Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 127 Bilag 7
Offentligt
2714625_0001.png
Ændring af
investeringsscreeningsloven
Teknisk gennemgang af L 127 (udvidet screening af kontrakter vedrørende etablering,
medejerskab og drift af energiøen i Nordsøen)
Maj 2023
1
L 127 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 25. maj 2023
2714625_0002.png
Hvorfor skal
investeringsscreeningsloven
ændres?
Øget behov for at sikre den kritiske infrastruktur
Følger op på politisk aftale om energiøer
Kritisk infrastruktur på energiområdet er potentielt udsat for fremmede
magters påvirkning
Behov for at screene, hvem der får indflydelse på eller indsigt i den
kritiske infrastruktur
Behov for at screene visse underleverandører, der leverer til eller
servicerer den kritiske infrastruktur
Behov for en mere effektiv ansøgningsproces
Behov for hurtigere afgørelse af ukomplicerede sager gennem en mere
smidig sagsbehandlingsproces
2
2
L 127 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 25. maj 2023
2714625_0003.png
Screening af offentlige udbud vedr. kritisk
infrastruktur
Gældende regler i
investeringsscreeningsloven om offentlige
udbud
Krav om tilladelse til indgåelse af særlige
økonomiske aftaler, hvis:
Kontrakten vedrører kritisk infrastruktur, og
Udbudsvinderen er udenfor EU eller EFTA
(eller kontrolleret af en part uden for
EU/EFTA)
Screening af offentlige udbud om kritisk
infrastruktur (høringsversionen)
Krav om tilladelse til indgåelse af alle offentlige
kontrakter, hvis:
Kontrakten vedrører kritisk infrastruktur
(eneste betingelse)
Ville give mulighed for at screene tilfælde, hvor
danske eller europæiske virksomheder vinder
udbud, men benytter underleverandører fra
tredjelande
Starte med at screene den kritiske infrastruktur
på energiområdet med efterfølgende udrulning til
øvrige kritiske sektorer
Tvingende samfundsmæssige hensyn: Mulighed
for tidlig screening af alle deltagere i et udbud
efter anmodning af ressortmyndigheden
3
3
Giver ikke mulighed for at screene en ”ren dansk
virksomhed” eller anden EU-virksomhed, der
bruger underleverandører fra tredjelande
L 127 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 25. maj 2023
2714625_0004.png
Resultatet af den offentlige
høring
Generel opbakning til intentionen om at skærpe kontrollen med den kritiske
infrastruktur
Høringssvar: Lovforslaget ville betyde, at et meget stort antal offentlige kontrakter
skulle screenes
Tidsfristerne for Erhvervsstyrelsens sagsbehandling på 45 dage i fase 1 og 125 dage i
fase 2 vil have uhensigtsmæssige konsekvenser for gennemførelse af udbudsprocessen
og udbudslovens frister om vedståelse af tilbud
Lovforslaget anset for alt for vidtgående og uproportionalt i forhold til administrative
og økonomiske konsekvenser
4
L 127 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 25. maj 2023
2714625_0005.png
Det fremsatte lovforslag L 127 i forhold til
høringsversionen
Screening af offentlige udbud om kritisk
infrastruktur (høringsversionen)
Krav om tilladelse til indgåelse af alle offentlige
kontrakter, hvis
Kontrakten vedrører kritisk infrastruktur
(eneste betingelse)
Ville give mulighed for at screene tilfælde, hvor
danske eller europæiske virksomheder vinder
udbud, men benytter underleverandører fra
tredjelande.
Starte med at screene den kritiske infrastruktur
på energiområdet med efterfølgende udrulning til
øvrige kritiske sektorer
Tvingende samfundsmæssige hensyn: Mulighed
for tidlig screening af alle deltagere i et udbud
efter anmodning af ressortmyndigheden
5
5
Screening af energiøen i Nordsøen (L 127)
Krav om tilladelse til indgåelse af kontrakter,
der vedrører etablering, medejerskab og drift
af energiøen i Nordsøen
Giver mulighed for at screene alle deltagere i
udbuddet uanset hjemsted, samt centrale
underleverandører
Erhvervsstyrelsen kan kræve oplysninger om
underleverandører, der forventes anvendt af
deltagere i udbud.
L 127 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 25. maj 2023
2714625_0006.png
Faseopdelt
sagsbehandling
Det fremsatte lovforslag
L 127 -
o
Forslag om at indføre en faseopdelt sagsbehandling i lighed med
ordningerne i fx Tyskland og Frankrig
o
Forenklet sagsbehandling i fase 1 – frist 45 dage
o
Yderligere undersøgelser for mere komplicerede sager i fase 2 – frist
125 dage
o
Lovforslaget er uændret i forhold til høringsversionen
6
L 127 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 25. maj 2023
2714625_0007.png
Afsluttende
bemærkninger
o
Lovforslaget er afbalanceret: Fokuserer alene på screening af
energiøen, hvor der er et presserende sikkerhedsmæssigt behov
o
Lovforslaget vil sikre en mere effektiv og hurtig sagsbehandling af
langt de fleste ansøgninger
o
Vi kan samtidig konstatere, at der er bred politisk opbakning til at
styrke kontrollen med den kritiske infrastruktur, især på
energiområdet
o
Investeringsscreeningsloven skal evalueres, og evalueringen skal
igangsættes i løbet af 2023
o
Vi vil ved evalueringen se på, hvordan vi kan styrke screeningen af
den offentlige kritiske infrastruktur på en måde, der er mere
forenelig med gennemførelsen af offentlige udbud
o
Vi vil i den forbindelse inddrage interessenterne, der er kommet
med værdifulde input i høringen til afgrænsningen af screening af
offentlige kontrakter
7