Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0462 Bilag 1
Offentligt
2640418_0001.png
16-12-2022
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets for-
ordning om ændring af direktiv 2000/14/EC, 2006/42/EC, 2010/35/EU,
2013/29/EU, 2014/28/EU, 2014/29/EU, 2014/30/EU, 2014/31/EU,
2014/32/EU, 2014/33/EU, 2014/34/EU, 2014/35/EU, 2014/53/EU og
2014/68/EU for så vidt angår hasteprocedurer for overensstemmelses-
vurdering, vedtagelse af fælles specifikationer og markedsovervåg-
ning i forbindelse med nødsituationer for det indre marked
(”Omni-
bus-direktivet
for nødinstrumentet for det indre marked”)
KOM(2022) 462
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 19. september 2022 et forslag til Omnibus-di-
rektiv for nødinstrumentet for det indre marked. Forslaget udgør én af to så-
kaldte omnibus-forslag, der supplerer Kommissionens forslag til forordning
om et nødinstrument for det indre marked.
Forslaget fastsætter foranstaltninger til at lette forsyningen og tilgængelig-
heden af kriserelevante varer i forbindelse med en nødsituation på det indre
marked ved at indføre en række ændringer i 14 direktiver for så vidt angår
overensstemmelsesvurderinger, vedtagelse af fælles tekniske specifikationer
og markedsovervågning.
Det forventes, at forslaget kan have lovgivningsmæssige og statsfinansielle
konsekvenser samt positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Regeringen finder det positivt, at forslaget sikrer oprettelsen af hasteproce-
durer for relevant harmoniseret produktlovgivning, samt at disse kræver sær-
skilt aktivering. Regeringen finder generelt, at det etablerede standardise-
ringssystem har vist sig både effektivt og fleksibelt under kriser. Regerin-
gen er dog forbeholdende overfor, at der kan vedtages obligatoriske fælles
specifikationer, samt at fælles specifikationer udformet og vedtaget under en
nødsituation vil være gældende efter tilbagevenden til ikke-krisetid.
kom (2022) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Omnibus-direktivet for nødinstrumentet for det indre marked
2640418_0002.png
2. Baggrund
Europa-Kommissionen
(”Kommissionen”) fremsatte den 19. september
2022 et forslag til direktiv om ændring af direktiv 2000/14/EF, 2006/42/EF,
2010/35/EU, 2013/29/EU, 2014/28/EU, 2014/29/EU, 2014/30/EU, 2014/
31/EU, 2014/32/EU, 2014/33/EU, 2014/34/EU, 2014/35/EU, 2014/53/EU og
2014/68/EU og indførelse af hasteprocedurer for overensstemmelsesvurde-
ring, vedtagelse af fælles specifikationer og markedsovervågning i forbin-
delse med en nødsituation på det indre marked. Forslaget er modtaget i dansk
sprogversion den 18. november 2022.
Forslaget udgør den ene af to såkaldte omnibus-forslag
1
, der supplerer Kom-
missionens forslag til forordning om et nødinstrument for det indre marked
2
.
Forslaget om et nødinstrument for det indre marked kommer som opfølgning
på Kommissionens opdaterede industristrategi fra maj 2021
3
, der annonce-
rede lanceringen af et nødinstrument for det indre marked til at sikre den frie
bevægelighed af personer, varer og tjenesteydelser samt transparens og ko-
ordination i kriseperioder.
Forud herfor opfordrede Det Europæiske Råd i oktober 2020 Kommissionen
til, at man i kølvandet af covid-19 krisen undersøgte potentielle svagheder i
det indre marked samt fremlagde en række lærings- og forbedringspunkter
4
.
Endvidere skal forslaget ses i sammenhæng med en række sektorspecifikke
nødinstrumenter
– heriblandt forordningen for halvledere (”Chips Act”)
5
,
forsyning af kriserelevante medicinske foranstaltninger (”HERA”)
6
samt mu-
ligvis det kommende forslag om kritiske råstoffer (”Critical Raw Materials
Act”), der ventes lanceret i 2023.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 91 og 114 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsområde og skal behandles efter den almin-
delige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget til direktiv har til formål at fremme en hurtig tilvejebringelse af kri-
serelevante varer til markedet under en indre markedskrisesituation. Der læg-
ges derfor i forslaget op til ændringer i 14 relevante direktiver om overens-
stemmelsesvurderinger, vedtagelse af fælles tekniske specifikationer og mar-
kedsovervågning.
1
2
4
5
6
Omnibus-forordningen: KOM(2022) 461
KOM(2022) 459
3
KOM(2021) 350
https://www.consilium.europa.eu/media/45910/021020-euco-final-conclusions.pdf
KOM(2022) 46
KOM(2021) 557
2
kom (2022) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Omnibus-direktivet for nødinstrumentet for det indre marked
Tiltagene gælder kun kriserelevante varer, hvilket defineres nærmere ved ak-
tivering af nødsituationstilstanden i forordning om nødinstrument for det in-
dre marked. Der er særligt tale om prioritering af overensstemmelsesvurde-
ringer og markedsovervågningsaktiviteter for kriserelevante varer, at med-
lemslande kan give midlertidige tilladelser for kriserelevante varer, hvor der
ikke foreligger en overensstemmelsesvurdering, fabrikanters muligheder for
at bruge nationale eller internationale standarder og Kommissionens mulig-
hed for at fastsætte fælles tekniske specifikationer ved gennemførselsretsak-
ter.
Fabrikanter vil fortsat være ansvarlige for opfyldelse af alle gældende væ-
sentlige krav samt ansvarlige for opfyldelse af alle overensstemmelsesvurde-
ringsprocedurer angivet af den nationale kompetente myndighed ved ophæ-
velse eller udløb af nødsituationstilstanden.
Endvidere må de pågældende kriserelevante varer ikke forlade medlemsstats-
området eller bære CE-mærkning efter ophævelse eller udløb af nødsituati-
onstilstanden.
Kommissionen tillægges beføjelse til ved hjælp af gennemførelsesretsakter
at fastsætte regler for de opfølgningsforanstaltninger, der træffes med hensyn
til det kriserelevante gode.
De 14 direktiver, hvori de målrettede tilpasninger foretages, er:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Direktiv
2000/14/EC (”Støjemission fra maskiner til udendørs brug”)
Direktiv 2006/42/EC
(”Maskindirektivet”)
Direktiv 2010/35/EU
(”Transportabelt trykbærende udstyr”)
Direktiv 2013/29/EU
(”Pyrotekniske artikler”)
Direktiv 2014/28/EU
(”Eksplosivstoffer til civil brug”)
Direktiv 2014/29/EU
(”Simple trykbeholdere”)
Direktiv 2014/30/EU
(”Elektromagnetisk kompatibilitet”)
Direktiv 2014/31/EU
(”Ikke-automatiske vægte”)
Direktiv 2014/32/EU
(”Måleinstrumenter”)
Direktiv 2014/33/EU
(”Elevatorer”)
Direktiv 2014/34/EU
(”Udstyr til anvendelse i eksplosive atmosfærer”)
Direktiv 2014/35/EU
(”Lavspænding”)
Direktiv 2014/53/EU
(”Radioudstyr”)
Direktiv 2014/68/EU
(”Trykbærende udstyr”)
3
kom (2022) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Omnibus-direktivet for nødinstrumentet for det indre marked
For hvert direktiv beskrives hvilke målrettede tilpasninger, der finder sted.
Der er tale om en forholdsvis identisk tilpasning på tværs af direktiverne med
enkelte variationer for så vidt angår genstandsområde samt enkelte krav.
Prioritering af overensstemmelsesvurdering af kriserelevante varer
De bemyndigede organer skal prioritetsbehandle alle ansøgninger om over-
ensstemmelsesvurderinger for varer, der er udpeget som kriserelevante varer.
Prioriteringen af ansøgninger om overensstemmelsesvurderinger må ikke
medføre ekstraomkostninger for de fabrikanter, der har indgivet ansøgnin-
gerne. De bemyndigede organer skal gøre deres bedste for at øge deres test-
kapacitet for elementer, der er udpeget som kriserelevante varer, og som de
er notificeret for.
Undtagelser fra overensstemmelsesvurderingsprocedurerne med obliga-
torisk inddragelse af et bemyndiget organ
Enhver kompetent national myndighed kan, efter behørigt begrundet anmod-
ning give tilladelse til at en specifik kriserelevant vare, for hvilken overens-
stemmelsesvurderingsprocedurerne ikke er blevet udført af et bemyndiget or-
gan, men hvor det kan påvises, at varen overholder alle relevante væsentlige
krav, bringes i omsætning.
Fabrikanten skal på eget ansvar erklære, at den pågældende vare er i overens-
stemmelse med alle gældende væsentlige krav og er ansvarlig for gennemfø-
relsen af alle overensstemmelsesvurderingsprocedurer anvist af den nationale
kompetente myndighed. Fabrikanten skal endvidere træffe alle rimelige for-
anstaltninger for at sikre, at varen ikke forlader den medlemsstat, der har ud-
stedt tilladelsen. Varen må heller ikke bære CE-mærkningen.
Enhver godkendelse udstedt af en national kompetent myndighed skal inde-
holde de betingelser og krav for at bringe varen i omsætning. Den nationale
kompetente myndighed kan, hvor det er relevant, ændre betingelserne for at
bringe varen i omsætning, også efter ophævelsen eller udløbet af nødsituati-
onstilstand.
Medlemsstater skal underrette Kommissionen og øvrige medlemsstater om
enhver beslutning, der resulterer i omsætning af den pågældende vare.
Formodning om overensstemmelse på grundlag af nationale og internati-
onale standarder
Medlemsstaterne skal træffe alle nødvendige foranstaltninger for at sikre, at
de nationale kompetente myndigheder, med henblik på omsætning, anser va-
rerne i overensstemmelse med relevante og gældende internationale eller na-
tionale standarder i fremstillingsmedlemsstaten, der sikrer overensstemmelse
med relevante væsentlige krav. Dette er gældende:
4
kom (2022) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Omnibus-direktivet for nødinstrumentet for det indre marked
2640418_0005.png
(a) såfremt der ikke er offentliggjort nogen referencer for harmoniserede
standarder, der dækker de relevante væsentlige krav, eller
(b) hvor alvorlige forstyrrelser i det indre markeds funktion, som blev taget i
betragtning ved aktiveringen af nødinstrumentets nødsituationstilstand
og dermed i væsentlig grad begrænser fabrikanternes mulighed for at
gøre brug af de harmoniserede standarder, der dækker de relevante væ-
sentlige krav.
Vedtagelse af fælles specifikationer som grundlag for formodning om
overensstemmelse
Hvis der ikke er offentliggjort nogen henvisning til harmoniserede standar-
der, der dækker de relevante væsentlige krav, eller hvor alvorlige forstyrrelser
i det indre markeds funktion, der har ført til aktiveringen af nødsituationstils-
tanden, i væsentlig grad har begrænset fabrikanternes mulighed for at gøre
brug af relevante harmoniserede standarder, tillægges Kommissionen befø-
jelser til at vedtage gennemførelsesretsakter om fastlæggelse af fælles speci-
fikationer for de pågældende kriserelevante varer. Gennemførselsretsakterne
vil være gældende for elementer, der er sat på i omsætning senest sidste dag
i det tidsrum, nødsituationstilstanden er aktiveret i.
Medmindre vedtagelsen af fællesspecifikationer giver tilstrækkelig grund til
at tro, at varerne i overensstemmelse med disse fælles specifikationer udgør
en risiko for personers sundhed og sikkerhed, vil fælles specifikationerne
fortsat være gældende efter ophævelsen eller udløb af nødsituationstilstan-
den.
I særlige, behørigt begrundede tilfælde tillægges Kommissionen beføjelse til
at vedtage gennemførelsesretsakter, der fastlægger obligatoriske fælles spe-
cifikationer, til at dække de væsentlige krav for elementer, der er udpeget som
kriserelevante varer.
Markedsovervågningsaktiviteter og gensidig bistand mellem myndigheder
Medlemsstaterne skal gøre deres bedste for at bistå markedsovervågnings-
myndigheder under en indre markeds nødsituation, herunder mobilisering og
udsendelse af eksperthold til midlertidig forstærkning af markedsovervåg-
ningsmyndighedernes personale, der anmoder om bistand eller logistisk
støtte som forstærkninger til testkapaciteten af elementerne udpeget som kri-
serelevante varer.
Medlemsstaterne har ansvar for at prioritere markedsovervågningsaktivite-
terne og gensidig bistand blandt myndighederne for elementer, udpeget som
kriserelevante goder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke taget stilling til forslaget, som behandles
i udvalget for det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse (IMCO).
5
kom (2022) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Omnibus-direktivet for nødinstrumentet for det indre marked
2640418_0006.png
Europa-Parlamentet udtrykte den 17. februar 2022 (2021/2043(INI)) støtte
til oprettelsen af et nødinstrument for det indre marked, der har til hensigt at
styrke modstandsdygtigheden af det indre marked samt sikre den fri bevæge-
lighed for personer, varer og tjenesteydelser ved fremtidige kriser
7
.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslagets mål om at lave en række målrettede
tilpasninger til harmoniseret lovgivning ved en række sektorspecifikke
EU-lovgivninger, ikke giver mulighed for, at medlemsstaterne selvstæn-
digt kan vedtage kriserelevante foranstaltninger til fravigelse fra harmoni-
seret lovgivning. Hertil vurderer Kommissionen, at sådanne målrettede til-
pasninger kun kan foretages på EU-niveau.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget henstiller til ændringer af 14 direktiver, hvor følgende er implemen-
teret i dansk ret:
-
Direktiv 2000/14/EC (”Støjemission fra maskiner til udendørs brug”) er
implementeret i dansk ret ved BEK nr. 1590 af 30/06/2021 om støj fra
maskiner til brug i det fri
Direktiv 2010/35/EU (”Transportabelt trykbærende udstyr”) er imple-
menteret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 1129 af 2. juni 2021 om drift
af anlæg, tilsluttet infrastruktur og rørledninger i forbindelse med off-
shore olie- og gasaktiviteter m.v., bekendtgørelse nr. 1407 af 4. december
2017 om anlægs, tilsluttet infrastrukturs og rørledningers konstruktion,
indretning og udstyr i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter
m.v., og bekendtgørelse nr. 685 af 10. juni 2013 om indretning m.v. af
transportabelt trykbærende udstyr
Direktiv 2013/29/EU (”Pyrotekniske artikler”) er implementeret i
dansk
ret ved bekendtgørelse nr. 1799 af 9. september 2021 om krav til fyrvær-
keri og andre pyrotekniske artikler, bekendtgørelse nr. 1798 af 9. septem-
ber 2021 om indførsel, fremstilling, opbevaring, overdragelse, erhver-
velse og anvendelse af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler.
Direktiv 2014/28/EU (”Eksplosivstoffer til civil brug”) er implementeret
i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 1221 af 29. september 2016 om æn-
dring af bekendtgørelse om eksplosivstoffer
Direktiv 2014/29/EU (”Simple trykbeholdere”) er implementeret i dansk
ret ved bekendtgørelse nr. 1304 af 23. november 2015 om indretning m.v.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2022-0043_EN.html
-
-
-
-
7
6
kom (2022) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Omnibus-direktivet for nødinstrumentet for det indre marked
2640418_0007.png
af simple trykbeholdere bekendtgørelse nr. 1407 af 4. december 2017 om
anlægs, tilsluttet infrastrukturs og rørledningers konstruktion, indretning
og udstyr i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter m.v.
-
Direktiv 2014/30/EU (”Elektromagnetisk kompatibilitet”) er implemen-
teret i dansk ret ved lovbekendtgørelse nr. 958 af 22. juni 2022 om radio-
udstyr og elektromagnetiske forhold
Direktiv 2014/31/EU
(”Ikke-automatiske vægte”) er implementeret i
dansk ret ved bekendtgørelse nr. 773 af 1. juni 2022 om tilgængeliggø-
relse på markedet af ikke-automatiske vægte
Direktiv 2014/32/EU (”Måleinstrumenter”) er implementeret i dansk ret
ved bekendtgørelse nr. 774 af 1. juni 2022 om tilgængeliggørelse på mar-
kedet af måleinstrumenter og bekendtgørelse nr. 778 af 1. juni 2022 om
tilgængeliggørelse på markedet af taxametre og gasanalysatorer til ud-
stødningsgas.
Direktiv 2014/33/EU (”Elevatorer”) er implementeret i dansk
ret ved be-
kendtgørelse nr. 1540 af 10. december 2015 om indretning m.v. af eleva-
torer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
Direktiv 2014/34/EU (”Udstyr til anvendelse i eksplosive atmosfærer”)
er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 811 af 3. juni 2022
om produkter til anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære
Direktiv 2014/35/EU (”Lavspænding”) er implementeret i dansk ret ved
lovbekendtgørelse nr. 799 af 9. juni 2020 om produkter og markedsover-
vågning og bekendtgørelse nr. 1407 af 4. december 2017 om anlægs, til-
sluttet infrastrukturs og rørledningers konstruktion, indretning og udstyr
i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter m.v.
Direktiv 2014/53/EU (”Radioudstyr”) er implementeret i dansk ret ved
lovbekendtgørelse nr. 958 af 22. juni 2022 om radioudstyr og elektro-
magnetiske forhold
Direktiv 2014/68/EU
(”Trykbærende udstyr”) er implementeret i dansk
ret ved bekendtgørelse nr. 190 af 19. februar 2015 om indretning m.v. af
trykbærende udstyr og bekendtgørelse nr. 1407 af 4. december 2017 om
anlægs, tilsluttet infrastrukturs og rørledningers konstruktion, indretning
og udstyr i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter m.v.
Direktiv 2006/42/EC
(”Maskindirektivet”) er implementeret i dansk ret
ved bekendtgørelse nr. 1094 af 1. juni 2021 om maskiner og Offshore-
sikkerhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 125 af 6. februar 2018
-
-
-
-
-
-
-
-
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes at have lovmæssige konsekvenser for så vidt angår æn-
dring til nuværende dansk ret idet forslaget vil indeholde tilføjelser til ved-
taget europæisk lov og dermed til disses implementering i dansk ret.
7
kom (2022) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Omnibus-direktivet for nødinstrumentet for det indre marked
2640418_0008.png
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kan indebære statsfinansielle konsekvenser i det omfang, at ha-
steprocedurerne i de enkelte direktiver tages i brug i forbindelse med akti-
veringen af nødsituationstilstanden. Dette som følge af øget sagsmængde
for relevante myndigheder for så vidt angår særligt overensstemmelsesvur-
deringer og øgede markedsovervågningsforpligtelser. Det bemærkes, at af-
ledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de
berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens
bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne få positive samfundsøkonomiske konsekven-
ser i forbindelse med håndteringen af kriser. Strømlining af hasteprocedu-
rer på tværs af harmoniseret produktlovgivning kan bidrage til at lette til-
gængeligheden af kriserelevante varer under kriser til gavn for samfundet
og økonomien.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan medføre positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet
hasteprocedurerne kan sikre og forbedre forsyningen af kriserelevante varer
under kriser, hvilket vil gøre det lettere for virksomheder at opretholde de-
res aktiviteter.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget om, at Kommissionen under aktiveringen af nødsituationstilstan-
den kan udarbejde fælles specifikationer, herunder obligatoriske såvel som
ikke-obligatoriske, indebærer dog en risiko for den almindelige praksis og
procedure for standardområdet. Det kan ikke udelukkes, at en hurtigere
overensstemmelsesvurderingsprocedure og vedtagelse af særlige fælles
tekniske specifikationer kan have negative konsekvenser for beskyttelses-
niveauet.
8. Høring
Der henvises til Grund-
og Nærhedsnotatet for ”Europa-Kommissionens
forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om oprettelsen af et
nødinstrument for det indre marked (SMEI)
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til selve forslaget.
8
kom (2022) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Omnibus-direktivet for nødinstrumentet for det indre marked
2640418_0009.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at forslaget sikrer oprettelsen af hasteproce-
durer for relevant harmoniseret produktlovgivning samt at disse kræver sær-
skilt aktivering. Regeringen finder det vigtigt, at listen af omfattet lovgivning
er udtømmende. Regeringen finder generelt, at det etablerede standardise-
ringssystem har vist sig både effektivt og fleksibelt under kriser. Samtidig
kan der være særlige nødstilfælde, hvor vedtagelsen af fælles specifikatio-
ner kan være legitim. Regeringen er forbeholdende overfor, at der kan ved-
tages obligatoriske fælles specifikationer, samt at fælles specifikationer ud-
formet og vedtaget under en nødsituation vil være gældende efter tilbageven-
den til ikke-krisetid.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
SMEI forslaget blev
forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den
23. september.
9