Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 39
Offentligt
2681203_0001.png
 
Folketingets Grønlandsudvalg 
Slotsholmsgade 10‐12  
1216  København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 24‐03‐2023 
Enhed: Demokrati 
Sagsbeh.: MSOA 
Sagsnr.: 2020‐8916 
Dok. nr.: 590665 
 
 
 
Folketingets Grønlandsudvalg har den 23. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 
2 (L 39) til indenrigs‐ og sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er 
stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA). 
 
Spørgsmål nr. 2: 
”Er regeringen villige til at skabe lovhjemmel for, at grønlændere bosat i Danmark, 
har mulighed for at stemme til folketingsvalg, Inatsisartut‐ og kommunalvalg i Grøn‐
land, ligesom man med denne lovændring gør det muligt for personale udsendt af 
Grønlands Selvstyre udenfor Riget? Ved at fastholde en stemmeret i sit oprindelige 
hjemland styrker man repræsentationen og rettighederne af grønlændere bosid‐
dende i Danmark, ligesom det kan styrke deres tilknytning og ønske om at flytte hjem 
til Grønland på sigt.” 
 
Svar: 
Inatsisartut‐ og kommunalvalg i Grønland hører under Grønlands Selvstyres kompe‐
tence, og det er derfor alene op til Grønlands Selvstyre at beslutte, om eksempelvis 
personer bosat i Danmark skal kunne stemme til disse valg i Grønland. 
 
Lovgivningen om valg til Folketinget i Danmark, på Færøerne og i Grønland hører der‐
imod under Folketinget. 
 
Det grundlæggende princip i folketingsvalglovgivningen er, at vælgerne kan stemme 
på de partier og kandidater, der stiller op der, hvor vælgeren bor. Grønlændere, fæ‐
ringer og danskere er som bekendt alle danske statsborgere og har de samme ret‐
tigheder i forhold til folketingsvalg. Vælgere, der bor i Grønland, kan således stemme 
i deres grønlandske bopælskommune – og på de partier og kandidater, der stiller op 
der – efter reglerne om folketingsvalg i Grønland. Vælgere, der bor på Færøerne, kan 
stemme i deres færøske bopælskommune – og på de partier og kandidater, der stiller 
op der – efter reglerne om folketingsvalg på Færøerne. Og vælgere, der bor i Dan‐
mark, kan stemme i deres danske bopælskommune – og på de partier og kandidater, 
der stiller op der – efter reglerne om folketingsvalg i Danmark. 
 
Som vælger kan man dermed ikke selv vælge, i hvilken rigsdel eller i hvilken kom‐
mune ens stemme skal tælle med ved et folketingsvalg. 
 
Det hænger bl.a. sammen med, at antallet af mandater efter reglerne i grundloven 
skal fordeles mellem landsdelene under hensyn til indbyggertal, vælgertal og befolk‐
ningstæthed. Når vælgere alene kan stemme der, hvor de bor, kan man desuden ikke 
spekulere i, hvor en stemme eksempelvis skal afgives for at have en særlig indflydelse 
på valgresultatet, og dermed omgå principperne for, hvor i landet mandaterne skal 
fordeles. 
 
L 39 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om personer, der er flyttet fra Grønland til Danmark, kunne få lov til at stemme ved folketingsvalgene i Grønland
 
Princippet har desuden stor praktisk betydning, idet et folketingsvalg afvikles i løbet 
af få uger efter valgudskrivelsen. Det er vigtigt for valgets ordentlige og korrekte af‐
vikling, at valglisterne (kommunernes lister over, hvem der har ret til at stemme på 
de enkelte valgsteder) kan dannes direkte og automatisk på grundlag af oplysnin‐
gerne om bl.a. vælgernes bopæl i CPR. 
 
Derfor er muligheden for at ansøge om at blive optaget på valglisten i en anden kom‐
mune end ens bopælskommune forbeholdt nogle ganske få vælgere. 
 
Det drejer sig om personer ansat i den danske stat, der er beordret til tjeneste uden 
for riget, og som på tidspunktet for udsendelsen bor i Grønland, men som tidligere 
har boet i Danmark. Med lovforslaget kommer det også til at gælde personer ansat i 
Grønlands Selvstyre, der er beordret til tjeneste uden for riget, og som på tidspunktet 
for udsendelsen bor i Danmark, men som tidligere har boet i Grønland. Efter regerin‐
gens opfattelse er det rimeligt og hensigtsmæssigt, at netop disse personer under de‐
res udsendelse kan søge om at stemme i en anden del af riget end der, hvor de er bo‐
pælsregistreret i CPR under deres ophold uden for riget. 
 
Af de nævnte principielle og praktiske årsager har regeringen derimod ikke planer om 
at indføre en sådan valgfrihed for en større gruppe af vælgere. 
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
 
 
Sophie Løhde 
 
Side 2