Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 14
Offentligt
2671533_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 07-03-2023
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPLHES
Sagsnr.: 2301006
Dok. nr.: 2567092
Folketingets Sundhedsudvalg har den 8. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 3
til B 14 (Forslag til folketingsbeslutning om, at sundhedsvæsenet også skal indebære
tandbehandling) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 3:
”Hvor
meget omsætter de private tandklinikker årligt for (inkl. indtjeningen fra de
ydelser, som har fri prisfastsættelse)?”
Svar:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er ikke bekendt med en opgørelse over den årlige
omsætning blandt private tandklinikker. Det er dog ministeriets vurdering, at en bety-
delig del af private tandklinikkers årlige omsætning udgøres af brugerbetaling, offent-
lige tilskudsordninger og fritvalgsordningen, hvorefter brugere i bl.a. børne- og ung-
domstandplejen kan vælge at modtage deres vederlagsfri tandplejetilbud via prakti-
serende tandlæge.
Ifølge oplysninger fra Danmarks Statistik udgjorde brugerbetalingen på tandpleje,
herunder også bidrag fra sundhedsforsikringer, ca. 8,3 mia. kr. (2021-priser) i 2021.
Borgere i voksentandplejen har ret til tilskud til tandpleje hos en praktiserende tand-
læge eller tandplejer. Regionernes tilskud til tandlægehjælp ved praktiserende tand-
læge er begrænset til en årligt økonomisk ramme, som pr. 1. juli 2022 udgør ca. 1,5
mia. kr. (2022-priser).
Der findes i sundhedsloven forskellige særordninger, herunder bl.a. omsorgs-, spe-
cial- og socialtandplejen, hvor kommunen kan vælge at etablere tilbuddet ved indgå-
else af aftale med f.eks. private klinikker. Samtidig har børn og unge, der fylder 18 år
efter 1. januar 2022, mulighed for vederlagsfrit at modtage børne- og ungdomstand-
pleje i privat praksis indtil de fylder 22 år. Disse ordninger bidrager således også til
øget aktivitet hos private tandklinikker.
Det bemærkes, at der er betydelig usikkerhed knyttet til ovenstående tal, og at det
ikke er en udtømmende liste over private tandklinikkers omsætningskilder. De
nævnte tal kan derfor ikke summeres for at beregne private tandklinikkers årlige om-
sætning og kan således ikke bruges som et direkte mål for omsætningen blandt pri-
vate tandklinikker.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde