Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 76 Bilag 1, L 76 A Bilag 1, L 76 B Bilag 1
Offentligt
2685491_0001.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
J.nr.: FP/gb
8. august 2022
forslag til lov om ændring
af pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og
afskrivningsloven (SKM: 822792)
3F finder det positivt, at det i lovudkastet foreslås, at den maksimale grænse
for fagforeningsfradrag forhøjes fra 6.000 kr. til 7.000 kr. om året. Det er
glædeligt, at regeringen sætter fokus på rammevilkår, der kan styrke den
faglige organisering og den danske model. Det arbejde, som fagforeningerne
leverer til den danske arbejdsmarkedsmodel (overenskomstforhandlinger,
konfliktløsning, det fagretlige system, juridisk hjælp til medlemmerne,
jobformidling, deltagelse i voksen- og efteruddannelsessystemet,
trepartsforhandlinger mv.), er ressourcekrævende. Derfor er det også helt på
sin plads med skattefradrag for kontingent til de overenskomstbærende
fagforeninger.
Initiativet ændrer dog ikke på, at fagforeningsfradraget systematisk er blevet
udhulet over mange år. Ej heller den ubalance, der ligger i, at arbejdsgivere
kan få fuldt skattefradrag for hele deres kontingent til en
arbejdsgiverforening. Derfor har vi i FH-fagbevægelsen foreslået at øge
skattefradragsværdien for fagforeningskontingenter fra de nuværende 25,6 til
33 pct. Det vil mindske ubalancen og øge tilskyndelsen til organiseringen til
gavn for den danske model og samfundet generelt.
3F finder det ligeledes positivt, at lovforslaget gør skattefradragsretten for
private lønforsikringer betinget af et a-kassemedlemskab, hvor den
forsikrede i løbet af indkomståret indbetaler et bidrag på mindst 1.300 kr. til
en a-kasse. Vi havde dog gerne set en højere beløbsgrænse, der afspejler et
mere stabilt og længerevarende tilhørsforhold til a-kassesystemet.
3F har ingen bemærkninger til lovudkastets forslag om at nedsætte
afskrivningssatsen for nyerhvervede bygninger mv. fra 4 pct. til 3 pct.
Venlig hilsen
Henning Overgaard
Forbundsformand
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0002.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 København K
København den 25. juli 2022
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og
afskrivningsloven
Danmarks Vejlederforening takker for muligheden for at afgive høringssvar på lovforslaget.
DVF har ingen kommentarer til lovforslaget.
Med venlig hilsen
på Bestyrelsens vegne
Karina Meinecke
Formand
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0003.png
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0004.png
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0005.png
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0006.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Skatteministeriet
[email protected]
Kopi
[email protected]
[email protected]
Sagsnr. 22-2125
Vores ref. TWE
Deres ref. 2022 - 921
Den 8. juli 2022
forslag til lov om ændring af
pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og afskrivningsloven
FH takker for muligheden for at afgive høringssvar til høring om udkast til forslag til lov om
ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og afskrivningsloven.
Med lovudkastet foreslås den maksimale grænse for fagforeningsfradrag forhøjet fra 6.000 kr.
til 7.000 kr. om året fra og med indkomståret 2024.
FH finder det meget positivt, at regeringen og aftaleparterne bag Aftale om en ny reformpakke
for dansk økonomi er enige om at hæve den maksimale grænse for fagforeningsfradrag.
Regeringen har dermed sat opbakning til faglig organisering på dagsordenen og taget skridt,
der vil styrke den danske model.
Lovforslaget retter dog ikke op på det problem, at fagforeningsfradraget systematisk er blevet
udhulet i årtier, samtidig med at det ikke ligestiller lønmodtagere og arbejdsgivere, da
arbejdsgivere kan få fuldt skattefradrag for hele deres kontingent til en arbejdsgiverforening
eller erhvervsorganisationer.
Denne asymmetri styrker ikke den danske aftalemodel, fordi
arbejdsgiverne ikke nødvendigvis behøver at lade sig organisere i overenskomstbærende
organisationer. De kan enten vælge de såkaldte erhvervsmedlemskaber (i fx Dansk Erhverv
eller DI) uden overenskomstforpligtelse.
Fagforeningerne bidrager i høj grad til den danske arbejdsmarkedsmodel. Det er
ressourcekrævende, når fagforeningerne skal forberede og gennemføre
overenskomstforhandlinger, levere juridisk hjælp til medlemmerne under fagretslige tvister,
deltage i trepartsforhandlinger om fx efteruddannelse og meget andet. Derfor er det også helt
på sin plads, at de medlemmer, der bidrager hertil, får et skattefradrag for deres udgifter til
kontingent.
Derfor foreslår FH, at regeringen går videre og øger fradragsværdien fra de nuværende 25,6
til 33 pct. Med en højere skatteværdi øges tilskyndelsen til organisering, hvilket styrker den
danske model til gavn for hele samfundet. Det vil ikke blot være til gavn for lønmodtagerne,
men også for danske virksomheder, da den danske model bl.a. bidrager til et fleksibelt
arbejdsmarked. Derfor må målet være at ligestille arbejdsgivere og lønmodtagere, hvilket
nuværende lovforslag ikke når i mål med.
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0007.png
Med lovudkastet foreslås det, at fradragsretten for private lønforsikringer fra og med
indkomståret 2024 gøres betinget af, at den forsikrede i løbet af indkomståret indbetaler et
bidrag på mindst 1.300 kr. til en a-kasse.
FH finder det meget positivt, at man nu betinger fradragsretten for private lønforsikringer af a-
kassemedlemsskab i en vis periode. FH havde dog gerne set en højere beløbsgrænse, der
afspejler et mere stabilt og længerevarende tilhørsforhold til arbejdsløshedsforsikringen.
Med lovudkastet foreslås det at nedsætte afskrivningssatsen for nyerhvervede bygninger m.v.
fra 4 pct. til 3 pct. fra og med den 1. januar 2023. FH har ingen bemærkninger til denne del af
lovforslaget.
Ejner K. Holst
Næstformand for Fagbevægelsens Hovedorganisation
Side 2 af 2
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0008.png
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0009.png
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0010.png
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0011.png
Skatteministeriet
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Høringssvar vedr. ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og afskrivningsloven
Foreningen Danske Revisorer anbefaler, at dette lovforslag tages af bordet af følgende årsager:
1. Det er ganske urimeligt, at personer skal tvinges til at betale til en a-kasse for at får fradrag for
private lønforsikringer.
Mange vil gerne sikre deres løn gennem en frivillig forsikring, men ønsker på ingen måde at være
medlem af en a-kasse.
Det ligger ikke til den danske mentalitet/samfundsmodel, at man skal tvinges til noget herunder
indirekte A-kasse bidrag for at opnå fradragsret for lønsikring ved arbejdsløshed.
2. Det er ikke rimeligt, at afskrivningsprocenten for ejendomme skal nedsættes fra 4 % til 3 % for at
finansiere at fradraget for fagforeningskontingenter sættes op. Det anføres, at det er for at det
danske arbejdsmarked skal organiseres stærkere skal erhvervslivet betale for dette?
Det virker som en meget politisk motiveret lov, som begunstiger meget skævt.
Afskrivningsprocenten er tidligere nedsat fra 5 % til 4 % og nu vil man så nedsætte igen til 3 %.
Bygninger, der kan afskrives bliver slidte og skal med mellemrum renoveres. Dette koster ofte
mange penge og dette finansieres bl.a. ved at man kan foretage afskrivninger.
Ved denne ændring af afskrivningsprocenten risikerer man at ejendommene ikke bliver renoveret i
den takt, som de burde. Ingen kan være tjent med nedslidte ejendomme hverken ejere, lejere
eller medarbejdere i virksomhederne.
På baggrund af dette, er det Foreningens forslag, at forslaget tages af bordet.
På FDR
Per Kristensen
Bestyrelsesformand
[email protected]
/ Telefon 74532299
Thorbjørn Helmo Madsen
formand for skatteudvalget
[email protected]
/ Telefon 38320633
Bygnaf 15, DK - 6100 Haderslev
Telefon 65 93 25 00
www.fdr.dk [email protected]
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0012.png
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0013.png
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0014.png
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0015.png
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0016.png
Dato
Side
18. august 2022
1 af 2
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att.: Mareike Høgh Larsen
Høringssvaret er sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningsloven
og afskrivningsloven, j.nr. 2022-921
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til forslag til lov
om ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og afskrivningsloven (Ændring af
fradragsretten for private lønforsikringer, forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter og nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v.), som er sendt i
høring den 17. juni 2022.
Vores bemærkninger fremgår nedenfor.
Generelle bemærkninger
Lovforslaget udmønter en del af aftalen om en ny reformpakke for dansk økonomi fra januar 2022.
Landbrug & Fødevarer mener, at aftalen indeholder gode elementer, men kan ikke bakke op om
det lovforslag, som er sendt i høring, hvilket primært skyldes nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger mv.
Specifikke bemærkninger
Fradrag for private lønforsikringer
Landbrug & Fødevarer finder det uhensigtsmæssigt, at fradragsretten for private lønforsikringer
med lovforslaget betinges af, at man i indkomståret har betalt mindst 1.300 kr. i medlemskab hos
en a-kasse. Det vil alt andet lige mindske incitamentet til at tegne private lønforsikringer. Det må
herved samfundsmæssigt være en fordel, at arbejdstagere sikrer sig økonomisk via
lønforsikringsordninger, og lovforslaget kan medføre, at visse lønmodtagere nu fravælger sådanne
ordninger. Det bør være op til den enkelte, hvorvidt en a-kasse, en privat lønforsikring eller en
kombination er det mest optimale for den enkelte.
Fradragsretten foreslås gjort betinget af, at der er betalt et a-kassebidrag på mindst 1.300 kr. i løbet
af indkomståret. Betyder dette, at hvis en lønmodtager, eksempelvis med virkning fra 1. november
2024, melder sig ind i en a-kasse og tegner en privat lønforsikring fra samme tidspunkt, og der i
2024 indbetales mindre end 1.300 kr. på den private lønforsikring, så har lønmodtageren ikke
fradrag for indbetalingen til den private lønforsikring i 2024? På samme måde kan der være en
udfordring i forbindelse med ophør af indbetaling.
Vi finder dette uhensigtsmæssigt. Det kunne overvejes, at reglen om indbetaling på mindst 1.300
kr. i indkomståret suppleres med en regel om, at der er fradragsret, hvis der er indbetalt mindst
1.300 kr. i indkomståret eller i det forudgående eller følgende indkomstår.
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0017.png
Side 2 af 2
Nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger mv.
For landbrugs- og gartnerierhvervet er bygninger en essentiel del af driften, og en forringelse af
afskrivningsmulighederne mindsker derfor incitamentet til at foretage disse investeringer, selvom
der blandt andet af klimahensyn er brug for at investere i nye stalde mv. Landbrug & Fødevarer kan
derfor ikke bakke op om lovforslagets del om nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger mv.
Det fremgår af lovforslaget, at nedsættelse af afskrivningsprocenterne vil betyde, at de
skattemæssige afskrivninger bringes i bedre overensstemmelse med bygningernes og
installationernes forventede økonomiske levetid. Det er vores opfattelse, at den økonomiske
afskrivning på en bygning ofte er størst i de første ejerår. Dette taler for differencerede procenter
med mulighed for højere afskrivningsprocent i de første ejerår. Eksempelvis afskrivningsmulighed
med indtil 6 pct., indtil der er afskrevet 60 pct., og herefter afskrivningsmulighed med indtil 2 pct.
Den samlede årrække for afskrivning vil herved være 30 år. Hvis de nugældende regler skal
ændres, bør en sådan model derfor, efter vores opfattelse, overvejes.
Ændringen i afskrivningssatsen for bygninger med en særlig kort levetid (bygninger som, trods
normal vedligeholdelse, vil have mistet sin værdi senest 33 år efter opførelsen) kan fremover
afskrives med lige store årlige beløb over den antagelige levetid, hvilket er en markant forringelse i
forhold til gældende regler.
Med den nuværende lovgivning er det muligt at afskrive med lige store årlige beløb over den
antagelige levetid + 3 pct.point. Der er dermed tale om forringelse i afskrivningsprocenten på 3
pct.point, som ikke begrundes yderligere i lovforslaget.
Forringelsen for bygninger med kort levetid kan illustreres således:
Bygningens levetid
10 år
20 år
25 år
Gældende regler
8 år (13 pct.)
13 år (8 pct.)
15 år (7 pct.)
Forslag
10 år (10 pct.)
20 år (5 pct.)
25 år (4 pct.)
Ændringen vil have betydning for blandt andet væksthuse samt husdyrstalde og er en forringelse af
erhvervslivets rammevilkår, og dette er efter vores opfattelse heller ikke i samfundets interesse.
Ønskes ovenstående uddybet, er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Trine Rex Christensen
Chefkonsulent
Erhverv
M +45 4024 9064
E
[email protected]
Anna Boel
Forretningschef
Skat
M +45 2326 3280
E
[email protected]
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0018.png
Skatteministeriet
att.: [email protected]
cc: [email protected], [email protected]
Ledernes høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om
København
ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og afskrivnings-
den 19. august 2022
loven (Ændring af fradragsretten for private lønsikringer, forhøjelse af det
maksimal fradrag for fagforeningskontingenter og nedsættelse af
afskrivningssatsen for bygninger m.v.) j.nr. 2022-921
Lederne har den 17. juni 2022 modtaget ovennævnte udkast til lovforslag i
høring.
Lederne har noteret sig, at lovforslaget er en udmøntning af tre elementer af
aftalen om en ny reformpakke for dansk økonomi.
Lovforslaget indebærer blandt andet, at fradragsretten for udgifter til private
arbejdsløshedsforsikringer betinges af, at man i indkomståret har indbetalt
mindst 1.300 kr. til et medlemskab af en arbejdsløshedskasse.
Det betyder, at man hvis man melder sig ind i en arbejdsløshedskasse så
sent på året, at mindstekravet på 1.300 kr. ikke er opfyldt, og samtidig tegner
en privat arbejdsløshedsforsikring, har man ikke fradragsret for udgifterne til
den private arbejdsløshedsforsikring i det pågældende indkomstår. Det er
ikke rimeligt, at man ikke har fradragsret i disse situationer.
Med venlig hilsen
Kim Møller Laursen
Lederne
Lederne
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
www.lederne.dk
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0019.png
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0020.png
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0021.png
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685491_0022.png
NOTAT
Besvarelse af høring vedrørende udkast til
forslag til lov om ændring af pensionsbeskat-
ningsloven, ligningsloven og afskrivningslo-
ven (Ændring af fradragsretten for private
lønforsikringer, forhøjelse af det maksimale
fradrag for fagforeningskontingenter og ned-
sættelse af afskrivningssatsen for bygninger
m.v.)
19. august 2022
J.nr. 22/11597
Ydelsespolitisk Center
SFTL
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har følgende bemærkninger til Skat-
teministeriets udkast til forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven,
ligningsloven og afskrivningsloven (Ændring af fradragsretten for private lønfor-
sikringer, forhøjelse af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter og ned-
sættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v.).
Generelle bemærkninger
Styrelsen forudsætter i forhold til forslagets § 1, at når det er anført i de alminde-
måneders indbetaling
af bidrag til det billigste medlemskab af en a-
ling af medlemsbidrag (statsbidrag) i 3 måneder for et fuldforsikret medlem inkl.
bidrag til ATP og det billigste månedlige administrationsbidrag blandt alle a-kas-
ser.
Det samlede bidrag til staten vil for de 3 måneder i 2022 være (3 x 357 kr. i bidrag)
+ (3 x 11 kr. i ATP-bidrag) = 1.104 kr.
Administrationsbidraget må derfor være på ca. 200 kr. for 3 måneder. Den billigste
a-kasse er i år Din Sundhedsfaglige A-kasse med et årligt administrationsbidrag på
996 kr. svarende til 83 kr. pr. måned eller 249 kr. for den nævnte 3 måneders perio-
den.
Det bemærkes, at statsbidraget for et deltidsforsikret medlem i 3 måneder er på 735
kr. inkl. ATP-bidrag, så teknisk vil det være muligt at være forsikret til en lavere
omkostning end de 1.300 kr. i en 3 måneders periode.
Det foreslås derfor, at det i de almindelige bemærkninger, jf. ovenfor, præciseres,
at der er tale om et fuldtidsforsikret medlem, som der henvises til.
L 76a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
Efter styrelsens opfattelse, har lovforslaget ikke i øvrigt betydning for ydelsesom-
rådet.
Til de enkelte paragraffer
Styrelsen har ikke bemærkninger til de enkelte paragraffer.
2