Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2792008_0001.png
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1. december 2023
J nr.
2023-4487
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 31. august stillet mig følgende
spørgsmål 393 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 393
Vil ministeren give en faglig vurdering af Klimarådets formand Peter Møllgaards ud-
talelse i Politiken den 17. august 2023, hvor formanden udtaler følgende om brugen
af anden generations biobrændstoffer: ”De planter, vi hælder i tanken, medfører i
mange tilfælde afskovning eller dræning af lavbundsjord. Hvis det sker, så forsvin-
der klimagevinsten«, siger Peter Møllgaard”? Der henvises til artiklen »Danmark er
et sort skattely, men nu vil alle fra industri til Klimarådet gøre diesel dyrere« på poli-
tiken.dk den 17. august 2023.
Svar
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet læner sig fagligt op af VE direktivet, da det
er VE direktivet, der sætter rammerne for, hvordan medlemsstaterne har mulighed
for at indrette den nationale brændstofregulering.
I den europæiske regulering er det anført, at 2. g biobrændstof som udgangspunkt
ikke er forbundet med ILUC-effekter. Her kan der henvises til direktivet for vedva-
rende energi (VE direktivet) bilag 8. Heraf fremgår det, at kun 1. g biobrændstof er
forbundet med ILUC-effekter.
Det følger også heraf, at der er en betydelig klimagevinst ved at anvende 2.g. bio-
brændstoffer sammenlignet med diesel og benzin
jf. figur 1.
Det skyldes primært, at
2.g. biobrændstoffer er produceret på restprodukter såsom brugt madolie, dyreaf-
fald mv. På den baggrund er jeg ikke enig i, at 2. generations biobrændstoffer er
dårligere for klimaet end fossile brændstoffer.
I forlængelse heraf kan det dog bemærkes, at det generelt er forbundet med stor
usikkerhed at skønne over sammenhængen mellem anvendelsen af biobrændstof-
fer og afskovningseffekter (indirekte arealeffekter eller ILUC) samt dræning af lav-
bundsjorde. Samtidig er der ikke enighed på tværs af studier.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. om en faglig vurdering af Klimarådets formand Peter Møllgaards udtalelse i Politiken den 17/8-23 m.v.
2792008_0002.png
Figur 1
Vugge-til-grav udledning inkl. VE-direktivets skøn for ILUC for biobrændstoffer
Anm.: Det bemærkes, at den angivne ILUC-værdi er behæftet med betydelig usikkerhed. VE II-
direktivet angiver en fælles værdi på 55 g/MJ for olieholdige afgrøder, baseret på en
gennemgang af en række studier af ILUC-effekter. Der er studier, der har væsentligt højere
værdier, men også studier med lavere værdier.
Kilde: VEII-direktivet og nationale indberetninger af biobrændstoffer for så vidt angår vugge-til-grav
udledninger.
Regeringen har foreslået, at CO
2
e-fortrængningskravet hæves i 2025, og at der
samtidig sættes et loft over, hvor meget 1. g biobrændstoffer kan bidrage til målop-
fyldelsen svarende til det forventede niveau i 2025,
jf. Klimastatus og –fremskriv-
ning 2023.
Dermed skønnes indfrielsen af regeringens forslag til forhøjelse af
CO
2
e-fortrængningskravet i 2025 at ske med 2. g biobrændstoffer eller PtX-brænd-
stoffer, i det omfang sidstnævnte er markedsmoden.
Samtidig skønnes det, at det eksisterende loft for 2. g biobrændstoffer baseret på
brugt fritureolie eller animalsk fedtaffald (brændstoffer lavet på basis af råvarer op-
gjort på VE direktivets bilag 9 del B) fuldt ud udnyttes i 2025,
jf. Klimastatus og –
fremskrivning
2023. Regeringens forslag til en forhøjelse af CO
2
e-fortræningskravet
skønnes derfor ikke at øge forbruget af 2. g biobrændstoffer baseret på brugt fritu-
reolie eller animalsk fedtaffald, mere end hvad der allerede forventes i dag.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2