Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2711279_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 24. april 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 138 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 138:
Hvor mange syriske flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 3, og stk. 2 med henvisning til den generelle sikkerhedssituation i Syrien, har
fået deres sag behandlet som en inddragelses eller nægtelse af forlængelse af op-
holdstilladelse hos Udlændingestyrelsen i alt?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, kan gives til en udlæn-
ding omfattet af flygtningekonventionen (konventionsstatus). Opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, kan gives til en udlænding, hvis den
pågældende ved en tilbagevenden til sit hjemland risikerer dødsstraf eller at
blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling
eller straf (beskyttelsesstatus).
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, kan gives til en udlæn-
ding i tilfælde omfattet af stk. 2, hvor risikoen for dødsstraf eller for at blive
underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller
straf har baggrund i en særlig alvorlig situation i hjemlandet præget af vilkår-
lig voldsudøvelse og overgreb på civile (midlertidig beskyttelsesstatus).
Udlændingelovens § 7, stk. 3, blev indført ved lov nr. 153 af 18. februar 2015
med virkning for asylansøgninger indgivet fra og med den 14. november
2014.
Udlændingestyrelsen har siden februar 2019 anset de generelle forhold i Da-
maskus by i Syrien for forbedrede i en sådan grad, at styrelsen ikke længere
Side
1/4
22. maj 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernstyring og Tilsyn
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 7030
2318952
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om, hvor mange syriske flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, og stk. 2 med henvisning til den generelle sikkerhedssituation i Syrien, har fået deres sag behandlet som en inddragelses eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse hos Udlændingestyrelsen i alt?
vurderer, at man risikerer overgreb som følge af sin blotte tilstedeværelse i
området.
Siden sommeren 2020 har Udlændingestyrelsen ligeledes betragtet de gene-
relle forhold i provinsen Rif Damaskus i Syrien for forbedrede i en sådan grad,
at styrelsen ikke længere vurderer, at man risikerer overgreb som følge af sin
blotte tilstedeværelse i området.
Senest har Udlændingestyrelsen i foråret 2023 anset de generelle forhold i
provinsen Latakia i Syrien for forbedrede i en sådan grad, at styrelsen ikke
længere vurderer, at man risikerer overgreb som følge af sin blotte tilstede-
værelse i området.
Flygtningenævnet har efterfølgende tiltrådt styrelsens vurderinger. Dermed
kan forholdene i Damaskus by og i provinserne Rif Damaskus og Latakia ikke
længere i sig selv begrunde en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 3.
Omkring 3 måneder før en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, ud-
løber, opretter Udlændingestyrelsen af egen drift en sag om forlængelse af
opholdstilladelsen.
Hvis udlændingen stammer fra Syrien, undersøger styrelsen i den forbin-
delse, om opholdstilladelsen er meddelt alene på baggrund af de generelle
forhold i Syrien, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2 eller 3, og om udlændingen
stammer fra et af de områder, hvor Udlændingestyrelsen vurderer, at man
ikke længere risikerer overgreb som følge af den blotte tilstedeværelse i om-
rådet.
Hvis udlændingen stammer fra områder i Syrien, hvor Udlændingestyrelsen
fortsat vurderer, at man risikerer overgreb som følge af den blotte tilstede-
værelse i området, forlænger Udlændingestyrelsen opholdstilladelsen i med-
før af udlændingelovens § 7, stk. 2 eller 3, såfremt de øvrige betingelser her-
for er opfyldt.
Hvis udlændingen stammer fra områder i Syrien, hvor Udlændingestyrelsen
vurderer, at man ikke længere risikerer overgreb som følge af den blotte til-
stedeværelse i området, vurderer styrelsen på baggrund af en samtale med
udlændingen, om den pågældende opfylder betingelserne for at blive med-
delt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, som følge af
den pågældendes individuelle forhold.
Hvis dette er tilfældet, udsteder styrelsen en ny opholdstilladelse til den på-
gældende efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, som følge af den pågæl-
dendes individuelle forhold.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om, hvor mange syriske flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, og stk. 2 med henvisning til den generelle sikkerhedssituation i Syrien, har fået deres sag behandlet som en inddragelses eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse hos Udlændingestyrelsen i alt?
2711279_0003.png
Hvis der ikke er grundlag for at meddele udlændingen opholdstilladelse efter
§ 7, stk. 1 eller 2, som følge af den pågældendes individuelle forhold, vurde-
rer Udlændingestyrelsen, om det vil være i strid med Danmarks internatio-
nale forpligtelser at nægte at forlænge den pågældendes opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 7, stk. 2 eller 3 meddelt på baggrund af de gene-
relle forhold i Syrien.
Hvis dette er tilfældet, forlænger styrelsen opholdstilladelsen efter udlæn-
dingelovens § 7, stk. 2 eller 3, såfremt de øvrige betingelser herfor er opfyldt.
Hvis der ikke er grundlag for at meddele udlændingen opholdstilladelse efter
§ 7, stk. 1 eller 2, som følge af den pågældendes individuelle forhold, og det
ikke vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser at nægte at
forlænge den pågældendes opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 2 eller 3, meddelt på baggrund af de generelle forhold i Syrien, så træffer
styrelsen afgørelse om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelsen efter
udlændingelovens § 7, stk. 2 eller 3, med henvisning til den forbedrede situ-
ation i udlændingens hjemområde samt afgørelse om afslag på opholdstilla-
delse efter § 7, stk. 1 og 2.
Fra februar 2019 til den 8. maj 2023 har Udlændingestyrelsen behandlet i alt
2.155 sager som følge af de forbedrede forhold i Damaskus by og provinserne
Rif Damaskus og Latakia.
Sagerne fordeler sig på følgende måde fordelt på afgørelsesår og sagsudfald:
2019
Forlængelse
- Heraf forlængelse
- Heraf afslag på forlængelse
- Heraf afsluttet uden afgørelse**
Inddragelse
- Heraf undladelse af inddragelse
- Heraf inddragelse
- Heraf afsluttet uden afgørelse**
Afgørelse om ny opholdstilladelse
- Heraf tilladelse
- Heraf afsluttet uden afgørelse**
I alt
140
64
16
60
1
0
0
1
41
41
0
182
2020
371
195
97
79
46
7
3
36
58
58
0
475
2021
562
275
211
76
280
34
54
192
60
60
0
902
2022
290
165
42
83
49
0
11
38
84
79
5
423
*2023
133
84
5
44
10
1
0
9
30
30
0
173
I alt
1.496
783
371
342
386
42
68
276
273
268
5
2.155
* Omfatter perioden fra og med den 1. januar 2023 til og med den 8. maj 2023.
** ’Afsluttet uden afgørelse’ omfatter for alle tre sagstyper eksempelvis sager, hvor udlændingen er udrejst,
forsvundet eller afgået ved døden.
For forlængelsessager omfatter ’Afsluttet uden afgørelse’ også sager, hvor en ansøgning om forlængelse er
frafaldet.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om, hvor mange syriske flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, og stk. 2 med henvisning til den generelle sikkerhedssituation i Syrien, har fået deres sag behandlet som en inddragelses eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse hos Udlændingestyrelsen i alt?
For forlængelses- og inddragelsessager omfatter ’Afsluttet uden afgørelse’ også sager, hvor styrelsen har kon-
stateret, at udlændingen opfylder betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 7, stk. 1 eller 2, som følge af den pågældendes individuelle forhold. I sådanne tilfælde oprettes af tekniske
årsager en ny sag om meddelelse af ny opholdstilladelse, mens sagen om eventuel inddragelse eller nægtelse
af forlængelse af den tidligere opholdstilladelse meddelt efter udlændingelovens § 7, stk. 2 eller 3, på bag-
grund af de generelle forhold i Syrien afsluttes uden afgørelse.
For inddragelsessager omfatter ’Afsluttet uden afgørelse’ også sager, hvor opholdstilladelsen udløb, før
der blev truffet afgørelse om eventuel inddragelse. Sådanne sager afsluttes uden afgørelse, fordi man i
sagens natur ikke kan inddrage en opholdstilladelse, som allerede er udløbet. I stedet oprettes en ny sag
om eventuel nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse, hvor sagsbehandlingen fortsætter.
Opgørelsen opfatter antallet af sager og ikke antallet af personer. Den
samme person kan derfor optræde flere gange i opgørelsen på tværs af år og
sagsudfald. Opgørelsen omfatter afgørelser truffet af Udlændingestyrelsen i
første instans.
Opgørelsen for 2019 til og med 2022 er endelig med efterfølgende manuelle
korrektioner, mens opgørelsen for 2023 er foreløbig og er opgjort på bag-
grund af registreringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbe-
handlingssystem pr. 8. maj 2023.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikker-
hed, da det elektroniske sagsbehandlingssystem er opbygget som et journa-
liserings- og sagsstyringssystem og ikke som et egentligt statistiksystem.”
Kaare Dybvad Bek
/
Anette Görtz
Side
4/4