisningsprojekter, der allerede er igangsat på Aalborg Univer-
sitet i Esbjerg. Den vil ligeledes sætte en stopper for bestræbelserne på at gennemføre en af verdens
første CO
2
-neutrale raketopsendelser til rummet med brændstof skabt via power-to-x med strøm fra
danske vindmøller.
Vedtages forslaget vil EuroSpaceport som udgangspunkt være tvunget til at lukke sine nuværende
aktiviteter i Danmark. Videreføres planerne i andre lande vil Esbjergs offshore-industri ikke længere
kunne indgå som en del af planerne.
EuroSpaceport anbefaler at lovforslaget ændres, så det bygger på en godkendelsesmodel, hvor raket-
aktiviteter kan gennemføres efter forudgående myndighedsgodkendelse.
Alle spørgsmål til EuroSpaceport’s aktiviteter er i øvrigt velkomne.
Nicolas Kristoffersen
Direktør, EuroSpaceport ApS
EuroSpaceport ApS
Linnésgade 25, 1361 København K
+45 2022 0044
www.spaceport.eu
CVR: 41765739
6
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0032.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Høringssvar ([email protected])
Sekretariatet for DFIR ([email protected])
DFiR Høringssvar: Forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum (DFIR Id nr.: 3211)
22-09-2022 12:02
Høringssvar Forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum.docx;
Kære Søren Lauritzen
Jeg fremsender hermed DFiRs høringssvar vedrørende Forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre
rum
Med venlig hilsen
Signe Bodil Nipper Nielsen
Chefkonsulent
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råds Sekretariat
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0033.png
Notat
Modtager(e)
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Danmarks Forsknings og Innovationspolitiske Råd (DFiR) takker for muligheden
for at blive hørt i forbindelse med Forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre
rum, som rådet har modtaget til høring 25. august 2022.
Rådet har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd
22. september 2022
Med venlig hilsen
Frede Blaabjerg
Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd
Forsknings- og Innovationspolitik
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Rådsformand
Sagsbehandler
Signe Bodil Nipper Nielsen
Tel. 72 31 83 33
[email protected]
Ref.-nr.
3211
Side 1/1
L 77 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2683144_0034.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
FAK-LS-LES06 Mohammadkhani-Ghiasvand, Saeideh
[email protected]
Forslag til ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum [RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION]
26. august 2022 15:04:36
RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION
Høringssvar vedrørende Uddannelses-og Forskningsministeriets udkast til forslag til lov
om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum (Begrænsning af ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande):
Forsvarsakademiet har ingen bemærkninger til sagen.
Med venlig hilsen / Kind regards
Saeideh Ghiasvand.
Fuldmægtig / Policy Officer, Security and Defence, MSc.
GDPR POC.
FORSVARSAKADEMIET / ROYAL DANISH DEFENCE COLLEGE
Ledelsesstøttesektionen.
Ledelses- og Styringsafdelingen, bygning 10.
Ryvangs Allé 1, 2100 København Ø.
Telefon: +45 72 81 76 85 / Mobil +45 24 78 83 93
Email:
[email protected]
/ Fiin:
[email protected].
RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION