Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 16
Offentligt
2724672_0001.png
Bilag 1. Oversigt over råd, nævn og tilsyn
15. juni 2023
Der er udarbejdet en oversigt over råd, nævn og tilsyn med bevilling i F-året og
samtlige BO-år på finansloven for 2023,
jf. tabel 1.
Bevarelsen er udarbejdet med bidrag fra ministerierne.
Tabel 1
Råd, nævn og tilsyn med bevilling i F-året og alle BO-år på FL23
Råd/nævn/tilsyn
Bevilling (mio. kr., 2023-pl)
2023
§ 6. Udenrigsministeriet
Europarådet (§
06.22.03.10. Øvrige organi-
sationer)
Østersørådet (§
06.22.03.10. Øvrige organi-
sationer)
Nordisk Råd m.fl. (ejen-
domsskatter) (§
06.11.15.20. Tilskud til in-
ternationale institutioner)
Arktisk Råd (§ 06.11.15.20.
Tilskud til internationale in-
stitutioner)
Nordisk Ministerråd (lov-
bunden) (§ 06.21.01. Nor-
disk Ministerråd)
33,2
33,2
33,2
Europarådet er en international organisation, som
33,2 har til formål at fremme demokrati, menneskeret-
tigheder og retsstaten.
Østersørådet har til formål at binde Østersø-regionen
1,9 sammen i et tættere samarbejde mellem alle Øster-
sølandene.
Der ydes et årligt tilskud til Nordisk Ministerråds se-
1,2 kretariat og Nordisk Råds sekretariat m.fl. til dækning
af ejendomsbeskatning og afgifter på lejemål.
Arktisk Råd har til formål at drøfte arktiske anliggen-
0,8 der, herunder emner som miljøbeskyttelse, klima,
sundhed, marint samarbejde og bæredygtig økono-
misk udvikling i Arktis.
Nordisk Ministerråd er de nordiske regeringers offici-
elle samarbejdsorgan. Rådet støtter en række fælles
165,4 projekter, hvor der er en klar synergieffekt ved fælles
nordiske indsatser.
Udviklingspolitisk Råd yder strategisk og faglig råd-
givning om udviklingssamarbejdet til ministeren for
0,9 udviklingssamarbejde. Udgifterne varierer over
årene, og de årlige bevillinger kan derfor både være
lavere eller højere end angivet her. Der er taget ud-
gangspunkt i det afsatte beløb i 2023.
Statens It-råd yder professionel og kompetent råd-
givning vedr. it-projekter og it-systemer gennem risi-
1,3 kovurderinger og reviews. Under ’Bevilling’ er opgjort
omkostningerne forbundet med honorarer til it-rådets
medlemmer.
Helbredsnævnet vurderer helbredsgrundlaget for
0,8 ydelse af svagelighedspension til tjenestemænd m.fl.
Under ’Bevilling’ er opgjort omkostningerne forbun-
det med honorarer til helbredsnævnets medlemmer.
2024
2025
2026
Beskrivelse
1,9
1,9
1,9
1,2
1,2
1,2
0,8
0,8
0,8
165,4
165,4
165,4
Udviklingspolitisk Råd (§
06.35.01.17. Seminarer,
kurser, konferencer mv.)
§ 7. Finansministeriet
1
Statens It-råd
(§ 07.14.01 Økonomistyrel-
sen)
Helbredsnævnet
(§ 07.16.01 Medarbejder-
og Kompetencestyrelsen)
§ 8. Erhvervsministeriet
2
Sikkerhedsstyrelsen
Tilsyn med elinstallationer,
-anlæg og -produkter
Tilsyn med forbrugersikker-
hed
Tilsyn med fyrværkeri og
eksplosiver
Tilsyn med sundhed, ma-
skiner og tryk, transport,
meteorologi, akkreditering,
ædelmetal og cybersikker-
hed mv.
Finanstilsynet
Solvens- og likviditetstilsyn
for pengeinstitutter og real-
kreditområdet
3
0,9
0,9
0,9
1,3
1,3
1,3
0,8
0,8
0,8
14,0
19,0
9,0
14,0
19,0
9,0
14,0
19,0
9,0
Tilsynet skal sikre, at elektriske anlæg og installatio-
14,0 ner udføres og drives, så de ikke frembyder fare for
personer, husdyr eller ejendomme.
Tilsyn med, at forbruger- og professionelle produkter
19,0
ikke frembyder fare.
Tilsyn med, at salg af udgangsstoffer til eksplosiv-
9,0
stoffer overholder gældende regler.
Tilsyn med butikkers tilladelse til salg af håndkøbs-
7,8 medicin, krav til måleinstrumenter, import af konflikt-
mineraler, cybersikkerhed mv.
14,6
9,0
9,3
100,9
101,0
101,0
Tilsyn med om penge- og realkreditinstitutter har til-
101,0 strækkelig likviditet ift. risici.
B 16 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en oversigt over, hvilke tilsyn, råd m.v. der har varige bevillinger på finansloven eller ved anden stabil finansiering
2724672_0002.png
Side 2 af 13
Tilsyn med forsikring og
pensionsområdet
3
Kapitalmarkeds- og inve-
steringstilsyn
3
Finansiel kriminalitet og ad-
færdstilsyn
3
Tilsynet med cybersikker-
hed
3
Søfartsstyrelsen
Første syn
3
Periodiske syn
3
PSC-syn
3
Kontrol på vegne af Miljø-
styrelsen og Naturstyrelsen
(affaldskontrolsyn)
3
Lovpligtige kontrolsyn
3
Ikke lovpligtige kontrolsyn
(uanmeldte)
3
Klassekontrol og kontrol
med autoriserede virksom-
heder
3
Tilsyn af dykkervirksomhe-
der
3
Kontrol vedr. STS-operatio-
ner
3
Erhvervsstyrelsen
Fondstilsyn
3
Regnskabskontrol med
børsnoterede selskaber
(Børskontrol)
3
Revisortilsyn
3
Regnskabskontrol (revisor-
forbehold og ulovlige kapi-
talejerlån)
Konkurskarantæne
Hvidvasktilsyn
3
Tilsyn og kontrol på regn-
skabs- og selskabsområdet
Eksportkontrol og sankti-
onshåndhævelse
Kontrol med det danske
CO2-kvoteregister
3
Mæglings- og Klageinstitu-
tionen for Ansvarlig Virk-
somhedsadfærd
Tilsyn med erhvervshu-
sene
7,3
7,1
7,1
Tilsyn med, at de erhvervsdrivende fonde ledes i
7,0 overensstemmelse med vedtægten og erhvervs-
fondsloven.
3,4 Kontrol med om års- og delårsrapporter overholder
reglerne i årsregnskabsloven og IFRS.
13,4 Tilsynsaktiviteter ift. godkendte revisorer.
Tilsyn ift. at styrke indsats mod ulovlige kapitalejerlån
3,6 samt opfølgning på revisorforbehold.
Tilsyn med Konkurskarantæneregistret på vegne af
1,5 Justitsministeriet og sikrer, at kendelserne gennem-
føres i CVR.
Tilsynsaktiviteter efter hvidvaskloven med ikke-finan-
4,5 sielle virksomheder.
Tilsynet begrænser svindel og svig på området gn.
20,4
risikobaseret kontrol- og tilsynsindsats.
Kontrol med overholdelse af EU’s dual use- og sank-
0,8 tionsforordninger.
Kontrol med svindel i kvotesystemet, herunder hvid-
6,1
vask, momssvig og terrorfinansiering.
2,0 Information om OECD’s retningslinjer samt behand-
ling af klager vedr. mulig overtrædelse heraf.
Tilsyn med erhvervshusenes erhvervsfremmeind-
0,1 sats, jf. lov om erhvervsfremme.
5,0
8,0
0,1
2,5
1,1
0,0
5,0
8,0
0,1
2,5
1,1
0,0
5,0
8,0
0,1
2,5
1,1
0,0
Første lovpligtige syn på nybyggede skibe (passa-
5,0 ger-, fiske- og lastskibe) eller ved større ombygning
af skibe.
8,0 Syn af skibe efter fastsatte intervaller i overensstem-
melse med fastsat lovgivning.
0,1 Tilsyn med udenlandske skibe i danske havne.
2,5
1,1
Tilsyn på miljøområdet fx udtagelse af olieprøver, ve-
rificering af certifikater og affaldskontrol mv.
48,6
56,0
47,7
10,8
48,7
56,1
47,8
10,9
48,7
56,1
47,8
10,9
Tilsyn med bl.a. forsikringsselskaber og pensions-
48,7 kassers opgørelse og overholdelse af en række krav
og forpligtigelser.
Tilsyn med værdipapirmarkederne, overholdelse af
56,1
reglerne for prospekter samt markedsmisbrug.
Tilsyn med hvidvask- og terrorfinansiering, fintech,
47,8 betalingstjenester, governance samt adfærdstilsyn.
Tilsyn med IT-sikkerhed i finansielle virksomhed og
10,9 varetagelse af rollen som decentral enhed for cyber-
og informationssikkerhed (DCIS) for finanssektoren.
Vedrører fx hovedsyn på skibe, før de sættes i drift
samt periodiske syn og kontrolsyn på skibe i drift.
Tilsyn ifm. kampagner, besætningskontrol, herunder
0,0 spirituskontrol, krydstogtsskibe til Grønland m.v. Be-
sætningskontrol ved kontrolsyn.
0,1
Kontrol af virksomheder autoriseret til at kunne ud-
føre opgaver på vegne af Søfartsstyrelsen.
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1 Kontrol af virksomheder, der udfører dykkervirksom-
hed.
Tilsyn af operationer ved skib-til-skib såsom overfø-
0,1
relse af olie og anden last.
3,4
13,4
3,6
1,5
8,2
30,2
0,8
6,1
2,0
0,1
3,4
13,4
3,6
1,5
6,5
20,4
0,8
6,1
2,0
0,1
3,4
13,4
3,6
1,5
6,5
20,4
0,8
6,1
2,0
0,1
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST)
Tilsyn efter lov om betalin-
ger i KFST
Tilsyn efter markedsfø-
ringsloven i Forbrugerom-
budsmandens sekretariat
Tilsyn efter lov om betalin-
ger i Forbrugerombuds-
mandens sekretariat
Sekretariatsbetjening af
Stormrådet, herunder tilsyn
med sagsbehandlende for-
sikringsselskaber
Sekretariatsbetjening af
konkurrencerådet
Nævnenes Hus
9,4
9,4
9,4
Tilsyn efter betalingsloven, herunder håndhævelses-
9,4 sager, vejledning samt håndtering af sager ved dom-
stole.
21,0 Tilsyn med virksomheders overholdelse af en række
forbrugerrettede love.
2,3
Tilsyn med en række forbrugerbeskyttende regler i
lov om betalinger.
Tilsyn med forsikringsselskabernes behandling af
naturskader.
Ansvar for administration af konkurrenceloven, be-
stemmelser i betalingsloven samt P2B-forordningen.
28,1
27,6
27,1
2,3
2,3
2,3
4,9
4,9
4,9
4,9
0,7
0,7
0,7
0,7
B 16 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en oversigt over, hvilke tilsyn, råd m.v. der har varige bevillinger på finansloven eller ved anden stabil finansiering
2724672_0003.png
Side 3 af 13
Nævnenes Hus
§ 9. Skatteministeriet
4
Tilsynet med told- og skat-
teforvaltningens it-område
Skatterådet
10,5
2,8
10,6
3,3
10,6
3,3
Det uafhængige It-tilsyn har til formål at føre tilsyn
10,4 med, understøtte og styrke told- og skatteforvaltnin-
gens it-drift og it-udvikling.
Skatterådet bistår Skatteforvaltningen ved forvaltnin-
3,3
gen af lovgivningen om skatter og afgifter.
Landsskatteretten er en uafhængig afgørelsesmyn-
dighed, som træffer afgørelser i klagesager på
8,1
skatte- og vurderingsområdet. Sagerne forberedes af
Skatteankestyrelsen.
Skatteankenævnene er uafhængige afgørelsesmyn-
digheder, som træffer afgørelser i klagesager på
5,9
skatteområdet. Sagerne forberedes af Skatteanke-
styrelsen.
Motorankenævnene er uafhængige afgørelsesmyn-
digheder, som træffer afgørelser i klagesager på mo-
1,4
torområdet. Sagerne forberedes af Skatteankestyrel-
sen.
Vurderingsankenævnene er uafhængige afgørelses-
39,2 myndigheder, som træffer afgørelser i klagesager på
vurderingsområdet. Sagerne forberedes af Skattean-
kestyrelsen.
Fordelingsnævnet træffer, jf. kommuneskatteloven
§12 a, afgørelser i sager, hvor der er uenighed i for-
0,0 deling af selskabsskatter, jf. kommuneskattelovens
10-12. Det er ikke hvert år, der er udgifter. Udgifterne
i 2022 udgjorde ca. 12.000 kr.
Rådet skal efter anmodning fra skatteministeren be-
lyse og afgive indstillinger om udvalgte emner inden
for skatte- og afgiftsområdet med fokus på retssik-
0,3 kerhed og forenkling, samt hvorvidt reglerne er tids-
svarende ud fra et retssikkerhedsmæssigt perspek-
tiv.
Rådenes opgave er at følge landets økonomiske og
miljøøkonomiske udvikling og belyse de langsigtede
udviklingsperspektiver samt at bidrage til at sam-
28,9
ordne de forskellige økonomiske interesser.
Råde-
nes opgaver er reguleret i Bekendtgørelse af Lov om
Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd.
Datatilsynet fører tilsyn med, at reglerne om databe-
skyttelse bliver overholdt.
132,2
136,1
139,8
Nævnenes Hus sekretariatsbetjener en række uaf-
133,7 hængige domstolslignende nævn, så der træffers
korrekte afgørelser.
Landsskatteretten
5
8,1
8,1
8,1
Skatteankenævn
5
5,9
5,9
5,9
Motorankenævn
5
1,4
1,4
1,4
Vurderingsankenævn
5
39,2
39,2
39,2
Fordelingsnævnet
0,0
0,0
0,0
Skattelovrådet
6
0,3
0,3
0,3
§ 10. Økonomiministeriet
De Økonomiske Råd
30,6
30,1
29,5
§ 11. Justitsministeriet
7
Datatilsynet
Det Kriminalpræventive
Råd
Dommerudnævnelsesrå-
dene for Danmark, Færø-
erne og Grønland
Procesbevillingsnævnet
50,7
3,6
50,0
3,5
45,3
3,4
44,4
Rådets formål er at forebygge kriminalitet og skabe
3,3 et tryggere samfund inden for rammerne af den gæl-
dende lovgivning.
0,8
Rådet har til opgave at afgive indstillinger til justitsmi-
nisteren vedrørende besættelse af dommerstillinger.
0,8
0,8
0,8
23,3
22,5
22,2
Tilsynet med Efterretnings-
tjenesterne
Ungdomskriminalitetsnæv-
net
Erstatningsnævnet
Indsamlingsnævnet
10,1
10,0
9,9
25,2
27,1
3,8
25,2
24,3
3,8
25,2
24,3
3,8
Retslægerådet
16,6
16,5
16,5
Rådet for Offerfonden
§ 12. Forsvarsministeriet
4,1
4,1
4,1
Nævnet behandler ansøgninger om appeltilladelser
21,8 til landsretten og Højesteret samt klager over afslag
på ansøgninger om fri proces.
Tilsynet er et uafhængigt kontrolorgan, der fører til-
9,7 syn med Politiets Efterretningstjeneste, Forsvarets
Efterretningstjeneste, Center for Cybersikkerhed og
Rigspolitiets PNR-enhed
24,6 Nævnet er uafhængigt og arbejder med at forebygge
ungdomskriminalitet.
Nævnet behandler ansøgninger om erstatning til per-
15,0 soner, der har fået en fysisk/psykisk personskade
som følge af en straffelovsovertrædelse.
Indsamlingsnævnet giver tilladelse til indsamlinger
3,8 og fører kontrol med, at indsamlede midler anvendes
til de oplyste formål.
Retslægerådet afgiver lægevidenskabelige og farma-
16,1 ceutiske skøn til offentlige myndigheder i sager om
enkeltpersoners retsforhold.
Offerfonden er oprettet af Folketinget med det formål
at yde tilskud til projekter og aktiviteter, der generelt
4,1
kan styrke viden om eller indsatsen til støtte for ofre
for forbrydelser og trafikofre.
Cybersikkerhedsrådet har til formål at rådgive rege-
ringen om digital sikkerhed og bidrager herudover til
1,4 videndeling mellem myndigheder, erhvervsliv og
forskningsverden. Rådet er sammensat af medlem-
mer fra erhvervslivet, myndigheder, forbrugersiden
Cybersikkerhedsrådet
1,4
1,4
1,4
B 16 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en oversigt over, hvilke tilsyn, råd m.v. der har varige bevillinger på finansloven eller ved anden stabil finansiering
2724672_0004.png
Side 4 af 13
og forskningsverdenen og har et delt offentligt-privat
formandskab. Digitaliseringsstyrelsen (DIGST) og
CFCS varetager det offentlige formandskab.
Jf. anmærkninger under §12.25.01 i finansloven for
2023 modtager Digitialiseringsstyrelsen refusioner
på 1,4 mio. kr. årlig fra Forsvarets Efterretningstjene-
ste til afholdelse af udgifter forbundet med ansættel-
ser i den tværministerielle sekretariatsfunktion i Cy-
bersikkerhedssrådet. Det bemærkes, at disse refusi-
oner blot udgår Forsvarets Efterretningstjenestes ud-
gifter til sekretariatsfunktionen.
Forummet har til formål at facilitere videndeling mel-
lem Center for Cybersikkerhed (CFCS) og repræsen-
tanter fra en række af de største danske virksomhe-
der og brancheorganisationer fra de samfundskriti-
ske sektorer. Hermed understøttes virksomhedernes
indsats på cybersikkerhedsområdet med udgangs-
punkt i CFCS og Forsvarets Efterretningstjeneste
særlige viden på cyberområdet. Formandskabet va-
retages af CFCS.
Forsvarsministeriets udgifter fra 2023 til 2026 i rela-
tion til forummet afholdes inden for Forsvarets Efter-
retningstjenestes bevilling på finansloven for 2023.
Center for Cybersikkerhed er bl.a. national IT-sikker-
hedsmyndighed og tilsynsmyndighed for informati-
onssikkerhed og beredskab i telesektoren.
-
-
-
-
Udgifter fra 2023 til 2026 i relation til tilsynet afholdes
inden for Forsvarets Efterretningstjenestes bevilling
på finansloven for 2023.
Beredskabsstyrelsen er bl.a. tilsynsmyndighed (sam-
men med Sundhedsstyrelsen) inden for det nukleare
område, herunder i relation til etablering af opgrade-
ret mellemlager på Risø til radioaktivt affald.
Udgifterne fra 2023 til 2026 i relation til tilsynet afhol-
des inden for Beredskabsstyrelsens bevilling på fi-
nansloven for 2023.
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
Sekretariatsbistand til ud-
lændingenævnene (§
14.41.01.20.)
Understøttelse af sagsbehandling for de to uaf-
hængige nævn Udlændingenævnet og Flygtninge-
nævnet, som behandler klager over afgørelser vedr.
bl.a. asyl og opholdsområdet mv. truffet i første in-
stans af hhv. Udlændingestyrelsen og Styrelsen for
International Rekruttering og Integration.
Flygtningenævnet behandler klager over afgørelser
vedr. bl.a. asyl mv. truffet i første instans af Udlæn-
dingestyrelsen.
Udlændingenævnet behandler klager over afgørelser
vedr. en række opholdsgrundlag, f.eks. familiesam-
menføring, visum mv. truffet i første instans af hhv.
Udlændingestyrelsen og Styrelsen for International
Rekruttering og Integration.
Det Nationale Integrationsråd rådgiver ministeren på
integrationsområdet i emner, der omhandler flygt-
ninge, indvandrere og integration.
Adoptionsnævnet i Ankestyrelsen afgør klager over
afslag på godkendelse som adoptant (Adoptions-
samrådets afslag på godkendelse som adoptant), fø-
rer tilsyn med Adoptionssamrådet, formidler viden og
matcher børn til national adoption.
Ankenævnet i Ankestyrelsen afgør sager om en
række uddannelsesstøtteordninger. De fleste sager
handler om udlændinges ret til SU og om tillæg til
studerende med funktionsnedsættelse.
Arbejdsmiljøklagenævnet i Ankestyrelsen behandler
klager over afgørelser truffet af Arbejdstilsynet i hen-
hold til arbejdsmiljølovgivningen, lov om røgfri mil-
jøer, lov om elektroniske cigaretter m.v. og visse be-
føjelser efter lov om miljøbeskyttelse.
Børnerådet arbejder for at sikre børns rettigheder i
Danmark og for, at børn bliver hørt og inddraget i alle
forhold, der vedrører dem.
Børnesagens Fællesråd modtager årligt 80.000 kr. i
støtte i forbindelse med de nordiske børneforsorgs-
kongresser.
Det Centrale Handicapråd rådgiver regeringen og
Folketinget om handicapspørgsmål. Rådet arbejder
for et samfund, hvor mennesker med handicap har
samme muligheder som alle andre.
Strategisk Samarbejdsfo-
rum
-
-
-
-
§ 12. 25.01. Forsvarets Ef-
terretningstjeneste, Center
for cybersikkerhed
8
§ 12.41.01. Beredskabssty-
relsen
8
-
-
-
-
63,7
60,4
60,4
60,4
Flygtningenævnet (§
14.41.02.)
38,6
39,1
38,4
37,6
Udlændingenævnet (§
14.41.03.)
5,6
5,3
5,3
5,3
DNI, Det nationale integra-
tionsråd (§14.69.14.50.)
0,6
0,6
0,6
0,6
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Adoptionsnævnet
9
1,3
1,3
1,3
1,3
Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordning
4,7
4,6
4,5
4,4
Arbejdsmiljøklagenævnet
9
2,6
2,6
2,6
2,6
Børnerådet
9,0
8,8
8,6
8,4
Børnesagens Fællesråd
0,1
0,1
0,1
0,1
Det Centrale Handicapråd
6,6
6,5
6,4
5,9
B 16 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en oversigt over, hvilke tilsyn, råd m.v. der har varige bevillinger på finansloven eller ved anden stabil finansiering
2724672_0005.png
Side 5 af 13
Frivilligrådet
4,6
4,5
2,9
Frivilligrådet arbejder for, at den frivillige sociale sek-
tor kan vokse sig større og stærkere.
Klagenævnet i Ankestyrelsen behandler klager over
afgørelser: om specialundervisning til folkeskole-
5,6 børn, om ungdomsuddannelser for unge med sær-
lige behov, om specialundervisning for voksne og om
specialundervisning til førskolebørn.
2,8
Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommuner og regi-
oner overholder den lovgivning, der s ærligt gælder
for offentlige myndigheder. Lovgivningen kan være
forvaltningsloven, offentlighedsloven, kommunesty-
14,6
relsesloven og regionsloven. Ankestyrelsens tilsyn
omfatter desuden kommunernes overholdelse af
sektorlovgivningen, eksempelvis miljø- og planlovgiv-
ningen og social- og beskæftigelseslovgivningen.
4,4
Ligebehandlingsnævnet i Ankestyrelsen er en samlet
administrativ klageinstans af ligebehandlingsspørgs-
mål for alle grupper, der er beskyttet mod forskelsbe-
handling i lovgivningen.
Psykolognævnet i Ankestyrelsen meddeler autorisa-
tioner til psykologer samt fører tilsyn med autorise-
rede psykologer. Psykolognævnet skal sikre, dels at
sagsbehandlingen af tildeling af autorisationer fore-
går så hurtigt og effektivt som muligt, dels at autori-
serede psykologer udøver deres faglige virksomhed
inden for psykologlovens bestemmelser.
Rådet for Socialt Udsatte har til formål at rådgive re-
geringen og Folketinget om, hvordan social udsathed
kan forebygges og afhjælpes.
Ankestyrelsen fører tilsyn med den formidlende orga-
nisation, DIA, jf. adoptionsloven § 31 b, stk. 1. Tilsy-
net omfatter blandt andet DIA’s virksomhed i Dan-
mark og i andre lande.
Danske Ældreråds primære opgaver er at rådgive og
undervise de lokale ældreråd og afholde ældrepoliti-
ske konferencer.
Klagenævnet for Special-
undervisning
6,0
5,9
5,8
Det kommunale tilsyn
15,5
15,2
14,9
Ligebehandlingsnævnet
4,7
4,6
4,5
Psykolognævnet
4,1
4,0
3,9
3,9
Rådet for Socialt Udsatte
7,8
7,6
7,5
7,1
Tilsyn med Danish Interna-
tional Adoption (DIA)
9
4,6
4,6
4,6
4,6
Danske Ældreråd
2,2
2,2
2,2
2,2
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Det Etiske Råd
6,0
5,9
5,8
5,8 Forankret i Nationalt Center for Etik.
Et samarbejde mellem sundhedsmyndigheder, insti-
tutioner og alternative brancheforeninger. Styrelsen
for Patientsikkerheds Råd vedrørende Alternativ Be-
handling (SRAB) har blandt andet til opgave, at:
Bistå og inspirere Styrelsen for Patientsikkerhed i
forbindelse med rådgivning af andre styrelser, mini-
sterier, institutioner, alternative brancheforeninger
mv.
Medvirke til formidling af viden om det alternative
område til det etablerede s undhedsvæsen og offent-
ligheden, potentielt med henblik på integrering.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med sund-
hedspersoner. Der er blevet afsat ekstra bevillings-
midler i årerne 2021-2024 til at Styrelsen for Patient-
sikkerhed kan udføre individtilsynet forsvarligt ud fra
patientsikkerhedsmæssige hensyn. Dog kun med
halvårseffekt i 2024. Styrelsen for Patientsikkerhed
forventer at have omkostninger til individtilsynet i
2023 og frem på ca. 55 mio. kr. til at udføre et for-
svarligt tilsyn
Alle blodcentre/depoter skal have en gyldig tilladelse
fra Styrelsen for Patientsikkerhed for at kunne hånd-
tere blod og blodkomponenter, når anvendelsesform-
ålet er transfusion til behandling af mennesker.
Styrelsen for Patientsikkerhed har implementeret et
periodisk og risikobaseret inspektionsprogram til
kontrol og overvågning af alle blodcentre/depoter for
at sikre, at de lever op til kravene.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med mar-
kedsføring af sundhedsydelser.
Styrelsen kan på
eget initiativ eller på baggrund af henvendelser fra
andre optage sager til behandling. Bliver Styrelsen
gjort opmærksom på forhold, der kan være i strid
med reglerne om markedsføring af sundhedsydelser,
vil styrelsen som tilsynsmyndighed registrere dette
og vurdere, om der er grundlag for at gå ind i sagen.
Styrelsen er ikke forpligtet til at behandle alle sager,
som forelægges. Styrelsen skal ved vurdering af, om
en sag skal optages til behandling navnlig lægge
vægt på hensynet til forbrugerne/patienterne.
Finansieringskilde (FL23) foreligger, men profilen for
rådet foreligger endnu ikke.
Styrelsen for Patientsikker-
heds råd for Alternativ Be-
handling (SRAB)
1,3
1,3
1,3
1,3
Individtilsyn
51,3
43,3
33,0
32,4
Blod/doping/organer/kun-
stig befrugtning
1,5
1,5
1,5
1,4
Markedsføring af sund-
hedsydelser
2,0
2,0
1,9
1,9
Nationalt råd for psykiske
lidelser og mental sundhed
16.11.18.10. Styrelsen for
Patientklager almindelig
virksomhed
15,6
9,3
9,1
Styrelsen for Patientklager har en række nævn som
8,9 finansieres delvist af en varig bevilling. Fordelingen
B 16 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en oversigt over, hvilke tilsyn, råd m.v. der har varige bevillinger på finansloven eller ved anden stabil finansiering
2724672_0006.png
Side 6 af 13
Følgende nævn/udvalg fi-
nansieres af Styrelsen
for Patientklagers basis-
bevilling:
af bevillingen for det enkelte nævn kan ikke præcise-
res yderligere. Bevillingen dækker over de sager,
som er statssager, dvs. hvor staten er betaler. De re-
sterende sager er takstfinansieret, jf. takstbekendt-
gørelsen, og betales af regioner, kommuner og for-
sikringsselskaber.
Nævnets formål er at agere ankenævn for afgørelser
truffet af de regionale abortsamråd vedrørende svan-
gerskabsafbrydelse, fosterreduktion og sterilisation,
jf. sundhedsloven § 97, stk. 2. Nævnet er samtidig til-
synsmyndighed for de regionale abort-samråd, hvor
det navnlig påses, at de regionale abortsamråd så
vidt muligt følger en ensartet praksis.
Nævnets formål er at agere ankenævn for påbud om
restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller
brugen af behandlings-, pleje- og omsorgsinstitutio-
ner udstedt efter påbud fra Styrelsen for Patientsik-
kerhed, jf. epidemi-loven § 61, stk. 1.
Ankenævnet har jf. KEL § 58 b. til formål at træffe
endelig administrativ afgørelse i sager, hvor Patient-
erstatningen har truffet afgørelse efter KEL §§ 33 og
55.
Ankenævnet træffer på denne baggrund afgørelse
om, hvorvidt en patient er påført en erstatningsberet-
tigende behandlings- eller lægemiddelskade. Ligele-
des træffer ankenævnet afgørelse om fastsættelse af
erstatning og godtgørelse som følge af en erstat-
ningsberettigende skade.
Nævnets formål er at agere ankenævn for afgørelser
truffet af Det Psykiatriske Patientklagenævn, Nævne-
nes Hus (under Erhvervsministeriet) om tvangsbe-
handling, anvendelse af fysisk magt, indgivelse af
beroligende middel med magt, personlige alarm- og
pejlesystemer og særlige dørlåse, personlig skærm-
ning, der uafbrudt varer mere end 24 timer, samt af-
låsning af patientstue på Sikringsafdelingen under
Retspsykiatrisk afdeling, Region Sjælland, jf. psykiat-
riloven § 38, stk. 1.
Nævnets formål er at agere ankeinstans for afgørel-
ser truffet af Styrelsen for Patientsikkerhed vedrø-
rende midlertidig fratagelse af sundhedspersons au-
torisation eller indskrænkning af virksomhedsom-
råde, forbud mod helt eller delvist at udøve sund-
hedsfaglig virksomhed, og suspension af sundheds-
persons autorisation, jf. klage- og erstatningsloven §
10 a og § 16 e.
At afgøre klager over sundhedspersoners sundheds-
faglige virksomhed.
Klageadgangen fremgår af klage- og erstatningslo-
vens §§ 2, 2 a og 3, mens disciplinærnævnet virke
og sammensætning er beskrevet i §§ 13-16, samt i
forretningsorden for sundhedsvæsenets disciplinær-
nævn.
At afgøre klager over beslutninger om anvendelse af
tvang i forbindelse med sundhedsfaglig behandling
uden for psykiatrien.
At afgøre klager over beslutninger om tvang ved so-
matisk behandling af varigt inhabile patienter.
Klageadgangen fremgår af klage- og erstatningslo-
vens §§ 4 og 4 a, mens tvangsbehandlingsnævnets
virke og sammensætning er beskrevet i §§ 16 a til 16
d, samt i forretningsorden for Tvangsbehandlings-
nævnet.
At følge Styrelsen for Patientklagers afgørelser i sa-
ger om sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virk-
somhed efter klage- og erstatningslovens § 1.
At kunne komme med tilkendegivelser om at sam-
menlignelige afgørelser fremadrettet bør få et andet
udfald.
At kunne pege på sundhedsfaglige områder, som
kræver en indsats med hensyn til læring (ekstern læ-
ring), samt rådgive om hvilke læringsinitiativer, der
bør iværksættes.
Det rådgivende udvalg for specialeplanlægning har
til opgave at drøfte det faglige grundlag for speciale-
planlægning, ligesom udvalget specifikt skal høres i
en række tilfælde.
Det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse
rådgiver Sundhedsstyrelsen for at sikre høj kvalitet
og udvikling af den lægelige videreuddannelse.
Abortankenævnet
Ankenævnet for Besøgsre-
striktioner
Ankenævnet for Patienter-
statningen
Det Psykiatriske Anke-
nævn
Ankenævnet for Tilsynsaf-
gørelser
Sundhedsvæsenets Disci-
plinærnævn
Tvangsbehandlingsnævnet
Det Rådgivende Praksisud-
valg
Følgende råd finansieres af Sundhedsstyrelsens driftsbevilling:
Rådgivende udvalg for
specialeplanlægning
Det Nationale Råd for Læ-
gers Videreuddannelse
B 16 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en oversigt over, hvilke tilsyn, råd m.v. der har varige bevillinger på finansloven eller ved anden stabil finansiering
2724672_0007.png
Side 7 af 13
Det Nationale Råd for
Tandlægers Videreuddan-
nelse
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Statsinstitution oprettet ved lov om arbejdsmiljø. Ar-
bejder for at fremme et sikkert, sundt og udviklende
arbejdsmiljø, at forebygge arbejdsskader og nedslid-
ning samt modvirke sygefravær og udstødelse fra ar-
bejdsmarkedet.
Oprettet ved lov om arbejdsmiljø og samarbejder
med arbejdsgivere og arbejdstagere om den fortsatte
udvikling af rammerne for et sikkert og sundt ar-
bejdsmiljø i Danmark.
Oprettet ved lov om arbejdsmiljø og støtter arbejds-
pladserne med information og vejledning om ar-
bejdsmiljø ved bl.a. at udforme vejledninger, konfe-
rencer og uddannelse.
Selvejende institution, der arbejder med vidensop-
samling, formidling, information samt metode- og or-
ganisationsudvikling.
Oprettet ved lov om arbejdsmiljø i Grønland. Tilskud-
det ydes ifm. rådets aktiviteter.
Træffer afgørelse i klagesager på en rækker områ-
der under beskæftigelseslovgivningen. Træffer afgø-
relse i klagesager på en rækker områder under be-
skæftigelseslovgivningen.
Oprettet ved lov og fungerer som klageinstans for
ATP m.fl.
Rådgiver beskæftigelsesministeren om større
beskæftigelsespolitiske udspil og ministerens mål for
beskæftigelsesindsatsen. Rådets sekretariatsbetje-
nes og finansieres af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering.
De otte Regionale Arbejdsmarkedsråd
koordinerer beskæftigelsesindsatsen,
virksomhedsindsatsen og indsatsen
rettet mod områder med mangel på arbejdskraft og
områder med høj ledighed. Rådene sekretariatsbetje-
nes og finansieres af de regionale arbejdsmarkeds-
kontorer i regi af Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering.
Oprettet ved lov og vurderer konkrete arbejdsskade-
sager, hvis en sygdom ikke er omfattet af fortegnel-
sen over erhvervssygdomme, samt indstiller hvilke
sygdomme, der skal optages på fortegnelsen.
Behandler klager over forskelsbehandling inden for
og uden for arbejdsmarkedet.
Medvirker ved udarbejdelse af regler i henhold til off-
shoresikkerhedsloven, ved operatørernes og ejernes
samarbejde med tilsynsmyndigheden om udarbej-
delse og revision af standarder retningslinjer for bed-
ste praksis og evt. andre vejledninger, samt følger
den tekniske og sociale udvikling vedr. offshore olie-
og gasaktiviteter og drøfte øvrige forhold, der er om-
fattet af loven.
Rådgiver beskæftigelsesministeren om Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekrutterings tilsynsvirksomhed.
Politisk besluttet at støtte centerets aktiviteter til og
med 2025 sfa. udmøntning af reserven til foranstalt-
ninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsom-
råde.
Udtaler sig efter anmodning fra beskæftigelsesmini-
steren eller af egen drift i ansøgninger til Beskæfti-
gelsesministeriet om tilladelse til indhentelse af hel-
bredsoplysninger i henhold til helbredsoplysningslo-
ven.
For at sikre høj kvalitet og udvikling af specialtandlæ-
geuddannelsen er rådets opgave at rådgive de cen-
trale sundhedsmyndigheder i alle forhold om videre-
uddannelse på tandlægeområdet på overordnet og
principielt niveau, samt rådgive i konkrete sager.
Sundhedsstyrelsen varetager sekretariatsfunktionen.
Arbejdstilsynet
579,3
574,3
567,5
559,6
Arbejdsmiljørådet
5,3
5,3
5,3
5,3
Branchefællesskaber for
arbejdsmiljø
34,1
34,1
34,1
34,1
CABI
Grønlands Arbejdsmiljøråd
Ankestyrelsens Beskæfti-
gelsesudvalg
ATPs Ankenævn
10
18,8
0,3
14,1
0,3
9,4
0,3
9,2
0,3
-
-
-
-
-
-
-
-
Beskæftigelsesrådet
10
-
-
-
-
De regionale arbejdsmar-
kedsråd
10
-
-
-
-
Erhvervssygdomsudval-
get
10
Ligebehandlingsnævnet
10
-
-
-
-
-
-
-
-
Offshoresikkerhedsrådet
10
-
-
-
-
Tilsynsrådet
10
Videnscenter for handicap
10
-
-
-
-
-
-
-
-
Helbredsoplysningsrådet
10
-
-
-
-
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
11
Uddannelses- og Forsk-
ningsstyrelsen: Styring og
tilsyn med institutioner
Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd
Akkrediteringsrådet
Strålingssikkerhed
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen varetager op-
gaver vedrørende styring af uddannelses- og forsk-
ningsinstitutioner og fonde, herunder mål- og resul-
10,8 tatstyring, regnskabsaflæggelse og økonomistyring,
tilsyn, fortolkning af regler, løn- og HR-forhold samt
administration.
3,1 Aktiviteter i DFIR og dets sekretariat.
2,6 Danmarks Akkrediteringsinstitution stiller sekretari-
atsbistand til rådighed for Akkrediteringsrådet.
Dansk Dekommissionering har eget personale med
1,8
ansvar for at føre tilsyn med konventionel og strå-
12,7
12,8
12,7
3,4
2,7
1,6
3,3
2,7
1,9
3,2
2,6
1,9
B 16 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en oversigt over, hvilke tilsyn, råd m.v. der har varige bevillinger på finansloven eller ved anden stabil finansiering
2724672_0008.png
Side 8 af 13
lingsmæssig sikkerhed i forbindelse med både de-
kommissioneringen og driften, herunder ansvar for
kontakten til de nukleare tilsynsmyndigheder.
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
§ 20.11.01. Rådet for
grundlæggende Erhvervs-
rettede Uddannelser
(REU)
12
§ 20.11.01. Rådet for Vok-
sen- og Efteruddannelse
(VEU-rådet)
12
§ 20.11.01. Rådet for
Børns Læring
12
0,2
0,2
0,2
REU rådgiver børne- og undervisningsministeren om
0,2 udviklingen inden for de grundlæggende erhvervsret-
tede uddannelser.
VEU-rådet rådgiver børne- og undervisningsministe-
0,2 ren om forhold, der har betydning for erhvervsrettet
og almen voksen- og efteruddannelse.
Rådet følger, vurderer og rådgiver børne- og under-
visningsministeren om det faglige niveau, den pæda-
1,6
gogiske udvikling og elevernes udbytte af undervis-
ningen.
STUKs tilsynsopgaver afhænger af institutionslovgiv-
ningen og er fordelt på følgende kategorier: kvalitets-
15,4 tilsyn, økonomisk og administrativt tilsyn, tilsyn med
støtteordninger og det ulovbestemte sektortilsyn med
overholdelse af regler.
0,2
STIL varetager tilsynet med informationssikkerheden
på BUVMs område, herunder i forhold til de regule-
rede uddannelsesinstitutioner (Erhvervsskoler, Gym-
nasier, FGU og VUC mv.)
Dansk Center for Undervisningsmiljø fører tilsyn med
uddannelsesinstitutioner omfattet af undervisnings-
miljøloven. Tilsynet har fokus på at sikre alle elever
et sundt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt fysisk,
psykisk og æstetisk undervisningsmiljø.
Varetagelse af myndighedsorgan i sager omhand-
lende mobning i grundskolen og på ungdomsuddan-
nelser.
Nationalkommissionen rådgiver den danske regering
i UNESCO-spørgsmål og virker som bindeled mel-
lem regering og civilsamfund inden for UNESCO’s
arbejdsområder.
Der frikøbes faglig bistand til koordinerings- og til-
synsopgaver.
Dansk Sprognævn består af et repræsentantskab,
en bestyrelse og et forsknings- og informationsinsti-
tut. Medlemmerne i repræsentantskabet repræsente-
rer forskellige institutioner og sammenslutninger,
som arbejder med det danske sprog.
Rådet har en permanent karakter og udarbejder prin-
cipper og retningslinjer for at følge og dokumentere
dansk tegnsprog og for at rådgive og oplyse om
dansk tegnsprog.
Tipsungdomsnævnet er et uafhængigt nævn, som
fører tilsyn med Dansk Ungdoms Fællesråds forde-
ling og anvendelse af udlodningsmidler. Nævnet har
en række selvstændige beføjelser til bl.a. at udstede
retningslinjer for midlernes fordeling, at påse at ret-
ningslinjerne overholdes, at godkende budget og
regnskab for midlerne til Dansk Ungdoms Fællesråd
og behandle klager over Dansk Ungdoms Fælles-
råds afgørelser.
Museumsrådet bidrager med organisatorisk, ledel-
sesmæssig og økonomisk sparring for museets dag-
lige ledelse og drøfter herunder museets budget,
regnskab og årsberetning. Rådet bidrager desuden
med sparring omkring museets faglige strategier og
udvikling.
Biblioteksafgiftsnævnet træffer den endelige admini-
strative afgørelse vedrørende klager over afgørelser
truffet af Slots- og Kulturstyrelsen om fordelingen af
biblioteksafgift.
Medienævnets opgave er at behandle ansøgninger
og træffe afgørelse om tilskud efter Lov om medie-
støtte samt Bekendtgørelse om mediestøtte.
Radio- og tv-nævnet er et uafhængigt nævn, som
træffer afgørelser mv. på radio- og tv-området. Ra-
dio- og tv-nævnet fører ligeledes tilsyn med virksom-
hederne, som får udstedt tilladelse til distribution af
danske og udenlandske lyd- og billedprogrammer
ved hjælp af jordbaserede, digitale tv-sendenet.
Det Særlige Bygningssyn er kulturministerens, og
derigennem Slots- og Kulturstyrelsens rådgivende
udvalg i spørgsmål om bygningsfredning og –beva-
ring.
Museumsrådet har til opgave at yde Slots - og Kultur-
styrelsen strategisk rådgivning på museumsområdet
0,2
0,2
0,2
1,6
1,6
1,6
§ 20.11.31. Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet
(tilsyn)
13
17,8
17,3
16,6
§ 20.11.32. Styrelsen for IT
og Læring
0,2
0,2
0,2
§ 20.11.44. Dansk Center
for Undervisningsmiljø (til-
syn)
§ 20.11.44. Dansk Center
for Undervisningsmiljø
(nævnslignende funktion).
§ 20.84.21. Den danske
UNESCO-nationalkommis-
sion
§ 20.84.31. Europasko-
lerne
§ 21. Kulturministeriet
14
Repræsentantskab for
Dansk Sprognævn
0,7
0,7
0,7
0,7
2,7
2,6
2,5
2,5
0,7
0,7
0,7
0,7
0,3
0,3
0,3
0,3
0,1
0,1
0,1
0,1
Dansk Tegnsprogsråd
0,0
0,0
0,0
0,0
Tipsungdomsnævnet
0,7
0,7
0,7
0,7
Nationalmuseets m use-
umsråd
0,1
0,1
0,1
0,1
Biblioteksafgiftsnævnet
0,0
0,0
0,0
0,0
Medienævnet
5,3
5,3
5,3
5,3
Radio- og tv-nævnet
6,6
6,6
6,6
6,6
Det Særlige Bygningssyn
Slots- og Kulturstyrelsens
museumsråd
0,2
0,2
0,2
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
B 16 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en oversigt over, hvilke tilsyn, råd m.v. der har varige bevillinger på finansloven eller ved anden stabil finansiering
2724672_0009.png
Side 9 af 13
og bistå med at identificere trends, udfordringer og
indsatsområder samt rådgive om standarder og initi-
ativer for sektoren.
Medierådet aldersmærker film og vejleder om spil
samt formidler viden og materialer om børn og unges
brug af digitale medier.
Rådet for Zoologiske Anlæg rådgiver kulturministe-
ren om godkendelse af zoologiske anlæg til at mod-
tage statstilskud samt fordeling af den årlige tilskuds-
bevilling.
Statens Værksteder for Kunst (SVK) ledes af et
værkstedsråd (svarende til en bestyrelse), der har
det overordnede ansvar for institutionen. Vurdering
og godkendelse af ansøgere sker i fire faglige områ-
deudvalg: Billedkunst, kunsthåndværk, design og
konservering.
Museumsrådet bidrager med organisatorisk, ledel-
sesmæssig og økonomisk sparring for museets dag-
lige ledelse og drøfter herunder museets budget,
regnskab og årsberetning. Rådet bidrager desuden
med sparring omkring museets faglige strategier og
udvikling.
Det Grønne Museum museumsråd bidrager med or-
ganisatorisk, ledelsesmæssig og økonomisk sparring
for museets daglige ledelse, og drøfter herunder mu-
seets budget, regnskab og årsberetning.
Medierådet for Børn og
Unge
Rådet for Zoologiske An-
læg
4,7
4,7
4,7
4,7
0,4
0,4
0,4
0,4
Statens Værksteder for
Kunsts værkstedsrådet
0,2
0,2
0,2
0,2
Statens Museum for
Kunsts museumsråd
0,0
0,0
0,0
0,0
Det Grønne Museums mu-
seumsråd
§ 22. Kirkeministeriet
Sammenslutningen af Dan-
ske Småøer
0,0
0,0
0,0
0,0
1,7
1,7
1,7
Det Mellemkirkelige Råd
§ 23. Miljøministeriet
0,4
0,4
0,4
Sammenslutningen af danske småøer arbejder for
det gode liv på de små øer. Sammenslutningen vare-
1,7 tager interesserne for de 27 danske små øer, som
ikke er egen kommune eller brofaste.
Der ydes et tilskud på 362.000 kr. årligt til Det Mel-
0,4 lemkirkelige Råd til dækning af udgifter til
deltagelse i internationalt kirkeligt arbejde.
Skovrådet er et rådgivende udvalg, der bl.a. har til
opgave at rådgive miljøministeren i skovbrugsfaglige
og andre spørgsmål vedrørende skove, at afgive ud-
talelser til ministeren på eget initiativ om spørgsmål
af betydning for skovene eller lovens administration
og at følge udviklingen i skovene og lovenes admini-
stration. Udgifterne på 0,2 mio. kr. dækker driftstil-
skud/honorar og er baseret på udgifterne de seneste
år. Der er ikke er en særskilt bevilling til Skovrådet
på finansloven, men udgifterne afholdes inden for
bevillingen på § 23.11.01. Departementet.
Vildtforvaltningsrådet rådgiver miljøministeren i
spørgsmål om jagt- og vildtforvaltning. Udgifterne på
0,2 mio. kr. dækker driftstilskud/honorar og er base-
ret på udgifterne de seneste år. Der er ikke er en
særskilt bevilling til Vildtforvaltningsrådet på finanslo-
ven, men udgifterne afholdes inden for bevillingen på
§ 23.11.01. Departementet.
Fredningsnævnene behandler og træffer afgørelse
vedrørende ansøgninger om dispensation fra eksi-
sterende fredninger og forslag om gennemførelse af
nye fredninger. Der er 13 fredningsnævn, der be-
handler sager i hver sit geografiske områder. Udgif-
terne på 4,0 mio. kr. er baseret på udgifterne de se-
neste år. Der er ikke er en særskilt bevilling til fred-
ningsnævnene på finansloven, men udgifterne afhol-
des inden for bevillingen på § 23.24.05. Erstatninger.
Nævnets formål er bl.a. at fremme udbredelsen af
det europæiske EU-Blomsten og det nordiske Sva-
nemærke, herunder at fastlægge nævnets mandat,
når dansk holdning til Svanemærkets miljøkriterier
fastlægges. Nævnet vurderer tillige EU-miljømærkets
kriteriesæt og rådgiver Miljøministeriet herom. Miljø-
mærkenævnet er nedsat af miljøministeren på bag-
grund af indstillinger fra en række organisationer, der
repræsenterer handels-, industri-, miljø- og forbru-
gerinteresser. Udgifterne på 0,1 mio. kr. dækker
driftstilskud/honorar og er baseret på udgifterne de
seneste år. Der er ikke er en særskilt bevilling til Mil-
jømærkenævnet på finansloven, men udgifterne af-
holdes inden for bevillingen på § 23.11.01. Departe-
mentet.
Skovrådet
0,2
0,2
0,2
0,2
Vildtforvaltningsrådet
0,2
0,2
0,2
0,2
Fredningsnævn
4,0
4,0
4,0
4,0
Miljømærkenævnet
0,1
0,1
0,1
0,1
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Dyreforsøgstilsynet
0,6
0,6
0,6
Dyreforsøgstilsynet inkl. Rådet for Dyreforsøg er
som udgangspunkt gebyrfinansieret. Dog er et min-
0,6 dre beløb basisfinansieret mhp. honorarer og møde-
afholdelse til Rådet. Tilsynet er nedsat i medfør af
B 16 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en oversigt over, hvilke tilsyn, råd m.v. der har varige bevillinger på finansloven eller ved anden stabil finansiering
2724672_0010.png
Side 10 af 13
dyreforsøgsloven. Finansieres inden for Fødevare-
styrelsens bevilling.
DVS er et uafhængigt organ, der har til opgave at af-
give udtalelser om veterinære spørgsmål på begæ-
ring af ministeren/Fødevarestyrelsen eller af parter i
0,7 en straffesag. Rådet er nedsat i medfør af lov om dy-
relæger.
Udgiften vedrører honorer til medlemmerne og finan-
sieres inden for Fødevarestyrelsens bevilling.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med reglerne i e-
databeskyttelsesdirektivet, som er implementeret i
dansk ret i hhv. cookiebekendtgørelsen og bekendt-
gørelse om persondatasikkerhed i forbindelse med
udbud af offentlige elektroniske kommunikationstje-
nester og nummeruafhængige interpersonelle kom-
munikationstjenester.
Formålet med cookiereglerne er at sikre, at danske
brugere kan anvende sådanne tjenester, uden at der
indsamles data om dem gennem cookies og lig-
nende teknologier, hvis ikke de har givet deres infor-
merede samtykke hertil.
Reglerne har til formål at beskytte persondata mod
bl.a. hændeligt tab, ændring og ubeføjet eller ulovlig
behandling, adgang eller videregivelse og indeholder
bl.a. krav til udbyderes styring af risici for brud på
persondatasikkerhed og behandling af oplysninger
trafik- og lokaliseringsdata.
Det angivne beløb indeholder lønudgifter til tilsynet.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med net- og infor-
mationssikkerhed over for operatører af væsentlige
tjenester inden for domænenavnssystemer (topdo-
mænenavneadministratorer og DNS-udbydere) og
visse digitale tjenester (udbydere af onlinemarkeds-
pladser, onlinesøgemaskiner samt cloud computing-
tjenester). Der føres tilsyn med, om operatører af
væsentlige tjenester har identificeret og truffet pas-
sende og forholdsmæssige foranstaltninger for at
styre risiciene i forhold til deres væsentlige tjenester.
Endvidere at der sker indberetning af væsentlige
hændelser til myndighederne.
Det angivne beløb indeholder lønudgifter til tilsynet.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med administrator
af det danske topdomænenavn.dk. Der føres bl.a. til-
syn med gennemsigtighed i administrators virke, at
der er en sikker og stabil drift, samt at administrator
har etableret en database indeholdende registrant-
oplysninger, som er retvisende, opdaterede og of-
fentligt tilgængelige.
Det angivne beløb indeholder lønudgifter til tilsynet.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med alle myndig-
heders og offentligretlige organers overholdelse af
lov om webtilgængelighed. Webtilgængelighed sik-
rer, at borgere med fx synsudfordringer og andre fy-
siske eller kognitive begrænsninger kan benytte
hjemmesider og selvbetjeningsløsninger som andre
borgere. Tilsynet tjekker, at hjemmesider m v. er ko-
det korrekt i henhold til en bekendtgjort teknisk stan-
dard.
Det angivne beløb indeholder både løn og øvrig drift,
herunder udgifter til de it-løsninger, som tilsynet be-
nytter.
Digitaliseringsstyrelsen er tilsynsorgan i Danmark og
påser overholdelsen af eIDAS-forordningen. Samti-
dig er Digitaliseringsstyrelsen tilsynsmyndighed for
National Standard for Identiteters Sikringsniveauer
(NSIS). Begge tilsynsopgaver vedrører tilsyn med
identitetstjenester, herunder vedligehold af positivli-
ste over leverandører af elektroniske identifikations-
ordninger og identitetsbrokere.
Det angivne beløb indeholder lønudgifter til tilsynet.
SMV:Boardet er nedsat som en del af SMV:Digital -
et nationalt program, som skal hjælpe danske
SMV’er med at omstille sig digitalt med henblik på at
skabe vækst og arbejdspladser gennem tilskud til
privat og uafhængig rådgivning, investeringsstøtte til
ny teknologi, kompetence- og ledelsesudvikling samt
viden og vejledning om digital forretningsudvikling.
SMV:Boardet består af repræsentanter fra virksom-
heder, erhvervsorganisationer samt eksperter i digi-
talisering. Boardet har bl.a. til opgave at rådgive om
anvendelsen af SMV:Digitals midler samt udbrede
kendskabet til programmet.
Det angivne beløb indeholder lønudgifter til tilsynet.
Det Veterinære Sundheds-
råd (DVS)
0,7
0,7
0,7
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
15
Tilsyn med e-databeskyt-
telsesreglerne
2,4
2,4
2,4
2,4
Tilsyn med net- og informa-
tionssikkerheden (NIS)
0,2
0,2
0,2
0,2
Tilsyn med domæneloven
0,1
0,1
0,1
0,1
Tilsyn med lov om webtil-
gængelighed
6,9
6,9
6,9
6,9
NSIS og eIDAS tilsyn
1,0
1,0
1,0
1,0
SMV:Boardet
0,6
0,6
0,6
0,6
B 16 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en oversigt over, hvilke tilsyn, råd m.v. der har varige bevillinger på finansloven eller ved anden stabil finansiering
2724672_0011.png
Side 11 af 13
Virksomhedsforum for Digital Sikkerhed har til formål
at højne særligt SMV’ers digitale sikkerhedsniveau
ved at komme med anbefalinger til regeringen og er-
1,7
hvervslivet samt fungere som en strategisk partner
for regeringen i udvikling og implementering af kon-
krete indsatser.
Digitaliseringsrådet har til formål at følge implemen-
teringen af regeringens digitaliseringsstrategi og råd-
give regeringen på den brede digitaliseringsdagsor-
0,6
den. Digitaliseringsrådet er nedsat til og med 2027.
Det angivne beløb indeholder lønudgifter til sekretari-
atsbetjening af rådet.
Virksomhedsforum
1,7
1,7
1,7
Digitaliseringsrådet
0,6
0,6
0,6
§ 28. Transportministeriet
Rådet for Sikker Trafik
Færdselsstyrelsens
bevillingsfinansierede til-
syn
Vejtransport af farligt gods
(Bevilling)
Energimærkning m.v. af
nye person- og varebiler
(Bevilling)
39,8
23,0
39,8
16,0
39,8
15,6
39,8 Rådets formål er at forbedre trafiksikkerheden.
Udgiftsprofilen dækker over samtlige nedenstå-
13,5 ende tilsynsopgaver hos Færdselsstyrelsen,
hvor der er angivet ”(Bevilling)” i første kolonne.
Virksomhedstilsyn af afsendervirksomhed af farligt
gods om overholdelse af krav til afsendervirksomhe-
den.
Tilsyn med, at forhandlere af nye person- og varebi-
ler overholder bekendtgørelse om krav til energi-
mærkning og informationsmateriale om bilers brænd-
stofforbrug og CO2-udledning.
Tilsyn med ejere af tankstationer og operatører af of-
fentlige tilgængelige ladepunkter. Tilsynet med over-
holdelse af krav, jf. bekendtgørelse om krav til offent-
ligt tilgængelig infrastruktur for brændstoffer og alter-
native drivmidler m v.
Tilsyn med, at den godkendte assessor af selvkø-
rende motorkøretøjer lever op til krav i bekendtgø-
relse, som fx upartiskhed og uafhængighed.
Tilsyn med, at godkendte prøvnings- og kontrolin-
stanser inden for det køretøjstekniske område over-
holder kravene i diverse bekendtgørelser.
Tilsyn med akkrediteringers vedligeholdelse, da
Færdselsstyrelsen er typegodkendende myndighed
med ansvar for tekniske tjenester.
Tilsyn med overholdelse af produktionens overens-
stemmelse iht. det godkendte produkt bl.a. foretages
markedsovervågning af motor- og påhængskøretøjer
samt landbrugs- og skovbrugskøretøjer.
Tilsyn med, at danske transportvirksomheder over-
holder køre- og hviletidsreglerne samt arbejdstids-
reglerne.
Kontrol med overholdelse af 25-timersreglen og øv-
rige parkeringsregler på de statslige rastepladser.
Tilsyn med autoriserede installatørers og værkste-
ders procedurer for håndtering af takografer.
Uanmeldte tekniske tilsyn af autoriserede installatø-
rer af takografer og værksteder mhp. at kontrollere
de udførte kalibreringer, kontroller og installeringer.
Tilsyn med godkendte undervisningssteder, der skal
undervise i takografer og tilsynsvirksomheder, der
skal føre tilsyn med autoriserede værksteder.
Tilsyn med uddannelsescentre, der godkendes af
Færdselsstyrelsen til at efteruddanne kørelærere.
Tilsyn med virksomheder, der har tilladelse til inter-
national godskørsel for fremmed regning i varebiler.
44,5
44,4
44,4
Udgiftsprofilen dækker over alle nedenstående
44,2 opgaver, hvor der i første kolonne står ”(Gebyr)”.
Tilsyn med tilladelsesindehaver til forsøg med selv-
kørende enheder.
Vejsidesyn af tunge erhvervskøretøjer. Vejsidesynet
er et supplement til det periodiske syn.
Vejsidesyn af motorcykler, herunder bl.a. kontrol af
motorcyklens tekniske stand og om støjkrav er op-
fyldt.
Uanmeldt kontrolsyn af erhvervskøretøjer efter
syn/omsyn hos ejeren/brugeren af køretøjet. Sker
som led i Færdselsstyrelsens tilsyn med synsvirk-
somheder.
Risikobaserede tilsyn med synsvirksomheder.
AFI (Alternative fuels infra-
structure) (Bevilling)
Assessorer i forbindelse
med forsøg med selvkø-
rende motorkøretøjer (Be-
villing)
Tilsyn med godkendelse af
prøvningsinstanser og kon-
trolinstanser på det køre-
tøjstekniske område (Bevil-
ling)
Godkendelse og markeds-
overvågning af motorkøre-
tøjer (Bevilling)
Typegodkendelse; Over-
holdelse mellem produktion
og godkendelse (Bevilling)
Virksomhedstilsyn med
køre- og hviletid og ar-
bejdstid (Bevilling)
Parkeringskontrol på de
statslige rastepladser (Be-
villing)
Godkendte tilsynsvirksom-
heder foretager tilsyn på
vegne af Færdselsstyrel-
sen (Bevilling)
Færdselsstyrelsens uan-
meldte tilsyn med autorise-
rede værksteder (Bevilling)
Færdselsstyrelsens tilsyn
med godkendte Undervis-
ningssteder og Tilsynsvirk-
somheder (Bevilling)
Efteruddannelsescentre for
kørelærere (Bevilling)
Tilsyn internationale Vare-
bilstilladelser (Bevilling)
Færdselsstyrelsens om-
kostningsdækkende ge-
byrfinansierede tilsyn
Forsøg med selvkørende
enheder (Gebyr)
Vejsidesyn af erhvervskø-
rekøjer (Gebyr)
Vejsidesyn af motorcykler
(Gebyr)
Tilsyn på Firmaadresser
(Gebyr)
Tilsyn med synsvirksomhe-
der (Gebyr)
B 16 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en oversigt over, hvilke tilsyn, råd m.v. der har varige bevillinger på finansloven eller ved anden stabil finansiering
2724672_0012.png
Side 12 af 13
Lukkede øvelsespladser til
brug for køreuddannelse
(Gebyr)
Tilsyn godstilladelser (Ge-
byr)
Tilsyn bustilladelser (Ge-
byr)
Tilsyn på Taxiområdet (Ge-
byr)
Trafikstyrelsen
Tilsyn med civil luftfart (Af-
giftsfinansieret)
Tilsyn med jernbaneområ-
det (Afgiftsfinansieret)
140,3
141,0
146,2
146,2
Tilsyn med den civile luftfart i Danmark, herunder
funktionstilsyn, økonomitilsyn og performancetilsyn.
Tilsyn med jernbaneområdet, herunder virksomhe-
dernes sikkerhedsgodkendelser og sikkerhedscertifi-
32,5 kater, inkl. forundersøgelser, udstedte ibrugtagnings-
tilladelser, uddannelser mv. samt inspektioner fx
med udgangspunkt i en specifik hændelse.
Tilsyn med postområdet, herunder bl.a. markeds-
0,9 overvågning, statistikindsamling, analyser, kvalitets-
kontrol, klagesagsbehandling mv.
Tilsyn med bl.a. sikringsplaner for danske havne og
1,4 havnefaciliteter.
0,5 Tilsyn med veteranbaner på jernbaneområdet.
Tilsyn med Trafikstyrelsens opgaver i relation til
122,8 overflyvningen af dansk luftrum.
Jernbanenævnet er en uafhængig tilsyns- og klage-
instans på jernbaneområdet. Nævnet fører bl.a. til-
3,9 syn med konkurrencesituationen på markederne for
jernbanetransportydelser.
Havneklagenævnet er en uafhængig klageinstans,
hvortil afgørelser, hvor en ansøger har søgt en hav-
-
nebestyrelse om en anløbsplads og er uenig i deres
afgørelse, kan påklages til.
Overenskomstnævnet kan bl.a. udtale sig om, hvor-
vidt overenskomster hos tilladelsesindehavere i med-
- før af godskørselsloven ikke afviger entydigt og væ-
sentligt fra det samlede niveau i de kollektive over-
enskomster.
Forsyningstilsynet er en uafhængig myndighed, der
102,8 fører tilsyn med monopolselskaberne og
overvåger markeder i den danske energisektor.
Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der i hen-
hold til klimaloven rådgiver om, hvordan omstillingen
8,9 til et klimaneutralt samfund kan ske på en omkost-
ningseffektiv måde samt vurderer udviklingen i klima-
indsatsen i forhold til Danmarks klimamål.
Tilsyn med godkendte, lukkede øvelsespladser, som
skal anvendes i forbindelse med køreuddannelsen.
Tilsyn med virksomheder, der har fælleskabstilla-
delse til godstransport i køretøjer med en totalvægt
over 3.500 kg.
Tilsyn med virksomheder, der har fællesskabstilla-
delse til bustransport.
Tilsyn med tilladelser til erhvervsmæssig person-
transport, tilladelser efter den tidligere taxilov, tilla-
delser til kørselskontor og chaufførkort, samt tilsyn
med overholdelse af overenskomstforhold for tilladel-
serne til erhvervsmæssig persontransport.
31,9
31,3
32,5
Tilsyn med postområdet
(Afgiftsfinansieret)
Tilsyn med maritim sikring
(Bevilling)
Tilsyn med veteranbaner
(Bevilling)
Lufttrafiktjeneste Danmark
(Afgiftsfinansieret)
Jernbanenævnet (Afgiftsfi-
nansieret)
0,9
1,4
0,5
121,8
0,9
1,4
0,5
122,0
0,9
1,4
0,5
122,8
3,7
3,8
3,9
Havneklagenævnet (Bevil-
ling)
-
-
-
Overenskomstnævnet (Be-
villing
-
-
-
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Forsyningstilsynet
16
117,6
106,1
104,9
Klimarådet
24,8
24,8
9,1
B 16 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en oversigt over, hvilke tilsyn, råd m.v. der har varige bevillinger på finansloven eller ved anden stabil finansiering
Side 13 af 13
Anm.:
1
Der er under § 7. Finansministeriet ikke opgjort særskilte bevillinger på Finanslovsforslaget for 2023 (marts) for
råd, nævn, mv. De anførte råd og nævn i tabel 1 har haft en stabil finansiering i økonomien under hhv.
Økonomistyrelsen (før valget i 2022: Digitaliseringsstyrelsen) for Statens It-råd og Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen for Helbredsnævnet. Under ’Bevilling’ er opgjort omkostningerne forbundet med
honorarer til Statens It-råd og Helbredsnævnets medlemmer. Dertil kommer omkostninger forbundet med
sekretariatsbetjening, hvor Statens It-råd sekretariatsbetjenes af Økonomi-styrelsen og Helbredsnævnet
sekretariatsbetjenes af Nævnenes Hus, som dog ikke er opgjort i tabel 1.
De angivne udgifter for tilsynene på Erhvervsministeriets område er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Udgifter til tilsyn til konkurrencetilsyn er ikke medtaget, da dette er en del af KFST’s almindelige virksomhed og
ikke en særskilt tilsynsopgave.
2
Opgaven er helt eller delvist gebyr-, afgifts- eller indtægtsfinansieret. Enkelte tilsyn kan have indtægter under 0,1
mio. kr. årligt.
3
Henset til, at der pågår forhandlinger om en flerårsaftale for skattevæsenet, er finansloven for 2023 for
§ 9.
Skatteministeriet
teknisk. Det er derfor alene en andel af Skatteministeriets rammer, der er opført på
§ 9.
finansloven for 2023. Skatteministeriets samlede rammer skal derfor ses i tilknytning til reserverne opført til
Skatteministeriet på
§ 35.
samt et evt. finansieringsbidrag. Besvarelsen er udarbejdet med udgangspunkt i de
forventede bevillinger for de oplistede råd, nævn og tilsyn.
4
Den anførte bevilling i 2023 afspejler de budgetterede udgifter i 2023. Den opgjorte bevilling i BO-årene
afspejler en teknisk fremskrivning af den anførte bevilling i 2023.
5
Skattelovrådet har hverken fast bevilling på finansloven eller er nedsat i henhold til lovgivning. De anførte tal
for Skattelovrådet er således ikke udtryk for fast bevilling men angiver i stedet forventede udgifter i relation til
rådet.
6
Bevillingen for Erstatningsnvænet, Indsamlingsnævnet, Retslægerådet og Rådet for Offerfonden er ikke
selvstændigt opført på finansloven, men indgår under § 11.11.11. Civilstyrelsen. Civilstyrelsen har oplyst
bevillingerne fordelt på de enkelte råd og nævn.
7
§ 12. Forsvarsministeriet har ingen tilsynsvirksomheder, hvor tilsynsopgaven er hovedformålet. De i tabellen
anførte myndigheder har tilsynsopgaver inden for deres samlede virke, jf. beskrivelsen ovenfor.
8
9
Den afsatte bevilling kendes ikke. I stedet angives de årlige omkostninger.
Har ikke særskilt bevilling på finansloven for 2023.
10
Hvad angår tilsyn, er der svaret i tråd med tidligere notits om statslige tilsyn, hvorfor Uddannelses- og
Forskningsstyrelsens generelle tilsynsvirksomhed fremgår af oversigten. Generelle bevillinger, der omfatter
tilskud til forskellige råd/nævn, og hvor der ikke i udgangspunktet er tale om en bevilling øremærket specifikke
råd/nævn, fremgår ikke af listen, f.eks. bevilling til ’Analyser og vederlag til råd og nævn’. Desuden
sekretariatsbetjener Uddannelses- og Forskningsstyrelsen en række råd og nævn, herunder Certificeringsrådet,
Kvalifikationsnævnet, Nævnet for Videnskabelig Uredelighed m.fl., som heller ikke fremgår af listen som
råd/nævn med særskilt varig bevilling på FL23, ligesom Ph.d.-rådet på Aarhus Universitet og Småfagsrådet ikke
fremgår som råd med særskilt finanslovskonto.
11
Bevillingstallene i tabellen er jf. rådenes driftsbevillinger inkl. udgifter til vederlag til formænd/formandskab.
Der forelægger ikke opgørelse af lønudgifterne til sekretariatsbetjening, og disse er derfor ikke medtaget i
bevillingstallene.
12
13
De faktiske udgifter relateret til tilsyn i STUK er forbundet med væsentlig usikkerhed.
Kulturministeriet har ikke større tilsynsenheder eller myndigheder, hvis primære opgave er tilsyn. Det
bemærkes dog, at der på Kulturministeriets område foretages tilsyn, kontrol, administration mv. i forbindelse
med den almindelige myndighedsudøvelse og opgavevaretagelse. På Kulturministeriets områder er der ikke afsat
særskilte bevillinger til råd, nævn og tilsyn. Den opgjorte bevilling svarer til de årlige udgifter, som afholdes til råd,
nævn og tilsyn. Der er for en række bevillinger på Kulturministeriets område angivet en udgift på 0,0 mio. kr.
pga. afrunderinger, da udgifterne er mindre end 50.000 kr.
14
Bevillingsanvendelsen er baseret på et skøn over de midler, der bruges til tilsyn, råd og nævn fra
driftsbevillingerne for Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets departement og Digitaliseringsstyrelsen.
15
16
Forsyningstilsynet er rent grbyrfinansieret, hvorfor der er angivet bruttoudgiftsbevilling.