Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 13 Bilag 4
Offentligt
2676570_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 13
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Beretning afgivet af Sundhedsudvalget den 14. marts 2023
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om sorgberedskab til familier med
hjemmeboende børn, som pludseligt og tragisk mister mor eller far
(borgerforslag)
[af Leif Lahn Jensen (S), Lars Christian Lilleholt (V), Henrik Frandsen (M), Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), Peter
Skaarup (DD), Ole Birk Olesen (LA), Mai Mercado (KF), Peder Hvelplund (EL), Martin Lidegaard (RV), Helene Liliendahl
Brydensholt (ALT), Peter Seier Christensen (NB), Peter Kofod (DF) og Aaja Chemnitz (IA)]
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne,
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti og Nye Borgerlige
Et flertal i udvalget (S, V, M, DD, LA, KF og NB) er eni-
ge i beslutningsforslagets intention om at sikre, at forældre
og børn, der pludseligt mister en pårørende, bliver grebet
tidligt og får den rigtige hjælp. Flertallet er ligeledes enige
i, at forløbet, der ligger til grund for forslaget, viser, at
indsatsen i dag ikke altid er god nok.
Flertallet noterer sig, at der de seneste år er taget en
række forskellige initiativer, der skal være med til at løfte
området, bl.a. ved at opbygge kompetencer og udbrede vi-
den. Det er afgørende, at de fagprofessionelle medarbejde-
re, der møder pårørende i deres mest sårbare tid, er klædt
ordentligt på til at håndtere psykiske reaktioner på f.eks.
dødsfald. Det er en kerneopgave for alle fagprofessionelle
medarbejdere at hjælpe de pårørende bedst muligt og hjælpe
med at få hjælp til psykologisk rådgivning f.eks. via prakti-
serende læge eller via kontakt til kommunen med henblik på
yderligere støtte til barnet.
Der er dog ikke på nuværende tidspunkt klarhed over
forslagets økonomiske konsekvenser, eller hvordan et sorg-
beredskab til familier med hjemmeboende børn, som pludse-
ligt mister en forælder, nærmere skal organiseres.
Det er endvidere vigtigt, at en eventuel ordning ikke kun
løser udfordringerne på området for en snæver målgruppe,
ligesom også organisationer som Det Nationale Sorgcenter
og foreningen Forældre og Sorg har advaret mod, at der
laves lovgivning og indsatser, der er baseret på enkeltsager
og ikke er baseret på forskning og ekspertviden.
Endelig blev der som opfølgning på Folketingets behand-
ling af beslutningsforslag nr. B 23 om retten til hjælp
til børn som pårørende (folketingsåret 2021-22) nedsat en
tværfaglig arbejdsgruppe. Den skal komme med anbefalin-
ger til initiativer, herunder eventuelt ny lovgivning, på om-
rådet og foretage en afdækning af de økonomiske konse-
kvenser heraf. Anbefalingerne, der er rettet mod børn som
pårørende, forventes i vid udstrækning også at være rele-
vante for indsatsen over for børn og unge, der mister en
forælder. Flertallet finder derfor, at Folketinget bør afvente
dette arbejde.
Flertallet kan på den baggrund ikke støtte forslaget.
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
Et mindretal i udvalget (SF og EL) mener, at borgerfor-
slaget, som er baggrunden for dette beslutningsforslag, er
både rigtigt og vigtigt. Men SF og EL er for så vidt også in-
teresseret i at gå længere end det. I 2021 fremsatte SF et be-
slutningsforslag, der forpligtede os på at reducere risikofak-
torerne hos børn, hvis pårørende i hjemmet dør eller rammes
af kritisk sygdom, alvorlig skade, rusmiddelafhængighed el-
ler psykisk lidelse. Det gjorde SF, fordi vi ved, at det ikke
kun er dødsfald, der kan have langsigtede konsekvenser for
børnene. Forslaget blev desværre ikke stemt igennem, men
et stort flertal blev enige om en beretning, som skulle ned-
sætte en hurtigtarbejdende arbejdsgruppe, som skal komme
med bud på løsninger på sorgberedskab. Som det fremgår
af ministerens svar på forslaget, er arbejdsgruppen nedsat,
idet vi dog afventer løsningsforslag. Det er SF’s og EL�½s
AX028426
B 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Beretning afgivet den 14. marts 2023
2676570_0002.png
2
opfattelse, at intentionerne i nærværende beslutningsforslag
kan indeholdes i det beredskab, som arbejdsgruppen skal
komme med svar på. Med det udgangspunkt stemmer SF og
EL også for beslutningsforslaget.
Radikale Venstre
Et mindretal i udvalget (RV) deler borgerforslagsstiller-
nes ønske om at hjælpe familier i sorg. Vi kommer til at
holde øje med, at regeringens beslutning om at afvente ar-
bejdsgruppen ikke ender som en syltekrukke.
Dansk Folkeparti
Et mindretal i udvalget (DF) støtter beslutningsforslaget
om, at der oprettes et sorgberedskab, der har til formål at
støtte, rådgive og vejlede i den meget svære situation, det
er for familien, når et barn pludseligt mister en eller begge
forældre. Særlig i den første fase efter et sådant tab er det
vigtigt, at der bliver sat ind med den rette hjælp, netop for
at man kan håndtere det traume, det er, hvis man som barn
mister en eller begge forældre, eller for at man som familie
evner at være der bedst muligt for de efterladte børn og den
efterladte forældre. Det er en indsats, som er vigtigt bliver
ydet hurtigst muligt af fagprofessionelle, der har kompeten-
cerne til at håndtere situationen. Vi er særligt forpligtede
som samfund til at yde al mulig støtte til børn, som så
pludseligt kommer i eksistentiel krise, når de mister en for-
ælder. Derfor opfordrer DF til, at regeringen hurtigst muligt
igangsætter arbejdet med at få oprettet et sådant krisesorgbe-
redskab, og DF kan derfor støtte beslutningsforslaget. DF
finder ikke, at det skal være et økonomisk argument, der
gør, at man ikke kan stemme for et forslag, som handler om
at hjælpe, beskytte og vejlede familier, herunder børn, som
står i den akutte krise, det er, når børn pludseligt mister en
forældre.
Alternativet
Et mindretal i udvalget (ALT) støtter beslutningsforslaget
om, at der oprettes et sorgberedskab, der kommer på hjem-
mebesøg, når hjemmeboende børn pludseligt mister en for-
ælder. At miste en forælder pludseligt er noget af det mest
forfærdelige, et barn kan opleve, og det kan være et kæmpe
chok for den efterladte forælder, der både skal tage hånd om
sin egen sorg og barnets eller børnenes sorg. Det vil nok alle
forældre kunne forestille sig. Når børn og familier mister,
er der forskel på, hvor godt et netværk familien har til at
hjælpe dem igennem den måske sværeste tid, de kommer til
at opleve i deres liv. Der er også forskel på, hvilke indsatser
den pågældende kommune, som familien bor i, har at byde
på.
Et pludseligt dødsfald vil i de fleste tilfælde kræve akut
hjælp fra professionelle fagpersoner, men sådan en hjælp får
alle familier, der pludseligt mister en forælder, ikke altid i
dag. Det har hovedstilleren bag borgerforslaget desværre op-
levet på egen krop og har derfor en meget konkret erfaring
med, hvad der skal til i den akutte situation, hvor det er
svært at tænke klart. Der er brug for, at hjælpen kommer til
dig – og at den kommer i tide.
Et flertal i udvalget kan ikke støtte forslaget, fordi det
ikke er beskrevet, hvordan hjælpen skal organiseres eller
finansieres. Flertallet peger også på, at der er nedsat en tvær-
faglig arbejdsgruppe, som skal komme med anbefalinger til
initiativer, som er rettet til en bredere målgruppe end denne.
Alternativet mener ikke, at dette gode og velskrevne for-
slag om sorgrådgivning i det første døgn af et sorgforløb
skal afvente arbejdsgruppens anbefalinger. Der er brug for,
at der handles nu for at forhindre varig mental mistrivsel
og traumer, og derfor bør ministeren allerede nu iværksætte
en klarlægning af, hvordan forslaget kan føres ud i livet
bedst muligt – og så hurtigt som muligt. Det skylder vi de
mange borgere, der har skrevet under på borgerforslaget, og
det skylder vi ikke mindst de børn, der oplever pludseligt at
miste en forælder.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 5. januar 2023 og
var til 1. behandling den 7. februar 2023. Beslutningsforsla-
get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sund-
hedsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til be-
slutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
P.u.v.
Rasmus Lund-Nielsen
formand