Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2675358_0001.png
15. marts 2023
J.nr. 2023 - 2542
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 140 af 8. marts 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 140: MFU spm. om kilometerafgiften for lastbiler vil gøre det dyrere at køre i en el-lastbil end i dag
2675358_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at kilometerafgiften for lastbiler vil gøre det dyrere at køre i en
el-lastbil end i dag?
Svar
Regeringen har med regeringsgrundlaget sat de mest ambitiøse klimamål for Danmark
nogensinde. Hvis Danmark skal leve op til de CO
2
-reduktioner, der følger heraf, er der
også behov for en grøn omstilling af den tunge vejtransport. Regeringen ønsker at indføre
en ny kilometerbaseret og CO
2
-differentieret vejafgift for lastbiler, der kan bidrage til
denne omstilling.
En kilometerbaseret vejafgift indebærer både incitamenter til den grønne omstilling
og en mere præcis beskatning af lastbiltrafikkens andre påvirkninger af omgivelserne, her-
under slid på vejnettet, ulykker, støj, luftforurening og bidrag til trængsel. Afgifter på last-
biltrafik er i dag fastsat betydeligt under disse omkostninger for samfundet.
En kilometerbaseret vejafgift øger beskatningen af lastbiler, herunder også af el-lastbiler.
Vejafgiften bliver imidlertid differentieret efter lastbilernes CO
2
-udledning i form af deres
såkaldte CO
2
-emissionsklasse. Derved vil nulemissionslastbiler, såsom fx el-lastbiler,
skulle betale mindst i afgift.
Baseret på den model, der er fremlagt for folketingets partier, forventes det, at en diesel-
dreven lastbil i CO
2
-emissionsklasse 1 på over 32 ton skal betale 1,30 kr./km. i 2030,
mens en tilsvarende nulemissionslastbil (CO
2
-emissionsklasse 5) skal betale 0,21 kr./km
(2023-niveau).
Derved vil en årskørsel på 100.000 km. i 2030 koste 130.000 kr. i vejafgift for en lastbil i
CO
2
-emissionsklasse 1, mens samme årskørsel vil koste 21.000 kr. for en nulemissions-
lastbiler. Det svarer til ca. 11 pct. af de samlede kørselsomkostninger for en lastbil i CO
2
-
emissionsklasse 1 og ca. 2 pct. for en nulemissionslastbil (ved en gennemsnitlig kørsels-
omkostning på 11 kr. per km).
Det bemærkes, at der i beregningerne ikke er taget højde for, at lastbiler i dag betaler peri-
odebaseret vejbenyttelsesafgift (Eurovignetten) svarende til ca. 8.200 kr. om året i gen-
nemsnit, eller at der ved kørsel i de områder, der i dag er omfattet af miljøzoner, som fx
København, vil være et forhøjet afgiftsniveau.
Side 2 af 2