Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 128 Bilag 1
Offentligt
2700970_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret
til uddannelsesløft med forhøjet dagpenge-
sats på 110 pct. i 2023)
April 2023
J.nr. 22/0862
2023-3067
A2
ASC/EKJ
Baggrund
Regeringen og Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre og
Dansk Folkeparti har den 24. april 2023 indgået aftale om finansloven for 2023.
Det følger af regeringens forslag til finansloven for 2023, at retten til at påbegynde
et uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. genindføres i perioden fra
og med den 1. juli 2023 til og med den 31. december 2023.
Formål
Lovforslaget har til formål at genindføre retten til at påbegynde et uddannelsesløft
med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023. Derudover indeholder lovforslaget
en præcisering af, at et uddannelsestilbud under ordningen skal påbegyndes inden
udgangen af 2023.
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe for lovforslaget er: Dagpengemodtagere, som er fyldt 30
år, og som er ufaglærte eller faglærte med en forældet uddannelse.
I målgruppen for uddannelsesløftet med 110 pct. dagpenge er kønsfordelingen såle-
des, at kvinder udgør en andel på 41,2 og andelen af mænd i målgruppen er 58,8.
Tabel 1
Fordeling af køn i målgruppen i perioden august 2020 til december 2022
Andel
Kvinder
Mænd
I alt
41,2
58,8
100,0
Anm.: En person tæller kun med én gang i opgørelsen. Uddannelsesdata fra Danmark Statistik er opdateret til og med
september 2021. Da tallene ikke er fuldt opdateret i forhold til tidsperioden, kan opgørelsen være behæftet
med usikkerhed.
Kilde: Det Fælles Datagrundlag, Danmarks Statistik og egne beregninger.
L 128 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering fra beskæftigelsesministeren
Kønsfordelingen er kun opgjort for ufaglærte, selvom målgruppen for retten til ud-
dannelsesløft med 110 pct. dagpenge også dækker over faglærte med en forældet
uddannelse. Det skyldes, at det med det tilgængelige data ikke er muligt at opgøre
faglærte med en forældet uddannelse.
De sekundære målgrupper
Kommunerne, herunder jobcentrene, der skal administrere ordningen og give tilbud
om uddannelsesløft og a-kasser, der skal udbetale dagpenge med forhøjet dagpen-
gesats.
Samlet vurdering
Lovforslaget vurderes ikke at have elementer, som tilsigtet eller utilsigtet berører
mænd og kvinder forskelligt. Det vurderes således, at lovforslaget ikke har ligestil-
lingsmæssige konsekvenser.
Det vurderes, at kvinder og mænd vil blive berørt af lovforslaget på samme måde.
Fordelingen mellem mænd og kvinder i målgruppen for uddannelsesløft afspejler
kønsforskelle på ledighed og uddannelsesniveau og afspejler ikke en ulige mulig-
hed for adgang til uddannelsesløft for målgruppe for lovforslaget.
Lovforslaget påvirker ikke eksisterende forskelle eller rettigheder. Forslaget påvir-
ker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskelligt.
Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-
dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2