Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
2689845_0001.png
Notat
Samråd i Kirkeudvalget den 12. april 2023 kl. 14.00
15.00.
Folketinget lokale 1-117 vedr. besvarelse af Samrådsspørgsmål B
Deltagere
Kirkeudvalget
Fra KM: Ministeren, ministersekretær, retschef Pernille Esdahl, specialkonsu-
lent Kristina Overgaard Bertelsen.
Dagsorden
Kirkeudvalget har den 17. marts 2023 stillet KIU alm. del - Samrådsspørgsmål
B:
Hvad er kirkeministerens holdning til, at der i ligebehandlingsloven er en und-
tagelse, der gør det lovligt for menighedsråd at fravælge kvindelige præster, og
vil ministeren redegøre for sin stillingtagen til at ophæve undtagelsen, som der
er opbakning til fra alle landets biskopper?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF), Marianne Bi-
gum (SF) og Astrid Carøe (SF).
Samrådsspørgsmålet besvares af kirkeministeren.
Dato: 12. april 2023
Akt nr. 282548
Sagsbehandler
Kristina Overgaard Bertelsen
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/4-23 om hvad ministerens holdning er til, at der i ligebehandlingsloven er en undtagelse, der gør det lovligt for menighedsråd at fravælge kvindelige præster, til kirkeministeren
2689845_0002.png
Notat
Talepunkter
[DET TALTE ORD GÆLDER]
Side 2
Akt nr. 282548
[Indledning]
Tak for lejligheden til her i Kirkeudvalget at redegøre
for forholdene vedr. folkekirkens undtagelse for ligebe-
handlingsloven.
Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at jeg personligt
ikke deler en opfattelse af, at præsteembedet kun kan
eller bør varetages af personer af et bestemt køn.
Men jeg mener samtidig, at det er vigtigt, at vi respekte-
rer, at der både er mennesker og trosretninger, som kan
have et anderledes syn på lige netop dét spørgsmål.
Grundlovens beskyttelse af retten til religionsfrihed be-
skytter således også trossamfunds ret til selv at be-
slutte, hvem man ønsker som præst eller forkynder.
I en række trossamfund uden for folkekirken er der som
bekendt ikke tradition for, at mænd og kvinder har lige
adgang til at beklæde embedet som præst eller forkyn-
der.
Derfor har undtagelsen stor betydning for en række
trossamfund, som har en anden praksis end folkekirken
og derfor kun kalder mandlige præster eller forkyndere.
Sidste sommer satte DR i en række indslag om folkekir-
ken fokus på undtagelsens berettigelse i netop folkekir-
ken, og dagens samrådsspørgsmål handler også særligt
om
folkekirkens
undtagelse fra ligebehandlingsloven.
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/4-23 om hvad ministerens holdning er til, at der i ligebehandlingsloven er en undtagelse, der gør det lovligt for menighedsråd at fravælge kvindelige præster, til kirkeministeren
2689845_0003.png
Notat
I folkekirken er der i dag samlet set en pæn fordeling af
både mænd og kvinder i præsteembederne. Kvinder ud-
gør ca. 59 % af præsterne og ca. 42 % af provsterne.
Fordelingen af mænd og kvinder blandt biskopperne va-
rierer i sagens natur efter, hvem de lokale menigheds-
råd og præster vælger. For tiden er tre ud af ti biskop-
per kvinder.
Jeg har noteret mig, at flere folkekirkelige grupperinger
og stemmer mener, at undtagelsesbestemmelsen har
stor principiel værdi som et signal om folkekirkens
rummelighed og menighedernes frihed til at vælge sin
egen præst inden for en fælles folkekirke med stor
bredde.
Omvendt gør det naturligvis indtryk, at folkekirkens ti
biskopper i forlængelse af sidste års debat har givet ud-
tryk for, at de finder undtagelsen utidssvarende og
unødvendig.
For mit eget vedkommende er det vigtigt for mig at un-
derstrege, at jeg går ind for en bred og rummelig folke-
kirke, hvor der fortsat er plads til meget forskellige kir-
kesyn inden for den evangelisk-lutherske ramme, som
folkekirken sætter.
Det er også vigtigt for mig at sikre en demokratisk folke-
kirke med høj grad af selvbestemmelse for hvert enkelt
menighedsråd.
Samtidig må der ikke være tvivl om, at kvinders ret-
tigheder skal respekteres, også i folkekirken.
Det er derfor min opgave at sikre en balance mellem
disse
på visse områder
modsatrettede hensyn.
Side 3
Akt nr. 282548
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/4-23 om hvad ministerens holdning er til, at der i ligebehandlingsloven er en undtagelse, der gør det lovligt for menighedsråd at fravælge kvindelige præster, til kirkeministeren
2689845_0004.png
Notat
For at vi kan få en nøgtern og informeret drøftelse i ud-
valget i dag, vil jeg benytte lejligheden til kort at rede-
gøre nærmere for, hvordan den kirkelige lovgivning er
indrettet, så den på forskellig måde beskytter mindretal
i folkekirken, når en menighed skal vælge ny præst.
[Undtagelsesbestemmelsens indhold]
Lad mig først slå fast, hvad den nuværende undtagelses-
bestemmelse faktisk handler om, og hvad den ikke
handler om.
Side 4
Akt nr. 282548
Undtagelsen fremgår af Kirkeministeriets bekendtgø-
relse om fravigelse af lov om ligebehandling af mænd og
kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v., for så vidt
angår præstestillinger.
Bekendtgørelsen fastslår at:
o
”Præstestillinger
i folkekirken og dertil svarende
stillinger inden for trossamfund undtages fra lo-
vens [dvs. ligebehandlingsloven] område."
Bekendtgørelsen blev udstedt for at bevare muligheden
for frit at kunne vælge forkyndere af et bestemt køn,
selv om ligebehandlingsloven i 1978 indførte et generelt
forbud mod at diskriminere på baggrund af køn på ar-
bejdsmarkedet.
Men undtagelsen vedrører vel at mærke alene selve
val-
get
af præst. Lige præcis, når et menighedsråd i folkekir-
ken skal vælge en ny præst, er det tilladt at lægge vægt
på ansøgerens køn.
I alle andre situationer er det lige så ulovligt at diskrimi-
nere på grund af køn i folkekirken som alle andre ste-
der, både direkte og indirekte.
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/4-23 om hvad ministerens holdning er til, at der i ligebehandlingsloven er en undtagelse, der gør det lovligt for menighedsråd at fravælge kvindelige præster, til kirkeministeren
2689845_0005.png
Notat
Og selv når det gælder et menighedsråds valg af ny
præst, er undtagelsen begrænset.
Menighedsrådet kan nemlig kun vælge at lægge vægt på
kønnet til en ledig præstestilling,
hvis det er begrundet i
menighedsrådets kirkesyn.
Undtagelsen giver derimod ikke mulighed for, at man
kan søge efter eller på forhånd udelukke kandidater af
et bestemt køn, blot fordi man for eksempel ønsker at
have begge køn repræsenteret blandt sine præster. Det
fastslog Ligebehandlingsnævnet i en konkret sag i 2014.
[Menighedsrådets kaldelse af en ny præst]
Lad mig derpå kort redegøre for, hvordan en præstean-
sættelse i folkekirken rent faktisk foregår.
I den danske folkekirke medvirker de folkevalgte me-
nighedsråd aktivt ved ansættelse af præster. Ja, mere
end det: De spiller en nøglerolle.
Side 5
Akt nr. 282548
Vi taler om menighedsrådenes
kaldsret.
Det betyder, at
det er menigheden selv, der vælger sin præst, også selv
om præsterne formelt ansættes af kirkeministeren.
Det vil i praksis sige, at der ikke kan ansættes en præst i
en varig stilling, uden at vedkommende er udtrykkeligt
indstillet af menighedsrådet.
Processen er, at menighedsrådet sammen med biskop-
pen gennemgår ansøgerne til en ledig præstestilling.
Ved gennemgangen er der blandt andet fokus på menig-
hedsrådets prioriteringer og kirkesyn, kandidaternes
personlige kompetencer og erfaringer, samt kandidater-
nes teologiske ståsted.
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/4-23 om hvad ministerens holdning er til, at der i ligebehandlingsloven er en undtagelse, der gør det lovligt for menighedsråd at fravælge kvindelige præster, til kirkeministeren
2689845_0006.png
Notat
Det
”teologiske ståsted”
kan handle om mange ting. Det
kan f.eks. handle om kandidatens syn på vielse af fra-
skilte eller personer af samme køn. Eller det kan handle
om kandidatens holdning til, om præsteembedet kan va-
retages af såvel en kvinde som en mand.
Kaldsretten betyder, at når en menighed i folkekirken
skal have ny præst, så er det ikke vigtigt, hvad nabosog-
net, nabobyen
eller for den sags skyld Christiansborg
mener om menighedens ønsker.
Det er derimod meget vigtigt,
Side 6
Akt nr. 282548
o
at der er overensstemmelse mellem menighedsrå-
dets ønsker og behov og kandidatens kompeten-
cer og erfaring, og
o
at menighedsrådets teologiske ståsted så godt
som muligt svarer til kandidatens.
På baggrund af gennemgangen af ansøgningerne indkal-
der menighedsrådet nogle af kandidaterne til prøve-
prædiken og en nærmere samtale.
Efter prøveprædikerne og samtalerne indstiller menig-
hedsrådet, på baggrund af en individuel, hemmelig og
skriftlig afstemning, én eller to kandidater i prioriteret
rækkefølge til Kirkeministeriet med henblik på ansæt-
telse.
Biskoppen indsender en selvstændig indstilling om me-
nighedsrådets kandidater til Kirkeministeriet.
Det er herefter kirkeministeren, som ansætter en præst
i stillingen.
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/4-23 om hvad ministerens holdning er til, at der i ligebehandlingsloven er en undtagelse, der gør det lovligt for menighedsråd at fravælge kvindelige præster, til kirkeministeren
2689845_0007.png
Notat
Den demokratiske afstemning i menighedsrådet kan na-
turligvis føre til en situation, hvor et flertal i menigheds-
rådet foretrækker én eller måske to kandidater, mens et
mindretal foretrækker en helt anden kandidat.
[Mindretalsbeskyttelsen]
Som nævnt kan kirkeministeren som hovedregel ikke
ansætte en ansøger, der ikke er omfattet af flertallets
indstilling. Det følger af lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken.
Side 7
Akt nr. 282548
En undtagelse fra hovedreglen er imidlertid de særlige
regler om mindretalsbeskyttelse.
Mindretalsbeskyttelsen i ansættelsesloven sikrer en be-
skyttelse af et såkaldt
“teologisk
retningsbestemt min-
dretal”
i sogne med mere end en præst.
Det betyder, at et teologisk mindretal, som er repræsen-
teret i menighedsrådet, kan få sin foretrukne kandidat
udnævnt i en stilling på trods af, at et flertal i menig-
hedsrådet indstiller en anden kandidat til stillingen.
Det er biskoppens forpligtelse at undersøge, om der er
grundlag for at tage et mindretalshensyn.
Det skal fremgå af biskoppens indstilling til kirkemini-
steren, som træffer endelig afgørelse, om mindretallets
indstilling skal følges.
Det er nok værd at nævne, at mindretalsbeskyttelsen
kun yderst sjældent bliver påberåbt i praksis i dagens
folkekirke.
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/4-23 om hvad ministerens holdning er til, at der i ligebehandlingsloven er en undtagelse, der gør det lovligt for menighedsråd at fravælge kvindelige præster, til kirkeministeren
2689845_0008.png
Notat
[Forskellen på mindretalsbeskyttelsen og undtagelsesbestem-
melsen]
Det er vigtigt at understrege, at mindretalsbeskyttelsen
ikke er det samme som undtagelsesbestemmelsen.
Mindretalsbeskyttelsen
handler ikke om præstens
køn, men om præstens teologiske ståsted. Den kan kun
bruges, hvor der er mere end en præst i sognet. Og den
afhænger af, om der på forhånd er indvalgt et teologisk
retningsbestemt mindretal i menighedsrådet.
Det er også en væsentlig detalje, at det som nævnt er bi-
skoppen, der i sin indstilling vurderer, om der er grund-
lag for at tage et mindretalshensyn i forbindelse med
ansættelsen af en præst.
Undtagelsesbestemmelsen
handler derimod specifikt
om et menighedsråds ret til at lægge vægt på præstens
køn, når de skal vælge ny præst. Altså uanset, hvor
mange præster der er i sognet, og uanset om biskoppen
vurderer, at der foreligger et mindretalshensyn.
[Bør undtagelsesbestemmelsen ophæves?]
Det er en politisk beslutning, om man vil fastholde und-
tagelsesbestemmelsen eller afskaffe den for folkekir-
kens vedkommende.
Det er vigtigt, at understrege, at debatten kun handler
om en eventuel ophævelse af undtagelsen for folkekir-
kens vedkommende, hvor den i praksis kun anvendes
meget sjældent.
For undtagelsen er jo helt central for en række trossam-
fund uden for folkekirken, som har tradition for kun at
udpege forkyndere af et bestemt køn.
Side 8
Akt nr. 282548
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/4-23 om hvad ministerens holdning er til, at der i ligebehandlingsloven er en undtagelse, der gør det lovligt for menighedsråd at fravælge kvindelige præster, til kirkeministeren
2689845_0009.png
Notat
Efter min opfattelse er det imidlertid også væsentligt at
være opmærksom på, at en eventuel ophævelse af und-
tagelsesbestemmelsen for så vidt angår folkekirken, vil
skabe en ulighed mellem folkekirken og andre trossam-
fund uden for folkekirken.
Selvom det ikke er det eneste område, hvor folkekirken
adskiller sig fra de øvrige trossamfund, er rammerne
for, hvordan det enkelte trossamfund vælger præster el-
ler forkyndere et grundlæggende element for ethvert
trossamfund.
Det er derfor vigtigt, at vi nøje overvejer om vi ønsker
denne forskel indført, bare fordi vi kan, og bare fordi
nogle
måske endda de fleste
finder bestemmelsen
utidssvarende og unødvendig.
Før folketingsvalget kom der forskellige opfordringer til
spørgsmålet fra folkekirken selv.
Biskopperne
opfordrede som nævnt til en ophævelse
af undtagelsen med henvisning til det frie præstevalg og
mindretalsbeskyttelsen, samt muligheden for at løse
sognebånd til en anden præst inden for folkekirken.
En række
missionske bevægelser
inden for folkekir-
ken opfordrede til det modsatte.
Og efterfølgende har
andre stemmer
i folkekirken støt-
tet deres synspunkt, ikke fordi de selv er enige, men ud
fra en respekt for folkekirkens rummelighed og bredde.
De missionske bevægelser har klart givet udtryk for, at
de tager afstand fra enhver form for chikane, mobning
eller nedgørelse i folkekirken. Og de anerkender, at und-
tagelsesbestemmelsen kun sjældent bruges i praksis.
Side 9
Akt nr. 282548
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om talepapir fra samrådet den 12/4-23 om hvad ministerens holdning er til, at der i ligebehandlingsloven er en undtagelse, der gør det lovligt for menighedsråd at fravælge kvindelige præster, til kirkeministeren
2689845_0010.png
Notat
Men de ser omvendt undtagelsesbestemmelsen som en
principiel beskyttelse af et mindretal i folkekirken, som
ud fra deres kirkesyn og embedsforståelse foretrækker
præster af et bestemt køn.
Og de har udtrykt bekymring for, at hvis man ophæver
den udtrykkelige og lovfæstede undtagelse, så vil vurde-
ringen af, om et mindretals embedsforståelse fortsat er
legitimt inden for folkekirken, blive lagt i hænderne på
det pågældende stifts biskop.
Efter folketingsvalget er der som bekendt dannet en ny
regering, som jeg er kirkeminister i. Den nye regering
har ikke dannet sig en holdning til spørgsmålet endnu.
Og jeg vil gerne tilføje, at der jo heller ikke er et akut og
brændende behov for en afklaring af fremtiden for en
regel,
o
som har eksisteret siden ligebehandlingslovens
vedtagelse i 1978;
Side 10
Akt nr. 282548
o
som kun anvendes yderst sjældent;
o
og som ikke har forhindret, at over halvdelen af
alle præster i folkekirken i dag er kvinder.
Som kirkeminister lægger jeg vægt på selv at danne mig
et indtryk af, hvad der er på spil, både for mindretallet
og for flertallet, inden vi fastlægger vores holdning som
regering.
Derfor vil jeg i den kommende tid tage initiativ til at mø-
des med de forskellige folkekirkelige interessenter om
spørgsmålet.
Tak for ordet.