Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 18 Bilag 3
Offentligt
2709377_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 18
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 00. maj 2023
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at opdatere
skolesikkerhedsberedskabsplanerne og udarbejde undervisningsforløb om
Muhammedkrisen til brug i undervisningen i folkeskolen
[af Mette Thiesen (UFG), Jacob Mark (SF), Karina Adsbøl (DD), Helena Artmann Andresen (LA), Lise Bertelsen (KF),
Alex Ahrendtsen (DF) og Mikkel Bjørn (NB)]
1. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget mener, at grundskolen
har mange vigtige opgaver, bl.a. at understøtte elevernes
demokratiske dannelse, herunder betydningen og værdien af
ytringsfrihed. Alternativet mener, at det er lærernes ansvar
og opgave at sikre en undervisning som gennem årene un-
derstøtter dette formål. Til det hører tillid fra Folketingets
side. Tillid til at lærerne mestrer denne opgave og dette
ansvar. Alternativet er imod historiekanonen og de krav den
pålægger lærerne og dermed deres indskrænker deres frihed
til at undervise på en måde, som er meningsfuld for dem og
deres elever.
Beslutningsforslaget pålægger regeringen at opdatere vej-
ledningen til skoleberedskabsplanerne, hvilket den blev i bå-
de 2016 og 2020 med inddragelse af både KL, Rigspolitiet
og PET, og igen i mindre grad i 2021. Spørgsmålet er, om
det er nødvendigt med endnu en opdatering, eller om det i
stedet handler om at sørge for, at skolerne har de ressourcer,
der skal til for at anvende det eksisterende materiale og
arbejde med sikkerhed både via regler og som en kultur
båret af stærke fællesskaber.
Alternativet mener, at der kan være grund til bekymring,
når vi fra politisk side pålægger vores institutioner nye op-
gaver, uden at der følger ressourcer med. Enhver forandring
kræver noget af os, og at vi har tiden til at omsætte viden
i vores hverdag. I midtvejsevalueringen af frikommunefor-
søget med folkeskolen udtalte lærerne f.eks., at de kan se
positive dele ved forsøget, men at der mangler at følge res-
sourcer med den omstilling, som følger af nye forsøg. Der
skal være overensstemmelse mellem krav, forventninger og
ressourcer. Situationen ude i skolerne er ofte, at lærerne er
pressede pga. mangel på ressourcer, bl.a. fordi antallet af
elever med behov for støtte er stødt stigende, samtidig med
at skolerne kæmper med konsekvenserne af den massive
anvendelse af skærme og mobiltelefoner. Alternativet mener
ganske enkelt, at tiden er til at give lærerne arbejdsro, og at
den vigtigste opgave fra Folketingets side er at sørge for at
skolerne har tilstrækkelig med økonomiske og menneskelige
ressourcer til at løse deres opgaver.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 17. januar 2023 og
var til 1. behandling den 10. maj 2023. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
DokumentId
Journalnummer
B 18 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: 1. udkast til betænkning
2709377_0002.png
2
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om beslutningsforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 samrådsspørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til mundtlig besvarelse, som mini-
steren har besvaret i et åbent samråd den XX 2023.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
[som ministeren har besvaret. ]
Astrid Krag (S) Frederik Vad (S)
nfmd.
Kasper Sand Kjær (S) Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S)
Matilde Powers (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Morten Dahlin (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M)
Karina Adsbøl (DD)
fmd.
Marlene Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Thiesen (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Astrid Carøe (SF) Mai Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Nanna Høyrup (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1