Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2668441_0001.png
28. februar 2023
J.nr. 2023 - 1934
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 74 af 9. februar 2023 (alm.del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om det er Skatteministeriets vurdering, at ca. halvdelen af kommanditselskaberne med udenlandske ejere har en forøget risiko for at blive brugt til at flytte penge i skattely
2668441_0002.png
Spørgsmål
Skatteministeriet har tidligere vurderet, at der er en »forøget risiko« for, at over halvdelen
af kommanditselskaber ejet af udlændinge i perioden 2010-2014 har været brugt til at
undgå eller minimere skat i udlandet, jf. rapporten »Brug og misbrug af kommanditselska-
ber« (SAU alm. del
bilag 165, folketingsåret 2015-16). Er det fortsat Skatteministeriets
vurdering, at ca. halvdelen af kommanditselskaberne med udenlandske ejere har en for-
øget risiko for at blive brugt til at flytte penge i skattely?
Svar
SKATs projekt Skattely færdiggjorde i marts
2016 rapporten ”Brug
og misbrug af kom-
manditselskaber”.
Rapporten blev den 11. april 2016 oversendt til orientering til Skatteud-
valget.
Skattelyprojektet konkluderer i sin rapport, at hovedparten af de danske kommanditsel-
skaber anvendes lovligt i Danmark. Skattelyprojektet konkluderede dog også i sin rapport,
at der er en vis risiko for, at kommanditselskaber med udenlandske ejere anvendes til
brug for aggressiv skatteplanlægning. Omfanget var usikkert, men Skattelyprojektet vur-
derede, at 205 kommanditselskaber ud af 384 kommanditselskaber kunne indeholde en
forøget risiko.
Skattelyprojektet fremsatte på den baggrund i sin rapport en række forslag til lovgivnings-
mæssige tiltag, herunder et forslag om en udvidelse af anvendelsesområdet for bestem-
melsen i selskabsskattelovens § 2 C.
Med vedtagelse af lov nr. 1726 af 27. december 2018 er der fulgt op på Skattelyprojektets
forslag. Ved loven skete der en implementering af dele af direktivet om skatteundgåelse,
herunder direktivets regler om hybride mismatch. Dette skete bl.a. ved en ændring af be-
stemmelsen i selskabsskattelovens § 2 C. Det fremgår af det dengang fremsatte lovforslag,
at de foreslåede justeringer af selskabsskattelovens § 2 C også følger op på skattelyprojek-
tets anbefalinger til styrkelse af § 2 C som en del af den daværende regerings aftale af 17.
maj 2017 om en styrket indsats mod international skatteunddragelse. Loven blev enstem-
migt vedtaget.
Et dansk kommanditselskab vil som udgangspunkt være skattemæssigt transparent. Dvs.
at det ikke vil være selskabet selv men dets bagvedliggende ejere, der beskattes. Selskabs-
skattelovens § 2 C medfører dog, at hvis kommanditselskabet ikke anses som transparent
i ejernes hjemland(e), vil den danske selskabsenhed også blive anset for at være et selv-
stændigt skattepligtigt selskab efter danske regler. Herved undgås, at forskelle i skatte-
mæssig kvalifikation medfører, at selskabet ikke er skattepligtigt i noget land.
Selskabsskattelovens § 2 C var tidligere udformet således, at det afgørende var, om direkte
ejere med mere end 50 pct. af kapitalen eller med besiddelse af mere end 50 pct. af stem-
merettighederne var hjemmehørende i udlandet. Ved lovændringen i 2018 blev bestem-
melsen ændret, således at der tages højde for både direkte og indirekte ejerskab. Endvi-
dere er det tilstrækkeligt, at ejerskabet er på mindst 50 pct. Efter ændringen er det således
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om det er Skatteministeriets vurdering, at ca. halvdelen af kommanditselskaberne med udenlandske ejere har en forøget risiko for at blive brugt til at flytte penge i skattely
2668441_0003.png
afgørende, om kommanditselskabet direkte eller indirekte kontrolleres af tilknyttede per-
soner, som sammenlagt direkte eller indirekte ejer mindst 50 pct. af stemmerettighederne,
kapitalen eller retten til overskuddet. Dvs. at ændringen af selskabsskattelovens § 2 C har
medført, at en større kreds af enheder omfattes af reglerne.
Det er vurderingen, at der herved er sket en markant styrkelse af værnet mod, at kom-
manditselskaber med udenlandske ejere kan udnyttes til at undgå beskatning.
Side 3 af 3