Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 33 Bilag 8
Offentligt
2675352_0001.png
Til lovforslag nr.
L 33
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 15. marts 2023
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn-
dinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 5 og 8. Dansk Folkepartis medlem har stillet ændrings-
forslag nr. 2-4, 6 og 7.
2. Indstillinger
<>
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqati-
giit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget er foruroliget over
den nuværende praksis, hvor bunkevis af påståede statsløse
samt skjulte bipersoner gebyrfrit sniges ind på lovforslag
uden at opfylde betingelserne. Derfor stemmer Dansk Fol-
keparti imod i de sager, hvor vi ikke kan behandle ansøger-
ne individuelt med den omhu grundlovsfædrene har pålagt
os. Dansk Folkeparti ønsker, at udvalget igen skal stemme
om hver enkelt ansøger som i det oprindelige udvalg med
N. F. S. Grundtvig i spidsen, hvor 10 ansøgere i 1850 på det
første lovforslag om meddelelse af indfødsret i Rigsdagen
blev anset af indenrigsministeren for »et ikke ringe Antal
forskjellige Personer, med hensyn til hvilke der muligt ville
være anledning til at indhente specielle Oplysninger«.
Indfødsret er den fineste gave Folketinget kan give, når
en anseelig udlænding har udmærket sig og vist, at han for
modersmålet har øre og for fædrelandet ild (N. F. S. Grundt-
vig,
Folkeligheden,
1848). Kun derved fortjener man at
blive begunstiget i det danske testamente. Samtidig er ind-
fødsretten Danmarks inderste og sidste forsvarslinje. I 2015
og 2017 stod Dansk Folkeparti alene og stemte imod udde-
lingen af statsborgerskab med L 36 og L 189 fremsat af
daværende udlændinge- og integrationsminister Inger Støj-
berg. I 2020 blev en iraker fra L 189 ved Østre Landsret
idømt fængsel i 5 år og 6 måneder for grov voldtægt af
en dansk kvinde begået i 2019. Aktuelt er en somalier fra
L 36 tiltalt ved et nævningeting for at ville tvangsgifte sin
12-årige datter til en 75-årig mand på en genopdragelsestur
i Somalia. På trods heraf ses stadig ingen selvransagelse
hos de politiske partier, der har stemt for at give disse men-
nesker statsborgerskab. Derfor bør Folketinget også hurtigst
muligt skabe den nødvendige hjemmel til om nødvendigt at
kunne fratage det statsborgerskab, der er blevet givet ved
lov. Resten selv som dragedukker sig fra folket udelukker,
lyse selv sig ud af æt, nægte selv sig indfødsret (Ibid.) Vi
mener, at udviklingen i måden vi uddeler statsborgerskab på
er skammelig.
Dansk Folkeparti bemærker, at nærværende lovforslag in-
deholder 84 statsløse og 479 bipersoner, i alt 563 udlændin-
ge, der uden forelæggelse for udvalget automatisk er blevet
optaget, selvom de ikke engang nødvendigvis opfylder de
objektive krav, der ofte fremhæves. Det svarer til en tredje-
del. Dette har aldrig været hensigten at uddele statsborger-
skab på denne måde.
Det bemærkes endvidere, at vi i Dansk Folkeparti – selv
i den vildfarelse, at meddelelse af indfødsret til fremmede
kan foregå ved masseproducerede lovforslag til tusindvis
flere gange årligt ud fra såkaldte objektive kriterier oplistet
i en kold ministeriel cirkulæreskrivelse – mener, at den nu-
værende underlødige indfødsretsaftale er utilstrækkelig og
DokumentId
Journalnummer
L 33 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Udkast til betænkning
2675352_0002.png
2
bærer præg af en lemfældig og pluralistisk tilgang, der ikke
respekterer hverken grundlovens bogstav eller ånd. Dansk
Folkeparti mener, at betingelserne for at søge om statsbor-
gerskab bør uden undtagelser være opfyldt ved ansøgnings-
tidspunktet. Der bør betales gebyr ved hver eneste ansøg-
ning, der behandles, og ikke kun ved første ansøgning. Der-
udover bør gebyret hæves betragteligt.
Som eksempel herpå bemærker Dansk Folkeparti, at kri-
minelle udlændinge, der i en alder af 14 år har begået
røveri eller drab, frit kan optages og få statsborgerskab
som bipersoner uden udvalgets kendskab. Dertil kommer,
at udlændinge straffet med bøde for tyveri, hærværk, uorden
og narkokørsel optages. Det samme gør førtidspensionister,
som automatisk er undtaget fra beskæftigelseskravet. Også
udlændinge med misligholdt offentlig gæld f.eks. su-tilba-
gebetalingskrav og offentlige parkeringsafgifter samt udlæn-
dinge under konkursbehandling med verserende fogedsager
eller andre uafklarede søgsmål i civilretten optages.
Også kulturfremmede med mulige ekstremistiske syns-
punkter optages, uden at ministeren vil besvare spørgsmål
vedrørende deres utilbørligheder.
Dansk Folkeparti finder det i den forbindelse yderst kriti-
sabelt, at ministeren afviser at forholde sig til spørgsmål om
dette, hvorefter alle disse personer alligevel optages uden
om udvalgets kendskab.
Dansk Folkeparti kan ikke støtte denne lukkede lovgiv-
ningsproces, der i realiteten forhindrer folketingsmedlem-
merne i efter hensigten med grundlovens § 44, stk. 1, at
afgøre, hvem der skal erhverve dansk indfødsret.
Dansk Folkeparti mener, at det er fuldstændigt utilstede-
ligt, at der ikke er højere krav til udlændinges vandel, lige-
som vi mener, at udvalget bør have størst mulig indsigt i den
enkelte ansøgers forhold.
Derfor foreslår vi endeligt, at hver enkelt ansøger be-
handles på et separat lovforslag. Er udvalget ude af stand
til at tage stilling til mængden af lovforslag i en samling
udskydes ubehandlede lovforslag til næste samling, som er
kutyme i alle andre udvalg. Alternativt aftales der et loft
på f.eks. 100 eller 250 ansøgere om året. En anden mulig-
hed, som alt andet lige vil være bedre for Danmark end
det nuværende brandudsalg, ville være at opdele ansøgerne
efter oprindelsesland, hvorefter lovforslagene behandles al-
fabetisk (Afghanistan, Australien, Bangladesh, Belgien osv.)
Dansk Folkeparti er tillige af den opfattelse, at foruden
anseelige udlændinge, så bør dansk statsborgerskab alene
være for de udlændinge, som gifter sig med danske stats-
borgere. Vi bemærker slutteligt, at det er muligt at leve et
lønnende og rigt liv i Danmark uden statsborgerskab.
Endelig noterer Dansk Folkeparti med tilfredshed, at mi-
nisteren har været lydhør over for at udtage personer på
lovforslaget på baggrund af en grundigere gennemgang af
personernes forhold.
Alternativet
Alternativet har en generel bekymring for tendensen til
en stigende politisering af Indfødsretsudvalgets praksis og
mener ikke, det er i overensstemmelse med grundlæggende
retsprincipper. Dette kommer blandt andet til udtryk ved, at
antallet af ansøgere med langvarige funktionsnedsættelser,
der får dispensation af Indfødsretsudvalget er faldet mar-
kant, hvilket tyder på, at handicapkonventionen systematisk
overtrædes. Alternativets medlem af udvalget kan oplyse, at
Radikale Venstre, der ikke har medlemmer i udvalget, deler
Alternativets bekymring.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 2
1)
Nr. 20
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 8
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
2)
Nr. 609
udgår.
[Udtagelse af person]
3)
Nr. 651
udgår.
[Udtagelse af person]
4)
Nr. 695
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
5)
Nr. 742
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
6)
Nr. 762
udgår.
[Udtagelse af person]
7)
Nr. 782
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
8)
Nr. 787
udgår.
[Udtagelse af person]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 20 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturali-
sation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 2, fordi den
pågældende er afgået ved døden.
L 33 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Udkast til betænkning
2675352_0003.png
3
Til nr. 2, 4, 6 og 7
Dansk Folkeparti kan konstatere, at personer med samme
navn som ansøgerne åbent har givet udtryk for radikale
islamistiske tilkendegivelser, der er uforenelige med at væ-
re dansksindet. Dansk Folkepartis medlem af udvalget har
spurgt ministeren til de pågældende personers tilkendegivel-
ser, men ministeren har imidlertid nægtet at forholde sig til
spørgsmålene angående de i ændringsforslagene omhandlen-
de personer:
2) Synes godt om facebooksiden »Muc Aarhus« og
»Wakf Aarhus«, der ifølge Kristeligt Dagblad den 14. januar
2015 er salafistisk og tilknyttet Grimhøjmoskeen.
4) Synes godt om facebooksiden »Wakf Aarhus«, der
ifølge Århus Stiftstiden den 3. marts 2020 er tilknyttet
Grimhøjmoskeen.
6) Synes godt om facebooksiden »Mufti Menk til Dan-
mark«. Mufti Menk er identisk med den islamistiske forkyn-
der Ismail Menk fra Zimbabwe, der i 2018 blev optaget
på den nationale sanktionsliste for religiøse forkyndere med
indrejseforbud i Danmark.
7) Har delt en islamistisk video fra »Salafi Channel« den
30. november 2019 på Facebook.
Derfor bør disse ikke meddeles dansk indfødsret.
Til nr. 3
Det er under udvalgsarbejdet blevet oplyst, at den i æn-
dringsforslaget omhandlende person er idømt en betinget
fængselsstraf i 14 dage for trussel på livet.
Derfor bør denne ikke meddeles dansk indfødsret.
Til nr. 5
Ansøgeren under nr. 742 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturali-
sation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation
i cirkulæreskrivelsen.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 787 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturali-
sation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation
i cirkulæreskrivelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. februar 2023 og var til
1. behandling den 9. februar 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 35 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Fie Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Roug (S) Maria Durhuus (S) Thomas Skriver Jensen (S)
Mads Fuglede (V) Morten Dahlin (V) Mohammad Rona (M) Kristian Bøgsted (DD) Søren Espersen (DD)
Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mikkel Bjørn (DF)
fmd.
Anne Valentina Berthelsen (SF)
Peder Hvelplund (EL) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
nfmd.
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
50
23
16
15
14
14
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Uden for grupperne (UFG)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
7
6
3
1
1
1
L 33 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Udkast til betænkning
2675352_0004.png
4
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
10
9
7
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1