Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 53
Offentligt
2677734_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2022-14760
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 53 - Forslag til Lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven og ejendoms-
vurderingsloven (Indførelse af godtgørelse af tinglysningsafgift for pant tinglyst til sikker-
hed for lån til udskiftning af olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde, fremrykket
kategorisering af visse ejendomme m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 16. marts 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 53 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om der er tale om skærpende lovgivning med tilbagevirkende kraft, når en tidligere ejer af en landbrugsejendom ved et salg i f.eks. 2021 risikerer en højere beskatning af ejendomsavancen
2677734_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren udarbejde ændringsforslag til lovforslagets § 2, nr. 2, så tidligere ejere af
ejendomme, der er solgt efter 1. marts 2021, får samme valgmulighed for at vælge, at
ejendommen skal behandles som en landbrugs- eller skovejendom efter ejendomsavance-
beskatningsloven, hvis ejendommen skifter kategori fra land- eller skovbrugsejendom til
ejerbolig?
Svar
Som det fremgår af lovforslaget, kan en ændret kategorisering i sig selv indebære væsent-
lige ændringer i beskatningen (både for løbende ejendomsskatter og for avancebeskatning
ved salg). Af samme grund blev der i forbindelse med den nye ejendomsvurderingslov fra
2017 indført en overgangsordning, der skal afbøde dette ved at give ejendomsejerne mu-
lighed for at vælge, at ejendommen fortsat skal henføres til den kategori, som den hidtil
har tilhørt, indtil der sker ejerskifte.
Overgangsordningen skal ses i sammenhæng med, at der er fordele og ulemper ved de
forskellige former for kategorisering. Kategorisering som landbrugs- eller skovejendom
vil som regel medføre en lavere grundskyldsbetaling. Til gengæld kan en ejerbolig efter
omstændighederne sælges uden ejendomsavancebeskatning efter den såkaldte parcelhus-
regel.
Efter de gældende regler er det alene den aktuelle ejerkreds på det tidspunkt, hvor katego-
riseringen efter det nye ejendomsvurderingssystem finder sted, der vil kunne træffe valget
efter overgangsordningen, selv om valget vil få virkning tilbage fra den 1. marts 2021.
Tidligere ejere har derfor ikke indflydelse på valget. Det medfører, at den aktuelle ejers
valg af kategori efter overgangsordningen
som reglerne er i dag
kan få indflydelse på
fx ejendomsavancebeskatning af tidligere ejeres salg af ejendomme siden den 1. marts
2021.
Det vurderes at være urimeligt i tilfælde, hvor den tidligere ejer har solgt en ejendom si-
den den 1. marts 2021 i tillid til den hidtidige kategorisering som ejerbolig, hvorefter ejen-
domsavancen ved salget efter omstændighederne kunne være skattefritaget efter parcel-
husreglen.
Forslaget, der henvises til i spørgsmålet, har derfor til formål at udvide overgangsordnin-
gen, så alle, der har ejet ejendommen i perioden fra og med marts 2021 til og med tids-
punktet for den første kategorisering efter det nye ejendomsvurderingssystem, vil få
bedre mulighed for at vælge kategori med virkning for det eller de vurderingsår, hvor den
pågældende har ejet ejendommen.
I den forbindelse er der efter den offentlige høring foretaget en justering af lovforslaget,
der skal sikre, at alle, der har ejet ejendommen siden marts 2021, vil få mulighed for at
træffe deres eget valg om at fastholde en kategorisering som ejerbolig, for så vidt angår
ejendomsavancebeskatningsloven.
Side 2 af 3
L 53 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om der er tale om skærpende lovgivning med tilbagevirkende kraft, når en tidligere ejer af en landbrugsejendom ved et salg i f.eks. 2021 risikerer en højere beskatning af ejendomsavancen
2677734_0003.png
Når der ikke er foreslået en tilsvarende regel for ejendomme, der skifter kategori fra land-
brugs- eller skovejendom til ejerbolig, skyldes det, at det i forhold til ejendomsavancebe-
skatning altovervejende vil være en fordel, at ejendommen er kategoriseret som ejerbolig
fremfor landbrugs- eller skovejendom.
Det vurderes på den baggrund ikke, at der er behov for at udarbejde et ændringsforslag.
Side 3 af 3